دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

خانواده درمانی سیستمی میلان

فنون خانواده درمانی سیستمی

خانواده درمانی سیستمی میلان

الگوی گروه میلان بیشترین همسانی را به لحاظ مفهومی و روش شناختی، با معرفت شناسی حلقوی بیتسون دارد. یعنی تاکید زیادی بر اطلاعات دارد. به خاطر پرده برداشتن از پیوندهایی که اعضای خانواده را به هم متصل می سازد و توازن را حفظ می کند، به خانواده درمانی سیستمی شهرت یافته است. سلوینی پالاتسولی که آموزش روانکاوی کودک دیده بود، به عنوان بنیان گذار این رویکرد شناخته می شود. 

این نظریه موفقیت ویژه ای در درمان کودکان بی اشتها و همچنین اسکیزوفرنی با استفاده از روش تیمی داشته است. این نطریه دارای فنونی است که اعضای خانواده با استفاده از آنها با یکدیگر به جدال بر می خیزند و همگی به گونه ای رفتار می کنند که بازی های غیر رسمی خانوادگی حفظ شوند و از این طریق رفتار یکدیگر را تحت اختیار خود قرار دهند.( قواعد بازی )

خانواده درمانی سیستمی میلان

تیم درمان با این فرض که رفتار حاوی نشانه در عضو خانواده به حفظ تعادل حیاتی خانواده کمک می کند، در شروع کار تغییری در آن رفتار ایجاد نمی کند. لذا نمی توان مستقیماً با تحرکاتی که به قصد تداوم بازی خانوادگی طراحی شده اند به چالش برخاست، بلکه می توان از فن مداخلاتی تناقضی MRI استفاده کرد. بعد در نتیجه استفاده از تناقض متقابلکه اساساً از نوع درمان به روش بن بست دو سویه است- خانواده از ایجاد تغییرات زودرس منع می گردد، و این امکان به آنها داده می شود که در قبال نحوه رفتار خود احساس مقبولیت و عدم سرزنش بیشتری بکند، و در همان زمان، اعضای گروه متخصصان سعی می کنند، الگوهای تناقضی آنان را کشف و خنثی نموده و لذا، جلوی بازی های تکراری و بی ثمر آنها را بگیرند.

به بیان گروه میلان به رفتار خانواده یک معنای ضمنی مثبت داده می شود -انگیزه های مثبتی که به تمام تبادلات خانوادگی نسبت داده و بیان می شود که به خاطر انسجام خانوادگی و لذا حفظ تعادل خانواده صورت گرفته اند. در همان حال، رفتار هر یک از اعضا با علایم و نشانه های بیمار آشکار مرتبط دانسته می شود و از این طریق اعضای خانواده تایید می کنند که همگی در این بازی خانوادگی مشارکت دارند، مداخلات بعدی به قصد تغییر رفتار اجرا می شود.

خانواده درمانی سیستمی میلان، روی ارتباط درونی اعضای خانواده و در همان حال بر اهمیت تغییر مرتبه دوم در خانواده ها تاکید می کند. این خانواده درمانگرها دید سیستمی(حلقوی) درباره مشکل دارند و از یک جهت گیری استراتژیک و راهبردی برخوردارند. مفهوم بی طرفی از ارکان اصلی رویکرد میلان است و به عنوان بی طرفی درمانی بدان اشاره می شود. به طوری که از کشیده شدن درمانگر به داخل ائتلاف و مباحثات خانواده محافظت می کند تا فرصت ارزیابی پویایی خانواده را برای درمانگر فراهم کند .

درمانگران در خانواده درمانی سیستمی میلان موضع غیر سرزنشی دارند، دستور العمل هایی می دهند، بر مضمون مثبت یک رفتار تاکید می کنند، سعی می کنند آشکارا با خانواده ها در نیافتند، در عوض یک موضع اضدادی دارند.

cecchin-boscolo-prataچهارچوب مصاحبه درمانی میلان به پنج بخش تقسیم می شود:

  • ۱- جلسه مقدماتی
  • ۲- جلسه اصلی
  • ۳- جلسه میانی
  • ۴- مداخله
  • ۵- بحث پس از جلسه

فنون درمانی خانواده درمانی سیستمی میلان:

۱- تکالیف: درخواست های مستقیم درمانگر از یک عضو خانواده است. مشخصا به اعضای خانواده گفته می شود که چه کاری را در چه زمانی برای رسیدن به هدف اصلی، انجام دهند.

۲- فرضیه سازی : کانون رویکرد اصلی میلان و اولین قانون در این نوع درمان به شمار می رود. این فن متضمن نشست اعضای تیم درمانی قبل از ورود به یک خانواده به منظور بحث درباره جنبه هایی از وضعیت آن است که ممکن است موجد نشانه مرضی باشند. فرضیه سازی همانند نقشه ای راجع به مشکلات خانواده است. 

۳- مضامین مثبت : نوعی باز تعبیر (بازگویی) است که از طریق آن بر رفتار تک تک اعضای خانواده بر چسب خیر خواهانه زده می شود و با نیت خوب تلقی می شوند (رفتار بیمارگون امری مثبت یا خوب تلقی می شود).

۴- پرسش حلقوی : این فن اطلاعات واضحی را به خانواده درباره پویایی های خانوادگی می دهد، در همان حال ایده علل فردی را در هم می شکند. هر سوال به گونه ای تنظیم می شود که به تفاوت برداشت های اعضای خانواده درباره وقایع یا رابطه ای خاص اشاره کند. این گونه پرسش ها موارد زیر را نشان می دهد:

  1. تفاوت شناخت افراد از روابطشان را نشان می دهد
  2. درجه اختلاف را بررسی می کند
  3. نظر اعضای خانواده را در مورد تفاوت های فرضی یا آتی نشان می دهد

۵- تجویز های نامتغیر : تجویز نوع خاص از رفتار آیینی است و به والدینی ارائه می شود که کودکان روان پریش یا دچار بی اشتهایی عصبی دارند، تا تلاش شود بازی کثیف خانواده را در هم شکند .

۶- تشریفات یا آیین ها : نوعی دستور است که اعضای خانواده را برای تغییر دادن رفتارشان تحت شرایط معین هدایت می کند و تلاش برای در هم شکستن نقش های ناسازگار در خانواده است. این مراسم نظیر عروسی، جشن تولد و یا خاک سپاری است. هدف از این مراسم مواجهه با تعارضات میان آن دسته قواعد خانوادگی که در سطح کلامی و یا در سطح قیاسی عمل می کنند.

۷- تناقض : توصیه برای تغییر نکردن به منظور تغییر کردن.

۸- فن رهنمودی: یک فن درمانی که از طریق آن درمانگر، به افراد می آموزد چگونه به طور متفاوت و در عین حال فعالانه در سیستم خانواده رفتار کنند. این فن اطلاعاتی را در مورد عملکرد سیستم خانواده در اختیار درمانگر قرار می دهد .

تاکید روش های درمانی سیستمی میلان :

  • ۱- انعطاف پذیری
  • ۲- واداشتن درمانگر به کار گروهی
  • ۳- تمرکز بر یک مشکل در یک دوره زمانی بسیار محدود

منابع : 

  1. گلدنبرگ ، ایرنه – گلدنبرگ ، هربرت، خانواده درمانی . ترجمه : حمید رضا حسین شاهی برواتی و همکاران (نشر روان) .
  2. نیکولز ، شوارتز – خانواده درمانی (مفاهیم و روشها) – ترجمه : محسن دهقانی و همکاران. (نشر دانژه) .
۴.۲ ۱۳ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

9 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
s
۱۳۹۴/۰۳/۱۲ ۱۸:۵۶

با سلام
بسیار سپاسگزارم
واقعا خیلی خوب خلاصه و مفید بود برام
فقط اومدم اینجا که تشکر کنم

راحیل
۱۳۹۵/۰۲/۰۷ ۱۳:۰۶

سلام مطالب شما نسبت به سایت های دیگر کامل تر وجامع تره راجع به این موضوع، میتونم ازشون استفاده کنم برای تحقیقم ؟لطفا ؟ ممنون از زحماتتون

لیلا
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ ۱۲:۱۶

سلام. ممنونم بسیار عالی توصیح داده بودید و خیلی واضح تر از کتاب گلدنبرگ و شارف و کری. هرجا هستید تندرست باشید

پری
۱۳۹۹/۰۷/۱۳ ۲۲:۵۳

من دارم برا استخدامی میخونم این مطلبو توی کتاب خانواده زهرا کار هرچی میخوندم یاد نمیگرفتم ولی الان باخوندن این صحفه راحت تونستم بفهم که رویکرد سیستمی چ جور سیستمیه
نمیدونم چرا این اقای زهرا مثل شما توضیح نداده اینقد مطالبو گنگ عنوان کرده که از خوندنش زده میشه آدم

تبسم
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۰۵:۱۴

عالی 👌🏽اجازه دارم عینا مطالب رو در جزوه درسی وارد کنم جهت استفاده ی دوستان برای امتحانات؟