دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

فروید و روشنگری جنسی

عدم آموزش صحیح مسائل جنسی به کودک، عواقب ناخوشایندی دارد.

به عقیده فروید عدم آموزش صحیح مسائل جنسی به کودک و رمز سازی آن، و برخورد نامناسب با پرسشهای جنسی ناگریزی که در ذهن کودک می روید ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

به عقیده فروید عدم آموزش صحیح مسائل جنسی به کودک و رمز سازی آن، و برخورد نامناسب با پرسشهای جنسی ناگریزی که در ذهن کودک می روید ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد.

به قسمتی از مقاله «فروید» در همین زمینه توجه کنید:

دومین مسأله ای که ذهن کودک را درگیر میکند – بی شک در سنی کمابیش بیشتر- پرسش از منشأ بچه ها ست. این پرسش غالباً متعاقب ناخوشنودی ناشی از تولد یک خواهر یا برادر کوچکتر برای کودک مطرح میشود. این قدیمیترین و دشوارترین پرسشی است که انسان نابالغ با آن مواجه میگردد.

پاسخهای معمول که در جواب به این پرسش و در مهدکودک به کودک گفته می شوند تمایل حقیقی او را به جستجو و در نتیجه اطمینان او را به والدینش تحت تأثیر قرار میدهند. از این زمان به بعد است که او غالبا به بزرگسالها بی اعتماد می شود، و محرمانه ترین علاقه های خود را از آنها پنهان میکند.

نامه کوتاهی که در پی می آید نشان خواهد داد که این کنجکاوی تابه چه حد در کودکان عذاب آور تواند بود. این نامه توسط دختر یازده و نیم ساله ای نوشته شده که مادرش را از دست داده است و با خواهر کوچکش راجع به این مسأله فکر می کنند.

«عمه مالی عزیز، خواهش میکنم آنقدر مهربان باش که به من بگویی چطور کریشل و پل را به دنیا آوردی. تو حتماً میدانی چون که ازدواج کرده ای. دیروز عصر داشتیم درباره این موضوع حرف میزدیم و میخواهیم حقیقت را بدانیم. ما کس دیگری را برای پرسیدن این سؤال نداریم. کی به سالزبرگ میآیی؟ ما میخواهیم بدانیم لکلکها چطوری بچه ها را می آورند

ترودل فکر می کند لکلک آنها را [پیچیده] در یک لباس میآورد. حالا میخواهیم بدانیم آیا لکلک آنها را از دریاچه میآورد و چرا هیچگاه بچه ها را در دریاچه نمیبینیم. و میشود این را هم به من بگویی که چطور آدمها ازپیش میفهمند که بچه دار خواهند شد. تمام چیزی را که در اینباره میدانی برای من بنویس و به من بگو.
با آرزوی سلامتی و هزاران بوسه از طرف همه ما، خواهرزاده کنجکاوت، لی لی.»

فکر نمی کنم این نامه تأثرآور توانسته باشد روشنگری و آموزشی را که این دو خواهر می خواستند برای آنها فراهم کند. نویسنده این نامه بعدها مبتلا به نوروزی شد که از پرسش های ناخودآگاهانه بی پاسخ مانده ناشی می شود – نوروز اضطراب وسواسی [پانویس اضافه شده در سال ۱۹۲۴] : چند سال بعد نیز اضطراب وسواسی او به اسکیزوفرنی میدان داد

منبع: زیگموند فروید، روشنگری جنسی کودکان، ترجمه سمانه مرادیانی

۵ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *
پست های مرتبط

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها