دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

رابطه جنسی مقعدی

دلایل گرایش و عوارض رابطه مقعدی

رابطه جنسی مقعدی یک توافق دو طرفه برای دست یافتن به لذت است. اگر هر یک از طرفین از این مسئله لذت نبرد، نباید در رابطه جنسی تکرار شود.

رابطه جنسی مقعدی
  • آیا رابطه جنسی مقعدی می تواند لذت بخش باشد؟
  • مضرات سکس مقعدی چیست؟
  • چگونه می توان رابطه جنسی مقعدی بدون درد برقرار کرد؟

ممکن است شما راجع به رابطه مقعدی شنیده باشید، یا دوست داشته باشید آن را امتحان کنید. این رابطه اغلب توسط مردان درخواست می شود، با این حال برخی زنان هستند که از رابطه مقعدی لذت می برند و تمایل به تجربه آن را در رابطه جنسی نشان می دهند. گرچه عوارض این نوع رابطه زیاد است و احتمال انتقال بیماری های مقاربتی بالاتر است، اما گاهی زوجین برای تنوع در رابطه جنسی خود یا کسب لذت بیشتر برای انجام این رابطه توافق می کنند.

در تاریخ زندگی بشر و در فرهنگ‌های گوناگون نظرات متفاوتی نسبت به این گونه رابطه جنسی وجود داشته ‌است؛ برخی فرهنگ‌ها نظر مثبت تری نسبت به دیگر فرهنگ ها دارند، اما به صورت تاریخی این رفتار جنسی ممنوع و گاهی محکوم بوده ‌است، به ویژه هنگامی که صحبت از ادیان به میان می‌آید. این نوع رابطه جنسی نوعی چیرگی یکی (کسی که دخول را انجام می‌دهد) بر دیگری (کسی که دریافت‌کننده است) را نشان می‌دهد.

رابطه جنسی مقعدیرابطه جنسی مقعدی

هنگامی که دخول از طریق مقعد صورت گیرد، رابطه جنسی مقعدی نامیده می شود. چنین رابطه ای با دخول به مقعد زن و یا مرد می تواند ایجاد شود. رابطه مقعدی در همجنس گرایی مردان نیز دیده می شود. این نوع رابطه جز روابط جنسی پر خطر است، اما با رعایت نکات بهداشتی می توان از بروز بسیاری از عوارض پیشگیری کرد.

ارتباط جنسی مقعدی بر خلاف تصور عمومی تنها یک رابطه جنسی بین مردان همجنسگرا نیست. هویت جنسی انسان ها از مجموعه ای از نیازها و امیال و خواسته ها تشکیل شده است که رابطه مقعدی یکی از اشکال آن است.

افراد ممکن است از راه تحریک انتهای عصب محیطی مقعد احساس لذت کنند یا به اوج لذت جنسی برسند. این لذت در مردان از تحریک غیر مستقیم پروستات و در زنان با تحریک کلیتوریس روی می‌دهد.

علل گرایش به سکس مقعدی

عموما مردان متقاضیان رابطه جنسی مقعدی هستند. یکی از علل مهم آن، ناتوانی آنها در به ارگاسم رساندن همسرشان است. ممکن است به دلیل همین، دوست داشته باشند به طریق دیگری وارد رابطه جنسی شوند، یا به دلیل کنجکاوی تمایل به داشتن این نوع رابطه را داشته باشند.

برخی مردان به علت اینکه پوزیشن دخول مقعدی را تحریک کننده تر می دانند، دوست دارند در این حالت رابطه جنسی برقرار کنند. لذت‌بخش بودن رابطهٔ جنسی از طریق مقعد به‌علت وجود میزان زیاد پایانه‌های عصبی در بخش مقعد است. در مردان رابطه مقعدی باعث تحریک پروستات می‌گردد. اما از طرف دیگر به‌دلیل وجود پایانه‌های عصبی بسیار، ممکن است که در صورت کم‌توجهی یا عدم آگاهی هر یک از شرکای جنسی، درد زیادی در رابطه مقعدی تجربه شود و خوشی یا لذت نزدیکی فروکش کند. 

پست های مرتبط

عشق سیال

سکس گروهی

علت مهم دیگر تنوع دادن به رابطه جنسی است. مرد ممکن است دوست داشته باشد با تغییر شکل رابطه جنسی به فعالیت جنسی اش غنا ببخشد. برخی از مواقع دختران در رابطه مقعدی مصر هستند، علت این امر می تواند ترس از رابطه واژینال، ترس از بارداری و حفظ پرده بکارت باشد. گرایش به این رابطه در افرادی که اقدام به کودک آزاری و تجاوز جنسی می کنند بسیار بیشتر است.

مضرات سکس مقعدی

مقعد برای دخول طراحی نشده است، اما واژن برای مقاربت ساخته شده است. بدین معنا که مقعد مانند واژن دارای ترشحات لیز کننده و روان کننده نیست. در نتیجه در اثر این خشکی ممکن است بافت مقعد آسیب ببیند و همین آسیب بافتی باعث انتقال بیشتر برخی بیماری ها از قبیل HIV شود. از طرفی مخاطی که در واژن وجود دارد در مقعد وجود ندارد. اسفنکتر مقعد که کمک به نگهداری مدفوع می کند، در حین رابطه مقعدی ممکن است آسیب ببیند. این مسئله در دراز مدت منجر به بی اختیاری مدفوع می شود. به علاوه محیط مقعد، نسبت به محیط واژن، برای انتقال بیماری های مقاربتی خطرناک تر و مستعدتر است. 

رابطه جنسی یک توافق دو طرفه برای دست یافتن به لذت دو طرفه است. اگر هر یک از طرفین از این مسئله لذت نبرد، نباید در رابطه جنسی تکرار شود. برای مثال اگر شما دوست ندارید رابطه مقعدی داشته باشید، می توانید با صراحت خواسته خود را بیان کنید و نباید چیزی که نمی خواهید را به خودتان تحمیل کنید. اما اگر شما هم دوست دارید آن را امتحان کنید و همسرتان هم راضی است، با رعایت مواردی می توانید مضرات آن را کاهش دهید و به عنوان تنوع در رابطه جنسی (و نه یک امر دائمی) از آن بهره ببرید.

رعایت نکات زیر، برای برقراری یک رابطه مقعدی لذت بخش و سالم می تواند مفید باشند:

  • ۱- حتما از کاندوم استفاده کنید.
  • ۲- حتما قبل از آغاز رابطه جنسی، مقعد باید تخلیه شده باشد.
  • ۳- اگر می خواهید دخول مقعدی را تجربه کنید، اول از همه زن باید به ارگاسم رسیده باشد. در یک معاشقه یا دخول واژینال، اجازه دهید همسرتان به ارگاسم برسد. این ارگاسم کمک می کند عضلات کف لگن و مقعد در حالت آرامش باشد، و فرد در این حالت درد کمتری را متحمل می شود.
  • ۴- بعد از ارگاسم، زن به پشت دراز بکشد، در همان وهله اول آلت را وارد نکنید، بلکه از انگشت شروع کنید. حواستان باشد باید با آرامش پیش بروید.
  • ۵- بعد از اینکه کمی با انگشت این کار را انجام دادید، آلت را وارد کنید. از پوزیشن های دیگر فعلا استفاده نکنید. در همان حالت مرد روی زن، این کار با فشار کمتر، درد و آسیب کمتری انجام می شود.
  • ۶- ابتدای دخول آلت، چند دقیقه صبر کنید. سپس حرکات را آرام آرام ادامه دهید تا همسرتان به شرایط عادت کند.
  • ۷- رابطه مقعدی در دفعات زیاد توصیه نمی شود. از آن به عنوان راهی برای تنوع بخشید به رابطه تان استفاده کنید. اگر همسرتان درد احساس کرد، حتما باید فعالیت را متوقف کنید.

پرسشنامه آنلاین مسائل جنسی 

۳.۶ ۵ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها