دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

رابطه جنسی چیست؟

روش های مختلف رابطه جنسی

رضایت جنسی یکی از مهمترین مسائل در زمان برقراری روابط جنسی است. رضایت دو طرفه یعنی هر دو نفر بخواهند که با هم تماس جنسی داشته باشند.

زنان

رابطه جنسی یک غریزه طبیعی در وجود انسان‌هاست و از نظر روانشناسی یک ابزار برای نشان دادن روابط عاطفی عمیق بین دو شخص محسوب می‌شود. سکس به روش‌ها و اشکال مختلفی انجام می‌شود اما معنایی فراتر از آمیزش جنسی دارد؛ با یادگیری روش صحیح سکس می‌توانید کیفیت رابطه زناشویی‌تان را ارتقا داده و به اوج لذت برسید.

هر عملی که بتواند باعث تحریک جنسی توسط شخصی دیگری شود، رابطه جنسی نامیده می‌شود. روابط جنسی معنای فرای آمیزش جنسی را در بر گرفته و اعمال دیگری مانند معاشقعه، بوسیدن، نوازش کردن، آمیزش دهانی و…. را شامل می‌شود. داشتن تمایل جنسی یکی از شاخصه‌های اصلی هر انسانی است که برای ابراز احساسات از آن استفاده می‌کند. اگر تحریک جنسی توسط خود فرد و با تخیلات جنسی صورت گیرد، خودارضایی نامیده می‌شود.

فواید رابطه جنسی 

درست است که میل به برقراری رابطه در اصل برای بچه‌دار شدن در انسان پدید آمده اما تولد فرزند دلیل اصلی سکس نیست، دلیل اصلی سکس، کسب لذت است.

اگر آمیزش جنسی در شرایط مناسب انجام شود، می‌تواند در ابعاد مختلف سلامت جسم و روان انسان تأثیر بگذارد. برای مثال اکثر تحقیقات نشان می‌دهند که داشتن عملکرد جنسی مناسب و احساس رضایت از رابطه زناشویی تا حد بسیاری با کاهش استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره در ارتباط است. همچنین این امر با ارتقای سیستم ایمنی می‌تواند احتمال بروز بسیاری از بیماری‌ها را نیز کاهش دهد.

پژوهش‌هایی که کیفیت روابط جنسی را در افراد میانسال مورد بررسی قرار داده‌اند، بیانگر این هستند که رضایت جنسی در این دوران حتی می‌تواند بر عملکرد ذهن نیز تأثیر بگذارد و با ایجاد فعالیت بیشتر در قسمت هیپوکامپ در بهبود عملکرد حافظه فرد نیز نقش داشته باشند. به طور کل می‌توان گفت داشتن مقدار مناسبی رابطه جنسی در این دوران که با رضایت خاطر همراه باشد، می‌تواند مشکلات ذهنی مرتبط با سن را کاهش داده و به انعطاف‌پذیری مغز فرد کمک کند.

روش های مختلف رابطه جنسی

۱- رابطه جنسی همراه با دخول

این روش که اغلب از آن به عنوان سکس کامل نیز یاد می‌شود، به دو طریق واژینال و مقعدی(Anal) صورت می‌گیرد. متخصصان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که سکس واژینال برای هر دوی زوجین خوشایندتر است، در حالی که سکس مقعدی همواره با خطرهای جسمانی و روانی مختلف همراه است. برای مثال احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی هنگام رابطه مقعدی بسیار بیشتر است.

۲- رابطه جنسی بدون دخول

پست های مرتبط

در این روش همه مراحل یک رابطه، از تحریکات اولیه گرفته تا تجربه برانگیختگی، رسیدن به ارگاسم و ارضای جنسی می‌تواند اتفاق بیفتد، با این تفاوت که دخول صورت نمی‌گیرد و زوجین تنها از طریق معاشقه و نوازش‌های عاشقانه میل جنسی خود را ارضا می‌کنند. به کارگیری این روش در زمانی که زن شرایط روانی مناسبی برای برقراری رابطه ندارد و در دوران عقد یا نامزدی که زوجین با محدودیت‌هایی در این زمینه رو به رو هستند، می‌تواند تا حد بسیار زیادی کمک کننده باشد. چراکه نه تنها نیاز جنسی افراد را برآورده می‌کند بلکه باعث افزایش صمیمیت و پیوند بین زوجین نیز می‌گردد. این نوع رابطه در شرایطی همچون بارداری نیز توصیه می‌شود.

۳- رابطه جنسی دهانی 

رابطه دهانی(Oral) در واقع یکی دیگر از روش‌های سکس بدون دخول است.

۴- رابطه جنسی با محوریت یک عضو خاص از بدن 

برخی افراد در روابط جنسی خود فانتزی‌های شدیدی در مورد عضو خاصی از بدن نظیر انگشتان پای زن دارند که به آن فتیش گفته می‌شود. در این وضعیت فرد در طول رابطه از طریق انجام اعمالی نظیر بوسیدن یا مکیدن انگشت پای زن اوج لذت جنسی را تجربه‌ می‌کند. اگر فردی که این فانتزی را دارد، نتواند ارضای جنسی با روش‌های دیگر را تجربه کند و تنها از این طریق به سکس بپردازد، ممکن است باعث ایجاد نارضایتی فرد مقابل شود. 

یک رابطه جنسی ایده آل

برای داشتن یک رابطه ایده آل، تنها توجه به احساسات و علایق جنسی خودتان مهم نیست بلکه باید به خواسته‌های شریک جنسیتان نیز توجه کنید. شناخت بدن همسر و استفاده از روش‌های مختلف، کمک می‌کنند تا متوجه علائق خود و همسرتان بشوید. درباره خواسته‌ها و احساسات خود با شریکتان صحبت کنید؛ هر چه صمیمیت زناشویی شما بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانید با یکدیگر گفتگو کنید.

با توجه به عوامل مختلف، به طور میانگین داشتن سکس بین ۱ تا ۲ بار در هفته نرمال و طبیعی است. به طور خلاصه تعداد مشخصی که برای همه صادق باشد، وجود ندارد و رضایت زوجین از کیفیت رابطه زناشویی خودشان مهم است(کمیت زیاد مهم نیست).

رضایت جنسی

رضایت جنسی یکی از مهمترین مسائل در زمان برقراری روابط جنسی است. رضایت دو طرفه یعنی هر دو نفر بخواهند که با هم تماس جنسی داشته باشند. هر دو طرف می‌توانند هر زمانی که بخواهند تماس جنسی را متوقف کنند. به هیچ وجه اجازه ندهید که کسی شما را مجبور به آمیزش جنسی کند. صمیمیت زناشویی به شما کمک می‌کند تا در این مورد به راحتی با همسرتان صحبت کنید.

گرایشات جنسی

دگرجنسگرایی، هم جنس گرایی و دوجنس گرایی تمایلات و گرایشات اصلی انسان در برقراری رابطه را تشکل می‌دهند. دگر جنس گرا به افرادی گفته می‌شود که تمایل به برقراری رابطه با جنس مخالف خود را دارند. هم جنس گرا‌ها افرادی هستند که تمایل به برقراری رابطه با هم جنس خود داشته و به جنس مخالف تمایل جنسی ندارند. دوجنس گرا‌ها (Bisexual) هم به جنس موافق و هم به جنس مخالف خود گرایش دارند. تحقیقات بسیاری بر روی گرایشات جنسی انجام شده است و به طور کلی می‌توان گفت که ژنتیک، هورمون‌های زمان جنینی، شرایط محیطی و زیستی از جمله اصلی‌ترین عناصر در شکل گیری گرایشات جنسی انسان است. 

رابطهرابطه جنسی و سکته قلبی

یک باور که بیش از همه بیماران قلبی را آزرده می‌کند و سال‌هاست که جای خود را در افکار عموم باز کرده، ارتباط میان رابطه جنسی و بروز سکته قلبی است. در این امر که رابطه جنسی تأثیراتی را بر قلب می‌گذارد، هیچ شکی وجود ندارد. فشار خون و ضربان قلب به هنگام برقراری رابطه به شدت بالا می‌روند که همین امر می‌تواند موجب افزایش خطر بروز سکته قلبی در انسان شود. اما یک تحقیق جدید در آلمان نشان می‌دهد که احتمال اینکه فرد به هنگام برقراری رابطه جنسی یا اندکی پس از آن سکته قلبی کند، بسیار اندک است.

در یک تحقیق که در دانشگاه “اولم” انجام شده، پژوهشگران داده‌های پزشکی ۵۳۶ بیمار را که به تازگی سکته قلبی کرده بودند، مورد مشاهده و بررسی قرار دادند. جنسیت بیشتر این بیماران مذکر بوده است. شرکت‌کنندگان در این پژوهش باید در یک فرم به پرسش‌هایی در مورد رابطه جنسی خود پاسخ می‌دادند؛ از جمله اینکه پیش از حمله قلبی، چند بار در هفته رابطه جنسی داشته‌اند و آخرین رابطه ‌جنسی‌شان به چه زمانی باز می‌گشته است.

از میان شرکت‌کنندگان تنها سه نفر گفته بودند که به هنگام برقراری رابطه دچار حمله قلبی شده‌اند. ۸۰ درصد پرسش‌شوندگان گفته بودند که میان آخرین رابطه جنسیشان و حمله قلبی بیش از ۲۴ ساعت فاصله بوده است.

بر اساس همین نتایج به نظر می‌رسد این موضوع که فعالیت جنسی نقش مهمی در بروز سکته قلبی دارد، بسیار بعید باشد. پژوهشگران دانشگاه اولم به طور متوسط این بیماران را به مدت ده سال زیر نظر داشته‌اند. در طی این مدت ۱۰۰ نفر از این بیماران بار دیگر دچار حمله قلبی شده‌اند که به گفته پژوهشگران این موضوع ارتباطی با تعداد دفعات برقراری رابطه جنسی، پیش از بروز سکته قلبی نداشته است.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که برقراری مرتب رابطه جنسی می‌تواند موجب افزایش کیفیت زندگی شده، میزان استرس را کاهش داده و از ابتلا به افسردگی جلوگیری کند. به گفته انجمن قلب آلمان، فشاری که قلب به هنگام برقراری رابطه متحمل می‌شود، بیشتر از فشاری نیست که به هنگام پیاده‌روی سریع به آن وارد می‌شود.

پرسشنامه آنلاین مسائل جنسی 

۵ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها