دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

امواج مغزی

امواج مغزی

قشر مخ مرکز فرایندهای عالی ذهن، محل ثبت احساس‌ها، اعمال ارادی، تصمیم‌گیری و تدوین نقشه است. مغز انسان از تعداد زیادی سلول عصبی به نام نورون تشکیل یافته است. نورون‌ها در سراسر بدن وجود دارند. ارتباط بین قسمت‌های مختلف مغز، و نیز ارتباط بین مغز و سایر قسمت‌های بدن از مسیر این سلول‌های عصبی و توسط پیام عصبی صورت می‌گیرد. 

در واقع مغز از طریق این سلول‌ها، پیام‌های مختلفی (پیام عصبی) را به قسمت‌های مختلف بدن فرستاده و پیام‌هایی نیز دریافت می‌کند. ماهیت این پیام عصبی در داخل یک سلول به صورت جریان الکتریکی (پتانسیل عمل) و در بین دو سلول به صورت نقل و انتقالات شیمیایی (نوروترنسمیتر) است. فعالیت الکتریکی نورون‌ها در سطح جمجمه سبب شکل‌دهی فعالیت الکتریکی مغز با عنوان امواج مغزی می‌شود.

امواج مغزی انواع و کارکردهای متفاوتی دارند و برحسب فرکانس به انواع مختلف تقسیم می‌شوند (امواج سریع‌تر دارای فرکانس بیشتر، و امواج آهسته دارای فرکانس کمتر هستند). همه این امواج در تمام اوقات وجود دارند اما در شرایط مختلف کارکردی، غلبه با موج خاصی است.

امواج مختلف مغزی و کارکردهای آنها عبارتند از : موج دلتا، موج تتا، موج آلفا، موج SMR، موج بتا و گاما.

امواج مغزی

دلتا (۴-۱ هرتز): دلتا آهسته‌ترین موج مغزی است و در طی خواب عمیق (بدون رویا) غلبه دارد و برای ترشح هورمون رشد و ترمیم بافت‌های بدن مفید است.

تتا (۸-۴ هرتز): یادگیری‌ عالی، احساس سکون و آرامش، پذیرندگی زیاد، برنامه‌ریزی مجدد ذهن، خیال‌پردازی، تفکر بدون خودسانسوری و خلاقانه، فراخوانی خاطرات ناراحت کننده و رنج‌آور ذخیره شده در حافظه، کارکردهای موج تتا هستند.

آلفا ( ۱۲-۸ هرتز ): هنگامیکه آرام هستید و پردازش اطلاعات ذهنی زیادی ندارید، هنگامی که چشمان خود را می‌بندید، مغز شما امواج آلفای زیادی به ویژه در ناحیه پس‌سری تولید می‌کند. همچنین هنگام تفریح و لذت بردن از محیط اطراف، غلبه با موج آلفاست. امواج آلفا در زمان و شکل مناسب سبب دستیابی به عملکرد بهینه، کاهش اضطراب، تقویت سیستم ایمنی، تفکر مثبت، یکپارچگی ذهن و بدن، شهود، درون اندیشی، تعادل هیجانی، احساس سرخوشی، آگاهی درونی و افزایش ترشح سروتونین می‌شود.

ریتم حسی – حرکتی ( ۱۶-۱۲هرتز): امواج SMR باعث استحکام بخشیدن به ذهن و بدن، پردازش و تمرکز، ایجاد هماهنگی بین محیط و فرد، کمک به، خواب رفتن و تنظیم حرکات بدن می‌شود.

بتا (۳۲-۱۳ هرتز): کنش‌های پیچیده ذهنی(مثل سخن گفتن، بحث کردن و…)، تفکرانتزاعی فوق‌ العاده، هشیاری، تمرکز، پایداری هیجانی، محاسبات ریاضی، و افزایش متابولیسم با غلبه موج بتا در مغز بروز می‌کند.

پست های مرتبط

نوروفیدبک

گاما (۴۲-۳۸ هرتز ): موج گاما، سازمان دهنده مغز و هماهنگ کننده و یکپارچه کننده اطلاعات از قسمت‌های مختلف بدن است. غلبه این موج با حافظه خوب، سرعت انتقال زیاد اطلاعات، پردازش سطوح بالای اطلاعات و یادگیری مسائل پیچیده همراه است.

منبع : مبانی نوروفیدبک / جان ام دموس / ترجمه داوود آذرنگی و مهدیه رحمانیان / نشر دانژه

۱.۵ ۲ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ۱۶:۳۲

سلام. انتقال امواج مغزی از طریق امواج الکترومغناطیسی از انسانی به انسان دیگر در این روش می‌توانید تصاویر مغزی طرف مقابل را در مغز خود ببینید یا با ان ارتباط مغزی برقرار کنید و حرف بزنید( البته طرف مقابل خبر نداشته باشد فکر می‌کند یا با خودش حرف می‌زند و یا دیوانه شده )یعنی شکل گیری پیونده مغزی از طریق امواج الکترومغناطیسی! وقتی ( سلول ) الکترون مغز از طریق امواج الکترومغناطیسی انتقال پیدا می‌کند اگر شخص بیمار باشد بیماری نیز انتقال پیدا می‌کند می‌توان بیماری را به یک نفر یا چندین نفر هم زمان انتقال داد ! ایران با امواج الکترومغناطیسی از طریق دکل‌های مخابراتی و ماهوارهای ایران امواج مغزی انسان را انتقال می‌دهداین کار برای جاسوسی و یا بهتر بگم برای برداشت اطلاعات از مغز دیگران انجام می‌دهند!
در ایران برای پیدا کردن جای اشخاص از طریق خطوط موبایل آنها را رهگیری می‌کنند. با امید به خدا این پیام بتواند در شناخت بیماری و حله مشکلات به شما کمک کند با تشکر