دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

یورگن هابرماس و چارلز تیلور

یورگن هابرماس

یورگن هابرماس و چارلز تیلور، دو تن از چهره‌های برجسته فلسفه و جامعه‌شناسی در جهان، جایزه “جان کلوگه” را دریافت کردند. از این جایزه که مبلغ یک و نیم میلیون دلار را در برمی‌گیرد، به عنوان “نوبل فلسفه” یاد می‌شود.

دنیای مدرن پیوسته در حال تغییر و تحول است. یورگن هابرماس، اندیشمند آلمانی و چارلز تیلور، متفکر کانادایی که دو تن از چهره‌های صاحب نام فلسفه و جامعه‌شناسی محسوب می‌شوند، از جمله کسانی هستند که در آثار خود به دگرگونی‌ها و چالش‌های دنیای مدرن پرداخته و می‌پردازند.

یورگن هابرماس

نامدارترین بازمانده‌ی مکتب فرانکفورت

یورگن هابرماس در سال ۱۹۲۹ در دوسلدورف به دنیا آمد و تحصیلات عالی خود را در رشته‌های فلسفه، روان‌شناسی و ادبیات آلمانی در دانشگاه‌های گوتینگن، زوریخ و بن گذراند. او از سال ۱۹۵۴ با سمت استادی در دانشگاه هایدلبرگ به تدریس فلسفه پرداخت. هابرماس از سال ۱۹۷۱ به مدت ده سال با سمت رئیس انستیتوی “ماکس پلانک” به کار پژوهشی در زمینه‌ی تأثیر دانش و فن بر زندگی اجتماعی مشغول بود.

پس از آن بار دیگر به محیط آکادمیک بازگشت و به تدریس فلسفه، این بار در دانشگاه فرانکفورت پرداخت. وی در اکتبر ۱۹۹۴ در فرانکفورت بازنشسته شد.

هابرماس تاکنون جایزه‌های علمی و فلسفی گوناگونی چون جایزه‌ی هگل، جایزه‌ی فروید و جایزه‌ی آدورنو را به دست آورده است. آوازه‌ی جهانی او نتیجه‌ی سال‌ها استادی افتخاری در دانشگاه‌های معتبر آمریکا چون هاروارد است.

هابرماس از چهره‌های فلسفه و جامعه‌شناسی جهان است که به ایران نیز سفر کرده است. او در اردیبهشت‌‌ماه ۱۳۸۱ به دعوت مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها به ایران رفته و در دانشگاه تهران سخنرانی کرد. 

بحث جوامع چند فرهنگی

چارلز تیلور، فیلسوف کانادایی، نیز تاکنون آثار تأثیرگذاری از خود به جای گذاشته است؛ از جمله کتابی ۸۰۰ صفحه‌ای درباره فلسفه هگل. تیلور از اندیشمندانی است که در عرصه سیاسی نیز فعالیت دارد و تاکنون چندین بار به عنوان نامزد حزب سوسیال‌دموکرات کانادایی “دموکراسی نوین” پا به میدان سیاست گذاشته است.

تیلور در سال ۱۹۳۱ در شهر مونترال در کانادا به دنیا آمد. او تحصیلات دانشگاهی خود را در زادگاهش مونترال و همچنین آکسفورد گذراند. این متفکر کانادایی در طول پنج دهه تحقیق و پژوهش بیش از همه به فلسفه اخلاق، بحث هویت فرد و جامعه و همچنین مختصات و دگرگونی‌های جوامع چند فرهنگی پرداخته است.

منبع : دویچه وله فارسی

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها