مدیریت زمان
توسعه مهارتهای مدیریت زمان یک مسافرت طولانی است. این مسافرت به تمرین و ممارست بسیار و راهنماییهایی که در طول راه وجود دارند، نیاز دارد. یکی از اهداف این است تا به خودتان کمک کنید تا از نحوه استفاده خود از زمان آگاه شوید و در نهایت هوشیارانه از زمانتان استفاده کنید.
قبل از هر چیز، تمرین ۱ و ۲ و ۳ مدیریت زمان ما را انجام دهید :
تمرین ۱ : چگونه از ۲۴ ساعت زمان خود در طول شبانه روز بهره می گیرید؟
با استفاده از تمرین زیر مروری بر نحوه استفاده خود از مدت شبانه روز داشته باشید. تمرین زیر کمک می کند تا شما بهتر بتوانید اهداف و برنامه هایتان را تنظیم و اولویت بندی کنید. مقدار زمانی که برای هر یک از امور روزانه خود نیاز دارید را در مقابل آن وارد کرده تا به یک جمع بندی مناسب با توجه به مقدار زمان باقیمانده دست یابید.
فعالیتهای روزانه | ساعت صرف شده |
خواب: | |
نظافت و رسیدگی شخصی: | |
تهیه و صرف غذا/تمیزکاری: | |
امور خانوادگی: | |
امور اجتماعی و تفریح(با دوستان): | |
آرامش/تماشای تلویزیون/بازی ویدئویی و غیره(تنهایی): | |
تمرین/ورزش: | |
رفت و آمد(مدرسه، محل کار و …): | |
کار: | |
کلاس: | |
مطالعه: | |
دیگر امور: |
تمرین ۲ : تعیین کنید که چگونه یک هفته عادی را می گذرانید.
فعالیتهای روزانه | شنبه | یکشنبه | دوشنبه | سهشنبه | چهارشنبه | پنجشنبه | جمعه |
خواب: | |||||||
نظافت و رسیدگی شخصی: | |||||||
تهیه و صرف غذا /تمیزکاری: |
|||||||
امور خانوادگی: | |||||||
امور اجتماعی و تفریح (با دوستان): |
|||||||
آرامش/تماشای تلویزیون /بازی ویدئویی و غیره (تنهایی): |
|||||||
تمرین /ورزش: |
|||||||
رفت و آمد (مدرسه، محل کار و …): |
|||||||
کار: | |||||||
کلاس: | |||||||
مطالعه: | |||||||
دیگر امور: |
تمرین ۳ : سه هدف عمده خود که بیشترین اهمیت را برایتان دارد را نوشته و بگویید که آیا آنها بلندمدت، میان مدت و یا فوری هستند.
بلند مدت | میان مدت | همین حالا! | |
۱. | |||
۲. | |||
۳. |
برای هرکدام از اهدافتان چند ساعت وقت در هفته اختصاص داده اید؟
آیا میزان وقت اختصاص داده شما برای رسیدن به هر هدف با اولویت آنها همخوانی دارد؟
آیا می توانید ساعتهایی که به امور مختلف اختصاص داده اید را طوری تغییر دهید تا با اولویت اهدافتان سازگار شود؟
کجا بیشترین قابلیت انعطاف را دارید؟ روزهای کاری یا آخر هفته؟
آیا می توانید در یکی یا هر دوی آنها تغییراتی ایجاد کنید؟
آیا می توانید اهدافتان را تغییر دهید؟ چه اختیاراتی دارید؟
- طول مدت مطالعه را تعیین کنید
آیا ۵۰ دقیقه برای شما مناسب است؟ معمولا بعد از چه مدت مطالعه احساس خستگی می کنید؟
بعضی از افراد به وقفه های مکرر در حین مطالعه بنا به دلایل مختلف نیاز دارند.
دروس مشکل تر هم به وقفه های مکرر بیشتری احتیاج دارند.
ببینید بهترین طول مدت مطالعه برای شما چقدر است و در برنامهریزی به آن توجه کنید.
- به طور هفتگی برنامههای بلندمدت خود را بازبینی کنید.
- تکالیف خود را اولویت بندی کنید.
موقع مطالعه، عادت کنید تا همیشه از مشکل ترین درس یا تکلیف شروع کنید.
- حتیالامکان مکان مطالعه عاری از عوامل حواسپرتی برای خود انتخاب و یا ایجاد کنید.
برای بیشترین تمرکز - از “زمانهای مرده” استفاده کنید.
در مورد استفاده از زمان هنگام قدم زدن، رانندگی کردن و … برای مطالعه فکر کنید.
- قبل از شروع کلاس مطالب درس را مرور کنید.
- بلافاصله بعد از کلاس محورهای صحبت استاد را مرور کنید.
(احتمال فراموشی در صورت مرور نکردن بیشتر از ۲۴ ساعت بسیار زیاد است)
اصول کمکی موثر در برنامهریزی:
- تهیه لیست کارهایی که میخواهید انجام دهید (To Do list)
کارهایی که می خواهید انجام دهید را بنویسید و بعد تصمیم بگیرید که در آن لحظه چه کاری را می خواهید انجام دهید و چه کارهایی را به تعویق بیندازید. - برنامهریزی روزانه/هفتگی
قرارهای ملاقات، کلاسها و جلسات را به ترتیب زمان وقوع بنویسید.
قبل از اینکه به خواب بروید مطمئن شوید که برای روز بعد آماده اید و وقتی که بیدار می شوید ببینید چه کارهایی را در پیش دارید. - برنامهریزی بلندمدت
از یک جدول ماهانه استفاده کنید تا برنامهریزی روزانه برای شما آسان شود.
محاسبه کننده تکالیف دانشگاه مینسوتا را ببینید.
منبع : وب سایت راهنماهای مطالعه و استراتژی