پرسشنامه ۶ عاملی شخصیت هگزاکو(HEXACO) یک مدل ۶ بعدی از شخصیت انسان است که توسط مایکل اشتون(Michael Ashton) و کیبوم لی(Kibeom Lee) ایجاد شده است(۲۰۰۷). با توافق عمومی روانشناسان بر سر ۵ عامل بزرگ شخصیتی(neo) به نظر می رسید که پایان بحث سنجش صفات کلی شخصیتی نزدیک است، اما بررسی های بیشتر نشان داد که زبان عاملی مخل در این زمینه است. مطالعات بین فرهنگی نشان داده است که ساختارهای بهتری نیز در این زمینه وجود دارد که پرسشنامه ۶ عاملی شخصیت حاصل این مطالعات است.
به نظر می رسد پرسشنامه ۶ عاملی شخصیت هگزاکو در فرهنگ های شرقی تطابق بیشتری با ویژگی های افراد دارد. با این حال این مدل هنوز در حال بررسی و ارزیابی در کشورهای دیگر از جمله ایران است. برخی از صفات را می توان با استفاده از مدل HEXACO به جای ۵ عامل بزرگ شخصیت تجزیه و تحلیل کرد؛ مثلا، ویژگی هایی مانند خودشیفتگی یا دستکاری می تواند با استفاده از شاخص های صداقت و فروتنی ارزیابی شود.
کلمه هگزاکو(HEXACO) از سر کلمات شش بعد شخصیتی این مدل تشکیل شده است:
- صداقت – فروتنی (Honesty – Humility)
- تهییج پذیری یا هیجانی بودن (Emotionality)
- برون گرایی (Extraversion)
- توافق جویی یا خوشایندی (Agreeableness)
- وظیفهشناسی (Conscientiousness)
- گشودگی یا تجربه پذیری (Openness to Experience)
راهنمای اجرا
- در ادامه عبارات و جملاتی در خصوص شما آمده است. لطفا هریک از آن ها را مطالعه کنید و میزان موافقت یا مخالفت خود را با آن عبارت مشخص کنید.
- لطفا حتی در مواردی که از نظر خود کاملا مطمئن نیستید، به عبارات پاسخ دهید.