دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

نقش احساسات در تبلیغات انتخاباتی

تبلیغات انتخاباتی

تبلیغات انتخاباتی که باعث می شود مردم به فردی رای دهند، تنها در یک کلمه خلاصه می شود : احساساتبله تعجب نکنید. مطالعات نشان می دهد که مردم به احساسات شان بیش تر اکتفا می کنند تا به اطلاعات.

محققان ۶ احساس اصلی را پایه گذاری کرده اند که آنها را شادی، ترس، غم، خشم، حیرت و انزجار می نامیم(اکمان، ۲۰۰۳، ایزارد، ۱۹۹۴). احساسات روش بنیادین فهم دنیا است. آنها به ما می گویند که چه می خواهیم و چه نمی خواهیم. تکامل احساس را در اختیار ما گذاشته است که خودمان را سازماندهی کنیم. 

جامعه ی ایران به لحاظ فرهنگی و رفتاری، مردمی به شدت احساسی و هیجانی است. شاید بتوان  صحت این ادعا را در تعداد شعرا و گرایش و علاقه ی مردم به طبع شعر و شاعری دانست. در طول تاریخ چند هزار ساله ایران تعداد فلاسفه و دانشمندان از شعرا بیشتر نبوده است، در حالی که در غرب درست برعکس این جریان است. همین ویژگی مردم شناسی و فرهنگی منجر به این شده است که در تصمیمات و انتخاب های خود چه در عرصه ی زندگی فردی و چه فعالیت های اجتماعی و سیاسی باز به صورت احساسی عمل کنیم. می توان جامعه ایران را مشابه سیستم لیمبیک مغزی و جوامع غربی را مشابه کورتکس مغز، دانست.

در فرایند انتخابات هر یک از کاندیداها معمولا با سبک و سیاق خاصی تبلیغ می کنند. نکته ی قابل ذکر این است که در انتخابات شورای شهر و روستا به سبب مقیاس محلی بودن و برخوردهای نزدیک نامزدها با مردم و شهروندان معمولا از شیوه هایی که رنگ و بوی احساسی تر دارد و برانگیزاننده ی عواطف و هیجان شهروندان باشد، بیشتر استفاده می کنند. برخی با پوشیدن لباس های محلی و ویژه همان شهر سعی می کنند خود را از بطن مردم بدانند. در حالی که در طول عمرشان حتی یکبار هم لباس عشایر و بومیان را نپوشیده اند.

در انتخابات ریاست جمهوری برخی با آهنگ و موسیقی محلی و قومی و با تکلم به گویش های محلی مردم را به هیجان وا می دارند. برخی با تحریک احساسات ناسیونالیستی و قومی و شعارهای متعصبانه ی قومی به طور غیر مستقیم و ناخودآگاه به ناسیونالیسم منفی دامن می زنند، که به همبستگی ملی خدشه وارد می کند و گروه ها و اقوام را روبروی  هم قرار می دهند. نامزدها با شعارهای پوچ و بی پشتوانه (بعضا متضاد با مواد قانون اساسی)، و دادن وعده های متعدد و شام و ناهار، افکار عمومی و کم سواد جامعه را به به بازی گرفته و رای آنان را به نوعی می دزدند.

برخی نامزدهای ریاست جمهوری با سو استفاده از اقشار کم درآمد و آسیب دیده ی جامعه سعی می کنند با تحریک عواطف شهروندان چهره ی مثبتی از خود در میان جامعه ی هدف ایجاد کنند، که عملی قبیح و دور از انسانیت است. این که با پوشیدن لباس رفتگران شهرداری و کارگران معدن و یا حتی عکس گرفتن و سر زدن به معلولان جسمی و ذهنی جامعه و رفتن به نهاد بهزیستی در تلاش هستند آرا را به سمت خود جذب کنند، این درست ریشخند به دموکراسی حقیقی و خرد جمعی و به مسخره گرفتن شعور و فهم شهروندان است. این کار باعث می شود مردم از روی احساسات اقدام به انتخاب نماینده ی منتخب کنند که پیامدی بس بد به دنبال دارد .

تبلیغات انتخاباتی

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی، نیاز به گفت و گو و مشاوره داریم. جهت دریافت وقت مشاوره آنلاین یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ تماس بگیرید.

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها