پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل
نمره گذاری آزمون شخصیتی کتل (16PF)
پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل می تواند ابعاد گسترده ای از شخصیت را تحلیل کند. محور اصلی نظریه کتل، تمایز میان ۲ نوع صفات سطحی و عمقی است.
ریموند برنارد کتل (Reymond Bernard Cattel) در طی سه دهه به کمک پرسشنامه، آزمون شخصیت و مشاهده رفتار در شرایط واقعی زندگی، گستردهترین مطالعه را درباره صفات شخصیت انجام داد. کتل، ساختار روانی را واحد اصلی بررسی شخصیت میدانست و معتقد بود که هدف نظریه شخصیت باید پیشبینی رفتار آدمی در شرایط و احوال معین باشد. در این مطلب با پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل و نحوه تفسیر و نمره گذاری آن به طور کامل آشنا می شویم.
محور اصلی نظریه کتل، تمایزی است که میان دو نوع صفات سطحی(surface traits) و صفات عمقی(source traits) قائل میشود. صفات سطحی، مجموعهای از ویژگیهای رفتاری هستند که آشکار و ظاهریاند و دوام و ثبات آن بسیار کم است و در اثر ارتباط صفات عمقی با یکدیگر حاصل میشوند. صفات عمقی، منبع و سرچشمه صفات سطحی و علت واقعی رفتار آدمی هستند. این صفات بادوام بوده و از نظر کتل اهمیت بیشتری دارند، زیرا به صورت عوامل و پدیده زیربنایی شخصیت عمل میکنند.
کتل، ۱۶ عامل یا صفت را به عنوان عوامل اصلی یا صفات عمقی شخصیت شناسایی کرد. وی برای هر یک از عوامل دو نام در نظر گرفته(به صورت صفات متضاد)، یکی برای نمره بالا و دیگری برای نمره پایین. کتل، برای اندازهگیری این ۱۶ صفت، پرسشنامهای تهیه کرده موسوم به “پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل” که سطح هر یک از این عوامل را در فرد میسنجد.
برخی از کاربردهای تست کتل
- استفاده برای انتخاب شغل و مشاوره حرفه و کار
- استفاده مداخلات درمانی و برنامه های بالینی
- مشاوره ازدواج و سنجش رضایت از ازدواج
- استفاده برای مشاوره تحصیلی و مشکلات آن
عوامل مرتبه اول پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل
عامل(A): مردم آمیزی – مردم گریزی
زیر شاخه |
مردم گریزها -F |
مردم آمیزها +F |
روابط اجتماعی |
|
|
رغبت ها و توانایی ها |
|
|
عامل(B): باهوش – کم هوش
هوش به عنوان عاملی در قلمرو شخصیت قرار دارد و آنچه در این پرسشنامه نمره هوش را به دست می دهد، کنش هوش با توجه به نوع سازمان یافتگی شخصیت است.
افراد با بهره هوشی کمتر-F | افراد با هوش +F | |
روابط اجتماعی |
هم در افراد باهوش و هم در افراد کم هوش، معمولا از زندگی گروهی دوری می جویند. (بازخوردهای ضد اجتماعی در افراد کم هوش بارزتر است). |
|
رغبت ها و توانایی ها |
|
|
عامل(C): پایداری هیجانی – ناپایداری هیجانی
این عامل یکی از مهمترین رگه ها در تعیین توحید یافتگی پویای شخصیت می باشد، عاملی که روان تحلیل گران از آن با مفهوم نیرومندی یا ضعف ایگو یاد می کنند.
ناپایداری هیجانی -F | نیرومندی من +F | |
روابط اجتماعی |
|
|
رغبت ها و توانایی ها |
|
|
عامل(E): سلطه – اطاعت
اطاعت -F | سلطه گری +F | |
روابط اجتماعی |
|
|
رغبت ها و توانایی ها | زمانی که هدف بررسی خلاقیت باشد، یک مشکل محسوب می گردد. |
|
عامل (F): سرزندگی – دل مردگی
(این عامل یکی از مولفه های درونگردی – برونگردی است که یونگ آن را به کار گرفته است).
دل مردگی -F | سرزندگی +F | |
روابط اجتماعی |
|
|
رغبت ها و توانایی ها |
|
|
عامل(G): خلق استوار – خلق نارس و وابسته
این عامل با مفهوم «فرامن» در نظام روان تحلیل گری مطابقت دارد و هدایت ایگو و سرکوب نهاد را نشان می دهد. ابراز پشتکار مشخص کننده این عامل می باشد.
نا پایبندی به قانون -F | پایبندی به قانون +F | |
روابط اجتماعی | فردی بی توجه به درخواست های اجتماعی و در عین حال متوقع، که خود را با جریان و سوگیری مشخصی در زندگی، هماهنگ می سازد. بیشتر فردی است ناپایدار و بی اخلاق. | فردی هوشیار به ملاحظات اجتماعی و واجد احساس مسؤلیت است، که در روابط خویش محتاط و در زندگی روال ثابتی را دنبال می کند. این گونه افراد دوستان بیشتری را به سوی خود جلب می کنند. |
رغبت ها و توانایی ها | گرایش به این قطب، به خصوص زمانی که با سلطه E+ها(سلطه گری) همراه باشد، مشخصه افرادیست که برای خود قانون هستند.
پژوهشگران برجسته و ورزشکاران، بیشتر تمایل به این قطب دارند. |
خود را از نظر اخلاقی درست و پاسدار آداب و اصول اخلاقی می دانند. دوست دارند دیگران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و مصاحبت با افراد کارامد را بر دیگران ترجیح می دهند.
این افراد واجد پشتکار، توانایی پیش بینی آینده، سازمان دهی فکر، دقت عمل و نظم افراطی اند. رهبران گروه ، بیشتر از G+ها هستند. |
عامل (H): جسور – ترسو
ترسو -F | جسور +F | |
روابط اجتماعی |
|
|
رغبت ها و توانایی ها | این افراد کند، اما واجد دقت عمل اند و از مشاغلی که مستلزم تماس با اشخاص است، پرهیز می کنند. |
|
عامل(I): حساسیت هیجانی ـ زمختی (نرم خو ـ کله شق)
این عامل با تمایز ویلیام جمیز بین «حساس-غیرحساس» ارتباط نزدیک دارد. «آیسنک» نیز این عامل را تحت الگوی «ملایم ـ سخت» ارایه داده است.
کله شق و غیرحساس -F | نرم خو و حساس +F | |
روابط اجتماعی | فردی که به این قطب گرایش دارد، کمتر تمایلات شخصی خود را دنبال می کند و بیشتر برای پذیرش واقعیات دنیای ملموس و احساس مسئولیت در قبال تعهدات زندگی، آماده است. | قرار گرفتن در قطب مثبت، نشان دهنده فردی است با علاقه مندی به زندگی گروهی، که سعی در جلب توجه دیگران، به سوی خویش دارد. |
رغبت ها و توانایی ها |
|
|
عامل(L) : شکاک – زودباور
زودباور -F | شکاک +F | |
روابط اجتماعی | افرادی که به این قطب گرایش دارند، با علاقه مندی به جامعه و دیگران مشخص می گردند. این افراد شاد و زود جوش اند و در برابر موقعیت ها سازش پذیرند. | رگه هایی که این قطب را اشباع می کنند(خشن، بی اعتنا، بدگمان، بدخلق و بی انعطاف)، ترسیم گر شخصی ضد اجتماعی است. این افراد خود را واجد رفتارهای بسیار صحیح می دانند و از افرادی که خود را برتر از دیگران می دانند، ابراز کسالت می کنند (بیانگر تمایل به حسادت). |
رغبت ها و توانایی ها | گرایش به آرمان نگری در این افراد وجود دارد. | فردی است که علایق فراوان نسبت به زندگی روانی و درونی خود نشان می دهد. |
عامل (M): خیال پردازی ـ اهل عمل
اهل عمل -F | خیال پردازی +F | |
روابط اجتماعی | فردی که به این قطب گرایش دارد، شخصی است با علاقه مندی به دیگران و زندگی جمعی که خود را تابع آداب و مقررات اجتماعی می داند. | فردی که به این قطب گرایش دارد، شخصی است که راه خود را دنبال می کند، بدون آنکه به قرارداد و خواسته های زندگی جمعی، توجهی داشته باشد. |
رغبت ها و توانایی ها | علاقه مندی به امور عملی، واجد دقت عمل، کارآمد، فردی منطقی و مستقل با واقع نگری قراردادی. | پیچیدگی در افکار خویشتن و عدم تمایل به تغییر عقاید، در پاسخ بی رحم، عدم احساس مسؤلیت در رابطه با چیزهای عملی و دنبال کاری که احتمالا از نظر خویش بسیار درست تلقی می گردد. |
عامل(N) : ظرافت کاری – سادگی بی ظرافت
این عامل به وضوح در بررسی های زنان مشاهده شده است، اما چون در آزمون عینی و در پرسشنامه هایی که به گروه مردان ارایه شده است، نیز مشاهده گردیده، می توان گفت که عامل عمومی مهمی در بررسی شخصیت است، گرچه قسمت وسیعی از شخصیت را در بر نمی گیرد.
سادگی بی ظرافت در روابط(خود افشاگر) -F | ظرافت کاری در روابط(حسابگر) +F | |
روابط اجتماعی | افراد با گرایش به این قطب، واجد علاقمندی به دیگران بوده و در روابط شان آسان گیر می باشند. | فردی که در این قطب قرار می گیرد، در روابط خویش با محیط سخت گیر، سرد و عقلی نگر است. |
رغبت ها و توانایی ها | افرادی کم مهارت و فاقد ذوق و ظرافت. | به نظر می رسد که نشان دهنده گرایش به عقلانیت استحکام یافته و فکری دقیق، تمرین یافته و مؤثر است. N+ها همچنین واجد ذوق ظریف هنری اند. |
عامل(O) : بی اعتمادی اضطراب آمیز – اعتماد توام با آرامش
این عامل یکی از مولفه های مهم عامل درجه دوم اضطراب می باشد.
اعتماد توام با آرامش(ایمن) -F | بی اعتمادی اضطراب آمیز (ناایمن) +F |
فردی آسوده و غیر حساس است.
|
|
عامل Q۱: محافظه کار – تجربه گرا
به این عامل از طریق ارزیابی های شخصیت دست نیافته اند. بلکه این عامل به وضوح در بازخوردها پدیدار می شود. مع ذلک دارای نقشی آشکار در شخصیت کلی است. فرد بنیادگرا(محافظه کار) خود را بیشتر درون نگر، جلوه می دهد، بیشتر به رویدادهای اساسی علاقمند است و به طور کلی بیشتر به امور عقلی و کلی می پردازد.
اشخاصی که دارای نمره مثبت در این عامل هستند(Q۱+) افراد مطلع تری هستند، کمتر در بند قیود اخلاقی اند، و به طور کلی بیشتر گرایش به تجربه زندگی دارند.(تجربه گرا)
این عامل و سه عامل باقیمانده دیگر با یک حرف (Q) مشخص شده اند، زیرا هنوز موجودیت آنها را در سلسله عواملی که می تواند زمینه ارزشیابی ها را فراهم سازند، ثابت نکرده اند.
عامل(Q۲): مسلط بر خود – متکی به دیگران
همان طور که از پاسخ های پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل بر می آید، این عامل نشان می دهد که فرد مصمم است؛ عادت دارد خود را به تنهایی رهبری کند، بدون آنکه لزوما در روابط خود با دیگران سلطه جو باشد.(Q۲+)
شخصی که دارای عامل Q۲– است، ترجیح می دهد با دیگران کار کند، در مشکلات با دیگران تصمیم می گیرد، دوست دارد که ارزش او را بدانند و او را مورد تایید قرار دهند. او تابع مقررات و آداب و رسوم است و از مد پیروی می کند.
عامل(Q۳): مهار کردن اراده و پایداری خلق وخو
این عامل قرابت هایی با عامل C و G دارد، مع ذلک در سنجش ها به وضوح، پایدار نمی شود و هنوز به عنوان عاملی قلمداد و طبقه بندی می شود که حاصل پاسخ هایی است که افراد دارای هوش پایین به پرسشنامه داده اند.
افرادی که از لحاظ عامل Q۳ مثبت هستند می توانند هیجان ها و رفتار خود را کاملا مهار کنند، تمایل به سرپوشی دارند، با هوش و دارای دقت عمل اند، ولی در عین حال لجباز نیز هستند. وقتی افرادی در این عامل غنی هستند، دور هم جمع می شوند، کارآمدی عمومی و عینیت گروه را بالا می برند. دلایلی وجود دارد که می توان چنین فکر کرد که افرادی که در این عامل قوی هستند، تمایلی به ریاضیات داشته باشند.
عامل(Q۴): تنش عصبی(مضطرب – آرام)
Q۴+ نشانگر کسی است که تنیده، تهییج شده، در پیچ وتاب، تحریک پذیر و ناشکیبا است. این نوع آزمودنی بیش از حد ظرفیت خود کار کرده، نمی تواند غیر فعال باقی بماند. سنجش ها نوعی همبستگی بین این عامل و توانایی و علاقه نسبت به جنس مخالف را نشان می دهند، ممکن است بتوان آن را به عنوان عامل سر کوفتگی جنسی، قلمداد کرد.
مشابهت هایی بین این عوامل و مقوله های بالینی :
- A و H دو عامل روان گسیختگی هستند
- عامل O با اضطراب شناور یا ضعف روانی مطابقت دارد،
- عامل F متمایز کننده هیستری تبدیلی، روان آزردگی و افسردگی است.
- عامل Q۳ معرف خلق وخوی وسواسی است
- عامل L مؤلفه ای از پارانویاگونگی است
- عامل C نورز گرایی را می سنجد.
عوامل مرتبه دوم پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل (16PF)
برون گرایی در برابر درون گرایی
درون گرایی -F | برون گرایی +F |
اصولا در تماس های بین فردی خجالتی، خودکفا و خوددار می باشد. این مسئله می تواند بسته به وضعیت خاصی که در آن انتظار می رود شخص عمل کند، مطلوب یا نامطلوب باشد. به عنوان مثال: درون گرایی یک عامل پیشگویی مطلوب، در خصوص مهارت دقیق فرد است. |
معمولا فردی اجتماعی و اهل رفت و آمد بوده و غیر خوددار و توانا در بوجود آوردن و در حفظ روابط بین فردی می باشد. این مسئله می تواند در وضعیت هایی که نیازمند به این نوع خلق و خو می باشد مطلوب باشد؛ مثلا در فروشندگی. |
اضطراب پایین در برابر اضطراب بالا
اضطراب پایین -F | اضطراب بالا +F |
اصولا کسانی هستند که زندگیشان به طور کلی رضایت بخش بوده و کسانی هستند که قادرند به چیزهایی که برایشان مهم به نظر می رسد دست یابند. هرچند که نمره فوق العاده پایین در این عامل، می تواند به معنی فقدان انگیزه برای انجام کارهای دشوار باشد. | افرادی که در این عامل نمره بالا کسب می کنند، از حیث اضطراب در سطح بالایی می باشند. لازم نیست که آنها فردی عصبی باشند زیرا اضطراب می تواند ناآشکار باشد، اما این احتمال وجود دارد که ناسازگاری هایی وجود داشته باشد. اضطراب بسیار بالا معمولا مخلّ کارایی و موجب اختلال جسمانی می باشد. |
انعطاف پذیری در برابر حساسیت عاطفی
حساسیت عاطفی -F | انعطاف پذیری +F |
افرادی که در این عامل نمره پایین کسب می کنند اصولا تحت تأثیر عواطفشان قرار می گیرند. آنها بیشتر افرادی موقّر با علایق فرهنگی و هنری می باشند. کسانی که نمره پایین به دست می آورند نسبت به حساسیت خود و دیگران حساس هستند. |
افرادی که در این عامل نمره بالا به دست می آورند بیشتر تحت تأثیر حقایق قرار می گیرند تا احساسات. آنها اصولا افرادی با شهامت، استوار، قاطع و مستقل می باشند. |
استقلال در برابر وابستگی
وابستگی -F | استقلال +F |
افرادی که در استقلال نمره پایین کسب می کنند دارای شخصیتی متکی به گروه، منزوی و منفعل هستند. آنها بیشتر خواهان و نیازمند حمایت از سوی سایر افراد بوده و بیشتر رفتار خود را در جهت افرادی که این گونه حمایت را به آنها می دهند سوق می دهند. |
اشخاصی که در این عامل نمره بالا به دست می آورند اصولا پرخاشگر، مستقل، با جرأت و نافذ هستند. آنها به دنبال موقعیت هایی هستند که در آن این گونه رفتارها تحمل گردیده و چه بسا از پاداش نیز برخوردار گردد و اصولا ابتکار چشمگیری را نشان می دهند. |
کنترل غرایز: (کنترل بالا در برابر کنترل پایین)
کنترل غرایز پایین -F | کنترل غرایز بالا +F |
افرادی که در این عامل نمره پایین کسب می کنند نوعا طبق ارزش های سایرین یا بر اساس احساس وظیفه عمل نمی کنند، آنها ناسازگار بوده و از تغییر دادن قوانین دریغ ندارند و کسانی هستند که هر زمان اقتضا کند مجموعه قوانین خاص خود را به وجود می آورند. اینها افرادی انعطاف پذیرند. با وجود این چون تمایل دارند خواسته های خود را دنبال کنند، آنها ممکن است در حدی که برخی از موقعیت ها طلب می کند دارای انضباط فردی نباشند. به علاوه آنها را می توان گاهی به عنوان غیرقابل اتکاء تلقی نمود زیرا قوانینی که آنها بر اساس آن عمل می کنند، ممکن است برای دیگران روشن نباشد. |
اشخاصی که در این عامل نمره بالا به دست می آورند نوعا از کنترل و فرامن قوی برخوردارند. به این معنی که آنها قوانین محیطی که در آن فعالیت می کنند را نهادینه نموده اند. بدین ترتیب آنها میل دارند با انتظاراتی که دیگران از آنها (یا انتظاراتی که خودشان از خود) دارند، منطبق شوند. آنها کاملا قابل اتکاء هستند، زیرا قوانین را تغییر نمی دهند هرچند که ممکن است آن قدر کنترل شده باشند که دیگران آنها را به عنوان محکم یا اخلاق گرا به حساب آورند. |
سازگاری در برابر عدم سازگاری
عدم سازگاری -F | سازگاری +F |
افرادی که در این عامل نمره پایین به دست می آورند دارای رفتارهایی هستند که به وجود اختلال عصبی دلالت دارد. آنها اصولا نگران، مضطرب، واکنش گرا می باشند. هرچند که در فرای این رفتارهای مرتبط با اضطراب، افرادی که نمره پایین کسب می کنند نوعا احساساتی هستند. | افرادی که در این عامل نمره بالا کسب می کنند اصولا به خوبی سازش یافته هستند. آنها به نوعی دارای اعتماد به نفس بالا بوده و آرام، سازگار و انعطاف پذیر می باشند. بدین ترتیب انتظار می رود، آنهاها مشکل اندکی برای سازش با زندگی روزمره، داشته باشند. |
قدرت رهبری بالا در برابر قدرت رهبری پایین
قدرت رهبری پایین -F | قدرت رهبری بالا +F |
اشخاصی که در این عامل نمره پایین به دست می آورند اصولا فاقد علایمی هستند که به نوعی در رهبران یافت می شود. اینها معمولا در مطرح نمودن خود ناتوان هستند. آنها معمولا از منازعه روی گردان بوده و فاقد کنترل فردی برای برآورده ساختن نیازها و انجام کارها در زمان مقرر می باشند. | اشخاصی که در این عامل نمره بالا به دست می آورند اصولا دارای خلق وخوی هستند که از یک رهبر انتظار می رود. این افراد معمولا اجتماعی، آرام، مدعی و دارای اعتماد به نفس می باشند. مهمتر از همه اینکه آنها دارای بلوغ عاطفی که برای حل منازعات لازم است هستند در حالی که تأکید بر انجام کارها را، همواره حفظ می کنند. |
خلاقیت بالا در برابر خلاقیت پایین
خلاقیت پایین -F | خلاقیت بالا +F |
افرادی که در این عامل نمره پایین به دست می آورند، اشخاصی با تفکر خشک و غیرخلاق و عمل گرا می باشند. آنها اصولا به راه های صحیح شناخته شده در انجام کارها پایبند هستند تا اینکه راه های جدیدی را برای انجام کار امتحان کنند. آنها وقت را صرف بوجود آوردن یک ایده نمی کنند، بلکه راه حل های قابل انجام و عملی را طلب می کنند. اینها در استفاده از یک راه حل، بهتر عمل می کنند تا در رسیدن به آن. | افرادی که در این عامل نمره بالا کسب می کنند افرادی خیال پرداز و اهل آزمایش هستند. افراد خلاق معمولا دارای اعتماد به نفس بالا بوده و اغلب اما نه لزوما همه، نسبتا جدی بوده، زیاد اهل رفت وآمد نمی باشند؛ ترجیح می دهند وقت خود را برای تفکر صرف کنند تا با دیگران. گاهی اوقات افرادی که نمره بالا به دست می آورند آن قدر خیال پرداز هستند که نمی توانند محدودیت های عملی در استفاده از یک ایده خلاق را ببینند. |
اعتبار و روایی پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل
در ایران برزگر(۱۳۷۵) پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل را در مورد ۹۱۰ نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم و سوم دبیرستان های شیراز هنجار یابی نموده است. متوسط میزان ضریب اعتبار بدست آمده با روش آزمون – آزمون مجدد با فاصله زمانی دو هفته برابر با ۶۵% و با فاصله زمانی سه ماه ۵۲% و با روش همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر ۵۴% گزارش کرده است که با ضرایب گزارش شده در تحقیقات دیگر همخوانی دارد. (اصغری ۱۳۸۰) )
روایی پرسشنامه شخصیتی ۱۶ عاملی کتل (۱۹۷۵) مورد تأیید قرار گرفته و از نظر وی روایی آن بسیار بالا است. همچنین مطالعات بین فرهنگی در اروپای غربی، اروپای شرقی، خاورمیانه، استرالیا و کانادا صورت گرفته و پژوهش های مختلف روایی آن را تأیید کرده اند (کتل و همکاران ۱۹۷۵).
روش نمره گذاری عوامل مرتبه اول پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل
در پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل در اصل ۱۸۴ سؤال وجود دارد که با افزایش سه سؤال (دو سؤال اول به منظور قرار دادن آزمودنی در جو آزمایش و سؤال آخر به منظور وارسی بازخورد او در پایان آزمایش) تعداد کل سؤال ها به ۱۸۷ سؤال می رسد. نمره گذاری به صورت ۲ و ۱ و ۰ در نظر گرفته می شود. در صورتی که جواب آزمودنی مطابق با موضع تعیین شده در جدول باشد، نمره ۲ و در صورتی که گزینه وسط (بین این دو) انتخاب شده باشد نمره ۱ و در غیر این صورت ۰ در نظر گرفته می شود.
فقط مسئله در مورد عامل B فرق می کند، در این عامل جواب صحیح یک نمره دارد و نمره جواب های دیگر صفر است. وقتی به این ترتیب نمرات خام به دست آمدند می توان آنها را با مراجعه به جدول هنجار خارجی و یا جدول هنجار ایرانی به نمرات طراز شده تبدیل کرد. و بر مبنای این نمرات نیمرخ فرد را ترسیم نمود. اگر نمره فردی در نمرات طراز شده بین ۴ تا ۷ باشد در حد متوسط قرار دارد. ولی وقتی این نمرات در محدوده ۱ و ۲و ۳ یا ۸ و ۹ و ۱۰ قرار می گیرد، تفسیر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بر اساس یک نمونه ۴۰۲ نفری از دانشجویان دانشگاه تهران در حد دوره کارشناسی در گسترده سنی ۱۸ تا ۲۸ سال جدول هنجار ایرانی تهیه شده است (منصور و دادستان ۱۳۸۱).
روش نمره گذاری عوامل مرتبه دوم پرسشنامه ۱۶ عاملی کتل
۸ عامل مرتبه دوم بر اساس ۱۶ عامل مرتبه اول به دست می آید. برای بدست آوردن نمرات مربوط به هر عامل مرتبه دوم محاسبات خاصی وجود دارد. به عنوان مثال عامل کنترل بر اساس دو عامل G و Q3 که تأثیر هر یک بر اساس ضریبی که به هر کدام تعلق می گیرد مشخص می شود؛ بعد از محاسبات اولیه مقدار به دست آمده در هر عامل بر ۱۰ تقسیم می شود و به نمره استاندارد تبدیل می گردد. تفسیر نمرات استاندارد مربوط به هر عامل مانند عوامل مرتبه اول است، یعنی نمرات ۱ و ۲ و ۳ در قطب منفی و ۸و ۹ و ۱۰ در قطب مثبت قرار می گیرد و نمرات ۴و ۵و ۶ و ۷ در حد وسط هستند. همچنین نحوه محاسبه برخی از عوامل برای مردان و زنان متفاوت است.
منابع :
- شریفی، حسن پاشا. نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت. انتشارات سخن
- فتحی آشتیانی، علی. آزمون ھای روان شناختی – ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. انتشارات بعثت