دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

پیاژه

ژان پیاژه(Jean Piaget) روان‌شناس و زیست‌شناس مشهور سوئیسی است. او بیشتر به خاطر تلاش‌هایش در زمینه روان‌شناسی رشد و شناخت‌شناسی شهرت دارد. وی به مطالعه توانایی های کودکان، که به‌ طور طبیعی رشد می‌کنند، و تعاملات آنان با محیط، پرداخت.

پیاژه بر این باور بود که در فرایند رشد، خود کودک شرکت کننده‌ای فعال است. وی جایگاه ویژه‌ای برای آموزش کودکان قایل بود و می گفت: تنها آموزش است که می‌تواند جوامع ما را در مقابل فروپاشی تدریجی و خشونت‌بار حفظ کند.

پیاژه بر تعامل رشد طبیعی استعدادهای کودک با پیوندهای او با محیط تاکید داشت. پیاژه معتقد‌ بود که کودک دارای تعامل فعال با محیط است و از این طریق به سازش دست می یابد، خود را سازمان می‌دهد و به مرور دنیای خود را به وجود می‌آورد. او بر این باور بود که کودک را باید دانشمند و محققی دانست که دست به تجربه‌هایی می زند تا ببیند چه رو‌ی‌ خواهد داد، نتایج این آزمایش ها به او کمک می کند، طرحواره هایی (نخستین واحدهای روانی فرد که مرجع پذیرش داده ها و سازماندهی آنها هستند) درباره نحوه عمل دنیای فیزیکی و اجتماعی بسازد.