دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

بدن انسان دارو تولید می‌کند

میکروبیوم‌های بدن باعث می‌شوند که انسان سالم بماند.

hippocampus

آیا می‌دانستید که بدن انسان قادر به تولید دارو است؟ دانشمندان اخیرا کشف کرده‌اند که میکرو ارگانیسم‌هایی که در بدن انسان وجود دارند، می‌توانند داروهایی متنوع برای مقابله با بیماری‌های مختلف تولید کنند.

سیستم دفاعی بدن اولین عرصه برای مقابله با بیماری است. اما این سیستم دفایی بدون کمک یک دسته از میکرو ارگانیسم‌ها قادر به این کار نیست. در روده‌ی بزرگ، بر روی پوست ما و بر غشاهای مخاطی، میلیاردها میکروارگانیسم‌ وجود دارند که زندگی را برای میکروارگانیسم‌های مضر دیگر دشوار می‌سازند. آنها برای مثال فضا و مواد غذایی کافی را از آنها می‌گیرند.

میکروبیوم‌های انسان، تولید کننده دارو

اکنون دانشمندان کارکرد این نوع میکروارگانیسم‌های مفید را بیشتر زیر ذره‌بین برده و به این نتیجه رسیده‌اند که میکروبیوم بدن انسان، نوعی تولیدکننده دارو است. میکروبیوم به تمامی باکتری‌ها و دیگر انواع میکروب‌ها که به طور معمول در بدن انسان(در پوست یا در روده بزرگ) به‌سر می‌برند گفته می‌شود. این پژوهشگران نتایج علمی خود را در نشریه Cell منتشر کردند.

مایکل فیشباخ (Michael Fischbach) از دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون می‌گوید: «ما تاکنون گمان می‌بردیم که صنعت داروسازی به طور هدفمند، دارو تولید می‌‌کند. اما اکنون نشان داده شد که احتمالا داروهای مختلف توسط خود میکروبیوم‌های انسان هم تولید می‌شوند». این دانشمندان به کمک یک نرم‌افزار، چگونگی ساخت مواد از طریق باکتری‌ها را بررسی کرده‌اند. باکتری‌ها می‌توانند موادی تولید کنند که با سلول‌های بدن در تعامل باشند و بدین وسیله جلوی محرک‌های بیماری‌ را بگیرند.

باکتری‌ها باعث سلامت بدن انسان

برای مثال آنها به کار شگفت‌انگیز باکتری اسید شیر در واژن زنان پی بردند. این باکتری نوعی آنتی‌بیوتیک تولید می‌کند که شرکت‌های تولید کننده دارو هم‌اکنون در حال بررسی‌ آن هستند. این مثال نشان می‌دهد که میکروبیوم‌های بدن باعث می‌شوند که انسان سالم بماند.

اما اگر ترکیب عناصر میکروبیوم‌ها تغییر کند، احتمال ابتلا به بیماری افزایش می‌یابد. برای مثال اگر کارکرد باکتری‌های روده بزرگ مختل شوند، دیگر مواد غذایی از طریق روده وارد بدن نمی‌‌شوند. همین پدیده می‌تواند برای مثال مانع رشد در کودکان شود. میکروبیوم‌های بدن یک انسان با انسان دیگر تفاوت بسیار دارند.

منبع : دویچه وله فارسی

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *
پست های مرتبط

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها