دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

عشق ویرانگر ۲

رابطه

آیا محبوب شما دچار اختلال شخصیت هست یا نه؟

برای چند لحظه به روابط عاطفی خود در گذشته فکر کنید برخی از آنها با اشک و آه و ناله و برخی دیگر با داد و فریاد و یا جنگ و دعوا به پایان رسیده اند.حال درباره ویژگی ها و صفات محبوب خود در روابط مزبور صادقانه فکر کنید. اگر اکنون نیز در یک رابطه عاطفی قرار دارید یا اینکه ازدواج کرده اید،لحظه ای طرف مقابل خود را در نظر بیاورید و سپس به پرسش های زیر پاسخ دهید:

  • آیا رابطه شما بسیار شور انگیز آغاز شد و سپس بنا به دلایلی به سردی گرایید؟
  • آیا محبوبتان از تاثیر رفتارهایش بر دیگران کاملا ناآگاه است؟
  • آیا هنگامیکه شما به تصحیح رفتار او اقدام میکنید،با بی اعتنایی یا واکنش منفی از سوی او روبرو میشوید؟
  • آیا محبوب شما در ابتدا تاثیر مثبتی بر دیگران میگذارد و سپس کارش با آنها به خشم و کنترل و کناره جوئی میکشد؟
  • آیا محبوبتان آنقدر به توجه و محبت شما نیاز دارد که شما را به ستوه می آورد؟
  • آیا محبوبتان به حدی منظم و منضط است که هر گونه تغییری در روش معمول ،سبب اضطراب یا خشم اومیشود؟
  • آیا چیز عجیب و غریبی در محبوبتان دیده اید که تصمیم به گسترش رابطه با اورا گرفتید؟

پاسخ مثبت به پرسش های فوق میتواند حاکی از این باشد که احتمالا محبوب شما دچار اختلال شخصیت است.با این که هیچ کدام از علایم فوق نمیتواند به تنهایی حاکی از اختلال شخصیت باشد،اما مشاهده هرکدام از انها میتواند علامتی هشدار دهنده باشدو مشاهده بیش از یکی از آنها ایجاب میکند که بطور جدی در این باره به تامل بپردازید.

اختلال های شخصیت از نوع ختلالات روانپزشکی بوده و عبارت از الگو های دیرینه ،دیرپا و مشکل آفرین رفتاری هستند.این گونه رفتار ها بطور جدی در نقطه مقابل رفتار مطلوب اجتماعی به ویژه روابط صمیمانه قرار دارند.اختلالات شخصیت الگو های دیرینه و دیرپای غیرقابل انعطاف برای دیدن ،ارتباط و تفکر پیرامون جهان هستند که در نهایت منجر به تخریب روابط اجتماعی ،بویژه روابط بین فردی میشوند.

یک تحقیق برجسته در سال ۲۰۰۴توسط موسسه ملی سلامتی انجام گرفت که نشان داد در حدود ۱۵%از جمعیت کشور امریکا از یک یا بیشتر از یک نوع اختلال شخصیت رنج میبرند و درمیان افرادی که اقدام به روان درمانی میکنند این عدد به بیش از ۵۰%میرسد.

برای چند لحظه پیرامون این آمار تامل کنید.این به این معنی است که حتی اگر در محیط های نسبتا سالم (دانشگاه ،محل کار) بدنبال روابط عاطفی باشید نیز به احتمال زیاد یک فرد از شش فردی که در این محیط ها با آنها برخورد میکنید،از اختلال جدی در زمینه شخصیتی رنج میبرد.

در ادامه مطالب به بحث و بررسی پیرامون انواع مختلف و شایع اختلال شخصیت خواهیم پرداخت ،همچنین شما بادلایلی که سبب میشوند بسیاری از ما به سوی افراد دچار اختلال شخصیت جذب شویم،آشنا خواهیم شدو راهبرد هایی به شما معرفی میشود که بوسیله آنها بتوانید افراد دچار اختلال شخصیت را شناسایی کرده و از رابطه عاطفی با آنها اجتناب کنید.

منبع : عشق ویرانگر / دکتر براد جانسون  و دکتر کلی موری / ترجمه ؛زهرا حسین زاده – الهام شفیعی / نشر رسا،۱۳۸۷

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *
پست های مرتبط

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها