دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

خودکشی در ایران

سه هزار و ۶۴۰ مرگ مشکوک به خودکشی در سال گذشته. این آمار رسمی است که رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ایران ارائه می‌کند. آنها که خودکشی کرده‌ و جان خود را از دست داده‌اند بیشتر مرد بودند.  در سال گذشته این طور که پزشکی قانونی می‌گوید دو هزار و ۵۳۰ مرد و یک هزار و ۱۱۰ زن خودکشی کردند. این طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده،‌ محمود خدادوست، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور، می‌گوید تهران بیشترین میزان خودکشی را داشته. ۴۰۹ نفر در تهران در سال گذشته خودکشی کردند و به زندگی خود پایان دادند.

Suicide

مردم چرا تصمیم می‌گیرند خودشان به دست خودشان به زندگی پایان دهند؟

امین بزرگیان، جامعه‌شناس در آمریکا می‌گوید دو نوع خودکشی را باید از هم متمایز کرد. خودکشی آنها که خسته‌اند و خودکشی آنها که از پا افتاده‌اند . 
 
«یک موقع هست یک نفر خودش را می‌کشد چون خسته شده از شرایط زندگی . یک موقع هست که مسئله‌ ، مسئله خستگی نیست. مسئله‌اش مسئله از پا افتادگی است .  کسی که خسته شده و خودش را می‌کشد، به خاطر اتمام امکان‌هایش است. اتمام فرصت‌هایش است. اما آن کسی که از پاافتاده یا مجروح است در واقع خودش را می‌کشد، کسی است که هجوم امکانات اتفاقاً او را زمین‌گیر می‌کند. در نوع دوم او هیچ را می‌خواهد و خودش را می‌کشد. برخلاف کسی که خسته است او هیچ چیز نمی‌خواهد و خودش را می‌کشد. این دوتا خیلی متفاوت است.»
 

تحقیقات پزشکی قانونی ایران نشان می‌دهد که بیشترین موارد خودکشی در ایران درگروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال ثبت شده. و این یعنی بیش از ۲۸ درصد تمامی موارد خودکشی ثبت شده. گروه سنی دوم که بیشترین میزان خودکشی را در خود جا داده همچنان جوان است. ۳۰ تا ۳۹ سال.

چرا خودکشی در ایران تا این حد جوان است؟

امین بزرگیان می‌گوید به همان دلیل که سن سایر آسیب‌های اجتماعی‌ هم در ایران پایین است و پایین‌تر هم آمده:
«سن روی آوردن به مواد مخدر تا این میزان پایین آمده. روسپی‌گری تا این میزان پایین آمده. سن خیلی از پیوندهای فرد با معضلات اجتماعی و بحران‌های اجتماعی پایین آمده. این اتفاق هم خیلی عجیب نیست. ما داریم یک شرایطی را تجربه می‌کنیم که افراد به دلیل امکانات مدرنی که تصاحب می‌کنند، زودتر با فقدان‌هایشان، ناتوانی‌هایشان و عدم امکانات‌شان آشنا می‌شوند. و این بخشی از زندگی مدرن است. بالاخص در جوامعی که در حال گذار است.»
 
خودکشی این روزها یکی از معضلات جدی جوامع در حال توسعه است. جوامعی که به آنها توصیه می‌شود بر روی آموزش مهارت‌های زندگی بیش از پیش تمرکز کنند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها