دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

تیپ شخصیتی گروه های خونی

رابطه گروه خونی و شخصیت افراد

افراد هر گروه خونی دارای عادت، رفتار، کردار و شخصیت خاص خود هستند. گروه خونی، در ساخت شخصیت ما نقش بسیار موثری دارد.

تیپ شخصیتی گروه های خونی

انسان همیشه به دنبال ساده کردن کارها و پیدا کردن راه های میانبر است؛ این مورد در روانشناسی هم صادق است. انسان به دنبال راه های ساده ای برای شناختن روحیات و رفتار انسان های دیگر از روی ماه تولد و سال تولد و موارد مشابه است؛ گروه خونی هم گاهی این نقش را بازی کرده؛ یعنی گروهی معتقدند بخشی از شخصیت انسان در گروه خونی اش نهفته است؛ این گروه می گویند گروه خونی مشخص می کند که مقتدر، وارسته، سرد یا احساساتی هستید. در این مطلب با تیپ شخصیتی گروه های خونی آشنا می شویم.

البته هیچ تحقیق علمی مستندی در این مورد انجام نگرفته و همه چیز در حد یک فرضیه است که البته در نوع خود جالب به نظر می رسد.

خون، خیلی بیشتر از مایع حیات بخشی است که اکسیژن و سایر مواد مغذی لازم و تأمین کننده‌ حیات را از طریق دستگاه قلبی ـ عروقی به سایر نقاط بدن منتقل کند، دور می‌چرخد تا به تصفیه‌خانه‌ ضایعات سلول‌های شما مبدل می‌شود. خون حلقه‌ زیست‌-شیمیایی است که شما را توسط ژن‌ها و کروموزوم‌ها به نسل‌های گذشته و آینده ربط می‌دهد.

گروه خونی O

افراد این گروه نخستین انسانهایی بوده اند که پا به عرصه این جهان گذاشته اند. انسان های غارنشینی بوده اند که با شکار حیوانات و استفاده از گوشت و پوست آنها روزگار می گذرانده اند. این گروه شایع ترین گروه خونی در جهان است. افراد با گروه خونی O اهداکنندگان عمومی هستند، چرا که گروه های خونی دیگر از آن مشتق می شوند. پس همه می توانند دریافت کننده آن باشند. گروه خونی O از نظر طب سنتی با طبع دم مطابقت دارد و معادل عنصر هوا می باشد.

مثبت نگری، شجاعت، خصوصیات رهبری، روحیه تهاجمی، دارای انرژی و توانمند، اعتماد به نفس بالا از ویژگی های آنان است. این افراد خود را باور دارند و به خود اهمیت فراوان می دهند. علت این امر آن است که گروه O قدیمی ترین گروه خونی افراد جهان است و اجداد این گروه با شکار، حمله به حیوانات و مقاومت در برابر مشکلات عادت داشته اند و این عادت به این گروه منتقل شده است. افراد این گروه حامل ژنی در بدن شان هستند که به آنها قدرت تحمل مشکلات، اعتماد به نفس، شهامت و نیز خوشبینی می بخشد.

از نظر ویژگی های روانشناسی و شخصیتی، افرادی اجتماعی و سالم هستند. پرحرفند، بیش از دیگران حسود و جاه طلبند؛ سیاستمداران، وزیران و ورزشکاران خوبی هستند. فعال، بلند پرواز و خوش فکرند ولی دمدمی مزاج، سمج، گستاخ و لجباز هستند.
این افراد برونگرا هستند، بسیار خونگرم، معاشرتی و اجتماعی، دارای شخصیت پر زرق و برق هستند. خجالتی نیستند و رک و صریح نظرات و احساسات درونیشان را بیان می کنند. می توانند در حوادث و بحران ها سازگاری خوبی داشته باشند. لغات و کلمات به آسانی به سراغ آنها می آیند. علاقمند به حفظ روابط هستند و خودشان در این زمینه تلاش می کنند.

صادق، خوشبین و پر انرژی هستند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. به آسانی دوست می شوند و با جریانات همراه شده و به فرصت ها چنگ می زنند. برای شروع یک پروژه یا شکار یک ایده و نظر صریح هستند. در فعالیت های سازمان یافته خوب عمل می کنند. می توانند از جزئیات براحتی صرفه نظر کنند و در بعضی موارد چندان دقیق نیستند. احساسات زیاد و قوی از خود نشان می دهند. ممکن است به سرعت مخالفت عمیق خود را با یک نظر بیان کنند، اما معمولا این مخالفت پایدار نیست. آنها کمی لاف زن هستند.

افرادی هدفمند هستند. خوب می دانند که برای چه چیزی تلاش می کنند و برای رسیدن به هدف، قدرت و تحمل خوبی دارند. البته ریسک پذیر بودنشان هم در این مسیر همراهی شان می کند و چون درک خوبی از سلسله مراتب اجتماعی دارند، بعد از مدتی حضور در یک موقعیت، می توانند نظر مثبت دیگران را به خود جلب کنند. در انجام کارها پیشقدم می شوند، هر چند همیشه آنچه را که آغاز می کنند به پایان نمی رسانند. اگر در میانه راه به بیهوده بودن کاری که در حال انجامش هستند پی ببرند، خیلی راحت آنرا رها می کنند. درباره گذشته مثبت اندیشند، لذا چندان افسوس گذشته را نمی خورند. به مسائل مادی اهمیت می دهند.

عاشق آن هستند که در مرکز توجه باشند؛ غالباً از رهبری کردن خوششان می آید و معمولاً از قدرت تمرکز خوبی برخوردارند. تمایل به تک روی یا رهبری دیگران دارند و به مشاغل مدیریتی علاقه دارند. افرادی شهودى، متمرکز، متکی به خود و شجاع هستند.

توانایی کنترل استرس افراد با گروه خونی O بیشتر از سایر گروه های خونی است. بدن آنها سیستم ایمنی قوی ای دارد و برای فعالیتهای فیزیکی زیاد توسعه یافته است. افراد این گروه چه در رشته های ورزشی وارد شوند و چه در کسب و کار شان، همیشه در خط مقدم هستند، چراکه افرادی عاشق رقابت هستند و می توانند در هر گروهی، مثل یک رهبر خوب و مقتدر عمل کنند.
البته افراد صاحب این گروه خونی، مدیریت بحران خوبی ندارند و به جای آن ترجیح می دهند از موقعیت های آشفته فرار کنند. درست است که آنها عاشق قدرت هستند، اما همین ویژگی می تواند از اعضای این گروه، افرادی طماع بسازد.

اگر تحقیق کنید خواهید دید بسیاری از سیاستمداران فعلی جهان در گروه O قرار دارند؛ و نمونه های خوبی برای نشان دادن اقتدار افراد این گروه خونی به شمار می روند. البته اقتدار آنها همیشه در مسیر درست هدایت نمی شود و تاریخ نشان داده که برجسته ترین اعضای گروه های بزرگ مافیا هم دارندگان گروه خونی O هستند. یکی از معروف ترین این افراد، آل کاپون گانگستر معروف جهانی است و بوی جورج، ستاره موسیقی ساختارشکن راک هم یکی دیگر از آنهاست که بعد از مشهور شدن با مصرف زیاد مواد مخدر رسوایی برپا کرد. رونالد ریگان رئیس جمهور اسبق آمریکا دارای همین گروه خونی بوده و به همین جهت در تصمیم گیری ها سخت و در اداره امور قاطع بوده است. میخائیل گرباچف رهبر نترس اتحاد جماهیر شوروی هم دارای همین گروه بوده است.

ورزش ها

فرد با گروه خونی O ذاتا یک ورزشکار است. ورزش به خصوص ورزشهای مداوم و نیمه سنگین برای افراد گروه خونی O بسیار مفید است. ورزشهای سنگین باعث انبساط خاطر و آسایش روانی افراد این گروه می شود. در ضمن این نوع ورزش مانع چاق شدن آنها می شود و به تعادل روانی آنها و خواب راحتشان کمک فراوان می کند. اگر افراد این گروه از انجام ورزش غافل شوند با مشکلاتی از قبیل بی میلی به کار کردن، زود خسته شدن و از پا در آمدن مواجه شده و در صورت باقی ماندن در این وضعیت به راحتی به بیماری های مفصلی و عضلانی دچار می گردند و خطر ابتلا به چاقی و تنگی نفس نیز آنها را تهدید می کند. آنها باید در روز یک ساعت، فعالیت بدنی نسبتا سنگین داشته باشند و ترجیحا در هنگام صبح به جای عصر ورزش کنند. برای این اشخاص کوهنوردی، شنا، دو و دوچرخه سواری سنگین توصیه می شود. 

رژیم غذایی

افرادی که گروه خونی آنها O است، در واقع قدیمی ترین گروه را به لحاظ سابقه تکامل بشری دارند و بنابراین فرد با این گروه خونی اگر از رژیم غذایی یک شکارچی مثل اجداد اولیه انسان پیروی کند، احساس بهتری خواهد داشت. بدن آنها با مصرف گوشت قرمز سازگاری زیادی دارد. برای افراد با گروه خونی O توصیه می شود که رژیم غذایی آنها حاوی پروتئین زیادی باشد. اگر این گروه فقط گیاه خوار باشند، دائما احساس گرسنگی می کنند و در نتیجه به خوردن تنقلات روی می آورند که در نتیجه با مشکلاتی در میزان قند خون و متابولیسم مواجه خواهند شد. این افراد می توانند آزادانه گوشت، تخم مرغ و ماهی مصرف کنند، اما از خوردن زیاد نان و لبنیات باید خودداری کنند.

بیماری ها

در این گروه ، میزان اسید معده خیلی بیشتر از گروه های دیگر بوده و خون این گروه رقیق است. بنابراین بیماری های خونریزی دهنده، مثل زخم معده، بیماری هایی مثل سرطان پوست، بیماری های عروقی حاد و کم کاری تیروئید در آنان بیشتر دیده می شود. همچنین در صورت مصرف بالای گوشت قرمز، بایستی مراقب بیماری هایی همچون نقرس، فشارخون و بیماری های قلبی باشند. بیشترین احتمال عفونت در این گروه است ولی چون سیستم ایمنی آنها به خوبی کار می کند، این افراد زودتر از سایر گروه های خونی از عفونت بهبود می یابند. حشرات خون آشام که ناقل بیماری ها هستند، گروه خونی O را ترجیح می دهند.

گروه خونی A

این گروه خونی پس از گروه O تکامل یافته است، یعنی زمانی که بشر به جای شکار، کشاورزی می کرد و تشکیل اجتماع داده بود. افراد این گروه از بازماندگان زارعین دوران های پیشین می باشند. این گروه بعد از گروه خونی O بیشترین فراوانی را در میان جمعیت داراست. این افراد منظم، حساس و زیرک هستند. افراد با گروه خونی A، درونگرا، مسئول، با دقت و حساس به جزئیات هستند. گروه خونی A با طبع سودا در طب سنتی مطابقت دارد و معادل عنصر خاک می باشد.

اگر گروه خونی فردی A باشد، او فردی دقیق و منظم است. این افراد عاشق هماهنگی و موقعیت های شفاف هستند و بیشتر از صاحبان هر گروه خونی دیگری از قانون پیروی می کنند. چنین فردی مدام به فکر سروسامان دادن اوضاع است و حتی لباس پوشیدن او هم همیشه مرتب به نظر می رسد. با این حال فردی انعطاف ناپذیر و مشکل پسند است. او مهارتی در پس انداز پول و پیشرفت مالی ندارد. افراد با گروه A اغلب درونگرا و تودار هستند، در برخورد با دیگران خجالتی و کمرو هستند و کمی سخت تر از دیگران با جمع خودمانی می شوند. با این حال تمایل به همکاری و فعالیت های گروهی دارند و از هماهنگی لذت می برند. احساساتی و مودب بوده، برای روابط ارزش قائل هستند و نسبت به دیگران وفادارند.

حالات افسردگی دارند، به آینده بسیار بدبینند و مایلند مسائل را به دو گروه سیاه و سفید تقسیم کنند. نسبت به تغییرات تردید دارند. دوست داران طبیعت و گریزان از جمعیت و شلوغی هستند. به یک مکان شخصی یا پناهگاه امن و مخفی برای خود نیازمندند.  برای حضور در کارهای تیمی آماده هستند، مخصوصا وقتی دستوری به آنها داده شود. افراد دارای این گروه می توانند به خوبی در جوامع پر جمعیت و بزرگ زندگی کنند و با آنها همراه و دمساز شوند. این افراد تابع قانون، منظم و شایسته هستند.

افرادی منظم، با وجدان، درستکار، قابل اعتماد، مطیع قانون و قاعده و بدون اعمال خشونت هستند. به قوانین و استانداردهای اجتماعی بسیار اهمیت میدهند. افراد این گروه در ضمن نمی توانند برای کارهایی که به مدیریت دقیق نیاز دارد، نامزدهای مناسبی باشند؛ در حالیکه افراد گروه خونی O دارای این ظرفیت و صلاحیت می باشند. اگر با یکی از دارندگان این گروه روبرو هستید، خوشحال باشید. زیرا این افراد به شکل عجیب و غریبی خویشتن دار هستند و اگر از دست شما عصبانی شوند، چیزی بروز نمی دهند. 

کسانی که گروه خونی A دارند، کمال گرایانی حساس هستند، ولی بیش از حد دچار اضطرابند. آنها کمال گرا بوده و دوست دارند همیشه در شرایط از پیش تعیین شده و منظم قرار گیرند. در حالی که در ظاهر آرام و خونسرد به نظر می رسند، به دلیل داشتن استانداردهای بالا و ایده آلیست بودن، از درون بسیار ناآرام هستند. آنها به راحتی می توانند ظاهر آرامی از خودشان نشان دهند، حتی اگر عصبانی باشند. اغلب تشویش و اضطراب خود را به هنگام ارتباط با دیگران پنهان می کنند. این افراد باهوش و حساس بوده و قادرند با حوادث پیرامون خود به خوبی مبارزه کنند و در مواقع حساس به خوبی تصمیم بگیرند، اما وقتی هیجان و ناراحتی آنها از حد فراتر رود، این افراد منفجر می شوند.

صاحبان گروه خونی A دلسوزترین آدم های جهان هستند. کارهای مرتبط با قانون مثل وکالت و پلیس بودن، از هر کاری برای آنها مناسب تر است، زیرا این افراد قانونمند هستند، به جزئیات اهمیت فوق العاده ای می دهند و از بایگانی و نگهداری اسناد هم لذت می برند. همچنین این افراد برای کارهای حسابداری، هرگونه امور اقتصادی، مالی، کامپیوتر و مهندسی شایستگی دارند. اعضای این گروه گرچه رهبرانی باهوش و مقتدر هستند، اما اشتباهات زیادی را هم مرتکب می شوند.

ورزش ها

افراد این گروه خونی در معرض ابتلا به استرس ها هستند و بهترین راه درمان استرس در آنان استفاده از ورزش یوگاست. به طور کلی انجام ورزش های سبک به افراد این گروه توصیه شده است. ورزش های کاهش دهنده استرس و آرامبخش مانند یوگا، گلف و یا شنا و پیاده روی سبک از استرس درونی آنها می کاهد. افراد با گروه خونی A نسبت به گروه خونی O به فعالیت و تحرک کمتری نیاز دارند، زیرا زیاده روی در انجام ورزش باعث خستگی جسمی و روحی در آنها می شود. برای آنها فقط ۳۰ دقیقه نرمش آرام در روز مثل یوگا، تای چی یا پیاده روی سبک در فضای آزاد، بسیار مناسب است.

رژیم غذایی

از خواص مهم افراد این گروه آن است که گیاه خوار هستند. این افراد از خوردن میوه ها و سبزیجات بهره فراوان می برند، زیرا افراد این گروه از بازماندگان زارعین دوران های پیشین می باشند. بنابراین افراد با گروه خونی A، پروتئین کمتر، اما غلات بیشتری احتیاج دارند. آنها با رژیم غذایی گیاهی به شکوفایی می رسند. ترشح کم اسید معده در میان این افراد حتی از بدو تولد شایع است. بنابراین به هنگام خوردن پروتئین های حیوانی، مراقبت های ویژه لازم دارند. آنها باید از داروهای هضم کننده و غذاها و نوشیدنی های تخمیری استفاده کنند.

این گروه باید اساساً میوه و سبزیجات مصرف کنند (کربن بالا، چربی پایین) و مصرف فرآورده های لبنی، چربی حیوانی و گوشت را محدود نمایند. آنها در مصرف مغز خشکبار، دانه ها، غلات، پاستا، میوه و سبزیجات کاملا آزاد هستند، اما در خوردن لبنیات به ویژه اگر آلرژی دارند و نیز از مصرف زیاد گوشت، باید پرهیز کنند. این افراد با استفاده از پروتئین های گیاهی مانند لوبیا، عدس، سویا و ماش، شرایط بسیار عالی و خوبی را کسب خواهند کرد.

بیماری ها

این افراد نسبت به بقیه گروه ها خون غلیظ تر و سیستم ایمنی حساس تری دارند و در خطر بالاتر بیماری قلبی عروقی، دیابت و سرطان قرار دارند. افراد با گروه خونی A دارای دستگاه هاضمه بسیار حساس هستند. ترشحات اسیدی معده شان خیلی کم است، به همین جهت، نسبت به سایر گروه ها بیشتر در معرض سرطان معده هستند. استرس زیاد، ایمنی افراد با گروه خونی A را به نسبت سایر گروه های خونی سریعتر دچار ضعف می کند.

گروه خونی B

این گروه خونی در زمانی تکامل یافت که انسانها بیشتر سفر می کردند و حاصل مهاجرت انسانها به مناطق شمالی و سردسیر و سخت تر از نظر زندگی بوده است. گروه خونی B با طبع بلغم در طب سنتی مطابقت دارد و معادل عنصر آب می باشد. انعطاف پذیر و سازشکار هستند و حساسیت کمی دارند.

هیچ گروه خونی دیگری به اندازه B مظهر میانه روی نیست. اگر گروه خونی شما B است، باید بدانید که به طور کلی طبعی قویتر و سالم تر دارید و بسیار واقع بین و عملگرا هستید. گروه خونی O و گروه خونی A ظاهرا در دو جهت مخالف قرار دارند، در حالی که گروه خونی B با هیچکدام از این گروه ها مخالفتی نداشته و در برابر برخورد با حوادث می تواند بلافاصله تغییر وضع داده و خود را با شرایط هماهنگ کند. این سخن به آن معنا نیست که در فکر خود پابرجا نیستند، بلکه منظور آن است که می توانند با هر تغییری هماهنگ شده و خود را از برخورد با مشکلات در امان نگه دارند. این افراد در بعضی از خواص و ویژگی ها شبیه گروه خونی O می باشند، ولی در شرایط خاص قادرند راه خود را جدا و مستقل از این شباهت کنند و برای خود مسیر دیگری انتخاب کنند. 

افرادی با گروه خونی B، مستقل هستند و تمایل به حفظ تعادل دارند. آنها مانند افراد با گروه خونی A متفکرند و مانند افراد گروه خونی O جاه طلبند. آنها همدل هستند و به راحتی نقطه نظرات دیگران را درک می کنند. با این حال اغلب در به چالش کشیدن یا مقابله با دیگران مرددند. جمعیت دارندگان این گروه زیاد نیست. این افراد به شدت رک و صریح الهجه هستند و دوست دارند زود سر اصل مطلب بروند. آنها کار زیادی با ساختارهای پیچیده اجتماعی ندارند و زیاد هم در قید و بند آداب و تشریفات نیستند. به قوانین اهمیت زیادی نمی دهند. این افراد در خلاقیت و نوآوری و پدید آوردن راه و رسم های تازه، همیشه در صف اول هستند. آنها از بیان ایده های جدید نمی هراسند. بی قید و بند هستند و افرادی انعطاف پذیر و سازشکار به شمار می روند. آنها به راحتی از دیگران دستور نمی گیرند و علاقه مند به داشتن راه مخصوص به خود هستند. معمولا جزو بهترین افراد تیم می شوند. خود کفا، خلاق و مبتکر بوده، اغلب کارها را با روش های خودشان انجام می دهند و بین کار و تفریح نمی توانند مرزی قائل شوند. 

افرادی هدف گرا با ذهن قوی، پرانرژی و جدی در راه رسیدن به هدف هستند. پشتکار زیادی دارند و از انجام کاری به مدت طولانی خسته و دلزده نمی شوند. آنها کاری را شروع می کنند و آن را ادامه می دهند، تا زمانی که تکمیل شود، ضمن این که آن را به خوبی تکمیل می کنند. افرادی تکرو و مستقل هستند و راه خود را در زندگی پیدا می کنند. آنها به مسائل علمی و اکتشافات علاقه فراوانی دارند. رازدار خوبی نیستند و نمی شود اسرار و کارهای محرمانه را با آنها در میان گذاشت. این افراد شایسته روزنامه نگاری و نویسندگی، هنر و کارهای فکری هستند و می توانند مجری یک برنامه تلویزیونی یا آرایشگر خوبی باشند.

افراد گروه خونی B آشپزهای خارق العاده ای هستند و به شکم شان بیش از حد اهمیت می دهند. آنها علاقه ای به زرق و برق ندارند و زندگی را راحت تر از دیگران می بینند و از کارهای رقابتی خوششان نمی آید. از مورد انتقاد قرار گرفتن ترسی ندارند. فراموش کار هستند و به راحتی می توانند خاطرات گذشته را فراموش کنند. چنین افرادی می توانند به راحتی و با سخنانشان شما را شیفته خود کرده و به یک عشق ماجراجویانه دعوت تان کنند. اما یادتان نرود که آنها می توانند به راحتی بی وفایی کنند.

افرادی خوش بین، فعال، مهربان، پرسر و صدا و در عین حال خودپسند و خودبین هستند. شخصیت هایی ماجراجو و دلیر دارند. موجوداتی اجتماعی و علاقه مند به مهمان داری هستند. آنها صلح طلبند و دارای ثبات روانی مناسب هستند. از خواص گروه خونی B داشتن زندگی منظم و آرام است. کسانی که گروه خونی B دارند، بشاش و خوشرو، اما با رفتارهایی نامتعارف هستند که به فردگرایی و خودخواهی تمایل دارند.

جالب است بدانید ۳۰ تا ۴۰ درصد میلیونرها و ثروتمندان جهان و بسیاری از مدیران و اشخاص در سطوح بالا دارای گروه خونی B هستند. اعضای این گروه، سهم زیادی در میان ورزش هایی دارند که نیاز به تمرکز زیاد دارد. آنها در جنگ هم می توانند فرمانده هانی خلاق باشند و کسانی مثل ناپلئون بناپارت، مارشال رومل و ژولیوس سزار همگی از صاحبان این گروه خونی بوده اند.

ورزش ها

از آنجایی که در این گروه میانه روی حرف اول را می زند، تلفیقی از ورزش های کاهش دهنده استرس مانند یوگا و همچنین ورزش های هوازی مانند شنا و ایروبیک برای آنان مناسب است. ورزش برای آنها مانند گروه خونی O حیاتی نیست، ولی ورزش در حد اعتدال، به آنان برای تخلیه استرسها و همچنین بالا بردن تمرکز ذهن کمک می کند. ۳۰ دقیقه ورزش ایروبیک در صبح، به علاوه ورزشی مانند شنا، یوگا، بدنسازی، تای چی یا پیاده روی، به طور منظم به آنان توصیه می شود. معمولا استعداد چاق شدن دارند.
اعضای این گروه، سهم زیادی در میان ورزش هایی که نیاز به تمرکز زیاد دارد، دارند. تعداد زیادی از موفق ترین گلف بازان جهان دارای گروه خونی B هستند.

رژیم غذایی

از آنجایی که گروه خونی B در زمانی تکامل یافت که انسانها بیشتر سفر می کردند، و بنابراین گوشت، سبزیجات و غلات به شیوه ای متعادل تر مصرف می شدند، رژیم غذایی این افراد وسیع و گسترده است. برای این افراد رژیم غذایی ترکیبی از رژیم گروه خونی O و گروه خونی A مناسب است. یعنی از هر چیزی می توانند کمی بخورند و این گروه به طور کلی خوش شانس تر هستند، چون راحت تر می توانند وزن از دست بدهند. ماهی و لبنیات بیش از سایرین با آنان سازگار است.

بیماری ها

افراد با گروه خونی B با استفاده از خلاقیت ذاتی و تشخیص مناسب محیط در مقابل استرسها مقاومت می کنند. این افراد قادرند در برابر بسیاری از بیماری های شایع مقاومت و پایداری نمایند. البته سیستم دفاعی افراد این گروه در برابر بعضی از بیماریها مثل M.S و یا عارضه خستگی مزمن ضعیف و حساس است. در این افراد انرژی های مختلفی که در بدن آنها وجود دارد با هم همساز و موازی و موافق می باشند و به همین جهت نیز این افراد در مقابل بیماری ها مقاومت بیشتری نشان می دهند و کمتر از سایر گروه ها بیمار می شوند.

گروه خونی AB

این گروه خونی شاید بیش از هزار سال نیست که پیدا شده است و فقط ۲ الی ۵ درصد از جمعیت کل جهان دارای این گروه خونی می باشند. گروه خونی AB با طبع صفرا در طب سنتی مطابقت دارد و معادل عنصر آتش می باشد. شناخت آنها کمی دشوار است، زیرا خصوصیات اخلاقی آنها تلفیقی از سایر گروه های خونی است.

به این گروه، گروه دریافت کننده عمومی هم می گویند، زیرا می تواند از هر ۳ گروه، خون دریافت کند، اما فقط می تواند به گروه خونی خود خون اهدا کند. بدن دارندگان گروه خونی AB با جهان مدرن بسیار سازگار است. از آنجایی که این گروه جنبه هایی از گروه خونی A و گروه خونی B را دارد، دارای حساسیت های گروه خونی A و توانایی های سازمانی گروه خونی B هستند.

افراد با گروه AB دارای خلق و خوی ضد و نقیضی بوده و به راحتی نمی توان آنها را شناخت. آنها مخلوطی از تضادها هستند، خجالتی در مقابل بعضی ها، بی باک و گستاخ با بعضی دیگر، برونگرا و درونگرا. متکلف و ظاهرنما، اما در عین حال مرموز و غیرقابل پیش بینی هستند. در پیدا کردن مشکلات و دور زدن آنها توانا هستند. آنها می توانند اجتماعی و مطمئن یا خجالتی و کمرو باشند. در فعالیتهای اجتماعی می توانند هماهنگ ظاهر شوند.

این گروه کم جمعیت را می توانیم فرهیخته ترین گروه جمعیتی بدانیم. آنها عاشق علم هستند و افراد منطقی، حساس و آرام به حساب می آیند. این افراد بسیار خونسرد و خویشتندار هستند. آنها می توانند دیگران را با روحیه طنزی که دارند نقد کنند و با قهقهه هایشان جمعیت را سرحال بیاورند. این افراد دارای خلاقیت هستند و مغز خوبی برای تجارت و کنار آمدن و سازگاری با مردم دارند.

رومانتیک و احساساتی بوده و به شدت فعالند. در تجزیه و تحلیل مسائل بسیار ماهرند. در نقد موضوعات مختلف بسیار منصف اند. در موقع لزوم نمی توانند سریع تصمیم بگیرند. برای سخت کار کردن و صبور بودن باید تلاش کنند. این افراد به آسانی کسی را نمی بخشند، آنها درباره گذشته بسیار حساسند. حالات روحی آنها خیلی سریع تغییر می کند. خونسردند، اما در برخورد با مسائل غیرمنتظره خیلی زود نگران می شوند. می توانند در آنِ واحد چند کار را با هم انجام دهند و به کارهای هنری بسیار علاقه دارند. چندان مسؤولیت پذیر نیستند و مسؤولیت های زیاد از حد برای آنان ایجاد مشکل می کند.

گرچه صاحبان گروه خونی A افرادی وقت شناس هستند، اما AB ها نیز در رتبه دوم وقت شناسی قرار دارند. فرد با گروه خونی AB در صورتی که پشتکار داشته باشد، می تواند خیلی زود پیشرفت کند. آنها از نظر فکری پیشرو هستند. تعادل در فعالیت هایشان به آنها در رسیدن به قدرت واقعی کمک می کند. افرادی منطقی، حسابگر، امین و روراست هستند. قابل اعتماد بوده و تمایل زیادی به محبوب بودن دارند. این افراد هنرمندان خوبی هستند. بسیاری از آنها نیز ویژگیهای لازم برای معلم بودن و تدریس را دارند.

اگر با فردی از این گروه خونی روبرو هستید، باید بدانید که نه به گذشته فکر می کند و نه به آینده دور. برای او حال و آینده نزدیک در اولویت قرار دارد و با تمام وجود در زمان زندگی می کند. شناختن فردی از این گروه آسان نیست. افراد با این گروه خونی علاقه ای ندارند در چارچوب های دیگران قرار بگیرند. اگر احساس محدودیت زیاد از حد کنند، چارچوب ها و محدودیت ها را زیر پا گذاشته و به روش خود عمل می کنند.

افراد این گروه به خاطر حسن نیت فراوان و خوش قلبی، همیشه خیر مردم را می خواهند و همه را به صلح و آرامش دعوت می کنند. در افراد این گروه خونی عشق به معنای واقعی وجود دارد. آنها افرادی مهربان، خوش خلق و آرام هستند. بسیاری از آنها هر کاری از دستشان بر می آید، برای کمک به دیگران انجام می دهند. کولی ها اصلی ترین صاحبان این گروه خونی هستند و حساسیت شگفت انگیز روحی شان هم می تواند نشانه ای برای عضویتشان در این گروه باشد. اما در میان AB ها، سر گروه های مذهبی را هم مشاهده می کنیم. برای مثال بودا، سن فرانسیس و مهاتما گاندی همگی از اعضای این گروه خونی بوده اند و آرامش فوق العاده شان هم گویای تعلقشان به این گروه است.

ورزش ها

تمرینات آرام بخش و حرکات نرمشی برایشان مفید است. از نظر فعالیت بدنی به این گروه توصیه می شود که ترکیبی از فعالیت های آرام مثل یوگا و نیز جلساتی از تمرینات اندکی پرتحرک تر مثل ایروبیک را داشته باشند.

رژیم غذایی

افراد با گروه خونی AB می توانند ترکیبی از رژیم غذایی هر دو گروه خونی A و گروه خونی B را داشته باشند. افراد این گروه کمترین تمایل را به مصرف گوشت دارند. این افراد باید بیشتر رژیم غذایی گیاهی داشته باشند و تنها در موارد نادر مقداری ماهی و فرآورده های لبنی مصرف کنند. با غذاهای گیاهی، لبنیات و غذاهای دریایی به خوبی کنار می آیند. خوردن زیاد گوشت برای این گروه مفید نیست و باید از آن پرهیز کنند. آنها همیشه باید در رژیم غذایی خود سبزیجات را بگنجانند. بهترین خوردنی ها برای گروه خونی AB ماهی، سبزیجات، کربوهیدارت ها و غلات است، بدن آنها بیشتر از هر چیز با گوشت سفید هماهنگ می شود.

بیماری ها

سیستم دفاعی بدن افراد این گروه تا حدی ضعیف بوده و در برابر میکروب ها و ویروس ها از خود مقاومت زیادی نشان نمی دهد. دستگاه گوارش آنها به نسبت ضعیف تر از دارندگان گروه خونی O است و به راحتی نمی توانند پروتئین های حیوانی را هضم کنند زیرا مقدار اسید معده آنها کاهش یافته و به قدر نیاز آنزیم ترشح نمی کنند. همانند گروه خونی A افراد با گروه خونی AB در واکنش به استرس ضعیفند.

منبع : شخصیت گروه‌های خونی (چگونه شخصیت افراد را از گروه خونی آنان بشناسیم؟). نویسنده: توشیتاکا نومی و الکساندر بشر. مترجم: گیله‌ گل بهروزان.

۴.۱ ۱۸ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

16 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیری
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۱۰:۴۰

با سلام و تشکر از مطالب بسیار عالی شما. واقعا مفید بود و باعث شد که مطالعه بیشتری در این مورد داشته باشم

لونا
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ۲۰:۴۵

نمیشه که AB بعد از B‌ اومده باشه. حتما همزمان اومده

شکوفه
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ۱۶:۲۶

دیدم تاپیک رو تو ایمیل ام فکر کردم اشتباه متوجه شدم!
وسط خوندن فکر کردم سایت طالع بینیه!!!!!!

پیمان
۱۴۰۱/۰۸/۲۳ ۱۶:۴۱

با سلام ارتباط گروه خونی با شخصیت مثل ارتباط ماه تولد با شخصیت است و غیر علمی است و در هیچ مرجع معتبر علمی تایید نشده است

سارا
۱۴۰۱/۰۹/۰۴ ۰۵:۴۸

سلام وقت شما بخیر ببخشید من یک سوال دارم که هرچقدر سرچ میکنم به پاسخی نمیرسم. ممنون میشم پاسخ بدید. چرا اسم کتاب خلاصه روانپزشکی، کاپلان و سادوک هست اما نویسنده کتاب فقط سادوکه؟ کاپلان کیه و چرا اسمش روی این کتابه؟
اگر لطف کنید و پاسخ بدید گشتالت ناتمام طولانی مدتی را در بنده تکمیل میکنید 😊 ممنون

امیر هوشمند
پاسخ به  سارا
۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ۱۶:۵۱

درود بر شما چون کاپلان سال هاست فوت کرده اما به احترام وی نام کتاب را تغییر نداده اند
البته تا جایی که خبر دارم

علی
۱۴۰۱/۱۱/۰۱ ۱۹:۰۵

به طرز عجیبی من گروه oهستم و همه این خصوصیات در تیپ شخصیتی نهفته دارم
افراد دیگر را هم چک کردم درست بود!!

حمیدرضا فاروجی زاده
۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ۱۰:۳۸

جالب و عالی

محمد
۱۴۰۲/۰۱/۱۰ ۰۷:۲۷

سلام.ایا خود پزشکها هم به این چیزها معتقدند یا فقط حدودی و حدس و گمان گفته میشه؟

معصومه
۱۴۰۲/۰۱/۲۹ ۰۶:۱۲

من گروه خونیم A و واقعا خیلی چیزاش درست بوده که خیلی تودار و خجالتی دقت به جزئیات و استرس زیاد حتی گیاه خواری😐😁خیلی جالب بود برام

دختری از فصل بهار
۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۲۰:۰۳

سلام و عرض ارادت خدمت شما یک سوال داشتم بنده گروه خونی ab مثبت هستم و سال پیش که برای تعیین گروه خونی رفته بودم پزشک گفت گروه خونی شما ab مثبت هستش ولی خون شما رقیق هستش میخواستم سوال کنم آیا رقیق بودن خون برای این گروه خونی غیر طبیعی هست ممنون میشم پاسخ بدید

آرش
۱۴۰۲/۰۳/۲۶ ۲۳:۵۴

رابطه گروه خونی بیشتر به تغذیه و گوارش ربط داره تا شخصیت و شخصیت آدمها خیلی پیچیده تر از اینهاست که با گروه خونی بشه تشخیصش داد

داود عزتي
۱۴۰۲/۰۶/۱۵ ۱۶:۳۹

با سلام
کتابی دیگر در این زمینه به اسم “رژیم غذایی گروه خون” اثر آدامو-کاترین ویتنی با ترجمه گیله گل بهروزان وجود دارد که خواندنش خالی از لطف نیست.

آرزو
۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ۰۲:۳۶

س آقای دکتر تشکر بسیار بابت همه خلاصه هاو نکات مهم رشد ۱ و ۲