دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

برقراری ارتباط

دنیا پر از افراد نا آشنای جالب است. هر روز افراد زیادی با شما در ارتباط اند که می توانند بالقوه دوستان یا خاطر خواه های شما باشند. در این مبحث درباره شکستن قالب های محدود کننده و باز کردن سر صحبت با افرادی می پردازیم که برای شما جذاب هستند. شروع  رابطه ، یک هنر است. با پیروی از چند قاعده و پیشنهاد ساده می توانید تا حد زیادی احساس خجالت در برابر غریبه ها را کاهش دهید.

ارتباط

دنیا پر از افراد نا آشنای جالب است. هر روز افراد زیادی با شما در ارتباط اند که می توانند بالقوه دوستان یا خاطر خواه های شما باشند. در این مبحث درباره شکستن قالب های محدود کننده و باز کردن سر صحبت با افرادی می پردازیم که برای شما جذاب هستند. شروع رابطه ، یک هنر است. با پیروی از چند قاعده و پیشنهاد ساده می توانید تا حد زیادی احساس خجالت در برابر غریبه ها را کاهش دهید.

ترس از افراد غریبه

این ترس از دو منبع ناشی می شود: محدودیت های اجتماعی تاریخ گذشته قرن نوزدهم و خودگویی های درونی که باعث احساس کم ارزشی در فرد می شوند. قواعد جامعه قرن نوزدهم حکم می کردند که قبل از شروع صحبت با غریبه ها باید شخص سومی آن ها را معرفی می کرد. این قاعده همچنان بصورت پنهان باقی مانده است. ممکن است ترس شما تحت تاثیر افکار منفی عادتی باشد. ممکن است چنین حرف هایی را به خود بگویید: ” آن ها نمی خواهند با من صحبت کنند.” ،” آن ها احتمالا من را دوست ندارند.” در این مواقع به خود به عنوان فردی حقیر، بی ارزش و غیر جذاب نگاه می کنید.

در ادامه به روش هایی برای غلبه بر این ترس ها می پردازیم.

۱- خود گویی های خود را تجزیه و تحلیل کنید.

خود را در یک موقعیت برقراری ارتباط با جنس مخالف تصور کنید، او توجه کاملی به شما نمی کند؛ چه افکاری به ذهنتان می رسد؟ شما باید قضاوت ها و برچسب های منفی را تغییر دهید. لیستی از برچسب های منفی و جملات تحقیر کننده را تهییه نمایید.در کنار هر عبارت منفی حالت صرفا توصیفی آن را بنویسید. مثلا کنار نادان بنویسید ” وقتی سعی میکنم به صحبت کردن با فرد غریبه فکر کنم ، برای مدتی همه حرف ها از ذهنم می پرند”. به جای خپل می توانید قد و وزن واقعی خود را بنویسید. بخش سخت کار هنگامی است که باز در آن موقعیت ها قرار می گیرید، این بار باید سعی کنید از جملات توصیفی به جای قضاوت منفی استفاده نمایید. هر وقت متوجه شدید که می خواهید به فرد خاصی نزدیک شوید ، سراغ لیستی از ویژگی های مثبت خود که در ذهن دارید بروید. به جای برچسب های تحریف شده همیشگی ، ویژگی های واقعی خود را به خودتان بازگو کنید.

۲- درباره نحوه نزدیک شدن به دیگران تجدید نظر نمایید.

ترس شما از طرد شدن عمدتا حاصل این عامل است که ملاقات با فرد غریبه جذاب را چگونه برای خودتان مفهوم بندی و قالب بندی کرده اید. چند قالب بندی منفی: ” آن ها فکر می کنند که من از آن ها چیزی می خواهم” احتمالا آن ها به من توجه نخواهند کرد” . توجه نمایید ، تمام این جملات این پیام را دارند که امیدوار نباشید که چیزی عایدتان  شود. حالا زمان آن است که در تجربه درونی خود از ملاقات با افراد مورد علاقه ، تجدید نظر کنید.

طرف مقابل آنقدر هم که فکر می کنید سطح بالا نیست. اگر علاقه شما از طرف او پذیرفته نشود ، فقط یک فرصت را از دست داده اید، نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر.

۳- طرد را دوباره مفهوم بندی کنید.

پست های مرتبط

وقتی به فردی نزدیک می شوید، شما یک هدیه به او ارائه می دهید و آن هدیه فرصت ارتباط متقابل است. اگر او این هدیه را رد کند، می توانید نپذیرفتن هدیه از سمت او را به شکل  های مختلفی تعبیر کنید. این طرد شدن می تواند به صد ها دلیل روی دهد. ممکن است فردی را به نهار دعوت کنید و او بگوید” نه، امروز نمی توانم، باشد وقتی دیگر” شما می توانید نه او را یک تو دهنی تعبیر نمایید و خرد شوید. اما این تنها یکی از حالت های ممکن است، ممکن است او در رژیم بوده باشد. شاید نهار خورده ، شاید با فرد دیگری قرار داشته باشد. همین الان حداقل بیست و پنج دلیل را بنویسید که چرا ممکن است پیشنهاد یک فرد نسبتا غریبه را برای نهار رد کنید. حالا ببینید در چندتا از موارد فرد مقابل را به خاطر برخی ویژگی های عاطفی یا جسمی رد کرده اید. واقعیت آن است که شما فرد غریبه را به قدر کافی نمی شناسید که آن ها را رد کنید.

۴- با حالت هیجانی هنگام عدم پذیرش خواسته طرف مقابل، مقابله کنید.

اولین کار این است که چند نفس عمیق بکشید و به حالت بدنی خود توجه نمایید. سعی کنید بدن خود را در وضعیت رهاشدگی قرار دهید.

۵- برای مورد طرد قرار گرفتن طرح و برنامه بچینید.

باید انتظار داشته باشد هفته ای سه بار خواسته شما را با صدای بلند رد کنند. سعی کنید با هدف تجربه و یادگیری نحوه مواجهه با رد در خواست، شروع به گفتگو با افراد غریبه کنید. تمام پروسه این ارتباط را بعدا بررسی کنید و خود را با اطلاعاتی که در سطور قبل ارائه شد، مورد بررسی قرار دهید.

                                                                                         ارتباط

۶- راهبرد های ایجاد تماس یا ارتباط

برای ایجاد تماس موفق تنها دو قاعده اساسی وجود دارد: اول ، چیزی را بدست می آورید که آن را بدهید. یعنی وقتی می خواهید به شما توجه شود ، علاقه نشان داده شود، احترام گذاشته شود و شما را دوست داشته باشند باید شما نیز این هارا برای دیگران فراهم نمایید. دوم، باید به جای تمرکز درونی تمرکز بیرونی داشته باشید. به جای آماده سازی جمله بعدی یا نگرانی درباره مدل مو یا ناشی بودن به حرف های فرد مقابل گوش دهید.

۷- از زبان بدن استفاده نمایید.

قوی ترین روشی که می توانید از طریق آن افراد دیگر را از خودتان دور کنید، زبان بدن است. افراد خجالتی این خصوصیت ها را دارند که از تماس چشمی اجتناب می کنند، حالت چهره خود را سفید و ناگویا می سازند و از دیگران فاصله می گیرند.

برای ایجاد تماس با دیگران به زبان بدن نیاز دارید:

  1. بسوی فرد مقابل بروید.
  2. بدن خود را بسمت جلو متمایل نمایید.
  3. با فرد تماس چشمی داشته باشید.
  4. تبسم کنید.
  5. جلوی واکنش های خود را نگیرید، اجازه دهید خود را نشان دهند.
  6. فرد مقابل را لمس کنید.

۸- از یخ شکن ها استفاده کنید.

تنها راه شروع گفتگو این است که شروع به صحبت کنید. بهتر است فرض کنید دیگران هم مانند شما از ارتباط لذت می برند. زیاد مهم نیست برای شروع چه می گویید ، آن چه مهم است این است که فرد مقابل را دعوت به پاسخ دادن کنند. هر گاه در رابطه تمرکزتان را از دست دادید و جمله ای برای شروع گفتگو نیافتید می توانید از جمله های استاندارد زیر بهره ببرید: ” اطلاعات بخواهید ، نزدیکترین آرایشگاه به اینجا کجاست.” ، “اظهار نظر کنید، کیف پولتان چه طرح جالبی دارد.”، کمی شوخی بکار ببرید” ، ” از رویداد های در حال حاضر استفاده نمایید”. برای ادامه ارتباط ، هنر شنیدن و گفتن را باید بیاموزید. ( مهارت ارتباط موثر، مطالب متنوعی دراین موضوع، در سایت موجود است)

منبع: مک کی ، متیو. دیویس، مارتا و فنینگ ، پاتریک. پیام ها ( مهارت های ارتباطی). ترجه رحیمی. نشر ارجمند

 

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها