دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

۵ عامل پرسشنامه نئو

تفسیر تست NEO (فرم بلند)

مک کری و کاستا در مدل ۵ عاملی خود توانسته‌اند از دل هزاران صفت شخصیتی در انسان، ۵ عامل بزرگ را پیدا کنند که به همین خاطر به این نظریه Big five نیز گفته می‌شود.

پنج عامل پرسشنامه NEO

تست نئو(neo) به لحاظ انعکاس ۵ عامل اصلی، امروزه به عنوان یک مدل فراگیر بر اساس تحلیل عوامل محسوب می‌شود و گستردگی کاربرد آن در ارزیابی شخصیت افراد سالم و نیز در امور بالینی می‌تواند یکی از مناسب‌ترین ابزار ارزیابی شخصیت باشد. این آزمون به دلیل بررسی‌های گوناگون در گروه‌های سنی و در فرهنگ‌های مختلف، می‌تواند یکی از جامع‌ترین آزمون‌ها در زمینه ارزیابی شخصیت باشد. پرسشنامه شخصیتی NEOPI-R جانشین آزمون NEO(نئو) است که در سال ۱۹۸۵ توسط مک کری و کاستا تهیه‌شده بود. این پرسشنامه ۵ عامل اصلی شخصیت و ۳۰ خصوصیت را اندازه می‌گیرد.

تست نئو دارای دو فرم یکی (S) برای گزارش‌های شخصی است و شامل ۲۴۰ سؤال پنج‌درجه‌ای از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف است که توسط خود آزمودنی درجه‌بندی می‌شود؛ و دیگری فرم (R) یا تجدیدنظر شده نام دارد و بر اساس درجه‌بندی‌های مشاهده‌گر است. این فرم تست نئو نیز دارای همان ۲۴۰ سؤال بوده با این تفاوت که با ضمیر سوم شخص شروع می‌شود. فرم(R) هم می‌تواند به‌طور مستقل برای ارزیابی شخصیت به کار رود و هم به‌عنوان مکملی برای گزارش‌های شخصیِ فرم(S) و یا روایی آن مورداستفاده قرار گیرد (گروسی فرشی،۱۳۸۰).

تست نئو، یک آزمون روانشناسی است که به صورت گسترده‌ای در جهان به منظور تست شخصیت عمومی، ارزیابی‌های پیش از ازدواج و پیش از استخدام شغلی به کار برده می‌شود. 

کاربردهای تست نئو

۱- مشاوره پیش از ازدواج : روانشناسان با استفاده از این تست، ویژگی‌های شخصیتی هر دو طرف را مورد بررسی قرار می‌دهند و نقاط مشترک و غیرمشترک را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال اگر دختری ویژگی‌های برون‌گرایی بالاتری داشته باشد (که باعث می‌شود بیشتر به تفریحات مهیج و روابط اجتماعی تمایل پیدا کند) بخواهد با پسری که ویژگی‌های درون‌گرایی بیشتری داشته باشد (که باعث می‌شود بیشتر به سمت تفریحات آرام‌تر مانند کتاب‌خواندن علاقه‌مندی نشان دهد و خیلی اهل مهمانی و ارتباطات اجتماعی نباشد)، ممکن است به خاطر عدم آگاهی دچار مشکل شوند.

۲- مشاوره و استخدام شغلی : اکثر شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ با کمک این تست، سعی می‌کنند بهترین گزینه را برای شغل مورد نظر انتخاب کنند. مثلا کسانی که در مقیاس بازبودن به تجربه، به‌خصوص زیرمقیاس زیبایی شناسی نمره پایین‌تری بگیرند، گزینه‌های مناسبی برای شغل‌هایی چون طراح دکوراسیون، گرافیست و … نیستند.

تست آنلاین نئو(فرم بلند)

پنج عامل پرسشنامه NEO :

۱- روان رنجوری (Neuroticism)

عامل روان رنجوری نشان دهنده میزان آمادگی فرد برای تجربه هیجانات منفی است. در این آیتم، آمادگی شما برای مواجهه با استرس‌های روان‌شناختی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ تمایل شما به حفظ ثبات عاطفی و کنترل تکانه‌های عاطفی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. امتیاز پایین در این شاخص نشان‌دهنده ثبات بالای فرد و آرامش اوست، در حالی که امتیاز بالا نشان‌دهنده کم ثباتی است که مشخص می‌کند فرد ممکن است رفتاری بسیار واکنشی یا هیجانی از خود نشان دهد.

  1. اضطراب: نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده نگرانی، ترس و عصبی و پرتنش بودن است. برعکس، کسانی که در این مقیاس نمرات پایینی دریافت می‌کنند آرامش بیشتری دارند، خیلی اهل دعوا و جر و بحث نیستند و خیلی نگرانی و اضطراب ندارند.
  2. پرخاشگری: نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی کینه‌توز است که یا به صورت آشکار(پرخاشگری) و یا به صورت ناآشکار(منفعل-پرخاشگر)، خشم خود را بروز می‌دهند. برعکس، افراد آرام که کنترل زیادی روی هیجانات خود(به خصوص خشم) دارند، نمرات پایین‌تری می‌گیرند.
  3. افسردگی: افرادی که در این مقیاس نمرات بالایی می‌گیرند، افرادی غمگین و ناامید هستند که احتمالاً احساس گناه زیادی را تجربه می‌کنند. به‌علاوه، این افراد خیلی زود نسبت به انجام کارها دلسرد می‌شوند. برعکس نمرات پایین، افرادی شاد و پرانرژی هستند که احساس‌هایی چون غم و افسردگی را کمتر تجربه می‌کنند. البته لزوماً نمره پایین در این مقیاس نشان‌دهنده شیدایی (مانیا) نیست.
  4. هشیاری نسبت به خود: خصوصیت بارز کسانی که در این مقیاس نمرات بالایی می‌گیرند، شرم و خجالت است؛ این افراد معمولاً سهم خود را در رویدادهای مختلف بالاتر از آنچه هست در نظر می‌گیرند و مسئولیت‌پذیری افراطی دارند. نمرات خیلی بالا در این مقیاس نشان‌دهنده احساس حقارت و یکی از نشانه‌های مهم اضطراب اجتماعی است. برعکس، کسانی که در این مقیاس نمرات پایینی می‌گیرند، شناخت بسیار خوبی از خود دارند.
  5. تکانشوری: این مقیاس، توانایی کنترل کشش‌ها و امیال را مورد سنجش قرار می‌دهد. افرادی که توانایی خیلی خوبی در مدیریت و کنترل امیال خود ندارند و معمولاً بر اساس آنها عمل می‌کنند، معمولاً نمرات بالاتری در این مقیاس می‌گیرند.
  6. آسیب پذیری از استرس: نمرات پایین در این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی است که توانایی مدیریت استرس و شرایط حاد را دارند ولی برعکس، نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی است که توانایی اداره و کنترل شرایط استرس‌زا را ندارند و در این زمان دائماً به دیگران وابسته هستند.

۲- برون گرایی (Extraversion) 

در این آیتم، تمایل شما به قرار گرفتن در میان مردم و اجتماع مورد بررسی قرار می‌گیرد. شخصیت‌هایی که خیلی برون‌گرا هستند گاهی اوقات به دنبال جلب توجه یا سلطه‌جویی هستند. افرادی که سطح برون‌گرایی کمتری دارند، ساکت‌تر و واکنشی‌تر بوده و گاهی اوقات نیز ممکن است به انزواطلبی تمایل پیدا کنند.

برون گراها افرادی اجتماعی، دوست دار دیگران، باجرأت، فعال، سرخوش، با انرژی، خوشبین، دوستدار هیجان و تحریک و امیدوار به آینده، کنجکاو و در عمل قاطع، فعال و اهل گفتگو هستند. درون گراها افرادی محافظه کار، مستقل، تکرو، خجالتی، خوددار، یکنواخت و متعادل، کمرو و دوستدار تنهایی هستند.

  1. صمیمیت: افراد صمیمی و با محبت معمولا نمرات بالاتری در این مقیاس می‌گیرند؛ این افراد صادقانه دیگران را دوست دارند و با آنها معاشرت می‌کنند. برعکس، کسانی که ارتباطاتشان را در حد رسمی و کاری نگه می‌دارند، خیلی تمایل به برقراری ارتباط‌های صمیمی ندارند و دوست دارند فاصله نسبی بین خود و دیگران را حفظ کنند، معمولاً در این آیتم نمرات پایین‌تری می‌گیرند.
  2. معاشرتی بودن: کسانی که در این آیتم نمرات بالاتری می‌گیرند، معمولاً بیشتر اهل معاشرت‌های دوستانه هستند، آنها از بودن در جمع‌های مختلف لذت می‌برند و انرژی می‌گیرند. برعکس، کسانی که خیلی بودن در دورهمی‌های مختلف را دوست ندارند و تنهایی را ترجیح می‌دهند، معمولاً نمرات پایین‌تری در این مقیاس می‌گیرند.
  3. قاطعیت: نمرات بالا در این مقیاس نشان‌دهنده افراد باصلابت، محکم، مسلط و پیشرو است. معمولاً این افراد در جمع‌های مختلف نقش رهبری گروه را به عهده دارند، معمولاً بدون تردید حرف‌شان را می‌زنند و توانایی بالایی در مدیریت جمع دارند. برعکس، کسانی که نمرات پایین‌تری در این مقیاس‌ها کسب می‌کنند، بیشتر دنباله‌رو هستند و دوست دارند کارهایی که به آنها سپرده شده است را انجام دهند.
  4. فعال بودن: این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی است که معمولاً پرانرژی هستند و زندگی پرتحرکی دارند. مثلاً فرد ممکن است در طول روز کارهای مختلفی انجام دهد و باز هم با وجود خستگی از زندگی خود رضایت داشته باشد؛ برعکس نمرات پایین‌تر در این مقیاس، افرادی هستند که ریتم زندگی کندتری دارند و خیلی اهل کارهای مختلف و زندگی شلوغ داشتن، نیستند.
  5. هیجان خواهی: نمرات بالا، نشان‌دهنده افرادی است که همیشه مشتاق هیجان در زندگی هستند. آنها به رنگ‌های تند و روشن و محیط‌های شلوغ علاقه دارند و از بودن در این محیط‌ ها آرامش می‌گیرند. برعکس، کسانی که نمرات پایین‌تری می‌گیرند، خیلی زود از محیط‌ های پر رفت و آمد خسته می‌شوند و رنگ‌های ملایم را ترجیح می‌دهند.
  6. هیجان های مثبت: افرادی که نمرات بالایی می‌گیرند دارای روحیه شادی هستند، به راحتی می‌خندند و به طور کلی آدم‌های پر از انرژی هستند.

۳- گشودگی – تجربه پذیری (Openness)

این عامل میزان انعطاف‌پذیری ذهن فرد نسبت به تجربیات تازه را نشان می‌دهد. نمره کسی که در این صفت بالا باشد، از تجربه چیزهای جدید در زندگی خود لذت می‌برد. در حالی که افرادی که نمره پایینی در این بخش می‌گیرند، محافظه کاری بیشتری دارند و کم‌تر از تجارب جدید استقبال می‌کنند.

افراد گشوده، کمتر پیش داوری می کنند، زیرا این افراد با دید باز به سمت افراد جدید، فرهنگ های جدید، اعتقادات و ادیان جدید می روند. افرادی که به چیزی آشنا می چسبند، از چیزی که می دانند لذت می برند و سبک زندگی ثابتی دارند، دارای ویژگی تجربه پذیری هستند.

نمره بالای این مقیاس انعطاف پذیری بیشتر را نشان می دهد. سطوح بالای گشودگی می‌تواند نشان‌دهنده غیر قابل پیش‌بینی بودن و عدم تمرکز باشد.

  1. تخیل: افرادی که در این مقیاس نمره بالاتری می‌گیرند، افرادی خلاق و با شور و شوق هستند که سعی می‌کنند هر بار با عشق و علاقه خود، رنگ جدیدی به زندگی خود و اطرافیانشان بزنند؛ شغل مناسب برای این افراد بیشتر کارهای هنری است. برعکس، نمرات پایین در این مقیاس، نشان‌دهنده افراد عادی‌تر است که سعی می‌کنند بر طبق اصول خاصی حرکت کنند.
  2. زیبا شناسی: این آیتم حس عمیق نسبت به هنر و زیبایی را می‌سنجد. افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، بیشتر عاشق کارهای هنری، موسیقی، کتاب و … هستند؛ برعکس، نمرات پایین در این آیتم، عدم علاقه به کارهای هنری را نشان می‌دهد.
  3. عواطف: نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده درک خوب نسبت به عواطف و هیجانات خود و دیگران است. به‌علاوه، کسانی که نمرات بالاتری در این مقیاس می‌گیرند، معمولا هیجانات را بیشتر نشان می‌دهند و به عبارتی هیجانی‌تر هستند؛ اما نمرات پایین در این مقیاس، نشان‌دهنده عواطف یکنواخت و سطحی است؛ به‌علاوه، افرادی که نمرات پایین‌تری می‌گیرند، معمولا نمی‌توانند به راحتی احساسات خود را توضیح دهند.
  4. فعالیت (کنش ها): افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند معمولا آدم‌های ماجراجویی هستند و از انجام فعالیت‌های متنوع و جدیدی لذت می‌برند؛ آنها همیشه سعی در امتحان کردن چیزهای جدیدی در زندگیشان هستند، مثلاً رستوران‌های جدید، سفر به مکان‌هایی که افراد کمتری به آن‌جا رفتند و … . افرادی که نمرات پایینی می گیرند، آدم‌هایی هستند که معمولاً طبق اصول همیشگی خود حرکت می‌کنند و خیلی به تغییر روی خوش نشان نمی‌دهند.
  5. عقاید: نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده اشتیاق به درک جنبه‌های مختلف مسائل است، افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، معمولاً از چالش با موضوعات لذت می‌برند و دوست دارند در مورد مسائل گوناگون کنجکاوی به خرج دهند. افرادی که نمرات پایینی می گیرند، افرادی با کنجکاوی‌های محدود است که خیلی دوست ندارند مسائل را به طور عمیق و همه‌جانبه بررسی کنند.
  6. ارزش ها: افرادی که به اصطلاح به آنها دگم گفته می‌شود و اصلا حاضر به تغییر نگرش‌ها و نظراتشان نیستند، در این مقیاس نمرات پایینی می‌گیرند. کسانی که نمرات بالا در این مقیاس می گیرند، همیشه آماده هستند موضوعات را از زوایای مختلف بررسی کنند و ارزش‌های خود را مورد بازبینی قرار دهند.

۴- موافق بودن یا سازگاری (Agreeableness) 

در این آیتم، تمایل شما نسبت به همکاری و شفقت در برابر ستیزه‌جویی و بدگمانی سنجیده می‌شود. امتیاز بالا در سازگاری به این معنی است که شما رفتاری مطیعانه داشته و ممکن است به راحتی مورد استثمار قرار گیرید. امتیاز پایین نشان‌دهنده تمایل به استدلال، جدل و غیر قابل اعتماد بودن است. افرادی که نمرات خیلی پایین می گیرند ممکن است اختلالات شخصیت خودشیفتگی، ضداجتماعی و یا پارانوئید داشته باشند.

  1. اعتماد: افراد شکاک و بدبین (پارانویید) معمولا در این مقیاس نمرات پایینی می‌گیرند. این افراد معمولاً به صداقت افرادی که با آنها در ارتباط هستند شک دارند و آنها را خطرناک می‌دانند. برعکس، کسانی‌که می‌توانند به دیگران اعتماد کنند نمرات بالاتری دریافت می‌کنند؛ البته نمرات خیلی بالا در این مقیاس نشان‌دهنده ساده‌لوحی در ارتباطات نیز هست.
  2. رک گویی(سادگی): افراد چاپلوس و تملق‌گو در این مقیاس نمرات پایینی دریافت می‌کنند. آنها قصد دارند دیگران را فریب دهند و خیلی در نشان دادن احساساتشان مقاومت می‌کنند. برعکس، نمرات بالا در این آیتم، نشان‌دهنده افراد مخلص و بی‌ریاست که دوست ندارند به دیگران کلک بزنند.
  3. نوع دوستی: افرادی که به دیگران اهمیت می‌دهند و برای کمک به آنها آماده هستند، معمولاً در این مقیاس نمرات بالایی می‌گیرند. برعکس، افراد خودمحور که بیش از همه برای خود اهمیت قائل هستند، نمرات پایین‌تری دریافت می‌کنند.
  4. همراهی(تبعیت): این مقیاس توانایی کنترل هیجاناتی مثل پرخاشگری و خشم را می‌سنجد. افرادی که نمرات بالاتری در این مقیاس می‌گیرند معمولاً برای بخشیدن و فراموش کردن خطاهای دیگران توانایی بیشتری دارند؛ به‌علاوه، معمولاً افرادی مطیع، فروتن و متعادل هستند. برعکس افراد رقابتی و پرخاشگر که کنترل زیادی روی هیجانات خود ندارند، معمولاً نمرات پایین‌تری دریافت می‌کنند.
  5. تواضع: افراد خودشیفته و از خود راضی، در این مقیاس نمره پایینی دریافت می‌کنند؛ معمولاً این افراد نیازهای خود را برتر از دیگران می‌دانند و خیلی به بقیه افراد فکر نمی‌کنند. برعکس، افراد فروتن که برای دیگران اهمیت و احترام قائل هستند، نمره بالایی می‌گیرند.
  6. دلرحم بودن(درک دیگری): افرادی در این مقیاس نمرات پایین‌تری می‌گیرند، معمولاً کمتر تحت تأثیر رحم و شفقت قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند همیشه به طور واقع‌بینانه و منطقی تصمیم بگیرند. برعکس، نمرات بالا در این مقیاس نشان‌دهنده افرادی است که همدلی بالایی با دیگران دارند و در مورد تصمیماتشان، احساسات و هیجانات خود و فرد مقابل را هم در نظر می‌گیرند.

۵- با وجدان بودن – وظیفه شناسی (Conscientiousness)

این آیتم قابلیت اطمینان و اعتماد شما را می‌سنجد، چقدر شما انضباط فردی دارید و چه میزان رفتارهای شما برنامه‌ریزی شده‌اند یا تصادفی و بی‌اختیار هستند. افرادی که در این صفت بالا باشند، معمولا وظایفشان را به درستی انجام می‌دهند و  از قدرت برنامه‌ریزی بالایی برخوردارند. امتیاز پایین نشان‌دهنده این است که بی‌دقت و غیر قابل اطمینان هستید. برخی این شاخص را تمایل به موفقیت نامیده اند.

  1. شایستگی: این مقیاس توانایی عقل، تدبیر و تأثیر بر محیط را می‌سنجد. افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، آمادگی برای مواجهه با مسائل مختلف را دارند، عزت نفس بالایی دارند و فکر می‌کنند می‌توانند از پس مشکلاتی که در کار پیش می‌آید، بربیایند. افرادی که نمرات پایینی می گیرند، افرادی هستند که دائم اظهار می‌کنند توانمند نیستند و احساس می‌کنند توان رؤیایی با کارهای جدید و مشکلات پیش رو را ندارند.
  2. نظم و ترتیب: افراد منظم و تمیز در این مقیاس نمرات بالاتری دریافت می‌کنند؛ به علاوه، اگر فردی در این مقیاس نمره خیلی بالایی بگیرد، احتمال اینکه تشخیص اختلال شخصیت وسواسی بگیرد، زیاد است. برعکس آن، افراد بی‌برنامه و نامرتب، به نسبت نمرات پایین‌تری خواهند گرفت.
  3. وظیفه شناسی: یکی از مهم‌ترین خرده‌مقیاس‌های آیتم وجدانی بودن، داشتن حس وظیفه‌شناسی است. چه در مشاوره‌های پیش از ازدواج و چه در مصاحبه‌های شغلی، بالا بودن این مقیاس یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا افرادی مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد هستند.
  4. تلاش برای موفقیت: افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، سطح توقع بالاتری نسبت به خود دارند، در عموم مردم اصطلاحاً به آنها «کمال‌گرا» گفته می‌شود. این افراد برای زندگی خود هدف‌هایی دارند که برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنند. نمرات بسیار بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی است که به کار کردن معتاد هستند. برعکس، نمرات پایین در این مقیاس، نشان‌دهنده افراد بی‌رمق و بی‌حال و احتمالاً تنبل است که هدف مشخصی برای زندگی خود ندارند و خیلی هم برای رسیدن به چیزهایی که می‌خواهند، تلاش نمی‌کنند.
  5. خویشتن داری (نظم درونی): کسانی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، بسیار به کاری که انجام می‌دهند متعهد هستند، به آسانی ناامید نمی‌شوند و تمام تلاششان را برای اجرای هرچه بهتر کار انجام می‌دهند.
  6. محتاط در تصمیم گیری: افرادی که عجول و دست‌پاچه هستند، مدام دوست دارند که کارشان تمام شود و دائماً به نتیجه کار فکر می‌کنند، معمولاً در این مقیاس نمرات پایین‌تری دریافت می‌کنند. برعکس، کسانی که انعطاف‌پذیرتر هستند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان صبر می‌کنند، معمولا نمرات بالاتری دریافت می‌کنند.

اعتبار و روایی آزمون NEO

در حال حاضر آزمون ۵ عاملی NEO (تست نئو) کاربردی جهانی دارد و به منظور تحقیق به زبان های چکوسلواکی، عربی،‌ هلندی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی، نروژی، لهستانی و سوئدی ترجمه شده است. پرسشنامه شخصیتی NEO-FFI توسط مک کری و کاستا روی ۲۰۸ نفر از دانشجویان آمریکایی به فاصله سه ماه اجرا گردید که ضرایب اعتبار آن بین ۸۳/ تا ۷۵/ به دست آمده است.

اعتبار درازمدت تست نئو neo نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. یک مطالعه طولانی ۶ ساله روی مقیاس های روان آزردگی خویی، برون گرایی و گشودگی نسبت به تجربه،  ضریب های اعتبار ۶۸/ تا ۸۳/ را در گزارش های شخصی و نیز در گزارش های زوج ها نشان داده است. ضریب اعتبار دو عامل سازگاری و باوجدانی به فاصله دو سال به ترتیب ۷۹/ و ۶۳/ بوده است (مک کری و کاستا ، ۱۹۸۳، به نقل از گروسی فرشی).

در هنجاریابی آزمون NEO که توسط گروسی فرشی(۱۳۸۰)‌ روی نمونه ای با حجم ۲۰۰۰ نفر از بین دانشجویان دانشگاه های تبریز، شیراز و دانشگاه های علوم پزشکی این دو شهر صورت گرفت، ضریب همبستگی ۵ بعد اصلی را بین ۵۶/ تا ۸۷/ گزارش کرده است. ضرایب آلفای کرونباخ در هر یک از عوامل اصلی روان آزردگی خویی، برون گرایی، باز بودن، سازگاری و با وجدانی به ترتیب ۸۶/، ۷۳/، ۵۶/، ۶۸/ و ۸۷/ به دست آمد. جهت بررسی اعتبار محتوایی این آزمون از همبستگی بین دو فرم گزارش شخصی(S) و فرم ارزیابی مشاهده گر(R)، استفاده شد، که حداکثر همبستگی به میزان ۶۶/ در عامل برون گرایی و حداقل آن به میزان ۴۵/ در عامل سازگاری بود(گروسی فرشی، ۱۳۸۰).

پرسشنامه نئو

تفسیر فرم بلند نئو

خرده مقیاس روان نژندی:
نمرات ۱تا ۵۰ بسیار پایین، ۵۰ تا ۸۰ پایین، ۸۰ تا ۱۱۰ متوسط، ۱۱۰ تا ۱۴۰بالا و نمرات ۱۴۰ تا ۱۹۲ خیلی بالاست.

خرده مقیاس برونگرایی:
نمرات ۱تا ۷۰ بسیار پایین، ۷۰ تا ۹۵ پایین، ۹۵ تا ۱۲۰متوسط، ۱۲۰ تا ۱۴۰بالا و نمرات ۱۴۰تا ۱۹۲ خیلی بالاست.

خرده مقیاس انعطاف پذیری:
نمرات ۱تا ۷۵ بسیار پایین، ۷۵ تا ۹۵ پایین، ۹۵ تا ۱۱۴ متوسط، ۱۱۴تا ۱۳۵ بالا و نمرات ۱۳۵تا ۱۹۲ خیلی بالاست.

خرده مقیاس دلپذیر بودن:
نمرات ۱تا ۸۰ بسیار پایین، ۸۰ تا ۱۰۰ پایین، ۱۰۰ تا ۱۲۵ متوسط، ۱۲۵ تا ۱۴۴بالا و نمرات ۱۴۴تا ۱۹۲ خیلی بالاست.

خرده مقیاس با وجدان بودن:
نمرات ۱ تا ۷۰ بسیار پایین، ۷۰ تا ۹۵ پایین، ۹۵ تا ۱۳۰ متوسط، ۱۳۰ تا ۱۵۸ بالا و نمرات ۱۵۸تا ۱۹۲ خیلی بالاست.

تست آنلاین نئو(فرم بلند)

منابع :
  1. فتحی آشتیانی ، علی. آزمون های روان شناختی – ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. انتشارات بعثت 
  2. ساعتچی.محمود، کامکاری.کامبیز، عسکریان.مهناز. آزمون های روان شناختی. نشر ویرایش
۴.۲ ۶ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مژده
۱۳۹۲/۱۰/۱۷ ۱۷:۱۰

سلام
این کتاب و از کچا میشه تهیه کرد ؟
کلید تصحیح هم داره ؟
ممنون