دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

اعتیاد به پورن

علل اعتیاد به پورنوگرافی

اگر روز، شب شود و همچنان دارید فیلم پورن تماشا می کنید، پس احتمالا مشکلی دارید.

خودارضایی

اعتیاد جنسی به طور کلی به اعتیادهای رفتاری گفته می‌شود که در آن فرد توانایی کنترل رفتار جنسی خود را ندارد و بدون میل طبیعی به رابطه جنسی، برای کسب لذت بیشتر و بیشتر به رفتارهای جنسی مثل آمیزش جنسی، خودارضایی، تماشای پورنوگرافی یا هر رفتار دیگر جنسی می پردازد. چون سایت‌های اینترنتی جنسی تنوع بیشتری از محرک‌های جنسی مانند بازیگران متنوع و جذاب و رفتارهای تحریک‌کننده متفاوت را دارند؛ برای ذهن شما جذاب‌تر و اعتیاد آورتر از رابطه جنسی واقعی است.

در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکان آمریکا(DSM)، به طور رسمی تشخیصی با عنوان “اعتیاد به پورنوگرانی” وجود ندارد. انجمن روانپزشکان آمریکا اشاره می کند که پورنوگرافی می تواند برای برخی افراد مشکل آفرین باشد. اما، کارشناسان مطمئن نیستند که استفاده بیش از اندازه از پورن را چگونه باید طبقه بندی کنند. ما می‌دانیم که استفاده از پورن برای برخی از کاربران مسئله‌ساز می شود و می‌تواند به نوعی اعتیاد تبدیل شود؛ ولی میزان کمی فعالیت‌های جنسی، معیار کافی برای اختلالات روانی نیست. دقیقا نمی‌توان گفت، چند درصد این افراد با مشکل روبرو شد‌ه‌اند، چون آمار تجربی در این زمینه وجود ندارد.

انجمن روانپزشکان آمریکا قبلا موردی را تحت عنوان اختلال پیش فعالی جنسی برای قرار دادن در بخش عناوین تشخیصی خود بررسی کرده بود که شامل زیر گروه پورنوگرافی نیز می شد، اما عاقبت به خاطر نبود شواهد کافی، تصمیم گرفت آن را در بخش عناوین تشخیصی قرار ندهد.

ما نمی توانیم هیچ مردی را پیدا کنیم که هرگز تصاویر فعالیت های جنسی واضح و صریح تماشا نکرده باشد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۳، واکنش مغز ۵۲ نفر از جمله ۱۳ زن را که خود گفته بودند مصرف پورنوگرافی برای آنها مشکل ساز شده را بررسی کردند. پژوهشگران این تحقیق، یک واکنش در مغز را که واکنش پی-۳۰۰ نام دارد، مطالعه کردند. معمولا زمانی که فرد با چیزی که قبلا درگیر آن بوده تحریک شود، واکنش پی-۳۰۰ افزایش می یابد. برای مثال، افرادی که اعتیاد به مواد مخدر دارند، با دیدن تصاویر مرتبط با مواد مخدر واکنش پی-۳۰۰ بیشتری نشان می دهند. پژوهشگران انتظار داشتند که در افرادی که گفته بودند تماشا نکردن پورنوگرافی برایشان سخت است، با دیدن تصاویر جنسی واکنش پی-۳۰۰ در مغز آنها بیشتر شود، اما این چنین نشد. پژوهشگران نتیجه گرفتند کسانی که تماشا نکردن پورنوگرافی برایشان سخت است، لزوما اعتیاد ندارند و می توان رفتار آنها را نوعی اجبار (Compulsion) توصیف کرد.

تماشای پورنوگرافی در اینترنت، به دلایل مختلف شخصیتی و اجتماعی، می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد؛ فرد به جای برقراری ارتباط با دیگران، زمان زیادی را صرف تماشای محتواهای پورنوگرافی می‌کند. در این حالت، افراد، ممکن است که حالاتی از افسردگی، انزوای اجتماعی، از دست دادن شغل، کاهش فعالیت و آثار نامطلوب اقتصادی را به عنوان نتایج تماشای محتواهای پورنوگرافی در اینترنت، بر روی زندگی شخصی و اجتماعی خود، گزارش دهند.

علل اعتیاد به پورنوگرافی

عوامل متعددی باعث می‌شوند فرد به تماشای فیلم‌های پورنوگرافی پرداخته و پس از تکرار این رفتار به آن اعتیاد پیدا کند. در حقیقت همه افرادی که پورن تماشا می‌کنند به آن اعتیاد پیدا نمی‌کنند و تنها حدود ۵ تا ۱۰ درصد آن‌ها معتاد به پورنوگرافی می‌شوند. بنابراین به جز خصوصیاتی که پورنوگرافی دارد عوامل زمینه‌ساز، آشکارساز و تداوم‌بخشی نیز در شخصیت فرد باید وجود داشته باشد.

۱- در دسترس بودن پورنوگرافی

محصولات پورن بر خلاف رابطه جنسی واقعی به شدت اعتیادآور هستند؛ اساسی‌ترین دلیل آن در دسترس‌تر بودن پورنوگرافی در مقایسه با رابطه جنسی واقعی است. با پورنوگرافی می‌توان روابط جنسی متنوع، افراد متنوع و جذاب و رفتارهای جنسی متنوع و لذت‌بخش را در زمان کوتاهی در اختیار ذهن قرار داد. مغز ما در این شرایط گول می‌خورد و تصور می‌کند که به همه این روابط جنسی متعدد و لذت‌بخش دسترسی دارد که در رابطه جنسی واقعی دنیای بیرون قابل دسترس نیستند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود افراد به پورنوگرافی جذب شوند. 

پست های مرتبط

۲- علل زمینه‌ساز

یکی از این عوامل می‌تواند عزت نفس پایین و احساس نامطلوب فرد به خودش باشد که با دیدن پورنوگرافی و تخیل کردن خود در موقعیت این فیلم‌ها می‌تواند آن را جبران کند. این افراد معمولا نمی‌توانند به راحتی و به طور طبیعی با جنس مخالف ارتباط برقرار کنند و ترجیح می‌دهند با تماشای این فیلم‌ها ارضا شوند. تحقق آرزوها و تخیلات جنسی در این محصولات به لذت‌بخش بودن آن دامن می‌زند.

۳- علل آشکارساز و تداوم‌بخش

همانطور که گفته شد افراد معمولا هنگام روبرو شدن با این فیلم‌ها لذت زیادی را تجربه می‌کنند. این لذت و امکان بالا بردن آن با دیدن فیلم‌های متنوع زمینه‌ای را ایجاد می‌کند که فرد بتواند از احساسات منفی خود فرار کند و استرس‌ها و فشارهای روانی بیرونی را کنترل کند. معمولا در محیطی که مملو از اضطراب و فشار روانی است و به فرد راه‌های مقابله سالم را آموزش نمی‌دهد؛ زمینه‌ را برای اعتیاد فرد به پورنوگرافی ایجاد می‌کند.

۴ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رعنا
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۰۲:۲۹

سلام با سپاس فراوان….

مازیار
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۵:۲۷

سلام
این مطلب از بقیه مطالب ضعیف تر بود و نظر شخصی و تخصصی شما را کمتر بیان کرده بود.
اگر مطلب را در ذهن خودتان بیشتر حلاجی کرده بودید قطعا بهتر میشد.
متشکرم……