دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

سوالات و پاسخ تشریحی ارشد روانشناسی ۹۴

تست دکترا

 دانلود سوالات کارشناسی ارشد روانشناسی ۹۴

پاسخ سوالات زبان

۱. گزینه ۴ 
۲.گزینه ۴
۳.گزینه ۳
۴.گزینه ۲
۵.گزینه ۱
۶.گزینه ۱
۷.گزینه ۴
۸.گزینه ۲ 
۹.گزینه ۳
۱۰. گزینه ۱
۱۱. گزینه ۲
۱۲. گزینه ۴ 
۱۳. گزینه ۳
۱۴. گزینه ۲
۱۵. گزینه ۱
۱۶. گزینه ۲
۱۷. گزینه ۳
۱۸. گزینه ۳
۱۹. گزینه ۲
۲۰. گزینه ۱
۲۱. گزینه ۴ 
۲۲.گزینه ۱
۲۳.گزینه ۴
۲۴.گزینه ۱
۲۵.گزینه ۴ 
۲۶.گزینه ۳
۲۷.گزینه ۴ 
۲۸.گزینه ۲
۲۹.گزینه ۱
۳۰. گزینه ۲

جواب سوالات رشد : 

۷۱- گزینه ۲ :  «آمیگدال» یا بادامه ساختاری است که در دستگاه کناری قرار گرفته است و مرکز آگاهی هیجان‌ رفتاری در سطح نیمه‌خودآگاه است. بادامه وضعیت جاری هرکس را در ارتباط با محیط اطراف و افکار به دستگاه کناری می‌فرستد و براساس ارتباطی که با هیپوتالاموس دارد، قادر است پاسخهای هیجان‌رفتاری مناسب را در ما به وجود آورد مانند راست شدن موها در زمان ترس، گشاد شدن مردمک چشم در زمان شادی، افزایش ضربان قلب در زمان خشم، به‌همین دلیل بادامه را بخش اصلی نظام پاداش‌دهنده و تنبیه‌کننده و مرکز تنظیمی در هوش هیجانی می‌نامند که در اصطلاح به آن مغز هیجانی گفته می‌شود.

۷۲- گزینه ۳ : دوره های انتخاب شغل هالند: 

دوره خیالی : کودک گزینه های شغلی رو با بازی کاوش می کند
دوره دودلی : بین ۱۱ تا ۱۶ سالگی. نوجوان مشاغل مختلف رو سبک و سنگین می کند، بر اساس تمایلات ، توانایی ها و ارزش های خودش
دوره واقع گرایی : اوایل ۲۰ تا ۳۰ . جوانان در یک طبقه شغلی تثبیت می شوند.

۷۳- گزینه ۴ : خودکشی در دو تیپ از نوجوانان روی می دهد. گروه اول نوجوانان بسیار باهوش که تنها و منزوی هستند. گروه دوم که گروه بزرگتری است ، گرایش ضد اجتماعی دارند.     

۷۴- گزینه ۳ : مفهوم پردازش اطلاعات در آغاز در حوالی سالهای ۱۹۷۰ میلادی با تاثیر پذیری از نظریه اطلاعات در زمینه نظام فیزیکی ارتباطات از طرف روان شناسان شناختی به کاربرده شد و بیانگر این بود که ارگانیسم انسانی روی تجسم های درونی و ذهنی خود عملیاتی به صورت کامپیوتر انجام می دهد. اطلاعات از لحظه ارائه به حواس در مرحله درون داد تا پاسخ های رفتاری در مرحله برون داد, به طور فعال کد گذاری می شود و تغییر شکل و سازمان می یابد.
دیدگاه پردازش اطلاعات مانند نظریه شناختی – رشدی پیاژه , افراد را به صورت موجودات فعال و معقولی در نظر می گیرد که در پاسخ به در خواست های محیطی, تفکر خودشان را تغییر می دهند, اما برخلاف پیاژه مراحل رشد وجود ندارد بلکه فرایندهای فکری مثل ادراک , توجه, حافظه , راهبردهای برنامه ریزی و … در تمام سنین مشابه فرض شده اند, ولی به درجات کمتر یا بیشتر آشکار می شود. 

۷۵- گزینه ۴ : اصول گزل عبارت است از :

۱)اصل سوگیری نمو :

بنابر این اصل دستگاه عصبی – حرکتی از یکسو دارای تحولی از سر به پا یا اصطلاحا سری – دمی است و از سوی دیگر این تحول از نزدیک به دور یعنی از مرکز به پیرامون است ولی بین این تمایل تحول سری – دمی و از نزدیک به دور در هم آمیختگی وجود دارد .

۲)اصل درهم تنیدگی متقابل :

بر اساس این اصل اسقرار الگو های حرکتی و هماهنگی بین آنها شکل گیری های حرکتی پدیدار می شوند و باید فرصتی به دستگاه عصبی – حرکتی داده شود تا این الگو ها با هم هماهنگ شوند و ساختار های حرکتی را بوجود آورند .

۳)اصل ناقرینگی کنشی :

بنابر این اصل انسان که در آغاز زندگی دو سو توان است یعنی فرقی بین سمت راست و چپ بدن خود حس نمی کند. بزودی این تمایل در او قوت می گیرد که یک طرفی و یک جانبه عمل کند پس دو سو توانی حالتی موقتی است و خیلی زود در فرد تمایلی بوجود می آید که به اعضای سمت راست یا چپ بدن اعمالی را نجام می دهد و بر این اساس فرد چب برتر یا راست برتر می شود.

۴)اصل تفرد یا نمو یافتگی منفرد کننده :

بر پایه این اصل فرد به نمو یافتگی نوعی خود دست می یابد و در عین حال به یک ردیف سازشهای اختصاصی نایل می گردد و عمل خارجی یا محیط ممکن است رفتار فرد را متمایز کند ولی زمان این تغییر با رفتار ها توجیه می یابد که عامل تفرد به نمو یافتگی لازم رسیده باشد.

۵)اصل نوسانهای خود نظم جو :

این اصل عبارت است از اینکه فرایند های تحول روانی مسیر ثابتی را طی نمی کنند این تحول به صورت خطی نیست و نوسانهایی دارد و یک نوع بازگشت هایی در آن صودت می گیرد گزل این خصیصه را نمو حلزونی می نامد. علت این نوسانها را گزل چنین تبیین می کند یک خصیصه خود نظم جویی در زمینه عصبی وجود دارد و این خصیصه برای این است که آدمی به سازشها و تبیینهای بهتری نایل آید .

۷۶-  گزینه ۲        

۷۷- گزینه ۱ : همسان سازی با یک شخصیت پرخاشگر نقش مهمی را در تشکیل فرامن به عهده دارد چون متضمن درون فکنی سرزنشهای بیرونی و برگرداندن این سرزنشها علیه محیط است . 

۷۸- گزینه ۳ : انواع افسردگی :

افسردگی برون زاد (exogenous)

افسردگی برون زاد معادل افسردگی واکنشی است و از رویدادهای زندگی شخص مایه می گیرد. امروزه از این اصطلاح کمتر استفاده می شود، زیرا به عقیده برخی از پژوهشگران نمی توان با قاطعیت وجود عوامل درونی را در شکل برون زاد و عوامل زمینه ساز بیرونی را در شکل درون زاد رد کرد.

افسردگی درون زاد (endogenous)

افسردگی درون زاد بدون دلیل واضح ایجاد می شود و معمولا شدید است و اغلب علائم جسمی افسردگی مانند کاهش اشتها و وزن، بیدار شدن از خواب در صبح خیلی زود، بدتر شدن خُلق در هنگام صبح و کاهش میل جنسی وجود دارند. این نوع افسردگی را باید فقط با درمان بهبود بخشید. همان طور که گفته شد امروزه کمتر از این اصطلاح استفاده می شود.

افسردگی نهفته ( masked)

افسردگی نهفته به نوعی افسردگی گفته می شود که در آن، خُلق افسرده آشکار نیست و تشخیص آن به جستجوی سایر ویژگی های افسردگی، بخصوص اختلال خواب، تغییرات شبانه روزی خُلق و شناخت افسردگی، بستگی دارد. معمولا استتار در انواع خفیف و متوسط افسردگی صورت می گیرد ولی به ندرت در فرم های شدید نیز دیده می شود. علائم جسمی مانند درد قفسه سینه یا مشکلات در خوابیدن وجود دارد.

افسردگی مالیخولیایی (ملانکولیک؛ melancholic)

افسردگی مالیخولیایی با بی علاقگی و فقدان احساس لذت، عدم واکنش به محرک های لذت بخش معمول، افسردگی صبحگاهی، سحرخیزی، کندی یا تحریک روانی – حرکتی، بی اشتهایی یا کاهش وزن، فقدان اختلال شخصیتی قبل از نخستین دوره افسردگی و واکنش خوب قبلی نسبت به داروها و الکتروشوک مشخص می شود.

افسردگی واکنشی 

افسردگی واکنشی با یک موقعیت خارجی ارتباط مستقیم دارد و با حذف آن موقعیت، افسردگی هم از بین می رود. مثلا مادری که مدت ها در انتظار دیدن فرزندش بوده در صورتی که اشکالی در بازگشت فرزندش پیش آید ممکن است دچار افسردگی واکنشی حاد شود که با بازگشت فرزند و دیدار دوباره او، این افسردگی از بین می رود. عده ای این افسردگی را معادل افسردگی عصبی روانی (پسیکونوروتیک) و اختلال دیس تیمیک دانسته اند.

۷۹- گزینه ۴ 

۸۰- گزینه ۴ : نظریه مراحل رشد اخلاقی لارنس کلبرگ بیان می‌دارد که استدلال اخلاقی به عنوان پایه‌ای از عملکرد اخلاقی دارای سه سطح و شش مرحله قابل تشخیص از رشد است.

کلبرگ معتقد بود قضاوت اخلاقی با پیشرفت سن و طبق این مراحل رشد می‌کند:

سطح یک: اصول اخلاقی پیش عرفی؛ (تا سن عقلی ده سال) در این سطح نگاه شخص به اخلاق دیدی بازاری و بده‌بستان‌کارانه است.   

مرحله‌ی اول: توجه به تنبیه و فرمانبرداری (اخلاقی رفتار می‌کنم مبادا تنبیه بشوم).

مرحله دوم: توجه به نفع شخصی (اخلاقی رفتار می‌کنم تا پاداش بگیرم).

سطح دو: اصول اخلاقی عرفی؛ (تا سن عقلی سیزده سال) در این سطح اخلاقی رفتار کردن شخص از روی تعارف و رعایت رسوم است و در شرایطی که قید و بند اجتماعی نباشد رفتار اخلاقی فرد به سطح یک بازمی‌گردد.  

مرحله سوم: رعایت اخلاق از روی رعایت رسوم و قواعد جمعی و جهت همرنگی با جماعت (گرایش به پسرخوب/دختر خوب)

مرحله چهارم: رعایت اخلاق به خاطر نزدیکی به سرچشمه‌های اقتدار . یعنی جهت پذیرفته شدن از طرف صاحبان قدرت و کسب شأن اجتماعی .

سطح سه: اصول اخلاقی پسا‌ عرفی؛ (بعد از بلوغ عقلی و شکل‌گیری فردیت)

مرحله پنجم: توجه به پیمان اجتماعی (رعایت اخلاق در راستای رفاه همگان و نفع همه؛ احترام به حرمت و فردیت افراد)

مرحله ششم: پایبندی به اصول اخلاقی (اخلاقی بودن از درون فرد می‌جوشد و ربطی به جامعه‌ای که در آن می‌زید ندارد؛ رفتار شخص بنا بر رعایت اصول وجدانی خودش جریان می‌یابد. فرد فارغ از موقعیتش اخلاقی رفتار می‌کند تا پیش خودش شرمنده نشود).

۸۱- گزینه ۲ :   

آدلر به عنوان یکی از اولین مریدان فروید از جامعه روانپزشکی وین کنار کشید و در سال های ۱۹۲۰  مکتب روانشناسی فردنگر را بنیاد نهاد .آدلر برخلاف فروید ،که غریزه را انگیزه اصلی رفتار می دانست ، و بر خلاف یونگ که صورت های ازلی را رهبر انسان می دانست ، بر جنبه اجتماعی بودن انسان تاکید داشت. در نظریه آدلر انسان موجودی است بی همتا ، مسئول ،خلاق و انتخاب کننده که هم خوانی همه جانبه ای در ابعاد شخصیت او وجود دارد . آدلر انسان را ذاتا موجودی اجتماعی ،خلاق و هدف دار می داند که احساس حقارت زیر بنای رشد روانی او را فراهم می آورد و همواره وی را در جهت تفوق و برتری سوق می دهد. 

احساس حقارت : روش روانشناسی با مسئله حقارت شروع و پایان می یابد. به نظر آدلر ، وجود ناتوانی و ضعف در همه افراد عقده حقارت ایجاد می کند و کوششهای بعدی آنان نیز در زندگی ، مصروف جبران یا پوشاندن آن می شود.  پس حقارت اساس تلاش و موفقیت انسان است .

احساس برتری جویی: آدلر عقیده داشت که همه افراد آدمی دارای احساس حقارت هستند و همین احساس حقارت باعث می شود که مردم در جهت از بین بردن آن و یا در جهت بهتر و برتر شدن ، تلاش زیادی را از خود نشان دهند . این تقلا و تلاش رقابت آمیز شخص در جهت برتر و بهتر شدن از دیگران نیست بلکه تمایل مثبتی است برای غلبه کردن بر نقص ها و کمبودهای خود تا با کمک گرفتن از این منابع ،به تکامل فردی دست یابد.

۸۲- گزینه ۴ 

۸۳- گزینه ۳ : از نظر فروم آزادی در برابر امنیت تعارض بنیادی انسان است. 

انسانها با نیازهای فیزیولوژیکی (گرسنگی، میل جنسی، ایمنی) نمی توانند تنگناهای انسانی شان را حل کنند، فقط نیازهای انسانی خاص می تواند افراد رابه سمت پیوند مجدد با دنیای طبیعی سوق دهند. افراد سالم با حل کردن ثمر بخش نیازهای انسانی (ارتباط، تعالی، ریشه دار بودن، درک هویت و معیار جهت یابی) بهتر می توانند راههایی برای پیوند مجدد با دنیا پیدا کنند. 

۸۴- گزینه ۳ :

در نظریه یادگیری اجتماعی بندورا ، یادگیری از طریق مشاهده رفتار دیگران انجام می گیرد. عوامل تقویت جانشینی و تنبیه جانشینی در مشاهده رفتار بسیار مؤثر است.

 فرآیند یا مراحل یادگیری  از راه مشاهده از نظر بندورا:

۱- مرحله توجه: برای یادگیری از راه مشاهده، ابتدا باید به آنچه قرار است یاد گرفته شود توجه کرد.

۲- مرحله به یادسپاری یا یاد داری: از نظر بندورا یادگیری طبق اصل مجاورت صورت می پذیرد و این یادگیری نیازی به تقویت و پاداش ندارد.

 ۳- مرحله  بازآفرینی : در سومین مرحله از یادگیری مشاهده ای رمزهای کلامی یا تجسمی ذخیره شده در حافظه به صورت اعمال آشکار در می آیند. یکی از تدابیر مؤثر در شکل گیری  رفتار آموخته شده از راه مشاهده بازخورد اصلاحی است.

۴- مرحله انگیزشی: رفتار یادگرفته شده از راه مشاهده در صورتی به عملکرد تبدیل  می شود که با تقویت همراه باشد.

۸۵- گزینه ۱ 

۸۶- گزینه ۱ : در پنجمین مرحله کودک در رفتارهای زمانی خود به این ظرفیت دست می یابد که رویدادهای برونی تابع یکدیگر هستند و به شکل ردیف عینی می شوند. 

۸۷- گزینه ۲ : یکی از مفاهیم رویکرد پردازش اطلاعات، فراشناخت است. 

۸۸- گزینه ۳ : نظریه سیستم های پویای رشد حرکتی: مهارت های حرکتی جدید با ترکیب مهارت های موجود در سیستم عمل پیچیده حاصل می شوند

۸۹- گزینه ۴ :   مراحل “رشد ایمان” از نظر فولر:

۱- شهودی – فرافکنی

۳ تا ۷ سالگی

خیالپردازی و تقلید کودکانه، تحت تاثیر داستانها و خلقها و رفتارهای ایمان بزرگسالان . آگاهی از اعمال درست و غلط.

۲- اسطوره ای – کلمه به کلمه

۷ تا ۱۱ سالگی

درونی کردن داستانها، عقاید و مراسم مذهبی و جذب کلمه به کلمه آنها.

۳- تصنعی – عرفی

نوجوانی

احساس عمیق به یک رشته عقاید و ارزشهای هویت ساز. عدم بررسی منظم ایدیولوژی

۴- فردگرایانه – تاملی

بزرگسالی

نقادی عقاید و کسب ایدیولوژی شخصی و قبول پلورالیسم معرفتی

۵- ایمان عطفی

اواخر یزرگسالی

تعداد کمی از افراد به این مرحله می رسند. دیدگاه گسترده درباره کل بشریت. ایستادگی در شکنجه و آزار و بی عدالتی و تشویق به خیر همگانی. ( مانند گاندی و لوترکینگ ).

۹۰- گزینه ۴ :  

استدلال کودک پیش عملیاتی نه قیاسی است و نه استقرایی. پیاژه معتقد است که تفکر کودکان پیش عملیاتی در جایی بین این دو استدلال واقع شده است . به این معنا که کودک از یک امر جزئی به یک امر جزئی دیگر حرکت می کند، بدون اینکه به کلیت آن دست یابد. مثال : وقتی از یک کودک می پرسید : چرا شب تاریک می شود ؟ او پاسخ خواهد داد: « به خاطر اینکه وقت خوابیدن من است.»

تحلیل سوالات رشد ۹۴ :

شش سوال جلد دوم لورا برک- پنج سوال جلد اول لورا برک- چهار سوال روانشناسی ژنتیک ۱و۲ – سه سوال روانشناسی رشد کرین 

 

جواب سوالات علم النفس : 

۹۱- گزینه ۳ : غزالی برای اثبات وجود نفس به تعدادی ادله و براهین متوسل می شود که تعدادی از آنها از ابن سینا گرفتـه اسـت ولـی برهـان دینی از ادله های غزالی است که دلیل شرعی بر اثبات وجود نفس است 

۹۲- گزینه ۲ : کندی دو قوه غضبیه و شهویه را مجموعا غلبیه می نامد.

۹۳- گزینه ۴ : شاکله دارای معانی : ۱- نیت ۲- خلق و خو ۳- حاجت و نیاز ۴- مذهب و طریقت ۵ – هیئت و ساخت، است.

۹۴- گزینه ۲ :  در نظر کندی عقل بالقوه ی عنوان شده، در نظریه ابن سینا این عقل با نام عقل هیولایی آورده شده است.

۹۵- گزینه ۱ :  مفهوم روح در قران در درجه اول به منزله مفهومی جهان شناختی و نه انسان شناختی مطرح شده است. روح نام موجودی است از موجودات جهان، موجودی در ردیف ملائکه. روح منشا حیات در هستی است. در آیه مذکور روح بـه عنـوان موجـودی اسـمانی آورده شده است

۹۶- گزینه ۱ :  در آیه من عرف نفسه فقد عرف ربه منظور از خود، خود ارزشی می باشد زیرا با شناخت خود قرار است خدا را شناخت.

۹۷- گزینه ۴ :  خلیفه و کون جامع که به معنای انسان کامل است. اولین بار در قرن ۶ توسط محی الدین عربی بیان گردید

۹۸- گزینه ۲ 

۹۹- گزینه ۱ :  هر سه سطح شخصیت فروید در سطح نفس اماره قرار می گیرند چون هدفشان کسب لذت است

۱۰۰- گزینه ۲ :  ویژگی های فطرت عبارتند از: شناختی و عاطفی . بخش عاطفی فطرت، مقدسات نام دارد.

۱۰۱- گزینه ۴ :  یحذرکم الله نفسه به معنای خداوند شما را از خود بر حذر می دارد. نفس به معنای ذات الهی آمده است.

۱۰۲- گزینه ۳ :  فارابی ابتدا به ارسطو گرایش داشت و سپس از او جداشد چون او نفس را مثل ارسطو صورت بدن نمی دانست و به فلسفه اسلامی گرایش پیدا کرد.

۱۰۳- گزینه ۱ :  اثم به معنای گناه و آلودگی است که به مفهوم قلب به معنای کانون آلودگی ها در قرآن مطابقت دارد و نفس اماره هم به عنوان نفس که مرتکب خطا گشته معرفی شده است.

۱۰۴- گزینه ۱ :  حجر و نهیه که به معنای بازداشتن می باشد در قرآن به معنای عقل بکار رفته که جلوی نفس را می گیرد

۱۰۵- گزینه ۴ :  فطرت در قرآن مترادف حنیف (حقیقت و حق گرایی ) وصبغه و عهد پیمان آمده است

۱۰۶- گزینه ۴ :  عقل عملی به عنوان عقل اخلاقی هم نامیده شده است.

۱۰۷- گزینه ۴ :  بر اساس نظر فارابی عقل مادی یعنی عقل بالقوه و بالفعل که قادر به درک ماهیت موجودات نمی باشد.

۱۰۸ – گزینه ۳ :  خدا جویی که ناشی از کمال جویی است ریشه بسیاری از تمایلات انسانی می باشد، در نظریه سهروردی عنوان شده است.

۱۰۹ – گزینه ۲ :  بین عقل و هوش روانشناختی نه تباین است و نه تساوی مطلق. زیرا هوش زیر مجموعه عقل است ولی همه عقل نیست.

۱۱۰- گزینه ۳ : ملاک های سلامت روان : ۱- هشیاری و خودآگاهی ۲- در حال زیستن ۳- در جمع زیستن ۴- شناخت واقعیت و پذیرش آن ۵- پویا و متکامل زیستن ۶- با خدا زیستن . 

جواب سوالات بالینی : 

۱۹۱- گزینه ۳ :  رابطـه معناداری بین مذهب درونی با سلامت روان وجود دارد، ولی این ارتباط در مـذهب بیرونـی مـشاهده نـشده اسـت.

۱۹۲- گزینه ۱ :  ارزیابی ابعادی(طیفی) در مقابل ارزیابی مقوله ای(طبقه ای) قرار دارد.  دیدگاه مقوله ای پیوستگی بین رفتار بهنجار و نابهنجار را درنظر نمی گیرد. نظام مقوله ای متخصصان بالینی را وادار به تعریف یک آستانه به عنوان آستانه قابل تشخیص می کند. در این نوع طبقه بندی لیست بخصوصی از علایم برای هر بیماری روانی تعریف شده است. در سیستم مقوله ای وجود تعداد معینی از علایم برای دریافت تشخیص لازم است، کـه اگر این تعداد علایم دیده نشود اختلال تشخیص داده نخواهد شد.  در ۴-DSM از نظام تشخیصی مقوله ای استفاده شده است.

دو تغییر عمده محتوایی در ۵-DSM
الف) حذف سیستم چندمحوری : ۵-DSM به سمت حذف محورها گام برداشته است و به ترکیب محورهای Iو II وIII با نمادهای جداگانـه بـرای عوامـل روانـی – اجتماعی (که قبلاً محور IV بود) و ناتوانی (که قبلاً روی محورV بود) پرداخته است.
ب) ترتیب فصول ۵-DSM ، بیست فصل خواهد داشت : که فصول بر اساس ارتباطشان با یکدیگر بازسازی شده اند. در این ارتباط ها مواردی چون شباهت ها در آسـیب پـذیری بـین اختلالات و ویژگی های علایم مربوط به اختلالات لحاظ شده است. این تغییرات هم تراز بـا تغییـرات سـازمان جهـانی بهداشـت (WHO) و طبقه بندی بین المللی بیماری های نسخه ۱۱ (۱۱-ICD) است و انتظار می رود این تغییرات، باعث تسهیل و بهبود ارتباطات بین این طبقه بندی ها شود.

۱۹۳- گزینه ۲ :  CPI یک آزمون مداد ـ کاغذی، خود اجرا است که از ۴۶۲ جملۀ صحیح ـ غلط تشکیل شده است و گرچه این آزمون برای افـراد ۱۲ تا ۷۰ ساله به کار رفته، ولی عمدتاً برای استفاده در مورد بزرگسالان جوان کـه از توانـایی خوانـدن حـداقل در سـطح کـلاس چهارم برخوردارند، ساخته شده است. ماده های CPI، اطلاعات مربوط به الگوهای رفتاری نوعی، احساسات و عقاید و نگـرشهـای فرد را در رابطه با مسایل اجتماعی و خانوادگی مورد سؤال قرار می دهد. CPI توسط هریسون گـاف در ۱۹۷۵ انتـشار یافـت و بـه عنوان پرسشنامه ای برای سنجش خصایص شخصیتی پایدار میان فردی در یک جامعۀ بهنجار تدوین شد.

۱۹۴- گزینه ۳ :  بارلو و همکارانش جامع ترین مدل را برای افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی همراه با گـذر هراسـی ابـداع کردنـد. درمـان کنتـرل وحشتزدگی(PCT -Therapy Control Panic) از بازسازی شناختی، آگاه شدن از علایم بدنی مرتبط با حمـلات وحـشتزدگی و بازآموزی تنفسی تشکیل می شود.

۱۹۵- گزینه ۱ :  معیارهای ۵ – DSM برای اختلال وسواسی ـ اجباری :
A: حضور وسواسها، اجبارها، یا هردو:
وسواسها با ( ۱) و (۲) تعریف می شوند.

۱) افکار، امیال، یا تصاویر ذهنی تکراری و دایمی، که فرد، در برهه ای در طول ناراحتی، آنها را ناخواسته و مزاحم مـی دانـد، و در اکثر افراد اضطراب یا استرس شدید به وجود می آورند.
۲) فرد تلاش می کند تا این افکار، امیال، یا تصاویر ذهنی را نادیده بگیرد یا سرکوب کند، یا به وسیلۀ یک فکر یا یک عملِ دیگـر، آنها را خنثی کند .
اجبارها با ( ۱) و (۲) تعریف می شوند:
۱) رفتارهای تکراری (مثلاً، شستن دستها، مرتب کردن، چک کردن) یا اعمال ذهنی تکراری (مثلاً، دعـا کـردن، شـمردن، تکـرار کلمات در سکوت) که فرد احساس می کند، در واکنش به یک وسواس ، یا مطابق با قوانینی که بایـد بـه طـور سـفت و سخت اعمال شوند، باید به اجرا درآورد.
۲) هدف فرد از این اعمال ذهنی یا رفتارهای فیزیکی عبارت است از جلوگیری یا کاهش اضطراب با استرس، یا پیشگیری از یـک رویداد یا موقعیت که فرد آن را ترسناک می داند؛ اما این اعمال ذهنی یا رفتارهای فیزیکی، با مواردی که قرار است آنها را خنثی یا پیشگیری کنند هیچ ارتباط واقع بینانه ای ندارند، یا رفتارها و اعمالی به وضوح افراطی هستند.
B: وسواسها یا اجبارها وقت گیر هستند (برای مثال، هر روز بیش از یک ساعت از وقت فرد را می گیرند) یا در عملکـرد اجتمـاعی، شغلی، یا سایر جنبه های مهم زندگی نابسامانی شدید به وجود می آورند.
C: سمپتوم های وسواسی ـ اجباری را نمی توان به تأثیر فیزیولوژیک و مستقیم یک ماده (مثلاً، مواد مخدر، یا داروهای تجویزی) یا یک عارضۀ پزشکی دیگر نسبت داد.

۱۹۶-  گزینه ۴ : درمانگر باید با دقت به حرف های مراجع گوش بدهد و این فرصت را به مراجع بدهد که اگر منظورش را درست نفهمیـده، آن را اصـلاح کنـد،
سخنان مراجع را دوباره بیان کند. کارل راجرز نام این راهبرد را انعکاس (بازتابش) گذاشته بود و تاکید می کرد انعکاس عـلاوه بر بازگویی سخنان مراجع، احساسات مراجع را نیز مورد تاکید قرار می دهد.
روانشناس برای نشان دادن درک مشکل بیمار، باید با اشاره و با ادای حروف و کلمات ساده بـه او بفهمانـد آن را درک مـی کنـد.  تقاضای توضیح و تشریح بیشتر در مورد بیمار، هنگامی ضروری است که بیمار مطلبی برای گفـتن نـدارد و یـا ایـنکـه بـه نظـر می رسد گفتن مطالب برای او دشوار است. روانشناس در منعکس کردن احساسات بیمار سعی می کند در یک یا چند جمله بـه او بفهماند که از احساسات و عواطفی که بیمار ابراز داشته، به خوبی آگاه است.

۱۹۷- گزینه ۲ : درمان از راه مواجه سازی: تماس عمدی و طولانی بـا محرکهای ترسناک (مواجه سازی)، جلوگیری فعال از رفتارهای اجتنابی مربوطه (جلوگیری از پاسخ). در کوتـاه مـدت قطعـاً بیمار دچار افزایش اضطراب خواهد شد اما در دراز مدت از طریق فرایند خاموشی مطمئناً اضطراب و اجتنـاب کـمتـری را تجربـه خواهد کرد.

۱۹۸- گزینه ۱ 

۱۹۹- گزینه ۳ 

۲۰۰ – گزینه ۲ :  روش آزمایشگاهی که برای ارزیابی کیفیت دلبستگی بین ۱ تا ۲ سالگی وسیعا مورد استفاده قرار گرفته “موقعیت ناآشنا ” است. این آزمایش را ماری اینثورث و همکارانش طراحی کردند. پژوهشگران در آزمایش موقعیت غریب یک حالت دلبستگی ایمن و سه حالت ناایمن را مشخص نمودند:
دلبستگی ایمن: این نوباوگان از والد خود به عنوان تکیه گاه امن استفاده می کنند، وقتی که آنها جدا می شوند ممکن است گریه کنند یا نکنند، وقتی که والد برمی گردد آنها به طور فعال به دنبال تماس با او هستند و گریه آنها فورا کاهش می یابد. دلبستگی دوری جو: به نظر می رسد که این نوباوگان نسبت به والد هنگامی که حضور دارد، بی اعتنا هستند. وقتی که او آنهـا را ترک می کند معمولاً ناراحت نمی شوند و به فرد غریبه خیلی شبیه به والد خود واکنش نـشان مـی دهنـد. آنهـا هنگـام پیوسـتن مجدد از والد خود استقبال نمی کنند یا به کندی این کار را انجام می دهند و وقتی که والد آنها را بلند می کند به او نمی چسبند.
دلبستگی مقاوم: قبل از جدایی به دنبال نزدیکی به والد خود هستند و اغلب به کـاوش نمـی پردازنـد وقتـی کـه او آنهـا را تـرک می کند معمولاً ناراحت شده و پس از برگشتن او عصبانی می شوند و رفتار خصمانه نشان می دهند. وقتی که بغـل مـی شـوند بـه گریه ادامه می دهند و به راحتی نمی توان آنها را آرام کرد.

دلبستگی آشفته/سردرگم: این حالت بیشترین نا ایمنی را نشان می دهد. این بچه ها هنگام پیوستن مجدد والد به آنها رفتار های سردرگم و متضاد نشان می دهند. در حالی که والد آنها را بغل کرده است روی بر می گردانند و یا با هیجان سـطحی و افـسرده به او نزدیک میشوند. تعدادی از آنها حالت های بدن عجیب و غریب وخشک نشان می دهند.

۲۰۱- گزینه ۳ 

۲۰۲- گزینه ۴ :  مصاحبه های ساخت دار، روش منظمی برای سنجش متغیرهایی هستند که قرار است بررسی و کشف شوند. به عبارت دیگر، اگرچه این مصاحبه ها انعطاف پذیر نیستند ولی کمتر خطا می کنند.  روانشناسان دارای رویکرد رفتاری و شناختی – رفتاری بیشتر از مصاحبه های سـاخت دار و روانـشناسان دارای رویکـرد انـسان گرایی و وجودی و روانکاوی بیشتر از مصاحبه های بدون ساخت استفاده می کنند

۲۰۳- گزینه ۲

۲۰۴- گزینه ۱ :  تکمیل تصویرها : دقت دیداری؛ آگاهی از جزئیات محیط؛ تماس با واقعیت ، درک کل در ارتباط با اجزای آن؛ توانایی مفهوم سازی دیداری ، توانایی تمیز بین جزئیات اساسی از جزئیات غیر اساسی ، هوشیاری ادراکی و تمرکز همراه با سازمان دادن دیداری مواد.

۲۰۵- گزینه ۳ 

۲۰۶- گزینه ۴ :سوگیری لنگری و سوگیری تأیید: روانشناسان مثل اولین برداشت های بقیه مردم، دچار سوگیری لنگری می شـوند و بـه جـای اتکا بر اطلاعات بعدی، به چند اطلاعات نخست حاصل از سنجش تکیه می کنند. سوگیری لنگری باعـث مـی شـود روانـشناسان بالینی به اطلاعات سنجشی دریافتی از برخی منابع (مثل گزارش والدین در مورد رفتار کودک) بیشتر اهمیت بدهند تـا بـه سـایر اطلاعات دریافتی. مشکل سوگیری لنگری این است که به اولین برداشت ها می چسبیم و نظر خود را به اندازه کافی با داده هـای جدید سازگار نمی کنیم. اگر سوگیری لنگری با سوگیری تأیید یعنی گرایش به تفسیر اطلاعات جدید در راستای باورهای موجود ترکیب شود، روانشناس بالینی شواهد متناقض را نادیده خواهد گرفت.

۲۰۷- گزینه ۳ 

۲۰۸- گزینه ۲واقعیت درمانی بر مسئولیت تأکید می کند. رویکرد گلاسر به درمان آمیزه منحصر به فردی از فلسفه وجودی و فنون رفتاری است که به روشهای خود گردانـی رفتـار درمـانگران شـباهت دارد. آگاهی ما از اینکه موجودات منحصر به فردی هستیم، احساس مسئولیت عمیقی را بـه همـراه دارد

۲۰۹- گزینه ۴شکل دادن رفتار : مشاور درصدد است تا رفتار مطلوبی را در مراجع ایجاد کند. برای این کار به تقویت رفتارهایی می پردازد که فقط شبیه رفتار مطلوب و مورد نظر هستند، اما در حال حاضر از خصایص رفتاری او نیستند.

۲۱۰- گزینه ۱ 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
reza
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۵:۳۳

سلام ممنون از سایت خوبتون لطف کنید منبع پاسخ ۲۰۷ بالینی در مورد یونگ رو منتشر کنید مرسی

reza
پاسخ به  علیرضا نوربخش
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۲:۵۷

با سلام و تشکر از پاسخ شما
لطف کنید کتاب منبع رو معرفی کنید
همانطور که مطلع هستید برای اعتراض به پاسخ ها باید به منبع معتبر استناد شود
با سپاس فراوان از شما