دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

زمان پایان یک رابطه

هیچگاه به طور قطع نمی توان گفت که رابطه مان کی به آخر خط می رسد

چه زمانی می توانید متوجه شوید که رابطه تان به پایان رسیده است و باید معشوقه تان را ترک کنید؟

پایان یک رابطه

شما هیچگاه متوجه نخواهید شد که چه زمانی باید به رابطه تان پایان دهید. روابطی وجود دارند که در اوج سردی و عدم صمیمیت، به طور ناگهانی رشد کرده و تبدیل به روابط خوبی می شوند. افرادی را می بینیم که بعد از دروغ گفتن و یا خیانت کردن به معشوقه شان، دوباره رابطه شان را ساخته اند.

افرادی را می بینیم که نمی توانستند یکدیگر را تحمل کنند اما با این حال دوباره عاشق یکدیگر شدند. عوامل زیادی وجود دارند که در روابط، دخیل هستند. ما در طول روز با ایده‌هایی روبرو می شویم که بر حسب آنها انتخاب‌هایمان را تغییر می دهیم. ما بر حسب احساسات و عواطف و تفکراتمان، تصمیم می گیریم و انتخابهایی می کنیم.

هیچگاه به طور قطع نمی توان گفت که رابطه مان کی به آخر خط می رسد، چرا که اتفاقاتی ممکن است بیفتد و افراد تغییر می کنند. زمانی که شما در مسیر ارتباط و کشف خودتان حرکت می کنید، رابطه با معشوقه تان بهتر و یا بدتر می شود. شما دو نفر یا با هم رشد می کنید و یا اینکه از هم جدا می شوید. به طور طبیعی، با توجه به اینکه شما تغییر می کنید، رابطه تان نیز تغییر می کند.

پایان یک رابطه

پایان دادن به یک رابطه سرد

تصمیم گیری برای پایان دادن به رابطه عاشقانه می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است شما و شریک عاطفی‌تان به مرور زمان متوجه شوید که علایق، ایده‌ها، احساسات و ارزش‌های متفاوتی دارید. در واقع ممکن است همه چیز آن طور که روز اول رابطه فکر می‌کردید پیش نرود و تفاوت‌ها میان شما و طرف مقابلتان آن قدر زیاد شود که جدایی را به با هم بودن ترجیح دهید. اما در هر صورت به هم خوردن رابطه عاشقانه می‌تواند بسیار دردناک باشد. اگر افراد در این شرایط اصولی عمل نکنند، ممکن است آسیب‌های بسیار جدی به احساسات و سلامت روان یکدیگر وارد کنند.

پایان دادن به روابط آن قدر هم که فکرش را می‌کنید سخت و نگران کننده نیست. همه ما زمانی که به پایان دادن روابط فکر می‌کنیم، دچار استرس شدیدی می شویم، اما باید بدانید که پایان دادن به روابط حتی اگر شما فرد مقابلتان را بسیار دوست داشته باشید، بسیار ساده تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد حدودا، ۱۲ هفته پس از جدایی‌ها، احساسات فرد به حالت عادی بازگشته و نگرانی‌ها و ناراحتی‌ها بسیار کمتر می شود. جالب است بدانید، مغز در هنگام جدایی دچار تغییراتی می شود. تحقیقات نشان می‌دهد ناراحتی پس از جدایی افراد، منجر به فعال شدن قسمتی از مغز می شود که در هنگام آسیب دیدگی‌های فیزیکی فعال می شود. 

رشد فردی بعد از پایان یک رابطه

تحقیقاتی در سال ۲۰۰۳ نشان داد، استرسی که افراد پس از جدایی‌ها تجربه می‌کنند، به رشد فردی آن‌ها کمک می کند، در نتیجه در آینده روابط بهتری را رقم خواهند زد. تحقیقات دیگری نشان داده است که این افراد توانایی‌های بهتری برای ایجاد روابط جدید پیدا کرده اند، همچنین احساس اعتماد به نفس در آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

پست های مرتبط

اگر شما در یک رابطه کاملا سرد و بی فایده قرار دارید؛ اما به خاطر نتایج منفی خاتمه دادن به آن می‌ترسید، سعی کنید به جنبه‌های مثبت و رشد و پیشرفتی که بعد از پایان رابطه می‌توانید تجربه کنید، فکر کنید.

بایدها و نبایدهای پایان دادن به رابطه

به هم زدن هر رابطه عاشقانه‌ای دشواری‌های مربوط به خود را دارد و نمی‌توان هیچ نسخه‌ای را برای همه تجویز کرد. با این حال برخی اصول کلی وجود دارند که هنگام بحث برای پایان دادن رابطه عاطفی می‌توانند به شما کمک کنند.

۱- به آنچه که می‌خواهید بگویید و دلایل آن فکر کنید. برای این کار وقت بگذارید و احساسات و دلایل خود را بیشتر بشناسید. همچنین به واکنش‌های طرف مقابل نیز فکر کنید و برای رو به رو شدن با آن آمادگی داشته باشید. اگر از قبل به واکنش‌ها و حساسیت‌های طرف مقابل خود فکر کرده باشید، می‌توانید برخورد معقولانه‌تری داشته باشید و در آن لحظه بهتر عمل کنید. 

۲- به شریکتان نشان دهید که با وجود تصمیم‌گیری برای پایان دادن به رابطه برای او همچنان ارزش و احترام قائل هستید و احساساتش را درک می‌کنید. برای اینکه گفت و گو را درست پیش ببرید دائماً بر نقاط ضعف فرد مقابل و مشکلات رابطه تأکید نکنید. ابتدا از ویژگی‌های مثبتی که باعث شد این رابطه را شروع کنید بگویید و سپس صادقانه دلایل خود را برای به هم زدن بیان نمایید.

۳- از مکالمه و گفت و گو درباره تمام کردن رابطه اجتناب نکنید. هر چقدر که فرایند اتمام رابطه بیشتر طول بکشد، افراد آسیب بیشتری خواهند دید. بحث در مورد اتمام رابطه را بدون فکر قبلی آغاز نکنید. در این شرایط ممکن است چیزی بگویید که به احتمال زیاد بعداً از آن پشیمان شوید.

۴- به یکدیگر بی‌احترامی نکنید. بگذارید حتی بعد از اتمام رابطه نیز فرد مقابل از شما به خوبی یاد کند. این امر باعث می‌شود که هردوی شما در پشت سر گذاشتن این بحران بهتر عمل کنید. اگر هنگام بحث و گفت و گو نمی‌توانید هیجانات خود را به درستی مدیریت کنید و یا در مورد تصمیم خود شک دارید، حتما از یک متخصص روانشناس کمک بگیرید.

نحوه‌ای که شما رابطه خود را پایان می‌دهید، می‌تواند روابط بعدی زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد. اگر نتوانید از این مرحله به درستی عبور کنید، ممکن است در آینده نیز در انتخاب و پیشبرد روابط عاشقانه دچار مشکل شوید. اگر پس از اتمام رابطه احساس شکست شدیدی می‌کنید و با گذشت زمان هم چنان حس می‌کنید که نمی‌توانید با شرایط سازگار شوید، حتماً برای ارتقای سلامت روان خود و پیشگیری از مشکلات بعدی به یک روانشناس مراجعه نمایید.

منابع :

  1. Inspiring Reasons to End Your Rotten Relationship
  2. How Do You Know When It’s Really Over
۳ ۲ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها