دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

اعتیاد به اینترنت ۱

Marshall McLuhan

درسپیده دم هزاره سوم، شاهد تحولات شگرف فناوری و تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و حرفه ای ناشی از آن هستیم. انقلاب الکترونیک، انفجار اطلاعات و انقلاب رایانه ای، تفاوت کمی و کیفی بسیاری را در جهان نسبت به دو دهه پیش با خود به همراه آورده است و آن تبدیل جهان به یک کلبه واحد است. چالش انگیزترین، جذاب ترین و مهم ترین تحولات ، تحولی است که در زمینه رایانه و اطلاع رسانی صورت گرفته است. مطالعات اخیر نشان می دهد که استفاده از اینترنت، سبب احساس ناکامی، تنهایی، اضطراب و بطور کلی کاهش سلامت روانی می شود .(فیروزبخت، ۱۳۸۳)

Marshall McLuhan
Marshall McLuhan

مهمترین تغییراتی که اینترنت به وجود آورده به وسیله مارشال مک لوهان در یک عبارت خلاصه شده است و آن تبدیل جهان به یک دهکده جهانی است. بدین معنی که مردم نقاط مختلف در سراسر کشورهای کره زمین به مثابه یک دهکده، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند. کشور ما از نظر بهره مندی از اینترنت در بین ۱۷۸ کشور جهان رتبه ۷۸ را دارد که بر اساس طبقه بندی اتحادیه جهانی مخابرات جزء کشورهای حد متوسط استفاده از اینترنت به شمار می رود. ازاینرو همزمان با دسترسی گسترده افراد به اینترنت، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد اینترنتی هستیم که مسئله اصلی و خاص عصر اطلاعات است. همانند انواع دیگر اعتیادها، اعتیاد به اینترنت با علائمی همراه است که از آن قبیل می توان به افسردگی، کج خلقی، احساس تنهایی، اضطراب، نا آرامی و… اشاره کرد(عزیزی،  ۱۳۸۱).

آمار سال 2012 از تعداد کاربران اینترنت
آمار سال ۲۰۱۲ از تعداد کاربران اینترنت

طبق گزارشی که پایگاه اینترنتی در فوریه ۲۰۰۵ منتشر کرده است  آمار کاربران اینترنت در خاورمیانه نزدیک به ۱۷/۵ میلیون نفر است و ایران با ۴/۸ میلیون نفر کاربر، رتبه اول را در خاورمیانه داراست. همین گزارش حاکی است که آمار کاربران ایرانی نسبت به دسامبر ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۸ درصد رشد داشته است (حاحیلی، ۱۳۸۳)

آمار سال 2012 از تعداد کاربران اینترنت
آمار سال ۲۰۱۲ از تعداد کاربران اینترنت

در چند سال اخیر وب سایت هایی که با نام شبکه اجتماعی در ایران فعالیت می کنند به طور روز افزونی در حال افزایش است. حدود ۴ سال پیش بود که مفهوم شبکه های اجتماعی به طور گسترده در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد. سایت های شبکه های اجتماعی که اجتماعات مجازی کاربران اینترنتی هستند، جزو خبرسازترین وب سایت های سال های اخیر اینترنت محسوب می شوند و بخش قابل توجهی از فعالیت های کاربران را در خود جای داده اند.

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها