دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

پورنوگرافی چیست؟

“پورنوگرافی” به معنی هر گونه برنامه با مضمون جنسی محض است که در درجه اول برای برانگیختن علاقه جنسی یا ارائه لذت و ایجاد حس شهوانی است. 

برقراری رابطه جنسی، پاسخگویی به یکی از نیازهای طبیعی هر انسان محسوب می‌شود. اما بسیاری افراد هیچگاه در مورد اینکه چه شکلی از این رابطه سالم و در چه چارچوبی مثبت است آموزش خاصی نمی‌بینند.

آموزش جنسی می‌تواند افراد را با اطلاعاتی آشنا کند که برای رسیدن به شناخت از جسم خود لازم و برای بدست آوردن درکی مثبت از مسئله سکسوالیته مفید است. اما آموزش جنسی در مدارس هم اغلب به چگونگی ایجاد رابطه جنسی سالم نمی‌پردازد و معمولا به توضیح اعضای جنسی بدن، نقش آن در تولید مثل، جلوگیری از بارداری ناخواسته و مسائلی از این قبیل اکتفا می‌کند. پدر و مادرها نیز معمولا از گفتگو در مورد مسائل جنسی با فرزندان خود پرهیز می‌کنند. حتی در کشورهای غربی، این گفت‌وگو به صحبت در مورد استفاده از کاندوم و قرص ضدبارداری برای پیش‌گیری از حاملگی محدود می‌شود.

جنسیت

نوجوانان و جوانان در نبود سیستمی که اطلاعات درباره روابط جنسی سالم و مثبت را به آنان انتقال دهد، از طریق رسانه‌ها به یک سری معلومات درباره روابط جنسی دست پیدا می‌کنند. بسیاری از پسران نوجوان و مردان با رابطه جنسی از طریق تماشای فیلم‌های پورنوگرافی آشنا می‌شوند، آشنایی‌ای که نه تنها آموزنده نیست بلکه وجوه آموزشی آن جنبه‌های تخریبی دارد .

تاثیرات پورنوگرافی بر روی بینندگان موضوعی است که به‌تکرار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و موضوع آزاد بودن تولید و پخش این کالا در امور جنسی نیز همواره مخالفان و موافقان خود را به همراه داشته است.

اشکال مختلف پورنوگرافی

“پورنوگرافی” واژه‌ای است که معمولا دربرگیرنده باری تحقیرآمیز، تنزل‌دهنده و منفی است. پورنوگرافی در جوامع مختلف، بسته به فرهنگ و قوانین موجود حاکم، از تعاریف و درجات متفاوتی برخوردار است و بنا به نگاه فرهنگی هر جامعه و قوانین برآمده از آن، جنبه قانونی یا غیر قانونی پیدا می‌کند.

پورنوگرافی به اشکال و انواع گوناگون به بازار عرضه می‌شود که به‌اصطلاح به دو گروه “پورنو نرم” و “پورنو سخت” تقسیم شده و شامل انواع و اقسام درجات و اشکال گوناگون عرضه مسائل جنسی است: از عکس و پوستر زنان و مردان برهنه گرفته تا فیلم‌های اهانت‌آمیز و آزار‌دهنده با مضمون “فتیشیسم” که در آن فرد فقط از طریق استفاده از شیء یا عضو غیر جنسی بدن می‌تواند به برانگیختگی و ارضاء جنسی دست پیدا کند، و تا صحنه‌هایی از آمیزش جنسی کودکان (پورنوگرافی کودک).

پورنوگرافی کودک بخش عمیقا نگران‌کننده اشکال گوناگون رسانه‌های جنسی است. سوای استفاده از کودکان در فیلم‌های پورنو، یک جزء دیگر از کودک‌آزاری قرار دادن آنان در معرض پورنوگرافی به عمد یا از روی سهل‌انگاری بوسیله بزرگسالان است، که این عمل شامل استفاده بزرگسالان از پورنوگرافی در جهت “آماده‌سازی” کودکان برای سوء استفاده جنسی از آنان نیز می‌شود. اما تاکنون برخوردهای تصادفی کودکان و نوجوانان با رسانه‌های جنسی به عنوان شکلی از سوء استفاده جنسی از کودکان مطرح نشده است.

پست های مرتبط

تأثیر پورنوگرافی بر رفتار و گرایش‌های جنسی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که درجه بسیار بالای صراحت و بی‌پروایی جنسی، همراه با تبعیض جنسیتی و خشونت نسبت به زنان در پورنوگرافی، خصایصی هستند که باعث می‌شوند پورنوگرافی اثراتی را بر روی گرایش‌ها و روابط جنسی افراد بگذارد که صحنه‌های روابط جنسی در فیلم‌های معمول تلویزیونی قادر به انجام آن نیستند.

در نبود آموزش روابط سالم جنسی، قرار گرفتن مصرف‌کنندگان در معرض پورنوگرافی به اغتشاش فکری و اخلاقی آن‌ها در برخورد به مفاهیمی مانند تبعیض جنسیتی و روابط ناسالم جنسی کمک می‌کند و در جوامعی که در آن درجه بالایی از نابرابری حقوق زن و مرد در همه عرصه‌های زندگی حاکم است، مصرف پورنوگرافی می‌تواند به تحکیم باورهای تبعیض جنسیتی در افراد کمک کند.

یکی از بی‌سر و صداترین اثرات مصرف پورنوگرافی، حساسیت‌زدایی و پذیرش تدریجی بیشتر پورنوگرافی است. پورنوگرافی می‌تواند ارتباط دوجانبه  ی لذت‌آفرین و لذت‌بخش جنسی میان افراد را کاهش دهد و آن را از “صمیمیت متقابل” و رابطه‌ای انسانی به رابطه‌ای مکانیکی و صرفا “در خدمت به خود” تقلیل دهد. مردانی که بطور مرتب پورنوگرافی تماشا می‌کنند، گزارش می‌دهند که پس از تماشای درازمدت، بدون محرک‌هایی از قبیل عکس یا فیلم پورنوگرافیک قادر به رسیدن به هیجان جنسی نمی‌شوند.

دوری از واقعیت روابط جنسی

برخی پژوهش‌ها در مورد اثرات پورنوگرافی نشان داده‌اند که پس از مشاهده پورنوگرافی به مدت شش جلسه یک‌ساعته، شرکت‌کنندگان زن و مرد هر دو کاهش در شادی و رضایت جنسی با شریک خود، و همچنین کاهش در کنجکاوی جنسی و عملکرد جنسی در خود را گزارش داده‌اند.

پورنوگرافی تصویری غیر واقعی از توانایی‌ها و خواست‌های زنان و مردان ارائه می‌دهد. بر اساس این تصویر، زنان همیشه آرایش کرده و با کفش‌های پاشنه بلند آماده برای انجام عمل مقاربت جنسی هستند و هیچگاه مریض یا حامله نمی‌شوند، و مردان بی‌احساس، با توانایی بالای جنسی، همیشه و خیلی سریع آماده مقاربت جنسی هستند، هرگاه و هر جا اراده کنند می‌توانند با زن یا زن‌هایی وارد رابطه جنسی مکانیکی شوند بدون هیچگونه اعتراض از سوی فرد مقابل. این تصویری واقعی از زنان و مردان در هیچ‌یک از جوامع انسانی نیست.

تفاوت زیادی بین عمل مقاربت جنسی‌ای که در فیلم‌های پورنو به منظور تهیبج و برانگیختگی جنسی محض به نمایش گذاشته می‌شود و ارتباط جنسی بعنوان رابطه‌ای انسانی بین دو فرد علاقمند به یکدیگر وجود دارد. رابطه جنسی در یک چارچوب انسانی میان دو فرد ضمن لذت بخشیدن به آنان موجب تحکیم و ازدیاد علاقه آنان به یکدیگر می‌شود.

نویسنده : دکتر نورایمان قهاری

منبع : دویچه وله فارسی

۲ ۵ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

8 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ascii
۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ۰۹:۳۶

آره این یکی کاملا مصداق عارضه های این دوره از زمانه!

صادق صادقی
۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ۰۱:۳۴

خوب بود ولی کافی نیست. به علت حساسیت موضوع و یا محدودیت فضای نشر، بنظر می‌آید که مطلب در جایی که باید به مفهوم واقعی آغاز می‌شد، پایان یافته است.

به هر شکل، تلاش کا را سپاسگزارم

دکتر نورایمان قهاری
۱۳۹۴/۰۶/۱۹ ۱۷:۳۵

مسئول محترم سایت، شما با حذف قسمت هایی از مقاله من از مضمون کامل آن کاسته و به خواننده این احساس را القاء کرده اید که این خود نوشته است که کم و کسرهایی دارد. اگر هم به دلیل جو حاکم بر ایران مجبور به انجام اینکار هستید، اخلاق، امانت داری و کاپی رایت اینطور ایجاب می کند که شما به خواننده تان بگویید که قسمت هایی از نوشته را حذف کرده اید.

دکتر نورایمان قهاری
۱۳۹۴/۰۶/۲۲ ۱۸:۴۰

سپاس از توضیح.

ابراهیم
۱۳۹۸/۰۹/۱۷ ۱۵:۵۱

جو حاکم بر ایران مگه چی هست خوب میشه با رعایت اخلاق انسانی هر مطلبی را توضیح داد و حتی از نظر اسلام دختر و پسر می توانند برای ازدواج از روی لباس بدن یکدیگر را نگاه کنند و نقص و عیب های احتمالی جسمانی همدیگر را ببینند. اما اینکه ماها جنبه و ظرفیت ان را نداریم و نمیدونم این جوی که ازش صحبت میکنید چی هست، درسته که یکسری واقعا از اش داغترند و همیشه انسانیت از این طرز تفکرات غلط ضربه دیده و عقب گرد داشته

حسین
پاسخ به  علیرضا نوربخش
۱۴۰۲/۰۳/۲۴ ۰۲:۱۸

بدون دلیل نبوده حتما