دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

سطوح هشیاری

هشیاری به ظرفیت آگاهی گفته می شود.

در سیستم سطوح هشیاری، گذار از یک سطح پایین تر به سطح بالاتر با تغییر قابل توجهی در زندگی همراه است.

سطوح هشیاری

خودآگاهی یا هشیاری (consciousness) در واقع هر آن چیزی است که شما تجربه می کنید. نجوایی که در سر شما شنیده می شود، مزه شیرین شکلات خامه ای، دندان دردی که کلافه تان کرده، علاقه شدید شما به فرزندانتان و دانستن این حقیقت تلخ که روزی تمام این احساسات از بین می روند. هشیاری در واقع ظرفیت آگاهی است. هشیاری انسان را قادر می سازد که به جای همانندسازی با ایگو، درک و مشاهده کند. در این مطلب با سطوح هشیاری آشنا می شوید.

یکی از مباحث بسیار زیبا و جذابی که دکتر دیوید هاوکینز توانست آن را بصورت کمی نشان دهد، میزان سطوح هشیاری (Levels of Consciousness) است این سطوح که در هر فرد بین ۱ تا ۱۰۰۰ تعیین می شود، نشان دهنده میزان هشیاری وی است. سطوح هشیاری به ادراک، احساسات، گرایشات، نگرش و جهان بینی فرد بستگی دارد و می توان آن را برای تمام رفتارهای بشر تعمیم داد.

بدست آوردن سطح هشیاری هر شخص تنها به کمک ارتباط با ضمیر ناخوداگاه وی ممکن است. خیلی از رفتارهای انسان ها و جامعه را می توان به کمک این اعداد توجیه کرد. از آنجایی که عدد ۲۰۰ به عنوان عدد بحرانی جدول تعیین شده است به راحتی می توان استنباط کرد که پدیده های خطرناکی همچون خودخواهی مفرط، شرارت ها، پلیدی ها، غرور، تجاوز، جنایت و خودکشی چگونه در جامعه ای که سطح انرژی غالب افراد آن پایین است افزایش می یابد و چنانچه همانند پارامترهای حیاتی بدن مراقب این عدد باشیم و همواره آنرا به سمت بالاتر از ۲۰۰ میل دهیم، جامعه ای آرام و امن خواهیم داشت.

سطوح هشیاری

در هر لحظه از زندگی یک حالت عادی غالب وجود دارد. اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً حداقل در سطحی از آمادگی هستید، زیرا در سطوح هشیاری پایین تر علاقه ای آگاهانه به خودشناسی نخواهید داشت.

نقشه سطوح هشیاری

شرمساری(۲۰) : در این سطح ناامیدی حاکم است و فرد افسرده و بی علاقه است. اراده فرد برای زندگی و یادگیری از بین رفته است.

احساس گناه(۳۰) : سطحی بالاتر از شرم است. انسان خود را گناهکار می داند و نمی تواند خود را به خاطر اعمال گذشته ببخشد.

بی تفاوتی- بی علاقگی(۵۰): در این سطح، فرد از ناامیدی و موضع قربانی بودن لذت می برد و اعتقاد کامل به درماندگی دارد. بسیاری از افراد بی خانمان در این سطح گیر کرده اند.

اندوه و غم (۷۵) : سطح افسردگی، مصیبت و فقدان است. فرد هرگاه پروژه ای را آغاز می کند با شکست مواجه می شود.

پست های مرتبط

ترس(۱۰۰) : در این سطح، جهان خطرناک و غیر قابل اعتماد به نظر می رسد. مکانیزم های دفاعی این سطح شامل نگرانی، نشخوار و عقلانی سازی و پیش بینی بدترین سناریو های ممکن در آینده است.

میل و آرزو کردن(۱۲۵) : میل انگیزه بسیاری از فعالیت های انسانی است که شامل میل به پول، تایید، قدرت، شهرت و تایید جنسی و میل به توجه می شود. این سطح با عادات بد و اشتیاق همراه است. ماتریالیسم این سطح سیگار کشیدن، الکل و مواد مخدر است.

خشم(۱۵۰) : خشم واکنشی موقتی و زودگذر است که بدن را برانگیخته و خیال پردازی ها و تکانه های پرخاشگرانه را ایجاد می کند. فرد خشمگین شبیه کسی است که معتقد است همه چیز را می داند و بنابراین معتقد است که این حق را دارد که غرض ورزی های خودش را نگه دارد. ایگوی خودشیفته این افراد اهل رقابت است و با کوچکترین تحریک احساس می کند که به او توهین شده است. این افراد خود را مهم می دانند و به خودشان حق می دهند که عصبانی شوند.

غرور(۱۷۵) : این سطح، زمانی است که فرد شروع به احساس خوب بودن می کند، اما این یک احساس کاذب است. این افراد احساس خیلی خوشبینانه دارند و از عزت نفس خیلی بالاتری برخوردارند. غرور می تواند منجر به ناسیونالیسم، نژادپرستی و جنگ های مذهبی شود. غرور، سطح انکار غیرمنطقی و دفاع از خود است. اصولگرایان دینی در این سطح قرار دارند؛ یک فرد آنقدر به ایمان خود وابسته می شود که هر حمله ای را به عنوان حمله ای به خود تلقی می کند. سطح غرور، تدافعی و آسیب پذیر است. ایگو این افراد باد کرده است و همیشه به دنبال مقبولیت است. تکبر، انکار، حسادت، خساست و رقابتی بودن از معایب این سطح هستند. افراد مغرور در مورد همه چیز اظهار نظر می کنند و باید نظرشان را با همه در میان بگذارند، چون تصور می کنند که نظراتشان مهم و اصیل است.  

شجاعت(۲۰۰) : شجاعت ، سطح اول قدرت واقعی است. در اینجا شخص شروع به دیدن این می کند که زندگی پر از آزمایش است، و به هیچ وجه خود را سرکوب نمی کند. شجاعت تمایل به آزمودن چیزهای جدید و پرداختن به دشواری های زندگی است. شجاعت، اعتماد به نفس درونی و حس قدرت فردی را بالا می برد.

بی طرفی و خنثایی(۲۵۰) : می توان آن را با عبارت “به خود اجازه دهید خودتان باشید و به دیگران اجازه دهید متفاوت باشند” توصیف کرد. این سطح یک زندگی منعطف، آرام و بدون محدودیت است. در این سطح شما مجبور نیستید چیزی را به کسی ثابت کنید. 

آمادگی و اراده (۳۱۰) : افرادی که در این سطح هستند از آرامش و آسودگی فاصله می گیرند و به سمت مشارکت فعال در زندگی روزمره حرکت می کنند. نگرش این افراد در روابطشان برد-برد است. زمانی که شخص احساس امنیت و راحتی کند، شروع به استفاده بیشتر از انرژی خود می کند، و به کار خوب توجه می کند، شاید حتی بهترین کار را انجام دهد. این افراد کار خود را انجام می دهند و زیاد شکایت نمی کنند. 

پذیرش(۳۵۰) : اکنون یک تغییر قدرتمند وجود دارد و فرد در حال بیدار شدن است. این سطح، رسیدن به اهداف است. شخص شروع به پذیرش مسئولیت نقش خود در این دنیا می کند. اگر چیزی در زندگی مرتب نباشد (شغلی، سلامتی، روابط)، فرد وضعیت مطلوب را تعیین می کند و به آن می رسد. فرد شروع به دیدن تصویر کامل زندگی خود با وضوح بیشتری می کند. این سطح افراد زیادی را تشویق می کند تا شغل خود را تغییر دهند و یک کسب و کار جدید راه اندازی کنند.

خرد (۴۰۰) : در این سطح، شخص از جنبه های عاطفی سطوح پایین تر فراتر می رود و شروع به تفکر روشن و منطقی می کند. هاوکینز آن را به عنوان سطح علم تعریف می کند. زمانی که انسان به این سطح می رسد، توانایی استفاده از توانایی های ذهن را در نهایت پتانسیل خود دارد. او اکنون این نظم و فعالیت را دارد که توانایی ذاتی خود را به طور کامل بیان کند. این سطح برای اندیشمندان بزرگی چون انیشتین و فروید و …. بوده است.

عشق(۵۰۰) : عاشقی سبک زندگی و راهی برای برقراری رابطه با این دنیا بر پایه بخشش، پرورش و حمایت است. عشق عقلانی نیست و از عقل سرچشمه نمی گیرد بلکه از قلب سرچشمه می گیرد. شروع خوشحالی حقیقی از این سطح آغاز می شود. هاوکینز ادعا می کند که از هر ۲۵۰ نفر تنها ۱ نفر در طول زندگی خود به این سطح می رسد.

عشق بی قید و شرط – شادی(۵۴۰) : احساس شادی نافذ و تزلزل ناپذیر. در این سطح، تنها با بودن در کنار مردم احساس شگفت انگیزی خواهید داشت. در اینجا زندگی کاملاً توسط شهود اداره می شود. دیگر نیازی به اهداف و برنامه های دقیق نیست؛ آگاهی گسترده شما به شما اجازه می دهد تا با مفاهیم بالاتر عمل کنید. رویدادهای نزدیک به مرگ می توانند به طور موقت شما را به این سطح ارتقا دهند.

تفاوت در نگرش (سطوح هشیاری)صلح و روشن بینی (۶۰۰ تا ۱۰۰۰) : این سطح تعالی کامل است. فرد به حالتی از شادمانی و روشنگری می رسد که دیگر با ایگو اش همانند سازی نمی کند. هاوکینز معتقد است که از هر ۱ میلیارد، یک نفر به این سطح می رسد.

آزادگی و روشنگری(۷۰۰-۱۰۰۰) – بالاترین سطح آگاهی انسان، که در آن انسانیت با الوهیت ترکیب می شود.

تفاوت در نگرش

تفاوت بین افرادی که در سطوح بالاتر از ۲۰۰ قرار دارند، در نگرش های فرد در قبال خودش، دیگران و زندگی آشکار می شوند. افرادی که در سطوح پایین تر از ۲۰۰ قرار دارند، همیشه به این فکر می کنند که حق با آنهاست و روابط را مثل رقابت در نظر می گیرند. افرادی که در سطوح بالاتر از ۲۰۰ هستند، منسجم بوده و نقایص خود را می پذیرند و سعی می کنند رفتارشان را اصلاح کنند، اما فرد نامنسجم با چنین جملاتی از خودش دفاع می کند: چی؟ من خودخواهم؟ (انکار)؛ با این همه لطفی که بهت کردم! ( سرزنش)، خودخواه تویی! ( فرافکنی) ؛ آن قدر عصبانی ام می کنی که دوست دارم فریاد بزنم ( بیرونی سازی و برون ریزی).

ایگوی حیوانی ، در سطوح پایین تر از ۲۰۰ است که با لذت، منفعت یا غرایز درنده خویانه هم راستاست، افراد در سطوح زیر ۲۰۰ معتقد هستند که برداشت ها و سو برداشت هایشان واقعی هستند و در نتیجه حقیقت دارند. در سطوح بالاتر از ۲۰۰ ارزش ذاتی دیگران مشخص می شود و انرژی معنوی و توانایی تشخیص حقیقت به تدریج بالاتر می رود.

تفاوت بین جذابیت و عشق

مفاهیم عشق و هوس ، اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند. هوس با زرق و برقی که ایگو به شی مطلوبش می دهد، ترکیب می شود. فرد ادعا می کند که عاشق دیگریست اما این راهکار طبیعت برای تکثیر گونه هست که با ماهیت دیوانه وار غریزه آمیزش جنسی خودش را نشان می دهد.

میل و هوس از خویشتن پایین تر سرچشمه می گیرد، اما عشق از خویشتن بالاتر سرچشمه می گیرد. عشق به دنبال سود یا منفعت نیست و از قلب سرچشمه می گیرد. میل وسواسی و دیوانه وار، ترس از شکست را افزایش می دهد و در نهایت به یاس و اندوه منجر می شود. اگر شی یا شخصی که مال من پنداشته می شود ، به هر دلیلی به دست نیاید و یا من را رها کند ، به خشم و حسادت و کینه تبدیل می شود.

تفاوت هوس و عشقمنبع : پیوند دوباره با جوهره خویشتن . کریستین نایب . الهام موسویان

۴.۷ ۳ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها