دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

تفاوت اختلال های روانی کودکان و بزرگسالان

۱- مرز مشخصی بین رفتار های ناسازگار کودکان و بزرگسالان وجود ندارد . ۲- مواردی وجود دارد که اختلال های کودکی و بزرگسالی مشابهند . ۳- بنابراین، لازم است تا رفتار های یک فرد در طی دوره های مختلف و به شیوه های متفاوت مورد بررسی قرار گیرد.

images

تفاوت هایی بین رفتارهای ناسازگار کودکان و بزرگسالان وجود دارد که می توان آن ها را در ده مورد خلاصه کرد.

۱- تغییر نشانه های مرضی همراه با سن: در اسکیزوفرنی کودکی نشانه ها عبارت است از کناره گیری و ناتوانی در برقراری ارتباط مناسب در حالی که در بزرگسالان نشانه های اصلی توهم و هذیان است.

۲- بی کفایتی الگو های شناختی و سازشی کودک: علل رفتار های کودکان با بزرگسالان متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است کودک با خودکشی در پی پیوستن به والدین باشد.

۳- وابستگی شدید کودک به دیگران:  خود فهمی و بینش کودک ضعیف است و تاب رویارویی با فشار های روانی خفیف را نیز نخواهد داشت. اما بزرگسالان بیشتر قادرند بر فشار های روانی غلبه کنند.

۴- عدم درک کودک از آینده:  کودک قادر به تعدیل موقعیت فعلی خود بر اساس تجربه های گذشته یا طرح ریزی برای آینده نیست. بنابراین، وضعیت فعلی برای او اهمیتی بی تناسب دارد.

۵- ابتلا و بهبود سریع تر کودکان:  اختلال های دوره کودکی نسبت به بعدی، دوام کم تری دارد، نامتمایزتراند و بیشتر تغییر می کند.

۶- ابراز مستقیم بیشترآشفتگی های روانی  در کودکی بزرگسالان آشفتگی های خود را بیشتر به صورت رمزی نشان می دهند (مثل فرار یا رفتار های بزهکارانه)  ولی کودکان به صورت مستقیم و با ابراز خشم یا گریه و داد و فریاد و گاهی به صورت مبدل.

۷- عدم وجود الگوی کاملاٌ مشخص در کودکی :  به جز اوتیسم و اسکیزوفرنی کودکی، سایر اختلال های کودکان بر خلاف بزرگسالان کم تر پایدار است و در برابر درمان مقاومت نشان نمی دهد.

۸- تأثیر بیشتر عوامل خارجی بر رفتار کودک :  کودک بیشتر به راهنمایی دیگران وابسته است. اگر مسایل وی رفع نشود ممکن است به مشکلات پایدار تر تبدیل شود.

۹- ضرورت راهنمایی والدین : چون رفتار های کودکان بیشتر توسط والدین شکل می گیرد راهنمایی والدین بیشتر از خود کودک ضروری است. آنها باید در تغییر الگو های رفتاری نامناسب خود، کوشا باشند.

۱۰- رفع مشکلات کودکان در خانواده :  جدا ساختن کودک از خانواده ممکن است زیان بخش بوده و موجب بروز مشکلات جدیدی نیز بشود.

منبع: روانشناسی مرضی کودک – دکتر حسین آزاد

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Aziz
۱۳۹۴/۰۱/۲۰ ۰۰:۴۳

واقعا عالی است. ممنون از تمامی دوستان که زحمت می کشند…

مهری برهون
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۰۲:۲۰

با سپاس لطفا در مورد انواع اختلالات و تفاوت بین بزرگسالان و کودکان توضیح بیشتری بدهید