دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

کارگاه T.A (جلسه ۱)

 معرفی «تحلیل ساخت» و «تحلیل رفتار متقابل» و نکات مثبت آن

تحلیل ساخت و تحلیل رفتار متقابل نظریه ای منظم و استوار از شخصیت و پویاییهای اجتماعی را ارائه می دهد که نتیجه تجارب بالینی است و شکل عملی و معقول درمان می باشد که به آسانی قابل درک، و بر اکثر قریب به اتفاق بیماران روانی به طور طبیعی قابل تطبیق است.

روشهای روان درمانی سنتی را به طور کلی می توان به دو بخش تقسیم کرد:

آنهایی که شامل پیشنهاد دادن و اطمینان مجدد بخشیدن و سایر اعمال (والدانه) است؛ و گروه دیگری که طرز عمل (عقلانی) بر اساس رویارویی با مسئله و توجیه و تفسیر آن، مانند روشهای درمان (بدون رهنمود) و روانکاوی.
روش(والدانه)این ایراد را دارد که درمانگر چنان با رویاها و خیالات قدیمی بیمار در گیر می شود که اکثرا در دراز مدت، کنترل وضعیت را از دست می دهد، و در پایان کار، خود را متعجب و مایوس می یابد. روشهای(عقلانی) به نحوی طراحی شده اند که از درون کنترل ایجاد نمایند؛ که با روشهای متداول ممکن است مدت زیادی به طول بینجامد، و در طی آن نه تنها بیمار بلکه نزدیکان و همکاران او، احتمالا در معرض رفتارهای نابخردانه او قرار می گیرند. اگر بیمار صاحب فرزندان کوچک باشد، چنین مدت طولانی درمان ممکن است اثرات حتمی بر رشد شخصیت اطفال بگذارد.

روش «ساختاری – رفتار متقابل» کمک می کند که بر این مشکلات غلبه کنیم. از آنجا که این روش کمک می کند که توانایی بیمار برای تحمل و کنترل هیجاناتش به سرعت رو به افزایش گذارد و اعمال خود را محدود نماید، بسیاری از امتیازات درمان(والدانه) را نیز دارا می باشد. در عین حال، از آنجا که درمانگر به طور کامل از عناصر قدیمی شده شخصیت آگاه می ماند، هیچ یک از ارزشهای درمان (عقلانی) را از دست نمی دهد. این روش به خصوص، در مواردی که درمانهای سنتی به طور بارزی بی اثر بوده اند، ارزش خود را اثبات کرده است. این موارد شامل انواع مختلف بیماران روانی (psychopaths)، اسکیزوفرنیهای پنهانی و دائمی و مرزی، وشیدایی (manic-depressive) و همچنین بزرگسالان عقب افتاده فکری می شود.

از نقطه نظر آموزشی نیز، روش « تحلیل ساختاری و تحلیل رفتار متقابل» را از سایر روشهای بالینی سهل تر و موثر تر می توان آموخت. اصول کلی را در مدت ۱۰ هفته می توان فرا گرفت، و یک پژوهشگر یا متخصص بالینی، با یک سال کارآموزی، از لحاظ نظری و عملی مهارت کسب می نماید.

منبع: اریک برن، تحلیل رفتار متقابل، ترجمه اسماعیل فصیح، صفحه ۱۳ و ۱۴

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
۱۳۹۳/۰۱/۲۷ ۱۷:۲۶

سلام. کارگاهتون خیلی خوبه. مدتی هست با روانشناسی ta اشنا شدم. میخواستم راهنماییم کنید که این رشته تو ایران هست اگه هست چطور میتونم وارد این رشته بشم