دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

پسیکوزهای کودکی

اوتیسم

برابر با دیدگاه انجمن روان پزشکی آمریکا، کودکان می توانند در طبقه اسکیزوفرنی بزرگسالان قرار گیرند، اما  با توجه به این که بسیاری از اختلال های جدی کودکی شباهت کمی به اختلال های بزرگسالان دارد، طبقه اختلال های نافذ رشد را برای آنان به وجود آوردند. این اختلال ها بسیاری از کنش های روان شناختی چون توجه، ادراک، آزمایش واقعیت و حرکات را دچار نقص و نارسایی نموده و موجب بروز اختلال هایی در روابط اجتماعی و زبان شده است.

دو اختلال عمده نافذ رشد عبارتند از:   

  1. اوتیسم خردسالی
  2. اختلال نافذ مربوط به رشد اوایل کودکی.

اکثر اختلال های شدید کودکی در دوره سنی قبل از ۲/۵ یا ۳ سالگی و اوایل نوجوانی، و یا درست قبل از آن ظاهر می شوند.

اوتیسم خردسالی: به عنوان ناتوانی کودک در برقراری ارتباط با مردم و موقعیت ها تعریف شده است.

مشخصه های ظاهری : 

  • ۱- به دلیل بی توقعی از والدین با کودکان آرام اشتباه می شوند.
  • ۲- به اشخاص بی توجهند و به اشیای مکانیکی وابسته می شوند .
  • ۳- فاقد نیرو برای برقراری ارتباط هستند.
  • ۴- از تغییر در محیط معمولی خود برآشفته می شوند
  • ۵- در حرکات افراطی و یکنواخت دست و بدن خود غرق می شوند.
  • ۶- دارای مشکلات حسی نیز هستند
  • ۷- افرادی منفی گرا و مقاوم نسبت به دیگران هستند.

اوتیسم

معیار های تشخیص اوتیسم :

  • ۱- ظهور قبل از ۳۰ ماهگی
  • ۲- عدم حساسیت تعمیم یافته در برابر افراد
  • ۳- نقص و نارسایی زیاد در تکلم
  • ۴- وجود الگوهای خاص از قبیل تقلید طوطی وار کلمات و معکوس سازی ضمیر در صورت ظهور تکلم
  • ۵- پاسخ های غیر معمول و قوی نسبت به محیط، مانند مقاومت در برابر تغییر و وابستگی زیاد به اشیا

تاریخچه اوتیسم :  در سال ۱۹۴۳ توسط لئو کانر شناخته شد.

خصیصه های کودکان اتیستیک از نظر کانر :

  • ۱- تنهایی و ناتوانی در برقراری ارتباط با افراد
  • ۲- تأخیر در فراگیری تکلم
  • ۳- حالت بی ارتباطی تکلم در صورت ظهور
  • ۴- تکرار بی معنی و طوطی وار لغات و گفته ها
  • ۵- معکوس سازی ضمیر
  • ۶- فعالیت های بازیچه ای قالبی و تکراری
  • ۷- اصرار در حفظ یکسانی محیط
  • ۸- عدم وجود تخیل اما حافظه فوری قوی
  • ۹- ظاهر بدنی طبیعی
  • ۱۰- ظهور نابهنجاری هایی در خردسالی

نشانه های ضروری برای تشخیص اوتیسم از دید کانر :   ۱- تنهایی فوق العاده     ۲- اشتغال ذهنی نسبت به حفظ یکسانی

سه نشانه شایع در بین کودکان اوتیستیک : ۱- ناتوانی کلی و عمیق از توسعه روابط اجتماعی  ۲- تأخیر در اکتساب زبان توأم با ادراک آسیب دیده و تکرار بی معنی و طوطی وار کلمات  ۳- رفتار های آیینی و وسواسی (حفظ یکسانی کانر)

پاسخ های نابهنجار به محرک های حسی:

  1. سوابق مشکوک کری یا کوری
  2. حساسیت بیشتر یا کم تر بساوائی
  3. حساسیت بیشتر یا کم تر بصری
  4. حساسیت بیشتر یا کم تر ذائقه

مهارت های ویژه: در زمینه موسیقی، مکانیکی و ریاضی مهارت هایی دارند.

کنش های هوشی: لئو کانر معتقد بود که کودکان اوتیستیک دارای هوش عادی هستند ولی امروزه این اعتقاد وجود دارد که اکثر آنان عقب مانده اند.

عاطفه نامناسب: رفتار هیجانی تقریبا ثابت و یکنواخت، تغییر بدون دلیل از یک حالت به حالت دیگر

ارزیابی اوتیسم: 

  1. مصاحبه سنتی
  2. مشاهده بالینی خصیصه ها
  3. آزمون های هوشی استاندارد شده
  4. فهرست های بررسی رفتار
  5. روشهای مشاهده مستقیم

درمان اوتیسم: هیچ درمانی به خصوصی ندارد ولی روش های ویژه تغییر رفتار موجب سازگاری اجتماعی شده است.

شیوع اوتیسم:

۴ تا ۵ از هر ۱۰۰۰۰ کودک مبتلا هستند. بدون احتساب افراد فاقد ناتوانی های بدنی میزان به ۲۱ در ۱۰۰۰۰ می رسد.

نسبت جنسی: نسبت پسر به دختر ۴ به ۱ است.

منبع : روانشناسی مرضی کودک – دکتر حسین آزاد

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله

* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه مقالات سایت، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره آنلاین یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام هماهنگ نمایید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهری برهون
۱۳۹۴/۰۶/۰۷ ۰۲:۲۴

لطفا از منابع دیگ هم استفاده کنید با سپاس