دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

توتم و تحریم زناشویی

توتمیسم اساس کلیه وظایف اجتماعی و حدود و مقررات اخلاقی قبیله است

توتم معمولا به عنوان یادمانی از نیاکان یک طایفه عمل می‌کند و افراد طایفه توتم را دارای نیرویی برای حمایت و حفاظت از طایفه می‌دانند.

توتم و تحریم زناشویی

توتم یک جانور قابل خوردن، بی آزار یا خطرناک یا یک گیاه مقدس یا یکی از قوای طبیعت مانند باران و آب می باشد که دارای رابطه خاصی با تمام طایفه است. توتم جد اصلی و نخستین قبیله است، بعد روح محافظ و کمک کننده به شمار می اید. 

توتم‌ها اجسامی نمادین هستند که در اقوام بومی بیشتر قاره‌ها کاربردهای آیینی دارند. توتم معمولا به عنوان یادمانی از نیاکان یک طایفه عمل می‌کند و افراد طایفه توتم را دارای نیرویی برای حمایت و حفاظت از طایفه می‌دانند.

از دید فروید، انسان ابتدایی، در دسته آغازین زندگی می کرد. این دسته متشکل از نری مسلط یعنی پدر بود که شماری از ماده ها را در انحصار خود داشت. این پدر نیرومند، پسران خود را از ماده ها دور نگاه می داشت. روزی این پسران متحد شده پدر را کشتند و سپس وی را خوردند. دلیل این آدم خواری، به نظر فروید این بود که آنها اعتقاد داشتند با خوردن قربانی، نیرو و قدرت وی را تصاحب خواهند کرد. پس از مدتی، آنها از عمل خویش پیشیمان شده و جهت کفاره عمل خویش، دو ممنوعیت را ابداع کردند:

  1. یکی این که نمادی به صورت یک نوع حیوان را به جای پدر گذاشتند؛ این نماد، توتم است. برادران خوردن حیوان توتمی را حرام اعلام کردند.
  2. دیگر این که ازدواج درون گروهی را حرام کردند (تابو). با تحریم ماده های گروه، از ثمرات پیروزی شان چشم پوشی کردند.

توتم‌ باوری شامل دو قانون مهم است :

  1. حیوان توتم را نباید کشت
  2. با افرادی از جنس مخالف و از توتم مشترک نباید روابط جنسی برقرار کرد

توتم از طرف مادر یا از طرف پدر به فرزندان به ارث می رسد. تعلق به توتم، زیر ساز کلیه وظایف اجتماعی بومیان استرالیاست. توتم به زمین و مکان معین محدود نیست. توتمیسم در روزگاران گذشته در میان اقوام آریایی و سامی اروپا و آسیا نیز وجود داشته است. توتمیسم یکی از مراحل رشد حیات عقلانی بشر به شمار می رود.

توتم و تحریم زناشویی

در تمام مکان هایی که اعتقاد به توتم وجود دارد این قانون یافت می شود که افراد نسل یک توتم نباید با یکدیگر دارای روابط جنسی باشند، یا مجاز نیستند که با یکدیگر زناشویی کنند. در استرالیا کیفر متداول برای داشتن رابطه جنسی با شخصی از یک قبیله ممنوع، مرگ است. در قبیله تاتاهی مرد زناکار را می کشند اما زن را تنها می زنند یا با نیزه زخمی می کنند به طوری که به آستانه مرگ نزدیک می شود.

تحریم های توتمی در تمام قبایل جهان بیشتر متوجه امیال جنسی پسر نسبت به مادر می باشد(که در نخستین ها و میمون ها هم دیده می شود). هر آن چه از یک توتم تولید شود، خویشاوند هم خون و یک خانواده خواهد بود. در قبایل وحشی یک نوع حساسیت و ترس شدید از نزدیکی جنسی با محارم از خود نشان می دهند که برای ما غیر عادی است.

توتمیسم اساس کلیه وظایف اجتماعی و حدود و مقررات اخلاقی قبیله است. وحشیان در مسایل مربوط به محارم حساس تر از ما هستند. شاید آنها بیشتر مقهور وسوسه نزدیکی با محارم اند و از این رو به یک حافظ و مانع نیرومندتری از ما نیازمند هستند. در جزایر سالومون از هنگام عروسی، داماد دیگر مجاز نیست که مادر زن خود را ببیند و یا با وی صحبت کند. قوم باسوگا به حدی از روابط جنسی با محارم متنفر هستند که حتی اگر حیوانات خانگی بدان تن دهند آنها را بدون مجازات نمی گذارند.

زناشویی یغمایی

زناشویی یغمایی در دوران جاهلیت و بعد از اسلام معمول بوده است. در متعلقات جهاد با کفار زنانی که به اسارت گرفته می شدند بر جنگجویان مسلمان حلال بودند. گروهی از محققان اروپایی علت نفرت عرب را از نوزاد دختر و زنده به گور کردن آنها را، بیشتر در اثر وجود همین رسم زناشویی یغمایی دانسته اند که عرب از ترس آنکه مبادا دخترش به یغما رود و به زور همخوابه دشمن گردد ترجیح می داد خود، او را زنده به دست خویش به گور بسپارد.

منبع : روانکاوی و تحریم زناشویی با محارم. زیگموند فروید. ترجمه ناصرالدین صاحب الزمانی.

توتم و تحریم زناشویی

۵ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمان
۱۳۹۹/۰۳/۰۷ ۲۳:۰۶

در زناشویی یغمایی
نوشتی جنگویان مسلمان در جنگ با کفار زنان را صاحب می شدند ، خوب چرا نوشتی قبل از اسلام مگه مال بعد از اسلام نیست؟

رضایی
۱۴۰۲/۰۹/۰۲ ۱۷:۱۴

درود
اگر کشتن فرزندان دختر در دوران قبل از اسلام متداول بوده است بنابراین تعرض به زنان دشمن هم قبل از اسلام رایج بوده است.