دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

نگاهی به سریال تحت درمان

بدون روان درمانی هرگز نمی توانیم مشکلاتمان را حل کنیم

روان‌شناس ها هم در زندگی شخصی خود با چالش‌ها و مشکلات گوناگونی روبه‌رو می شوند. این موضوع را می توان در سریال به خوبی مشاهده کرد.

سریال تحت درمان

تحت درمان یک سریال درام آمریکایی است درباره یک روان‌شناس. از جمله سریال‌هایی که در ایران بسیار کم دیده شده است. پیش از هر چیز باید خاطر نشان کرد که این اثر یکی از جسورانه‌ترین سریال‌های آمریکایی است.  موضوع این سریال غیرمعمول، همانطور که از نامش هم مشخص است روانکاوی است.

دکتر پاول وستون روانپزشک میان‌سالی است که در مطب خود که یکی از اتاق‌های خانه‌اش است به درمان بیمارانش می‌پردازد. روانکاوی او با صحبت‌کردن و بیشتر گوش کردن به بیمارانش انجام می‌شود. هر قسمت نیم‌ساعته به یکی از بیماران و تمرکز روی او با محوریت خودش اختصاص دارد.

دکتر وستون روانکاوی جذاب و تا اندازه‌ای خشک است که تلاش می‌کند مشکلات درمانجویانش را برطرف نماید.

سریال تحت درمان

روان‌کاوی، علمی برای پرداختن عمیق‌تر و متمرکزتر به ذهن ناخودآگاه است. منظور از ناخودآگاه آن بخش از روان است که از دسترس آگاهی خارج شده‌است ولی به کنترل رفتار فرد ادامه می‌دهد. روان‌کاو می‌کوشد درمان جو را نسبت به تعارض‌های ناخودآگاهش آگاه کند. 

روان‌کاوی کلاسیک بر پایه این عقیده اصلی زیگموند فروید استوار است که تعارض‌های ناخودآگاه میان بخش‌های مختلف روان (اید، ایگو، سوپر ایگو) علت اصلی رفتار نابهنجار هستند.

فروید بر این باور بود که آگاهی یافتن از تعارضات دردناک موجب کاهش اضطراب می‌شود. وی مشاهده کرد که هرگاه بیمارانش تجربه تلخ و تکان دهنده‌ای را همراه با هیجان‌های اضطراب‌آور آن به یاد می‌آورند، ظاهرا از تأثیر آن تعارض بر رفتار فرد کاسته می‌شود.

البته دست‌یابی به تعارض‌های ناخودآگاه کار ساده‌ای نیست. ایگو، به کمک مکانیزم های دفاعی مانع از هشیاری نسبت به افکار ناخودآگاه می‌شود. کسب بینش نسبت به ناهشیاری مستلزم فریب دادن ایگو و تضعیف حالت دفاعی آن است.

تداعی آزاد، تفسیر، تحلیل رؤیا، مقاومت و انتقال پنج فن اصلی روانکاوی کلاسیک فروید برای آگاهی یافتن به تعارض‌های ناخودآگاه هستند.

تحت درمان، روی یکی از مشخصه‌های دنیای مدرن یعنی جلسه‌های روان‌درمانی متمرکز شده و سریالی است که بیشتر روی مکالمه و حرف‌زدن پیش‌ می‌رود. بعضی وقتها انسان به یک هم صحبت احتیاج دارد تا بتواند حرفهایش را راحت بزند.

پست های مرتبط

نوآوری در تولید این سریال مثال زدنی‌ است. روانشناس در هفته با سه نفر از بیمارانش به مدت ۳۰ دقیقه به صحبت می نشیند. تمام سریال در اتاق روانشناس می گذرد، بدون هیچ فلش بکی. داستان صرفاً از خلال دیالوگ روان‌شناس و بیمار به پیش می‌رود. شاید همین خلاقیت و نوآوری موجب شده که In Treatment در طول فقط ۳ فصل پخش شدنش بیش از ده جایزه معتبر از جمله اِمی، گرمی، جایزه انجمن نویسندگان آمریکا و جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را از آن خود کند.

In Treatment ابدا برای سرگرمی و گذراندن وقت نیست. گویی شخصیت‌ها بی‌واسطه و بدون نقاب مقابل مخاطب قرار می‌گیرند. از رنج‌هاشان می‌گویند و گناهانی که مرتکب شده‌اند. چنان‌ که نیویورک تایمز به وصف این سریال پرداخته: «در هیچ سریالی مخاطب در این حد و اندازه با شخصیت‌های داستان حس همزاد پنداری و آشنایی نمی‌کند.»

هرچند که سریال تحت درمان جلسات واقعی روان‌درمانی نیست اما به خوبی می تواند روایت‌ها و اتفاقات محتمل در جلسه درمان را به نمایش گذاشته و ما را در فرایند درمان همراهی کند.

در هر فصل این سریال، سیر درمانی ۴ درمانجو در جلسات پیاپی مطرح می‌شود. نکته جالب و ویژه در مورد این سریال این است که خود درمانگر نیز در پایان هر هفته نزد یک روان­شناس می‌رود و به بررسی مشکلات زندگی شخصی‌اش و نیز درمانجویانی که در طول هفته داشته است، می‌پردازد.

دانلود سریال in treatment نسخه دوبله فارسی

دانلود سریال in treatment نسخه اصلی

۳.۹ ۱۲ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

10 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا
۱۳۹۶/۱۰/۲۸ ۰۲:۴۱

با سلام و خسته نباشید
چرا لینک دانلود سریال عمل نمی کند؟

maryam
۱۳۹۹/۰۶/۲۶ ۱۴:۳۱

با مفهوم ترین و چالش برانگجیزترین سریالیه که تاکنون دیدم اگر به مفاهیم روانشناسی و روانکاوی علاقه مندین حتما دنبال کنین

محمد کیان بخت
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ ۱۰:۲۲

علم روانکاوی از علومی همانند روانشناسی و روانپزشکی جدا است.

مرضیه جعفرزاده
۱۳۹۹/۰۹/۲۵ ۲۱:۴۵

سلام چرا لینک دانلود برام نمیاد؟

نسترن محمدی
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۲۲:۵۴

سلام متاسفانه دوبله فارسی سریال تحت درمان حتی با فیلترشکن باز نمی شه وپیام می ده حذف شده خیلی به دیدنش محتاجم لطفا یاریم کنید چطور داشته باشمش ممنونم

مریم کریمی
۱۴۰۰/۰۶/۱۲ ۲۳:۰۸

ممنون از سایت عالی تون. ممنون میشم با زیر نویس چسبیده فارسی لینک بذارید

رز خاکزاد
۱۴۰۲/۰۹/۱۰ ۲۱:۱۳

با اینکه در خلا سریال از اتاق کمتر خارج میشویم ولی جذابیت پنهانش ما را میکشاند تا آخر
اینکه روانشناس هم خود از خلال درمان درمانجویش تجربه کسب میکند نیز جالب توجه است .
کاربلد بودن روانشناس را هم نباید نادیه گرفت