دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

خصوصیات فرد سالم

تنهایی

خصوصیات کلی یک فرد سالم

  1. خوش بینی ـ البته نه درحدی که منجر به انتظارات نامعقول شده و جلو فعالیت شخص را بگیرد. اصولا خوش بینی سبب می شود که استرس بهتر تحمل شود .
  2. استقلال و تابعیت متناسب ـ یک فرد متعادل همانطور که بهنگام لزوم از قبول مسئولیت و رهبری شانه خالی نمی کند ٬ در صورت ضرورت می تواند پیرو دیگران نیز بشود. بطور کلی آدم متعادل هر دو این خصوصیت ها را بهنگام لزوم دارا است .
  3. داشتن نظم و ترتیب و فقدان پریشانی ـ نظم وترتیب ٬ وقت شناسی ٬ نظافت ٬ ظاهر آراسته وتمیز ٬ لباس متناسب و هماهنگ با موقعیت از خصوصیات آدم متعادل است .
  4. حس کنجکاوی ـ این خصوصیت فقط برای پژوهشگران و اهل علم و فن پسندیده نیست بلکه برای همه لازم است . میل به شناخت محیط بسیار خوب است ٬ البته نه به حدی که شخص را به موقعیت خطر ناکی بکشاند .
  5. رضایت از جنس خود ـ شخص سالم و عادی به پسر یا دختر بودن خود قانع و خوشحال است و بعد ها به پدر یا مادر بودن خویش می بالد . شخص بهنجار عاری از ترسهای جنسی بوده و قادر است از روابط زناشویی لذت ببرد .
  6. داشتن قدرت رقابت ٬ همکاری و سازش ـ شخص بهنجار باید بتواند مثل یک ورزشکار در یک بازی دسته جمعی قدرت رقابت و همکاری را یکجا داشته باشد و باید بتواند با بالا دست و زیردست خود روابط مثبت و مفید برقرار سازد . در واقع اختلال در روابط اجتماعی از بارزترین علائم اختلال روانی است .
  7. قدرت نشان دادن و کنترل عواطف ـ انسان سالم باید بتواند خشم و نفرت ٬ محبت و دوستی، خوشحالی و غمگینی را بموقع نشان دهد. معهذا فرد بهنجار قادر است عواطف و هیجانات مضر مثل عصبانیت و خشم را مهار کند . به عبارت دیگر عواطف فرد بهنجاد آزاد٬ اما رفتارش کنترل شده است .
  8. قدرت تصمیم گرفتن ـ انسان بهنجار از تردید و دودلی های فلج کننده رها است و تصمیم گرفتن برای او کار مشکلی نیست.
  9. احترام به نفس ـ رفتار انسان بهنجار حاکی از غرور شخصی و اعتماد به نفس است . دارای حداقل اضطراب بوده و رفتارش توام با وقار و نرمش و حاکی از اعتماد به نفس عمیق و باطنی است.
  10. توانایی برقراری روابط صمیمانه ٬ قدرت دل بستن و دل کندن ـ انسان عادی قادر به برقراری روابط صمیمانه است و اعتماد به خود و دیگران در او به اندازه کافی وجود دارد. انسان بهنجار می تواند عاشق بشود عاشق انسانها٬ اشیاء ٬ آداب و رسوم ٬ موقعیت ها٬ هنرها٬ و درضمن بهنگام لزوم با تحمل کمترین استرس می تواند از آنها بگذرد و جانشینی برای از دست رفته ها پیدا کند . کسی که نتواند دوست بدارد به اختلال عمیق شخصیت دچار است و آنکه نتواند براحتی دل بکند در گیر و دار زندگی اسیب پذیرتر و درمانده تر است .
  11. راضی در جمع و خلوت ـ یک فرد متعادل همان قدر که از جمع لذت می برد ٬ در تنهایی و خلوت نیز احساس آرامش و خوشحالی می کند .

همه خصوصیات فوق نسبی است و بخاطر ضعف یا فقدان یکی از این خصوصیات برچسب نابهنجار زدن صحیح و منصفانه نیست .

منبع : نشانه شناسی بیماری های روانی / نصرت اله پورافکاری / انتشارات ازاده 

۳ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Fariha Khaled
۱۳۹۵/۰۵/۲۲ ۱۲:۲۵

??عالى هست تشکر

Sima Mohammadi
۱۳۹۵/۰۵/۲۳ ۱۵:۲۴

Mesle hamishe awliiii