دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

نگاهی به فیلم Stonehearst Asylum

فیلم تیمارستان استون هرست

دیوانگی چیزی نیست که درمان داشته باشد و پزشکی که دنبال درمانش باشد، نادان است. هیچکدام از چیزهایی را که می شنوید، باور نکنید و فقط نیمی از چیزهایی را که می‌بینید، باور کنید.

فیلم تیمارستان استون هرست

هیچکدام از چیزهایی را که می شنوید، باور نکنید و فقط نیمی از چیزهایی را که می‌بینید، باور کنید.

فیلم تیمارستان استون هرست(Stonehearst Asylum) به کارگردانی Brad Anderson  یکی از زیباترین فیلم‌ها در زمینه‌ی روان‌شناسی است. این فیلم اقتباسی از داستان System of Doctor Tarr and Professor Fether به قلم ادگار آلن پو (نویسنده ی ژانر وحشت) می باشد. اگر طرفدار فیلم های هیجان انگیز و پر رمز و راز هستید، حتما از این فیلم لذت می برید، به خصوص اگر نگاه فلسفی و روانشناسانه ای هم داشته باشید. 

 این فیلم با تمرکز بر بیماری یک زن هیستری، مخاطب را درگیر می کند. افسردگی و عذاب وجدان در پزشکان جنگی، مرز باریک تعقل و جنون، و آسیب­ شناسی روش­ های درمانی در تیمارستان­ها در زمره موضوعات مطرح شده در این فیلم هستند. 

اوایل قرن ۱۹ یک استاد روانشناسی به نام ادوارد نیوگیت در سالن بزرگی در دانشگاه آکسفورد، مشغول تشریح بیماری هیستری زن جوانی به نام الیزا است. دکتر نیوگیت، الیزای بیمار را یک انسان دردمند، هم­چون موشی آزمایشگاهی در برابر دیدگان دانشجویان روانپزشکی قرار می­ دهد و با لمس وی، او را دچار حمله­ ی هیستریک شامل تشنج، فلج و ضعف عمومی می­ سازد. الیزا خود را عاقل معرفی کرده و از دانشجویان حاضر در سالن تقاضای کمک می­ کند. در ادامه در می ­یابیم الیزا پیش­تر شوهر بی­ احساس خود را که به او به عنوان کالایی برای هوس ­رانی نگاه می­ کرده، از ناحیه ­ی چشم و گوش به شدت زخمی کرده است.

سپس ادوارد نیوگیت(Jim Sturgess)که به  تازگی از دانشگاه اکسفورد در رشته ی روانپزشکی فارغ التحصیل شده است، برای گذراندن دوره ی کار آموزی خود به تیمارستان استون هرست می‌رود. تیمارستانی که متشکل از بیمارانی از خانواده های سلطنتی و افراد سرشناس و همچنین خدمه ای با رفتار های نامتعارف و روش های درمانی عجیب است.

نیوگیت با آلیزا گریو (Kate Beckinsale)، زنی که از بیماری هیستریا رنج می‌برد آشنا می شود و به لطف او متوجه می شود رفتار غیر عادی کارکنان و رئیس تیمارستان(سایلس لمب (Ben Kingsley –به این خاطر است که دکتر لمب و سایر عوامل در واقع بیماران روانی استون هرست هستند و طی یک شورش رئیس اصلی تیمارستان, بنجامین سالت و کادر پزشکی او را زندانی کرده اند. شاید با خواندن این خلاصه به نظر برسد که داستان فیلم گفته شده و فیلم لو رفته است، در حالی که این چند خط حتی نیم نگاهی هم به اتفاقاتی که در تیمارستان استون هرست شاهد آن خواهیم بود، نیست.

تیمارستان استون‌هرست ما را به یاد دوران سیاه تیمارستان‌های روانی می اندازد. همان طور که در فیلم دیده می شود، دکتر بنجامین سالت، رئیس زندانی شده­ ی تیمارستان است که با اتخاذ روش ­های روان ­درمانی مربوط به قرن ۱۹، همچون خوراندن تریاک، وارد کردن شوک­ های الکتریکی، حبس در تابوت­ های چوبی، سعی ناموفقی در معالجه بیمارانش داشته است.

در آخرین صحنه، دیوانه ­ی عاشقی که از هر عاقلی، عاقل ­تر به نظر می ­رسد، الیزای زیبا را با خود به کشوری دیگر برده است. آن­ها در باغ بزرگی به سر می­ برند که قسمتی از یک آسایشگاه روانی به نام سانتا کریستینا است. این بار او خود را دکتر لمب معرفی کرده است و با روشی همدلانه با بیماران روانی برخورد می­ کند. او موسیقی درمانی و پرهیز از هرگونه خشونت را در دستور کار آسایشگاه قرار داده و در واقع به آرمان ­های دکتر لمب جامه­ ی عمل پوشانده است.

دیوانگی چیزی نیست که درمان داشته باشد و پزشکی که دنبال درمانش باشد، نادان است. برای درمان بیماران دچار اختلال روانی، باید نیازها، ترس‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات آنها را به خوبی درک کرد. 

مدت زمان : ۱۱۳ دقیقه
سال : ۲۰۱۴
حجم : ۹۰۰ مگابایت
محصول : آمریکا
ستارگان : Kate Beckinsale, Jim Sturgess, Ben Kingsley, Michael Caine
کارگردان : Brad Anderson

لینک دانلود فیلم : Stonehearst.Asylum.2014.720p.BluRay.Farsi.Duble

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رعنا
۱۳۹۹/۰۳/۲۸ ۰۰:۴۲

سلام ..
خیلی مشتاق به دیدن این فیلم شدم .افرادی که دچار اختلال روانی هستند متاسفانه خود انها به نوبه ای عذاب میکشند وباید با این افراد با محبت وارامش رفتار کرد وان ها را درک کرد تا بتوان مشکل روحی ان ها را برطرف کرد ……
خسته نباشید جناب نور بخش عزیز