تقلید چیست؟
تقلید یکی از مهمترین مسائل شناختی کودکان است
تقلید رفتاری است که از طریق آن یک فرد رفتار فردی دیگر را مشاهده کرده و آن را تکرار میکند.
تقلید(Imitation) کپی کردن یا اجرای یک فعل است که با درک یک عمل مشابه در حیوان یا انسان دیگر برانگیخته می شود. در تقلید باید حتما یک مدل که توجه و پاسخ تقلیدگر به سمت اوست، وجود داشته باشد. ژان پیاژه (Jean Piaget) متوجه شد که کودکان در مرحله حسی-حرکتی، تقلید را آغاز میکنند.
ما می توانیم حرکات، اعمال، رفتارها، ژست ها، حالات مختلف چهره، صداها(محیطی)، آواسازی ها و گفتار دیگران را تقلید کنیم. این موضوع که ما انسانها «سیستم تقلید» را بطور اختصاصی در مغز داریم، از اکتشافات دانشمندی به نام کارل لیپمن میباشد. بخش مهم مطالعات لیپمن حول این موضوع بوده که تقلید در دو ناحیه لوب پریتال و فرونتال مغز صورت می گیرد. در یافته های جدید علم عصب شناختی کلاسیک «نورون های آینه ای» مورد بررسی قرار گرفته اند. مطالعه مغز انسان ها با fMRI ثابت کرده که نورون های آینه ای شبکه ای از نورون ها در قشر فرونتال تحتانی و قشر پریتال تحتانی هستند که در زمان تقلید فعال می شوند.
تقلید در کودکان
نوزادان توانایی درک نتایج اعمال قبل از رخ دادن آنها را دارند، بنابراین براساس این توانایی آنها به گونه ای میتوانند چیزی را که دیده اند کپی برداری کنند. اندرو ملتزوف (meltzoff) روانشناس آمریکایی آزمایشی را بر روی نوزادان ۱۴ ماهه ای که رفتار بزرگسالان را تقلید می کردند اجرا کرد. بر این اساس او به این نتیجه رسید که نوزادان قبل از تلاش برای تقلید یک رفتار، درکی از هدف مورد نظر (رفتاری که می خواهند تقلید کنند) را دارند، حتی اگر در کپی برداری از آن شکست بخورند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمایشها، نوزادان قادر به تقلید حالت های چهره در چند روز اول زندگی هستند.
در حدود ۸ ماهگی کودکان قادر به تقلید از مراقب خود، هنگام بازی هایی مثل دالی موشه هستند. همچنین می توانند ژست های آشنا مثل بای بای کردن و دست زدن را تقلید کنند. در حدود ۱۸ ماهگی نوزادان شروع به تقلید بعضی از اعمال بزرگسالان مانند برداشتن گوشی تلفن اسباب بازی و گفتن سلام، جارو کردن با جاروی اسباب بازی و… می کنند.
در حدود ۳۰-۳۶ ماهگی، نوباوه گان شروع به تقلید از بزرگسالان بصورت تظاهر به آماده شدن برای کار و مدرسه می کنند. آنها کلماتی که بزرگسالان در گفتار خود می گویند را تقلید می کنند. برای مثال کلمه کاسه را وقتی که بزرگسالی می گوید “آن کاسه را بده” تکرار می کنند. همچنین ممکن است شیوهی ارتباطی اعضای خانواده را با استفاده از ژست ها و کلمات مشابه کپی کنند. برای مثال یک نوباوه وقتی ببیند پدرش از مادرش خداحافظی میکند، خواهد گفت بای بای مامان!
کارول آکرمن در زمینه تقلید نوباوه، تحقیقاتی انجام داده است. او دریافت که کودکان در سن ۲ سالگی خود را وارد بازی های تقلیدی میکنند تا با همدیگر ارتباط برقرار کنند.
سه الگوی رایج تقلیدی که اکرمن به آنها دست یافته است شامل:
- دوسویه : رایج ترین نوع بازی تقلیدی است که طی آن دو کودک به ترتیب و مکررا عملی را برای بازی انجام می دهند، مثلا توپ را به هوا پرتاب می کنند.
- به دنبال رهبر : همانطور که از اسمش پیداست شامل کودکی می شود که رفتارهای متفاوت کودک دیگری را به ترتیب تقلید میکند.
- هدایت-پیروی : همانند بازی تقلیدی به دنبال رهبر است با این تفاوت که حرکات این بازی به فضای بیشتری نیاز دارند. مانند حرکات لی لی کردن از نقطه ای به نقطه دیگر و مسابقه دادن در طول اتاق.
عملی که در نوباوه گان در سنین مختلف تقلید میشود، متفاوت است. نوباوه گان ۲ ساله بیشتر به تقلید حرکتی میپردازند و نوباوه گان ۳ ساله به تقلید شفاهی تمایل بیشتری دارند.
انواع تقلید
۱- خودکار (Automatic imitation) : وقتی یک محرک برای تقلید ارائه میشود، تقلید خیلی سریع انجام میشود. اگر همراه با فعلی که برای تقلید ارائه میشود دستوری هم جهت با آن صادر شود، سرعت تقلید افزایش مییابد.
۲- اضافی (Over imitation) : تقلید اضافی تمایل شدید کودک برای کپی برداری از تمام رفتارهای الگوی فرد بزرگسال است. حتی مولفه هایی که برای انجام وظیفه لازم نیستند. در واقع این نوع تقلید نشان میدهد افراد از تقلید استفاده میکنند تا با دیگر افراد ارتباط برقرار کنند.
۳- معوق (Deferred imitation) : پیاژه اصطلاح تقلید معوق(تاخیری) را ابداع کرد و بیان کرد این تقلید در نتیجه افزایش توانایی کودکان برای شکل دادن نمونه های ذهنی رفتار اجرا شده توسط دیگران به وجود می آید. در واقع این تقلید توانایی تولید دوباره رفتار یا سلسله رفتارهای قبلی است که نمونه ای از آنها درحال حاضر در محیط در حال اجرا نمیباشد.
با افزایش سن کودک توانایی اش برای تقلید معوق افزایش مییابد، به ویژه در 2 سالگی. از دو سالگی کودکان قادر به تقلید سلسله رفتار، با تاخیری تا حداکثر ۳ ماه هستند. این توانایی به این معناست که آنها قادر هستند دانشی که از یک موقعیت محیطی یا یک شی بدست آورده اند را به موقعیت یا شی دیگری تعمیم دهند.
نقش تقلید در اجتماع
محققان به این نتیجه رسیدهاند که گرایش طبیعی به دنبالهروی از جمع باعث میشود افراد بیشتر بر اساس نظر اعضای خانواده، دوستان و همسایه ها تصمیم بگیرند و این باعث تصمیمگیریهای غلط میشود. این پژوهشگران میگویند اینکه افراد با “دنبالهروی از جمع” اغلب اشتباه میکنند از نظر تکاملی در ذات موجودات است، به عبارت دیگر موجودات، برای این رفتار برنامهریزی شدهاند.
دنباله روی از جمع مسئول بسیاری از اشتباهات تاریخی و فجایع بشری شناخته شده است؛ زیرا میل طبیعی به پیروی و تعلق داشتن به جمع به توانایی افراد در تصمیم گیری درست لطمه میزند. اجتماع نیرویی قدرتمند در طبیعت و جامعه است. تکرار کردن آنچه دیگران انجام دادهاند در بسیاری موارد میتواند مفید باشد، مثلا اینکه چه تلفنی بخریم. اما مسئله وقتی بوجود میآید که آنچه دیگران انجام میدهند با باورهای شخص در تعارض باشد.
از این رو افراد در گروههای اجتماعی تکامل یافته به تغییرات محیط اطراف ابتدا به کندی واکنش نشان میدهند اما بعد در واکنشی سریع، تغییراتی را که جامعه طلب میکند اعمال میکنند. این پدیده را برای مثال میشود در خرید، مد یا فرار گروهی در هنگام خطر دید. به عبارت دیگر به جای تصمیم گیری شخصی، بیشتر افراد بیش از حد به اطلاعات اجتماعی وابسته و از نظر تکاملی مستعد هستند که تحت تاثیر همسایگانشان قرار بگیرند، در واقع “ذهنیت گلهوار” مبنای تصمیم گیری قرار میگیرد.
اساس رفتارهای افراد در جمع، تطبیق با جمع است.
منبع : روانشناسی رشد، لورا برک