دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

عشق ویرانگر (شخصیت نمایشی)

شخصیت نمایشی همواره در جستجوی توجه، تحسین و تمجید است. اگر چنین چیزی برایشان مهیا نباشد تمام تلاش خود را می کند تا آن را ایجاد کند.

شخصیت هیستریونیک

آیا تا به حال اصطلاح طبل توخالی را شنیده اید. این اصطلاح به خوبی در مورد این شخصیت صدق می کند. این افراد سر و صدای زیاد و محتوای درونی اندکی دارند. آنچه در آنها مشاهده می نمایید، هیجانی بودنشان است و این که می خواهند مرکز توجه قرار گیرند. همه افراد نمایشی تا حدی ظاهر و رفتاری غیر متعارف دارند، نسبت به ظاهر خود حساسیت ویژه ای دارند و لباس های تحریک کننده بر تن دارند تا بدین وسیله توجه دیگران را جلب کنند. 

شخصیت نمایشی همواره در جستجوی توجه، تحسین و تمجید است. اگر چنین چیزی برایشان مهیا نباشد تمام تلاش خود را می کند تا آن را ایجاد کند. این افراد عاشق مهمانی اند، تا به این گونه خود را به نمایش بگذارند. به نظر آنها ظاهر تحریک کننده و بگو بخند با دیگران بهترین شیوه جلب توجه دیگران (بطور موقت) است.

رابطه عاشقانه برای آن ها یک نوع بازی بشمار می آید، آنها عمیقا شیفته رابطه عاطفی هستند، از این رو به سرعت و عمیقا عاشق می شوند. آن ها به منظور جلب توجه و اطمینان دیگران بدون آن که متوجه باشند، مانند یک آفتاب پرست به رنگ محیطی که در آن قرار دارند در می آیند، آنها نیاز شدیدی دارند که هر بار از سوی افراد جدید مورد تحسین و تمجید قرار بگیرند. از این رو بودن طولانی با یک فرد برایشان خسته کننده بنظر می رسد. بندرت دارای افکار و نقطه نظرات فردی می باشند.

این گونه افراد به سرعت به دیگران اطمینان می کنند و با کمترین شواهد به حرف های آنان ایمان می آورند. معمولا عقاید دیگران به عنوان عقاید خود به زبان می آورند و به همین دلیل در جهت دفاع از عقاید خود به مشکل بر می خورند.

ویژگی های شخصیت هیستریونیک

  1. در موقعیت هایی که مرکز توجه قرار ندارد، راحت نیست.
  2. غالبا از نظر جنسی برای دیگران اغوا کننده و تحریک کننده است.
  3. از ظاهر خود برای جلب توجه دیگران استفاده می کند.
  4. صحبت های او احساس برانگیز و فاقد جزئیات بسیار است.
  5. رفتارهای او غالبا نمایشی و اغراق آمیز است.
  6. بسیار تلقین پذیر است.
  7. او روابطش را بیش از آنچه که هست صمیمانه و پر شور ارزیابی می کند.

شخصیت نمایشی چگونه شکل می گیرد؟

در میان زنان بیشتر است. آن ها در خانواده هایی رشد یافته اند که شیوه های تربیتی متضادی داشته اند. غالبا در کودکی مورد بی اعتنایی قرار گرفته اند و تنها در صورتی که رفتار نمایشی نشان می دادند، مورد توجه قرار می گرفتند.

به احتمال زیاد از سوی مادرشان زیاد مورد محبت قرار نگرفته اند و بسیاری از آنها گفته اند که از رفتار های نمایشی والدینشان برای جلب توجه، الگو برداری کرده اند.

فرد هیستریونیک به عنوان شریک زندگی

رابطه عاطفی با آن ها دارای دو جنبه است. از یک سو، شما با فردی رابطه دارید که واقعا وابسته به شما است، از سوی دیگر همین فرد همواره در تکاپوی جلب توجه دیگران است. سوال اینجاست که آیا شما تحمل تغییرات خلقی وی را در پی ناکامی هایش در جلب توجه دیگران دارید؟ آیا شما به قول معروف پوستتان انقدر کلفت است که از رفتار وی در میان جمع احساس شرمندگی نکنید؟

احتمالا در برخورد اول وی را جذاب و پر شور دیده اید چنان که نفس در سینه تان حبس شده، آنها اگر فردی از جنس مخالف خود را خوشایند خود بیابند، تمام تلاششان را برای بدست آوردن وی می کنند. در رابطه عاطفی با وی باید آمادگی گذاشتن انرژی بسیار زیاد برای براورده ساختن نیازهای عاطفی وی را داشته باشید. آن ها بسیار هیجانی و برخی موارد بسیار آشفته حال می گردند. او نیاز های عاطفی خود را از طریق دریافت تحسین و تمجید دیگران بدست می آورند. بسیار زود رنج اند و کوچکترین بی توجهی به خودش را عذاب می داند.

در عشق دمدمی مزاج اند. عادت به افراط و زیاده روی دارند. آن ها دوستان همجنس اندکی دارند زیرا از نظر همجنس هایشان رفتاری غیر قابل تحمل دارند و بیشتر دوستانشان افراد غیر هم جنس هستند.

چرا من عاشق افراد نمایشی می شوم؟

شاید شما جز ان دسته از افرادی هستید که در یک رابطه عاطفی فقط به دنبال ارضای نیازهای جسمی خود هستید و این رابطه می تواند برایتان لذت بخش باشد. اما اگر دوستدار رابطه دوسویه هستید، نیازها و علایقتان در این رابطه نادیده گرفته می شود. پس مشخص کنید که آیا بدنبال رابطه دوسویه هستید یا خیر؟ ممکن است شما نیز فردی هیستریونیک باشید و رفتارهای وی برایتان جذاب است. شاید جز افرادی هستید که عادت دارند نیازهای هیجان طلبی خود را سرکوب کنند، لذا جذب چنین افرادی می شوید.

زندگی با همسر نمایشی

برای داشتن رابطه ای بهتر با وی می توانید از توصیه های زیر بهره برید:

  1. حد و مرزهای روشن و قاطعی برای وی تعیین کنید. از حد و مرزهای روانی و جسمی خود آگاه باشید، ببینید تا چه حد می توانید آسیب های جسمی و روانی وی را تحمل کنید و باید قاطعانه از حد و مرزهای خود به خوبی دفاع کنید و از آسیب های احتمالی در امان بمانید.
  2. بطور مداوم به محبوب هیستریونیک خود بازخورد دهید.
  3. صمیمیت و همدلی وی را مورد تشویق قرار دهید. می توانید الگویی از همدلی و پذیرش غیر شرطی را نسبت به وی نشان دهید و تلاش وی را برای درک عمیق و همدلانه خود تشویق کنید.
  4. توقعات واقعی از او داشته باشید. تغییر وی بسیار کند صورت می گیرد و ممکن است بارها و بارها افسرده شود. احتمال اندکی وجود دارد که وی بدان حد تغییر کند که اطرافیان هیچ متوجه رفتارهای نمایشی وی نشوند و شما باید همواره انتظار مقداری آشفتگی رفتاری را از سوی وی داشته باشید در غیر این صورت از رابطه با وی بیرون بیایید.

زمان ترک رابطه:  اگر تصمیم به ترک وی گرفته اید، باید بدانید که احتمالا با خشم شدید وی روبرو خواهید شد. احتمالا سعی می کند مانع  این اتفاق شود یا در صدد انتقام جویی بر می آید. توصیه ما این است که به کمک دوستان، آشنایان از خود به خوبی محافظت کنید.

 منبع: عشق ویرانگر/دکتر براد جانسون  و دکتر کلی موری / ترجمه ؛زهرا حسین زاده – الهام شفیعی /نشر رسا،۱۳۸۷

۲ ۴ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا هاشمی
۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ۱۱:۰۳

با سلام بنده دوران آشنایی با دختری داشتم که پس از طی جلسات مشاوره پیش از ازدواج برای پارتنرم تشخیص شخصیت نمایشی و کنترلگر دادن و دکتر روانشناس توصیه به عقب کشیدن از رابطه به من نمودن. خواستم بدونم نظر شما چیست ؟

رضا هاشمی
۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ۱۱:۰۷

بسیار عالی و آموزنده

ع خ
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۱۱:۱۱

باسلام بنده نیز با دختری از اقوام نامزد کردم که همه این علائم را داشتند، با کمک یک روانشناس بالینی خیلی خوب متوجه این موضوع شدم و البته که سخت بود این جدایی ولی به هر صورت این اتفاق افتاد و رها شدم

حسینی
۱۴۰۰/۰۶/۰۷ ۰۹:۳۶

خیلی خوب توضیح داده بودید ممنون
با دختری آشنا شده بودم اما یک دفعه منو ترک کرد الان متوجه میشم شخصیت نمایشی داشته، برای جذب دوباره این جور اشخاص چه راه حلی پیشنهاد می‌دهید؟