دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

پاسخ تشریحی روانشناسی مرضی ارشد ۹۴

تست دکترا

سوالات ارشد روانشناسی ۹۴

۵۱- گزینه ۴
علت اصلی کم توانی ذهنی ذاتا و ماهیتا ژنتیکی است.
۵۲- گزینه ۲ 
صرع کوچک: این نوع صرع با سقوط همراه نیست ولی فراموشی که به حالات بیخودی از خود یا «غیبت» معروف است، علامت اصلی آن است. در این نوع حمله کودک ناگهان در حالتی که هست ثابت می ماند، فعالیت و حرکـت وی متوقـف مـی شـود ، با رنگ پریده به یک نقطه خیره می شود و یا ممکن است تکانه ای عضلانی مانند چشمک زدن، پرش دستهـا و افتـادن قاشق و یا چنگال، شانه انداختن، دست تکان دادن (میوکلونیک) اتفاق افتد. در این حالت بینایی و شنوایی وجـود نـدارد و بیمـار چیزی حس نمی کند. پس از گذشت ۲ تا ۲۰ ثانیه مجدداً فعالیت اولیه ادامه می یابد و شخص از آن چه در این مدت اتفاق افتـاده بی خبر است.
۵۳- گزینه ۴
ضابطه اصلی خود بیمار پنداری، ترس از ابتلا به یک بیماری جدی و یا فکر ابتلای به آن بر اساس تفسیر اشتباه آمیز یک یا چنـد علامت یا نشانه بدنی است. در حالی که معاینه های دقیق بدنی نمی توانند هیچگونه اختلال جسمانی را که کاملاً با دلمشغولی های فرد درباره بیماری یا با علامت ها یا نشانه های جسمانی مطابقت داشته باشند، تشخیص دهنـد. گرچـه ایـن اخـتلال دارای شـدت هذیانی نیست و بیمار غالباً می تواند جنبه افراطی ترس هایش و این احتمال را بپذیرد که ترس او از بیماری یا باورش به یک بیماری شدید بی اساس است.
۵۴-گزینه ۳ 
پیکا : خوردن مکرر یک ماده غیرمغذی که با سطح رشد نامتناسب است، به مدت حداقل ۱ ماه، به وسیله نوزادی که معیارهـای اخـتلال اوتیستیک، اسکیزوفرنی یا سندرم کلاین ـ لوین را ندارد. شیوع نامـشخص اسـت. مطالعـات نـشان دهنـده شـیوع ۳۲ -۱۰% در کودکان پیش دبستانی است. معمولاً در اوایل کودکی متوقف می شود. 
۵۵- گزینه ۴
در ایالات متحده سندرم آشر به ناشنوایی و نابینایی توأم با هم اطلاق می شود . سندرمی مادر زادی و با مشخصه های : افت شنوایی حسی ـ عصبی مادرزادی شدید تا عمیق همراه با رشد ناکافی قـسمت حلزونـی گوش – فرکانس های زیر معمولاً بیشتر تأثیر می پذیرند تا فرکانس های بم، و این ناشی از درگیر شدن قسمت انتهـای حلـزون است. 
۵۶- گزینه ۴
اختلال نشخوار کردن : آوردن غذا از معده به دهان به طور مکرر، برای حداقل یک ماه، که به دنبال یک دوره طبیعی غـذا خـوردن شـروع شـده اسـت (در غیاب ناراحتی گوارشی و بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی). غذای فرو برده شده بـه داخـل دهـان برگردانـده، خارج یا دوباره جویده شده و فرو داده می شود. 
۵۷- گزینه ۳ 
در سالهای ۱۹۶۰ باور بر این بود که رفتار اوتیستیک در اثر تربیت سرد و نامهربانانه والدین ایجاد می شود. مطالعات بعدی، این نگرش را نفی کردند و ترکیبات مختلف عوامل ژنتیک با عوامل محیطی باعث می شوند که اختلالات طیف اوتیسم، از لحاظ سمپتوم ها و شـدت آنها بسیار متفاوت باشند. عوامل عصب شناختی علت عمده اوتیسم محسوب می شود.
۵۸- گزینه ۴
بیماری هارت ناپ : این بیماری بوسیله یک ژن مغلوب از راه کروموزوم های معمولی منتقل می شود. در این بیماری اسید آمینه تریـپ توفـان سـوخت و ساز نشده و در نتیجه در خون افزایش یافته و به مغز آسیب رسانده.
خصوصیات:
۱) اختلالات پوستی به شکل حساسیت مفرد در برابر نور
۲) اختلالات رفتاری که گاهی به شکلی است که نمی توان رفتار کودک را پیش بینی کرد 
۳) عقب ماندگی ذهنی با افزایش سن بیمار شدیدتر می شود.
۵۹- گزینه ۱
خصوصیات اصلی اختلال طیف اوتیسم عبارتند از: (۱) نقص در ارتباط اجتماعی و (۲) رفتارها، علایق، یـا فعالیـتهـای تکـراری و محدود. اصطلاح «طیف» به این موضوع اشاره دارد که سمپتوم های این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند. قبل از ۵-DSM، افرادی که معیارهای ابتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) را داشتند به دو گروه تقـسیم مـی شـدند. اختلال طیف اوتیسم (ASD) بسیار ارثی است. در تفکیک اختلال اوتیسم، سـندرم آسـپرگر، اخـتلال رت و اختلال تجزیه کودکی از یکدیگر، مشکلاتی وجود داشت. به دلیل این مشکلات، ۵-DSM به طور کلـی اخـتلالات طیـف اوتیـسم (یعنی، اختلال اوتیستیک، اوتیسم اینفانتیل زودهنگام، اوتیسم کودکی، اوتیسم کـانر، اوتیـسمهـای ـ فانکـشنینگ، اوتیـسم آتیپیکـال، سندرم آسپرگر و اختلال تجزیه کودکی ) را حذف کرده و کل آنها تحت لوای اختلال طیف اوتیسم درآورده است.  

در ۵-DSM سمپتومهـا بـه دو زمینه رفتاری تقلیل یافته اند: ۱- نقص در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی (ویژگی اصلی و مشترک) ۲- رفتارها، علایق و فعالیـتهـای محدود و تکراری
۶۰- گزینه ۴
در مورد اسکیزوفرنیا انواع فرعی حذف شده اند.
دو تغییر در معیارها روی داده است:
انتساب خاص هذیان های عجیب و غریب و علایم درجه اول اشنایدری(دو یا چند صدا که با هم صحبت می کنند) حذف شده است. در کتاب قبلی وجود یکی از این علایم کافی بود تا معیار الف اسکیزوفرنیا محقق شود ولی در کتاب نو برای هر گونه تشخیص اسـکیزوفرنی دو علامت معیار الف لازم است.
تغییر دوم در معیار الف این است که افراد باید حداقل یکی از سه علامت هذیان ها، توهمات و کلام آشفته را دارا باشند. بنـابراین بـرای تشخیص معتبر اسکیزوفرنیا حداقل وجود یکی از این علایم مثبت اصلی ضرورت دارد.

۶۱- گزینه ۳
اختلال دیس تایمی در کتـاب جدیـد بـا اخـتلال افـسردگی عمـده مـزمن ذیـل یـک اخـتلال تـازه بـه نـام افـسردگی دایـم( پایـدار) disorder depressive Persistent آورده شده اند اما معیارهای دو اختلال تغییری نکرده است.

۶۲- گزینه ۱

۶۳- گزینه ۲
دراک پریشی( agnosia) در لغت به معنی نادانستن و بنابراین نقص در بازشناسی است.به طور کلی یـک فـرد ادراک پریش می تواند اشیاء و اشکال را حس کند اما نمی تواند هوشیارانه آن ها را تشخیص دهد و معنـی آن هـا را تفـسیر کنـد.ادراک پریشی حاصل آسیب عصب شناختی است و می تواند تقریبا در هر دستگاه ادراکی شناختی ظاهر شود. اَشکال خاص آن در زیر می آید:
ادراک پریشی دریافتی: نوعی ادراک پریشی که در آن ناتوانی در بازشناسی ناشی از اختلال در ادراک دیـداری اسـت . ادراک پریـشی ارتباطی: نوعی ادراک پریشی که در آن ناتوانی در بازشناسی از عواملی به غیر از نقص های حسی اسـت کـه باعـث ادراک پریـشی دیداری می شود. ادراک پریشی شنیداری: ناتوانی در تشخیص یا تفسیر معنی واژه های گفته شـده. ادراک پریـشی انگـاره ای: بازشناسی یا تفسیر نادرست نمادها . آسیب بخش های خلفی و زیرین لوب گیجگاهی موجب ادراک پریشی دیداری می شود.

۶۴- گزینه ۲
واژه شارژ برگرفته از مجموعه چندین علائم است که همزمان در کودک بروز می کند . این علائم به قرار زیر می باشد :  C : وجود حفره در چشم، این حالت معمولا دوطرفه بوده و بیشتر قسمت پشت چشم را درگیر می نماید (کوروئید، شبکیه و ..). H : نقص قلبی: نقص دیواره ای قلب ، بازماندن مجرای شریانی.  A : آترزی کوآن: این ناهنجار می تواند برای کودکان مرگ آفرین باشد زیرا کودکان در ابتدای تولـد قـادر بـه تـنفس از طریـق دهان نیستند. R : عقب ماندگی رشد و تکامل: این عارضه در ۷۵ درصد از کودکان مبتلا به این سندرم مشاهده می شود. این عقب ماندگی در رشد کودک در ۶ ماه اول زندگی بسیار محسوس می باشد.  G : ناهنجاری ژنیتالی و ادراری (هیپوگنادیسم)  E: ناهنجاری در گوش و یا ناشنوایی: ناهنجاری در ساختار گوش خارجی در تمامی کودکان مبتلا به این سندرم دیده می شـود.

۶۵- گزینه ۳
شایعترین مسائل بینایی ناشی از خطاهای انکساری است. نزدیک بینی، دوربینی و تاربینی همه ناشی از خطاهای انکساری هستند و همگی می توانند در قدرت بینایی مرکزی تاثیر بگذارند. 
۶۶- گزینه ۱
کـوای و بـارکلی (۱۹۹۸) نظریه ی خود را در زمینه بازداری ارائه دادند. اساس نظریه ی کوای الگوی عصب زیستی کارکرد مغز است. در این الگو دو سیـستم مغز که به گونه ای متضاد عمل می کنند، مورد توجه قرار گرفته است: به نظر کوای سیستم بازداری رفتـاری در کودکـان ADHD دچار نقص است و همین امر موجب بروز نقص در بازداری می گردد. بازداری رفتاری در این الگو نقش مرکزی داشته و بر عملکرد سایر کارکردهای اجرایی نیز تأثیر دارد. تمامی کارکردهای اجرایی نیز کنترل حرکتی رفتار را تحت تأثیر خود قرار می دهند. بر اساس شواهد موجود در مورد کارکرد مغز، بارکلی اختلال در سطوح جلویی مغز را مسئول نابهنجاری در بازداری معرفی نمود.
۶۷- گزینه ۳
بسیاری از کودکان سندرم داون، دارای تأخیر شدید زبانی اند، اما در بیشتر موارد، آسیب شدیدتر متوجه زبان بیانی نسبت به زبـان درکی است. روشی که در سالهای اخیر مطرح شده روش آموزشی خواندن می باشد کـه بـر اسـاس توانمنـدی های ایـن کودکان، یعنی حافظه بینایی قوی در آنها به آموزش می پردازد، چرا که در نیمرخ نوروسایکولوژیست کودکان سندرم داون علاوه بـر نقاط ضعف، نقاط قوت آنها نیز ارائه گردیده است که شامل حافظه بینایی قوی، یکپارچه سازی بینـایی حرکتـی و تقلیـد بینـایی ناشی از پردازش بینایی فضایی قوی در این کودکان می باشد. 

۶۸- گزینه ۱ :  تعدادی از عوامل مادر زادی یا اکتسابی ممکن است موجب نارسایی شنوایی شوند . از عوامل مادر زادی، وراثت و بیماری های پیش از تولد را می توان نام برد. علت عمده ی ناشنوایی مادر زادی عفونت است که شایع ترین آنها سرخجه می با شد .
عوامل محیطی و بیماری های پس از تولد نیز در زمره ی عوامل اکتسابی قرار دارد . یکی از شایع ترین علت های نارسایی شنوایی پس از تولد،عفونت است . عفونت های پس از تولد مانند سرخک ،  اوریون، آنفلوآنزا و مخملک همه با نارسایی شنوایی همراه است

۶۹- گزینه ۲ : 

۷۰- گزینه ۲ : بیماری کرنیکتروس: عبارت از رسوب املاح آهن حاصله از خراب شدن گلبولهای قرمز نوزاد در سلول هـای مغز می باشد. این بیماری یک انسفالوپاتی بیلی روبینی است و ضایعات آن بیشتر در مخچـه و مـخ و نخـاع شـوکی اسـت. اخیـراً بلافاصله پس از زایمان ارهاش نوزاد را تعیین می کنند اگر مثبت بود آمپولهای گاماگلوبولین ضد ارهاش به مادر تزریق مـی شـود که از ایجاد آنتی کور ضد ارهاش جلوگیری به عمل آورد و ناراحتی های بعدی به وجود نیایـد.

تحلیل سوالات روانشناسی مرضی ارشد ۹۴ :

۱۰ سوال از کتاب روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی دکتر میلانی فر –  ۵ سوال از کتاب آسیب شناسی روانی مهدی گنجی 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرویزی
۱۳۹۳/۱۲/۱۶ ۱۳:۲۴

سلام و خسته نباشید.استاد چرا پاسخ تشریحی زبان دکترا عمومی را نمیگذارید .بی زحمت و در صورت امکان محبت فرمایید.