دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

جنبش سکسوالیته

مقوله سکسوالیته در طرح خود و مقامی که در ساختار روان بشر داشته همیشه چالشی بس فراوان را فراخوانده است ، نخستین بار شاید لذت جسمانی آنچه آریستیپوس عنوان می کند جوابی گرچه ناکامل بر این چالش باشد اما در پس این خاستگاه غریزی انقلاب فروید توانست تحلیلی عمیق و علمی جهت تعدیلدرونی انسان مطرح سازد و غرب را متاثر از این نظریه در فرایندی نو وارد سازد . فروید میل جنسی را چنین بیان کرده است : « برداشتی از یک برانگیختگی ( تهییج ) پیکری و روانی که سرچشمه ی آن برانگیزاننده ( محرک ) است که در یکی از اعضای پیکر وجود دارد و هدف آن ارضاء و به ثمر رساندن تحریک بدنی و روانی است ». فروید در نظریه ی « اروس ( غریزه ی زندگی ) » و « تاناتوس ( غریزه ی مرگ ) » خود ، غریزه ی زندگی ( اروس ) را دربردارنده ی « لیبیدو ( زیست مایه ) و ایگو ( من ) » برشمرد. به باور فروید ، « انگیزش بنیادین آدمی ، سرشت و ماهیتی جنسی دارد ».

پس از آن انقلاب جنسی و جنبش هایی با مضمون سکس در بطن جامعه بدنبال آزادی و رهایی براه افتاد . هدف این حرکت ها و دینامیک گروه را نمی توان تنها به رهایی نهاد و ارضاء لذت ها محدود ساخت چنین تحلیلی بسیار سطحی و عوامانه می باشد . حرکت آزادیخواهانه روابط جنسی توانسته فشار زیادی را از دوش«ایگو» برداشته و وظایف آنرا بدلیل کاهش فشارهای «سوپرایگو» تسهیل کند .

گرچه رادیکالهای مذهبی بر سکسوالیته و چند بعدی بودن آن تاخته اما ریخت های متفاوت و وجود فانتزیها ی متنوع کوشش بر این دارد که ابژ ه ها را برای خلق فانتزیهای نو بیافریند و «ایگو» نیز در تلاش است که «سوپرایگو» را تابع خود قرار دهد . شاید این امر در مصادیق خود با وجود تابوهای موجود تحقق ناپذیر باشد که انسان بدون هیچ حدودی در تجارب جنسی خود آزاد باشد . اما با این وجود انسان این خاستگاه را جهت تحقق و با میل به رهایی، قویتر دنبال می کند. و هر روز به این پی می برد که سرکوب امیال شاید مغلطه ای جبری باشد.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساغر
۱۳۹۳/۰۹/۱۴ ۱۳:۳۴

سلام
ممنون از مطالب خوب من این مطلب رو جای دیگه ای دیدم آیا نویسنده آقای فقیهی است