دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

عشق ویرانگر (شخصیت اسکیزوتایپال)

شخصیت اسکیزوتایپال

محبوب عجیب و غریب ( شخصیت اسکیزوتایپال)

ویژگی های شخصیت اسکیزوتایپال

  1. افکار او غالبا به نظر شما ، دوستان و خانواده تان عجیب جلوه می کند.
  2. حوادث و اتفاقات عادی معنای خاصی برای وی دارد.
  3. او به طریقه خاصی جهان را ادراک می کند، چنانچه در بعضی از مواقع، شما از آنچه او می بیند و یا تجربه می کند ، سر در نمی آورید.
  4. بارها اتفاق می افتد که او به فردی مشکوک تبدیل می شود.
  5. عواطف و هیجانات او غالبا نامناسب و عجیب به نظر می رسند.
  6. غالبا ظاهری عجیب و غریب دارد.
  7. دوستان صمیمی معدودی دارد.
  8. غالبا در موقعیت های اجتماعی به شدت احساس ناراحتی می کند،زیرا احساس می کند که دیگران با ظاهر و رفتار عجیب و غریب او رفتار مناسبی ندارند.

آیا تا به حال مجذوب این چنین افرادی شده اید؟ اگر چنین است به احتمال زیاد شما وارد رابطه عاطفی با فردی شده اید که دچار اختلال شخصیت اسکیزوتایپی است.اگر چنین است ببینید در چنین شرایطی چه کاری از دست شما ساخته است. اگر برای چندمین بار عاشق چنین افرادی شده اید، زمان آن فرا رسیده است که از خودتان بپرسید که چه ویژگی هایی در فرد اسکیزوتایپال است که شما را مجذوب می سازد.

شخصیت عجیب و غریب

آن ها دارای ظاهر ،افکار و رفتاری عجیب و غریب هستند که می تواند برای شما در ابتدای آشنایی جذاب باشد. مشخصه افکار اینگونه افراد ،باور به قدرت ها و توانایی های جادویی است.آن ها معتقدند این نیروهای فوق طبیعی یا فوق زمینی بر وقاع روزانه افراد تاثیر گذار اند. ممکن است متوجه شوید که وی بر این باور است که شخصیت های فیلم سعی دارند چیز مهمی را به او بگویند و یا به طور جدی به تله پاتی اعتقاد داشته و از این که شما نمی توانی افکار و احساسات او را درک کنید، ناراحت میشود. 

غالبا اتفاقاتی که از نظر ما عادی هستند،از نظر آن ها دارای معانی  و اهمیت خاصی  هستند. آن ها معمولا به بهداشت وآرایش  ظاهر خود توجهی ندارند، زیرا هردو این موارد موجب بهم خوردن تمرکز پیرامون افکار و تخیلات عجیب و غیر عادی آنها می شوند. به احتمال زیاد  دوره نوجوانی را در تنهایی بسر برده اند. تجربه او از دیگران تمسخر، طرد است که موجب می شود نتواند به دیگران اعتماد کند ؛ بنابراین او بطور قابل توجهی فاقد مهارت های ارتباطی است و از بودن در جمع بویژه افراد غریبه احساس اضطراب می کند. آنها برخلاف افراد اسکیزوئید علاقمند به رابطه با دیگران هستند و از انزوا و تنهایی خود در رنج اند.

آن ها بدلیل انزوا و طرد اجتماعی از هوش هیجانی پایینی برخوردارند در نتیجه در روابط با دیگران قادر به درک نشانه های کلامی و غیر کلامی نیستند. هر چه او از دیگران بیشتر فاصله می گیرد از توسعه مهارت های اجتماعی که بشدت به آن ها نیاز دارد باز می ماند. معمولا در حفظ یک شغل مشکل دارند.

شخصیت اسکیزوتایپال

شکل گیری شخصیت اسکیزوتایپال

پست های مرتبط

احتمال بسیار کمی دارد که کودکی شاد و عادی را پشت سر گذاشته باشند.عوامل ژنتیکی، زندگی با والدین اسکیزوتایپال  یا بدتر از آن اسکیزوفرنیا،به ویژه در اوایل کودکی می تواند نقش مهمی در ابتلای وی داشته باشد. ممکن است والدینی سرد و بی احساس داشته و از تنهایی به دنیای تخیلات پناه  آورده است.یا ممکن است والدین افرادی خشن یا تحقیر گر بوده و یا از داشتن چنین فرزندی شرم داشته اند. در نتیجه این فضا ، وی در هراس از آزار و اذیت، از آنها دور شده است. این افراد به هنگام بزرگسالی به هنگام حضور در موقعیت های جدید دچار اضطراب شده و از جهت سازگاری ، بسیار کند عمل می کنند. والدینشان به گونه ای برخورد می کنند که بچه ها را سر در گم کرده بطور مثال ممکن است وی را به خاطر کاری عادی و بی ضرر و بدون آنکه قبلا  به او تذکر داده باشند، تنبیه یا تمسخر کنند.

فرد اسکیزوتایپال به عنوان شریک زندگی

واقعیت این است که آن ها نسبت به هر گونه تغییری در مورد ویژگی های عجیب و غریبشان مقاوم هستند.برخی از ویژگی های مادام العمر اسکیزوتایپال چنین می باشد؛ وی بارها و بارها از خود رفتار عجیب و غریب نشان خواهد داد.شاید در ابتدا شیفته رفتار های عجیب و غریب وی شوید اما بتدریج هنگامی که دوستانتان به علت چنین رفتار هایی با شما قطع رابطه می کنند ، دچار خلاءروابط اجتماعی فزاینده می شوید. استرس مالی نیز گریبان گیر شما می شود زیرا وی نمی تواند در شغلی مناسب بماند. حتی ممکن است بار مالی به دوش شما بیفتد ، هنگامی که دچار هذیان های موقتی می شود علاوه بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی ،متوجه خواهید شد که محبوب شما قادر به برآورده ساختن نیاز های عاطفی شما نیز،نمی باشد. آن ها به راحتی ممکن است حرف های عادی دیگران را حمل برکنایه ،طعنه و توهین کنند و در پی آن مدتی را بدور از اجتماعات بسر ببرند و حتی ممکن است تا مدتی اندوهگین و افسرده شوند.آن ها براحتی دچار افسردگی می شوند.یک عمر تمایل  به دیگران و تجربه بارها وبارها طرد و تحقیر ،ممکن است منجر به ایجاد احساس بی ارزشی در آن ها شود.

چرا من جذب افراد عجیب و غیر عادی می شوم؟

با توجه به ویژگی هایی که در مورد افراد اسکیزوتایپال گفتیم ،ممکن است شما در نگاه اول وی را جذاب ،متمایز از دیگران،اسرار آمیز یا حداقل سرگرم کننده و خوشایند بیابید.احساس شیفتگی مقطعی به چنین افرادی عادی است،اما اگر پی در پی روی دهد، بدنبال علت باید گشت. در ابتدا شاید بتوان گفت شما جزء آن دسته از افرادی هستید که جذب افراد متفاوت و متمایز می شوید .اگر یکی از والدین شما دارای افکار و رفتار های عجیب و غریب بوده باشد ، برایتان اینگونه افراد خوشایند هستند. یکی دیگر از دلایل می تواند این باشد که شما تا حدی دارای ویژگی های مربوط به اسکیزوتایپال باشید.آیا شما خود را مجبور به حمایت از افراد زخم خورده و طرد شده از اجتماع میدانید؟

زندگی با فرد اسکیزوتایپال

اگر خواهان زندگی با چنین افرادی هستید باید خود را برای دوری کردن از اجتماعات آماده کرده باشید. همچنین بتوانید افکار و رفتار های عجیب غریب محبوبتان را تحمل کنید، همچنین بپذیرید که ممکن است خانواده و دوستانتان به خاطر رفتار های عجیب و غریب وی از شما فاصله بگیرند یا کنایه بزنند.

به هر حال اگر تصمیم گرفته اید همچنان با وی بمانید، به راهبرد ها و توصیه های زیر توجه نمایید:

۱.زیاد عجله نداشته باشید اگر به او برای نزدیک تر شدن از نظر عاطفی فشار بیاورید او را به لاک دفاعی خود فرو می برید.این رفتار حاصل یک عمر تمرین و ممارست وی بوده است ،پس تغییر به سرعت روی نمی دهد.

۲.به او در جهت برقراری روابط اجتماعی کمک کنید.نقش واسطه را انجام ندهید ،بلکه شرایط ایجاد چنین روابطی را ساده کنید.

۳.مهارت های اجتماعی او را تقویت کنید.مهارت های اجتماعی لازم را به او آموزش دهید، وی را تحسین کرده ،احتمالابه اعتماد به نفس بیشتر وی در موقعیت های اجتماعی منجر می شود.

۴.به محبوب خود کمک کنید که باور های خود را مورد ارزیابی قرار دهد.هنگامی که شروع می کند به شما اعتماد کند ،زمان مناسبی است که بطور مسالمت آمیز و دوستانه باورهای غیر منطقی اورا مورد چالش قرار دهید.

۵.هدف شما نباید تغییر کامل وی باشد.بهتر است هدف شما این باشد که تعاملات اجتماعی و اعتماد به نفس وی را افزایش دهید ،بدانید که محبوب شما برای همیشه برخی از افکار عجیب و غریب خود را حفظ خواهد کرد.

۶.زمان ترک رابطه .هنگامی که به این نتیجه رسیدید که دیگر قادر به تحمل شرایط با او نمی باشید بصورت یک روند تدریجی او را ترک کنید تا در وی آمادگی لازم بوجود آید.از دیگر دوستان و آشنایان او بخواهید که در این مسئله یاریتان کنند.

 منبع: عشق ویرانگر/دکتر براد جانسون  و دکتر کلی موری / ترجمه ؛زهرا حسین زاده – الهام شفیعی /نشر رسا،۱۳۸۷

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amir
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ۰۵:۱۸

متنِ بسیار آموزنده‌ای دارید. و سر تیترِ جذب کننده. 👍