دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

عشق ویرانگر (شخصیت ضد اجتماعی)

شخصیت ضد اجتماعی

ویژگی های شخصیت ضد اجتماعی :

  1. در فعالیت های خلاف قانون شرکت می کند و احیانا سابقه بازداشت یا داشتن مشکلات قانونی دارد.
  2. بارها به خاطر نفع شخصی دروغ گفته و شما را فریب داده است.
  3. فردی تکانشی ، بدون طرح و برنامه است و از درک عواقب کارهایی که انجام می دهد ناتوان است.
  4. او با رفتار هایش نشان داده است که هیچ اهمیتی برای سلامتی و رفاه شما قائل نیست.
  5. او فاقد ثبات و شرافت لازم در زمینه شغلی است.
  6. او فاقد روحیه پشیمانی و عذر خواهی است و نسبت به صدمه مالی که به شما وارد می سازد و بدرفتاری هایی که با شما می کند ، بی تفاوت است یا بهانه تراشی می کند.

شخصیت خطرناک (ضد اجتماعی )

آن ها به تاثیر گذاری در برخورد اول معروف اند .در برخورد اول افرادی حامی ،مهربان و فریبنده بنظر می رسند. همواره مراقب رفتار های ظاهری خود هستند  و به خوبی می دانند چگونه بیشترین جاذبه را برای دیگران داشته باشند.در زمینه روابط اجتماعی مهارت داشته و در جلب جنس مخالف در همان برخورد اول از استعداد بالایی برخوردارند. ضرب المثل “گندم نمای جو فروش ” به خوبی به توصیف آن ها می پردازد.

ویژگی اصلی بی حرمتی به افراد و نقص حقوق اجتماعی است. الگوی رفتاری مذبور از همان کودکی شکل می گیرد. در کودکی و نوجوانی آثاری از سرقت ، دروغگوئی ، شیادی پرخاشگری نسبت به افراد و حیوانات ، آتش افروزی و تخریب اموال دیگران ، ستیزه جوئی و مصرف مواد مخدر و چندین مورد درگیری با عوامل قانون را می توان مشاهده کرد. هنگامی که دروغ هایش فاش شود بسیار ناراحت می شود،این احساس بخاطر این نیست که شما را فریب داده بلکه به خاطر این است که نتوانسته بخوبی و بدون نقص کار خود را پیش ببرد.آن ها بطور مداوم موجب تخریب سلامت روانی افرادی می شوند که با آن ها رابطه عاطفی دارند.بسیار سخت است که شما با فردی فریبکار و سوءاستفاده گر در ارتباط باشید و همچنان سلامت روانی خود را حفظ کنید.

مهارت زیادی در ایجاد احساس ترس ،ناامنی ،تنهایی و آسیب پذیری در فردی که با او رابطه برقرار می کند ،دارند. آنها تمایل شدیدی به تحریک و دلهره  دارند، مصرف مواد مخدر ، رفیق بازی ، قمار ، روابط نامشروع ،داشتن چندین شریک جنسی ،رانندگی خطر ناک از موارد شایع میان آن ها می باشد. فردی مسئولیت ناپذیراند فاقد برنامه ریزی اند و پیرو هوس های آنی خود می باشند. هر چند در ابتدا خود را فردی آرام و خوشایند نشان می دهند،اما پس از مدتی چیزی جز درد سر نخواهند داشت.

عوامل شکل گیری شخصیت ضد اجتماعی

ریشه در زمینه ژنتیکی دارد .یکی از والدین چنین اختلالی را ممکن است داشته اند ، در خانواده ای بی ثبات و فاقد قوانین صریح رشد یافته اند که در ان والدین همواره در میانه آسان گیری و سخت گیری افراطی در نوسان بوده اند و در بسیاری موارد افرادی بی رحم ، پر توقع و بد دهن بوده اند.رشد در محیطی که کودک فقط در صورت سرکشی و نافرمانی می توانسته نظر والدین را جلب کند ، ناگفته نماند که در پسران میزان شیوع آن بسیار بیشتر از دختران است .

 

فرد ضد اجتماعی به عنوان شریک زندگی

از آنجا که رفتارهای شریک  زندگی شما ، غیر مسئولانه و براساس هوا و هوس شکل می گیرد ،شما غالبا مجبورید نقش های خود را یکی پس از دیگری عوض کنید.او قدرت درک درد را ندارد لذا توانایی هم حسی با دیگران را ندارد.آن ها افرادی حقه باز و متقلب هستند و می توانند ارزیابی خوبی از دیگران داشته باشند و با این شناخت خوبی که از دیگران پیدا می کنند آن ها را مورد سوءاستفاده قرار می دهند. اگر شما در یک رابطه عاطفی به عقل خود شک کردید  ، به احتمال زیاد طرف مقابلتان یک ضد اجتماعی است . بزودی متوجه خواهید شد که وی فردی بی عاطفه و سطحی است آن ها از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند . یکی از ویژگی هایشان بی وفایی جنسی و ارتباط با چندین جنس مخالف در یک زمان است. در نهایت عدم مسئولیت پذیری وی در غالب موارد موجب قطع رابطه شریک زندگی او خواهد شد . بنابراین همه مسئوایت های مالی ، شغلی و حتی تربیتی به دوش شما خواهد افتاد ، زندگی با وی چنان است که بعد از مدتی احساس می کنید که گویی با یک کودک سرکش و نافرمان هم اتاق شده اید.

چرا من جذب افراد ضد اجتماعی می شوم؟

اگر چندین بار جذب چنین افرادی شده اید ، با در نظر گرفتن ویژگی هایی که برای این تیپ شخصیت ذکر شد؛ باید بدانید اجباری درونی شما را به سمت افراد ضد اجتماعی سوق می دهد. در ابتدا جذب خصوصیات وی می شوید در یک رابطه هیجان انگیز دو سویه قرار دارید و وی مدام قربان صدقه شما می رود ، در این دوران است که شما به اشتباه فکر می کنید که آینده تان خوب و خوشایند خواهد بود. آن ها در پیش بینی واکنش  های دیگران مهارت زیادی دارند ،آن ها به خوبی می دانند تا کجا ارزش ها و اصول شما را نقص کنند و سپس با اندکی عقب نشینی دوباره به پیشروی بپردازند. بنظر می رسد شما ناخود آگاه تمایل به این نوع روابط شل کن سفت کن، با فردی که فاقد حس مسئولیت است ، دارید.

شاید شما از نظر روانشناختی به گونه ای باشید که تنها قادر به برقراری همین نوع روابط هستید. اگر شما عاشق چنین فردی شده اید از خود بپرسید ، چرا من همواره در روابط عاطفی خود مورد آزار جنسی قرار می گیرم ؟ آیا در کودکی به شما القا شده که لیاقت یک رابطه صمیمانه را ندارید؟ آیا شما همواره در این خیال بافی به سر می برید که اگر به خوبی تلاش کنید ، در نهایت موفق به اصلاح محبوب سرکش خود خواهید شد؟ آیا شما متوجه شده اید که در طی مدتی که با محبوب ضد اجتماعی خود بسر می برید ، بتدریج ،احساس اینکه چه کسی هستید و چه چیزی برایتان اهمیت دارد را از دست داده اید؟ اگر پاسخ هر کدام از پرسش های فوق آری است ، به شما توصیه می کنیم به یک متخصص مراجعه کنید. زندگی با چنین افرادی به شما القا میکند که لیاقت بیشتر از این را ندارید، از انجا که وی  خودشیفته است ، اگر شما به فکر نیاز های خود نباشید ، هیچ گاه براورده نخواهند شد. اگر فردی هوشیاری نباشید ممکن است مورد آزار جسمی قرار بگیرید . اکنون زمان آن است که از خودتان بپرسید چرا به فکر سلامتی و رفاه خودتان نیستید؟

زندگی با همسر ضد اجتماعی

صادقانه بگوییم زندگی با چنین فردی خطرناک است، به عنوان روان درمانگر دیده ایم که این اختلال عمیقا ریشه دار ، مزمن و جز موارد نادر غیرقابل درمان است. شما نباید امیدواری داشته باشید که وی اصلاح خواهد شد.

اما ممکن است بنا به دلایل مختلف مجبور به ادامه زندگی با وی شوید می توانید از توصیه های زیر استفاده نمایید:

۱.تغییر زود هنگام رخ  نخواهد داد .

۲.مراقب امنیت جانی خود باشید.

۳.بطور دوستانه اما قاطعانه از او بخواهید که مسئولیت پذیر باشد.در مقابل خراب کاری های او بایستید و هرگز کوتاه نیایید .اگر این کار را نکنید او بتدریج حریم های شما را بیشتر می شکند و بیش تر از قبل از شما سوء استفاده خواهد نمود.در صورت نیاز از پلیس و یا با تقاضای طلاق ، شرایط را برای تغییر وی فراهم کنید. با او قاطع برخورد کنید و از واژه من که نشانگر قدرت و شهامت شماست ، استفاده کنید. بگذارید او بداند شما برای خود کسی هستید.

۴.به او اعتماد کنید ،اما مراقب هم باشید.

۵.روان درمانی احتمالا موثر نخواهد بود.

۶.آن ها هیچ گاه احساس نیاز به درمان نمی کنند. اگر هم برود برای درمان زود متوقف خواهد کرد.

۷.زمان ترک رابطه . از آنجا که زندگی با چنین افرادی بسیار مشکل است ،دور از انتظار نیست که شما بعد از مدتی تصمیم به ترک وی را بگیرید .از آنجا که وی فرد خطرناک است اقدامات زیر را انجام دهید تا از امنیت خود و فرزندانتان مطمئن گردید: نخست به منظور دریافت حمایت لازم ،پلیس و افراد خانواده و دوستان خود را در جریان بگذارید . در صورت لزوم برای مدتی به تنهایی از منزل خارج نشوید . در مرحله بعد به منظور پیشگیری از زیان های مالی احتمالی ، مسئولین بانکی را که در آن حساب دارید ، در جریان جدایی بگذارید . سوم به همراه یک وکیل مراحل قانونی را طی کنید بویژه اگر با وی حساب پس انداز مشترک دارید.

 منبع: عشق ویرانگر/دکتر براد جانسون  و دکتر کلی موری / ترجمه ؛زهرا حسین زاده – الهام شفیعی /نشر رسا،۱۳۸۷

پرسشنامه آنلاین صفات تاریک شخصیت

۳ ۲ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جوادی
۱۴۰۲/۰۵/۱۴ ۰۰:۲۸

واااای من دقیقا همسرم همین اختلال رو داشت که بعد از ۱۵ سال ازش جدا شدم ۱۵ سالی که فقط بی مهریهای خودش و خانوادش رو تحمل کردم و در آخر دیگه نتونستم طاقت بیارم و با وجود علاقه و عشقی که بهش داشتم کم کم با رفتارهایی که روز بروز بدتر میشد با اطمینان کامل ازش جدا شدم..الان حسرت میخورم که چرا اون اول آشنایی مشاوره نرفتم که الان با دو تا بچه دختر به خونه پدر برگشتم..و ایشون اصلا به بچه هاش هم توجهی نداره و خیلی غصه میخوردم و به مشاوره که مراجعه کردم گفتن اختلال ضد اجتماع دارن ولی الان که این مطالب رو خوندم متوجه شدم که این اختلال یعنی چی و با هر کسی چه همسر و فرزند یا دیگران همین رفتار رو داره و در آینده هم با هر زن دیگری خواهد داشت به شدت دروغگو و مخفی کار بود خودشیفتگی داشت و فقط خودشو قبول داشت..فاقد عطوفت و همدلی و حمایت و محبت و مسوولیت در قبال همسر و فرزند.ظاهر بشدت جذاب و رفتار در ظاهر خوب و فریبنده ولی در زندگی کاملا رفتار خطرناک و مخرب زندگی داشتن