دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

رفتار جنسی مردان

کلیشه‌هایی در مورد نیروی جنسی مردان

روانشناسی جنسی(Sexology) حوزه‌ای از روانشناسی است که به مسایل مربوط به روابط جنسی از جمله رفتارهای جنسی مردان و زنان، اختلالات جنسی و عوامل موثر در روابط جنسی زنان و مردان می‌پردازد.

رفتار جنسی مردان

نیروی جنسی معمولا به عنوان میل جنسی یا شهوت توصیف می‌شود. هیچگونه اندازه‌گیری عددی برای سنجش میل جنسی وجود ندارد. در عوض، نیروهای محرکه جنسی در شرایطی قابل درک می‌شوند. به عنوان مثال، میل جنسی پایین به معنای کاهش علاقه و میل در رابطه جنسی است.

میل جنسی مرد در دو ناحیه از مغز ساکن است: قشر مغزی و سیستم لیمبیک. این دو قسمت از مغز برای نیروی محرکه جنسی مرد و عملکرد جنسی مرد حیاتی است. یک مرد می‌تواند به وسیله‌ی آن، با فکر کردن یا دیدن یک تجربه جنسی در عالم رویا به سادگی یک ارگاسم داشته باشد.

  1. قشر مغزی ماده‌ای خاکستری است که لایه بیرونی مغز را تشکیل می‌دهد. این بخشی از مغز شماست که مسئول عملکرد برتر از قبیل برنامه‌ریزی و تفکر در شما می‌باشد. این شامل تفکر درباره سکس نیز می‌شود. هنگامی که شما تحریک می‌شوید، سیگنال‌هایی که در قشر مغزی ایجاد می‌شود می‌توانند با سایر قسمت‌های مغز و اعصاب ارتباط برقرار کنند. بعضی از این عصب‌ها ضربان قلب شما را افزایش داده و جریان خون را به اندام‌های تناسلی شما می‌رسانند. آنها همچنین فرایندی را سبب می‌شوند که نعوظ را ایجاد می‌کند.
  2. سیستم لیمبیک شامل چندین بخش است: هیپوکامپ، هیپوتالاموس، آمیگدال و…. این قسمت‌ها با احساسات، انگیزه و نیروهای محرکه جنسی رابطه دارند. دیدن تصاویری که باعث برانگیختگی جنسی می‌شود، بخش آمیگدال در مردان را بیشتر از زنان فعال می‌کند. با این حال، بخش‌های زیادی از مغز درگیر پاسخ جنسی هستند، بنابراین این یافته لزوما به این معنی نیست که مردان بسیار راحت‌تر از زنان برانگیخته می‌شوند.

چرا مردان فکر می کنند که زنان می خواهند در ابتدا با آنها لاس بزنند؟

روانشناس دانشگاه علم و صنعت نروژ، مانس بندیسن(Mons Bendixen) معتقد است دو نظریه کلی وجود دارد که واکنش های متفاوتی را در رفتار جنسی زنان و مردان ایجاد می کند. او سعی می کند توضیح دهد چرا در مردان این واکنش بیشتر از زنان وجود دارد که به مجرد مشاهده رفتار راحت و صمیمی طرف مقابل، فکر می کنند طرف مقابل از آنها خوششان آمده است.

روانشناس نروژی که تحقیقش را در فصلنامه Evolutionary Psychology منتشر کرده است می گوید تئوری اول بر منطقی تحت عنوان Error-Management Theory استوار است که طبیعتا مردان را متمایل می سازد که رفتار زنان را از دید عشوه و کرشمه ببینند و خوشبینانه و به سرعت برای دستیابی به آن زن، قدم اول را بردارند تا فرصت از دست نرود.

بر اساس نظریه فوق، این رفتار خوش خیالانه مردان، یک شیوه باستانی و غریزی است که قدمتش به قبل از پیدایش تمدن ها، اخلاق و فرهنگ بر می گردد. از این دیدگاه، چون مردان به خاطر وضعیت جنسی شان از سطح مسئولیت و ریسک کمتری برای رابطه جنسی برخوردار بودند، برای همین از هر فرصت جنسی استفاده می کردند تا نسل خود را هر چه بیشتر تکرار کنند.

رفتار جنسی مردان

رفتار مردان دوران باستانی به مثابه تیری در تاریکی انداختن بود که اگر خوشبینی شان به واقعیت می پیوست به هدفشان می رسیدند و اگر هم اشتباه فکر کرده بودند و جواب رد از زنان می شنیدند بدون هیچ  خدشه مهم عاطفی، به سرعت، فکر و ذکرشان را معطوف به دست آوردن یک زن دیگر و شانس دیگر برای تکرار نسل سوق می دادند. رفتاری که با وجود تفاوت شرایط زندگی انسان اولیه با اجتماع کنونی، همچنان در ضمیر مردان، جرقه های خوش خیالانه می زند.

بر اساس همین تئوری، زنان از نظر رفتار جنسی محتاط تر بودند، چون رابطه جنسی برایشان مسئولیت زیادی همراه داشت. حاملگی و شیرخواره بودن نوزادان در دوران غارنشینی بشر، تقریبا بدون یک پدر مسئول و متعهد غیرممکن بود. برای همین زنان دوران قبیله های اولیه، سعی داشتند که با دقت بیشتر و به دور از احساسات، تصمیم به رابطه جنسی بگیرند. زنان باید از ماندگاری شریک جنسیشان کمابیش مطمئن می شدند. به همین خاطر بود که زنان با اولین نشانه های خواستنی بودن شان توسط مردان سریع «بله» نمی گفتند.

دکتر بندیسن در تحقیق خود فقط به تئوری تکامل متکی نبود که بخشی از رفتار اولیه مردان را از طریق نظریه مدیریت خطا (Error-Management Theory) بنیان نهاده است. برای همین نگاهش را متوجه تئوری «نقش اجتماعی» ساخت که توقعات جامعه و مرام و سنت ها را برای شکل گرفتن رفتار مردان و زنان مهم می داند. از دید تئوری نقش اجتماعی هر چه موقعیت و استاندارد حقوق فردی بین زنان و مردان، مساوی تر باشد رفتار و توقع جنسی زنان و مردان نیز همسانی بیشتری می یابند. برای مثال دکتر بندیسن به تفاوت فرهنگ جنسی امریکا و نروژ اشاره می کند. در نروژی که زندگی زنان و مردان در هارمونی، مساوات و تفاهم نسبی بیشتری سپری می شود زنان نروژی نسبت به زنان آمریکا، از نظر جنسی زیاد محطاط نیستند.

بر همین اساس، زنان نروژی نه تنها تمایل جنسی شان را بیشتر بروز می دهند، بلکه برداشت های خوش خیالانه از حرکات و رفتار مردان پیدا می کنند و این احساس در آنها نیز به وجود می آید که مردانی که با آنها راحت و صمیمی رفتار می کنند به آنها نظر دارند. به عبارت دیگر، زنان امریکا از زنان نروژی محافظه کارتر هستند چون از حقوق فردی و اجتماعی و فرهنگی کمتری برخوردارند. همین نسبت را می توان در جهان سوم و سایر جوامع سنتی نیز مشاهده کرد.

دکتر بندیسن بعد از معرفی دو تئوری اشاره شده در تحقیقش به بحث قدیمی طبیعت یا تربیت وارد می شود و نشان داد که هر دوی این نظریات به تنهایی تناقض هایی را در خود دارند. برای مثال با وجود اینکه تعادل  بیشتری بین زن و مرد در نروژ وجود دارد ولی همچنان اکثریت مردان، رفتارهای دوستانه، خنده و شوخی و صمیمیت زنان را به حساب عشوه و کرشمه آنها نسبت به خودشان می گذارند.

کلیشه‌هایی در مورد نیروی جنسی مرد

مردان در تمام طول روز به مسائل و روابط جنسی فکر می‌کنند

مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه ایالتی اوهایو بر روی بیش از ۲۰۰ دانشجو انجام شد، این باور نادرست مبنی بر اینکه مردان هر هفت ثانیه به مسائل جنسی فکر می‌کنند را فاقد ارزش دانست. این باور نادرست به معنای ۸۰۰۰ فکر در مورد مسائل جنسی در ۱۶ ساعت بیداری است! مردان جوانی که در این مطالعه شرکت داشتند، افکار جنسی خود را به‌طور متوسط ۱۹ بار در روز گزارش کردند. زنان جوانی که در مطالعه شرکت داشتند نیز افکار جنسی خود را به‌طور متوسط ۱۰ بار در روز گزارش نمودند. مردان در مورد غذا و خواب هم بیشتر از زنان فکر می‌کنند.

پس آیا مردان درباره مسائل جنسی دو برابر زنان فکر می‌کنند؟  این احتمال وجود دارد که مردان در مورد رابطه جنسی راحت‌تر فکر کرده و افکار خود را گزارش می کنند. افرادی که در رابطه با پرسشنامه‌ی مربوط به روابط جنسی احساس راحتی داشتند، به احتمال زیاد به‌طور مکرر به مسائل جنسی فکر می‌کردند.

مردان اغلب نسبت به زنان بیشتر خودارضایی می‌کنند

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ بر روی ۶۰۰ فرد بزرگسال در گوانگژوی چین انجام شد، ۴۸٫۸ درصد از زنان و ۶۸٫۷ درصد از مردان اعلام کردند که خودارضایی داشته‌اند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که تعداد قابل توجهی از بزرگسالان به ویژه زنان، نسبت به خودارضایی نگرشی منفی دارند.

زمان رسیدن به ارگاسم در مردان اغلب ۲ تا ۷ دقیقه طول می‌کشد

مسترز و جانسون، دو پژوهشگر مهم در حوزه‌ مسائل جنسی، یک مدل چهار مرحله‌ای را برای درک چرخه پاسخ جنسی پیشنهاد کرده‌اند:

  • ۱- میل جنسی
  • ۲- برانگیختگی
  • ۳- ارگاسم
  • ۴- فرونشینی

مسترز و جانسون ادعا می‌کنند که مردان و زنان هر دو این مراحل را در طول فعالیت جنسی تجربه می‌کنند، اما مدت هر مرحله از شخصی به شخص دیگر به‌طور گسترده‌ای متفاوت است. تعیین اینکه چقدر طول می‌کشد تا یک مرد یا یک زن به ارگاسم برسد، دشوار است؛ زیرا فاز ۱ و ۲ ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت قبل از رسیدن شخص به نقطه‌ اوج شروع شود.

مردان در خصوص روابط جنسی غیر رسمی راحت‌تر هستند

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان علاقه بیشتری به ورود در روابط جنسی غیررسمی یا موقت دارند. در طی این مطالعه، ۶ مرد و ۸ زن به ۱۶۲ مرد و ۱۱۹ زن که در یک باشگاه شبانه و یا در محوطه‌ی یک خوابگاه حاضر بودند، نزدیک شدند. آنها از افراد هدف برای انجام رابطه‌ی جنسی غیررسمی یا موقتی دعوت کردند. نسبت مردانی که این دعوت را پذیرفته بودند، به طور قابل ملاحظه‌ای از زنانی که دعوت را پذیرفته بودند، بالاتر بود.

با این حال، در قسمت دوم مطالعه‌ای که به‌طور مشابه توسط این محققان انجام شد، مشخص شد که زنان هنگامی که در محیطی امن‌تر به آنها پیشنهاد داده می‌شد، بیشتر مایل به پذیرش درخواست موردنظر در خصوص برقراری رابطه جنسی غیر رسمی بودند. در این حالت، زنان و مردانی که برگزار کننده‌ مطالعه بودند، تصاویری از افرادی که خواهان رابطه‌ جنسی بودند را به افراد موردنظر در مطالعه نشان دادند تا بپرسند آیا آنها مایل به برقراری رابطه‌ جنسی با این اشخاص هستند یا خیر. زمانی که زنان احساس کردند در وضعیتی امن‌تر قرار دارند، تفاوت جنسیتی در پاسخ‌ها دیگر ناپدید شد.

تفاوت میان این دو مطالعه نشان می‌دهد که عوامل فرهنگی مانند هنجارهای اجتماعی می‌تواند در روشی که مردان و زنان به‌دنبال روابط جنسی می‌باشند، تأثیر بزرگی بگذارد.

مردان نسبت به زنان کمتر رمانتیک هستند

همانطور که توسط مدل چهار مرحله‌ای مسترز و جانسون پیشنهاد شده است، تحریک و هیجان جنسی برای هر کسی متفاوت است. منابع برانگیختگی نیز می‌تواند به شدت از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. هنجارهای جنسی و تابوها، اغلب شیوه‌ای که مردان و زنان از رابطه‌ی جنسی لذت می‌برند را شکل داده و می‌توانند بر نحوه گزارش آنها در نظرسنجی‌ها و برآوردها تأثیر بگذارند. این امر اثبات علمی اینکه مردان از لحاظ بیولوژیکی به سمت برانگیختگی رمانتیک، میل و رغبتی ندارند را دشوار می‌سازد.

منابع :

۵ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یکی
۱۳۹۳/۱۲/۰۱ ۲۱:۳۷

به نظر لینک مقاله همون مقاله ی اشاره شده در متن نیست…