دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

کارگاه T.A (جلسه ۴)

بررسی حالات من :

واژه های «والد» ، «بالغ» و «کودک» تصوراتی نظیر «فرامن» ، «نهاد» و «من» (ساختارهای شخصیتی فروید) یا ساختارهایی از یونگ نیستند بلکه واقعیتهایی با اصالت عرضی اند؛ (اریک برن، تحلیل رفتار متقابل، ترجمه اسماعیل فصیح، ص ۱۶)

توضیح: 

منظور از پاراگراف بالا این است که سه جزء سازنده شخصیت در نظریه اریک برن، یعنی ( والد ، بالغ ، کودک)، در واقع برابر با سه پایگاه روانی فروید یعنی ( نهاد، خود، فراخود) و مفاهیم انتزاعی یونگ (کهن الگوها، سایه، نقاب و …) برابر نیست (گرچه می توان گفت که ریشه ای مشترک دارند) و از نظر اصالت یا وجود داشتن داری اصالت عرضی هستند؛ یعنی یا زمانی وجود خارجی داشته اند یا اکنون نیز وجود خارجی دارند. به هر حال هر کدام از (والد ، بالغ ، کودک) زمانی وجود خارجی داشته اند یا دارند .

به این ترتیب هر انسانی زمانی کودک بوده است و در آن زمان، هم خود شخص به عنوان یه کودک، هم رفتارهای وی در کودکی وجود خارجی داشته اند. همچنین هر انسانی زمانی بالغ می شود و توانایی درک واقعیت را به دست می آورد و کاملا واضح است که در آن زمان موجودیت خارجی دارد و در نهایت هر انسانی دارای والدین است و والدینش هم وجود خارجی داشته اند یا دارند و اینها همه مفاهیم انتزاعی نیستند.

اما این تقسیم بندی ، یعنی (والد ، بالغ ، کودک)، شاهد تقسیم بندی دیگری در هر کدام از (والد ، بالغ ، کودک) است ، که از این قرار می باشد:
۱- کودک به دوقسمت کودک طبیعی و کودک لجباز تقسیم می شود.
۲- بالغ دچار تقسیم بندی نمی شود و فقط در مرحله بعد نکات مثبت و منفی به دنبال دارد.
۳- والد به دو قسمت والد حمایتگر و والد سرزنشگر تقسیم می شود.

هر کدام از تقسیمات، دو نوع صفات و عادات و رفتارهایی رو دارا هستند که از این قرار می باشد:

کودک

۱-کودک طبیعی و مطیع : نکات مثبت،  احترام به قوانین و تبعیت مناسب
۲- کودک طبیعی و مطیع : نکات منفی، کم رویی ، عدم جرأت ورزی و منفعل بودن

۳- کودک لجباز و ناسازگار: نکات مثبت، خلاقیت و شادابی و نشاط
۴- کودک لجباز و ناسازگار: نکات منفی، هیجانات افراطی

بالغ

۵-بالغ مثبت: نکات مثبت، سازماندهی قوی در زندگی(برنامه ریزی)و در نظر گرفتن شرایط پیشرفت(مصلحت اندیشی)
۶- بالغ منفی: نکات منفی، خشک شدن زندگی و افراط در منطقی بودن

والد

۷- والد حمایتگر: نکات مثبت، زمانی که فردی محتاج حمایت باشد ، به آن شخص خدمت می کند و او را حمایت می کند
۸- والد حمایتگر: نکات منفی، باعث وابستگی زیاد و اعتماد به نقس کم در طرف مقابل (درخواست کنند حمایت) می شود. فرد دریافت کننده  حمایت، دچار اعتماد به نفس کاذب و افتادن در ورطه ی حمایت بیش از حد می شود.
۹- والد سرزنشگر: نکات مثبت، وجدان اخلاقی ، رعایت حریمها و تابوها
۱۰- والد سرزنشگر: نکات منفی، سختگیری های بی مورد و سرزنش نابجا و بیش از حد

به این ترتیب ما با ۱۰ نوع تظاهر مختلف «من» مواجه هستیم که در قالب (والد ، بالغ ، کودک) ظهور می کنند (۴ نوع مربوط به کودک ، ۲ مربوط به بالغ ، ۴ نوع مربوط به والد) .

* نکته: این صفات و رفتارهایی که در ۱۰ مورد فوق ذکر شد مثالهایی هستند برای توصیف این ۱۰ مورد و می توان مثالهای دیگری را برای این ۱۰ مورد یافت.

۲ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohammad
۱۳۹۲/۰۲/۱۲ ۱۲:۴۶

Mamnoon az matalebe khubetun, taghiban chizi az TA nemidunestam, ama ba motale’eye 4 jalase chizhaE dasgiram shode ke baram mofid bude!
yek soal baram pish umade
ba tavajoh be matalebe jalaseye 4om bayad in natije giri ro kard ke BALEGH dar zendegie ruzmare faghat 20% dekhalat dare va 80% baghieye raftarhaE ke ensan anjam mide marboot be KOODAK va VAALED mishe?! baaz ham mamnun az matalebe khubetun

علی فقیهی
پاسخ به  Mohammad
۱۳۹۲/۰۲/۱۲ ۲۳:۴۷

سلام و تشکر بابت لطفتون
خوشحالم که مطالب ما برای شما مفید بوده
در مورد چیزی که درباره بالغ گفتین باید بگم که در شرایط سلامت روان (یعنی شرایط مطلوب) این بالغ هست که فرمانروایی و کنترل نهایی رفتار رو باید در دست داشته باشه، یعنی بالغ باید تعیین کنه که چه وقت کودکانه و چه وقت والدانه رفتار بشه و چه وقت خود بالغ رفتار رو بروز بده . اما این حالت ایده آل فقط برای شرایط سلامت کامل روانی هست و همه انسانها این شرایط رو ندارند. در جامعه های مختلف فعال بودن بالغ یا کودک یا والد متفاوته و همینطور بین افراد یک جامعه هم تفاوت وجود داره ، ممکنه فردی بیشتر کودکانه رفتار کنه و فرد دیگری والدانه. و همچنین امکان داره که شخصی بیشتر رفتارش بالغانه باشه
همه اینها مباحثی هستن که اگه شما جلسات بعدی رو هم دنبال کنید ، قطعا بهتر می تونین باهاشون ارتباط برقرار کنید.

Mohammad
۱۳۹۲/۰۲/۱۳ ۱۲:۲۵

ممنون
بیصبرانه منتظر جلسات بعدی هستم!