دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

شعور و آگاهی جنسی

از رابطه جنسی چه توقعی دارید

ما انسانها صمیمانه و بدون خجالت باید به این حقیقت برسیم که سکس یعنی عشق ورزیدن. در این صورت است که سکس از گناه و شرم فاصله می گیرد.

شعور جنسی

آگاهی جنسی یعنی فرد درباره ماهیت و مسائل جنسی خود فکر کند، از تأثیری که روی دیگران می گذارد آگاه باشد و ابعاد جنسی زندگی خود را به صورت جرأتمندانه ابراز نماید(اسنل، فیشر و میلر،۱۹۹۱).

بدن انسان شگفت انگیز است و شاید بتوان ارگاسم را یکی از جذاب ترین تجربیات انسانی به حساب آورد. برای مردان ارگاسم شامل انقباضات سریع مقعدی، پروستات و ماهیچه های آلت تناسلی است، با احتساب فرایند انزال، که شامل آزاد سازی اسپرم و دیگر مایعات می شود. کل فرایند لذت در مرد بین ۳ تا ۱۰ ثانیه طول می کشد. پس از این، به مرحله مقاومت می رسیم که بین چند دقیقه تا چند ساعت می باشد. زنان این مرحله مقاومت را تجربه نمی کنند که این امر به آنها اجازه می دهد تا چندین ارگاسم متوالی را تجربه کنند. 

مغز با ترشح دوپامین، غرق لذت شده و باعث می شود شما دوباره مشتاق رسیدن به آن حس شوید. در ادامه این فرایند با ترشح اوکسی توسین همراه می شود که هورمونی برای بوجود آمدن عشق در میان زوج هاست.

در بسیاری از روابط زناشویی، مدام این بحث را می شنویم که مرد به همسرش می گوید: «همه این سال ها انگار با یک جسد رابطه داشتم. هیچ وقت احساسی از خودت بروز ندادی». زن ها هم معمولا جواب می دهند: «این همه سال تو فقط می خواستی سریع تموم کنی و من رو وسط زمین و آسمون رها کنی».

این همان اتفاقی است که آن را کمبود شعور جنسی می نامیم. اکثر مردان و زنان یاد نگرفتند از مرحله سکس حیوانی عبور کنند. یاد نگرفتند در خصوصی و شکننده ترین حالتشان یعنی وقتی در کنار هم لخت دراز کشیده اند با هم صمیمی و صادق باشند.

اکثریت انسان ها شاید حتی یکبار کنار شریک زندگی شان ننشسته و از هم نپرسیدند، منظورشان از سکس چیست؟ ایا به دنبال همدلی و یکی شدن هستند؟ ایا در جستجوی قدرت هستند؟ ایا سکس یک نوع فرار است؟ ایا می خواهند با سکس به یک انسان دیگر تسلط یا مالکیت داشته باشند؟ ایا می خواهند خودشان را تسلیم کنند؟ می خواهند لذت دوست داشتنی بودن را تجربه کنند؟ می خواهند تر و خشک شوند؟ لوس شوند؟ ایا می خواهند بترسند و تحقیر شوند؟

شعور جنسی بر ۲ رکن اساسی استوار است:

  1. آگاهی نسبت به مسئله‌ جنسیت : شامل کلیه‌ دیده و شنیده‌ ها و خوانده‌ های ما درباره‌ امور جنسی است، از تشریح و فیزیولوژی اعضای تناسلی گرفته تا واکنش های روانی، نقش تغذیه و دارو، بیماری های جنسی و….
  2. خودآگاهی جنسی : شامل شناخت فرد از باورها، سلیقه‌ ها و رفتارهای خودش است. هر کسی دارای شخصیت جنسی خاصی است و امیال و خواسته‌ هایی دارد که او را از دیگران متمایز می کند.

شعور جنسی اولیه انسان ها بین ۱۵ تا ۲۰ سالگی شکل می گیرد. در آن سن بدن و انگیزه و نیازهایش با انسان ۴۰ ساله فرق می کند. در ۲۰ سالگی بدن انسان بدون هیچ دلیلی، حتی با چندین روز کم خوابی، قابلیت جنسی اش مخدوش نمی شود. در ۲۰ سالگی تصویری که از بدن شریک جنسی و بدن خود داریم سر حال و بی نقص است، هیچ نوع چین و چروکی در صورت نیست.

ما در سن های بالاتر، وقت آزاد کمتری داریم. مسئولیت های جدی زندگی بخش زیادی از انرژی روزانه ما را می گیرد. بدن ما تغییر اساسی می کند. احساسات و عواطف و حتی نیازهای خشنود کننده ما فرق می کند. آدم های میانسال باید برای سکس صبر کنند و برنامه ریزی کنند، باید حواس شان به بچه های شان باشد، باید صبح زود به سر کار بروند.

پست های مرتبط

بسیاری از زوج ها به شکلی غیرعادی، خود را از داشتن یک رابطه جنسی عاشقانه محروم می کنند. آنها با ایجاد فاصله زمانی بین روابط جنسی شان، امیدوارند صاحب عطش جنسی از نوع دورانِ جوانی شوند. در صورتی که بعد از ده سال رابطه زناشویی، تنها چیزی که مدام نصیب شان می شود، فاصله بیشتر بین سکس قبلی و بعدی شان خواهد بود.

حیوانات هم سکس دارند، ولی ما میل و هوس و لذت جنسی داریم. انسان ها می خواهند حس کنند که خواستنی هستند، که مرکز جهان یک نفر دیگر هستند، که بدنشان برای یک فرد دیگر مطبوع است. برای همین، مردان و زنان باید با هم حرف بزنند و برای رابطه جنسی، قصه و داستان درست کنند.

سکس یک هدف نیست که به آن دست یابیم. سکس یک لذت است که باید تجربه کنیم. لذت هم، مدام می تواند تعریف بهتر و عمیق تری داشته باشد. ما انسان ها صمیمانه و بدون خجالت باید به این حقیقت برسیم که سکس یعنی عشق ورزیدن. در این صورت است که سکس از گناه و شرم فاصله می گیرد.

مردان و زنان می توانند مراحل خیلی انسانی تری از هوس و میل جنسی و لذت را تجربه کنند، اگر به دام توقع و تربیت حیوانی از سکس نیفتند.

منبع : (Sexual Intelligence : What We Really Want from Sex  (by Marty Klein

خردجنسی-فرشید مرادیان (بد آگاهی جنسی)

پرسشنامه آنلاین مسائل جنسی 

۵ ۳ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

8 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهریار
۱۳۹۸/۰۸/۰۴ ۲۰:۱۴

با درود
به قول شاعر: هر چه می خواهد بگوید هر که میخواهد…
واقعیت این نیست. واقعیت این است که شما هر تعریف و تمجید و بزرگنمایی ای که از سکس داشته باشید و بخواهید بر آن جامه قدسیت و انسانیت و از این گونه لعابها بپوشانید؛ از نظر طبیعت کمترین اهمیتی ندارد. طبیعت تمام این تمهیدات را تنها برای یک چیز فراهم ساخته: تولید مثل..

هما
پاسخ به  شهریار
۱۴۰۰/۰۷/۱۲ ۱۲:۴۰

با سلام. احسن بر شما اقا شهریار منم مثل شما فکر می کنم ، بعلاوه اینکه سکس یک تخلیه هیجانی لذت اور است. همان هیجانی که به متجاوزین و اشرار افسار گسیخته ای که نمی توانند هیجانات خود را کنترل کنند، اجازه تعرض و تجاوز به حریم قربانیانشان را داده است

رعنا
۱۳۹۹/۰۳/۲۷ ۱۵:۲۵

سلام مثل همیشه مطالب شما عالی بود موفق باشید …

نیما
۱۳۹۹/۰۴/۱۹ ۰۸:۴۲

سلام. من خانومم رو سینه اش حساسه خیلی به ندرت میزاره دست بهش بزنم.

VKOOK
پاسخ به  نیما
۱۴۰۱/۰۸/۱۱ ۰۱:۵۸

پس دست نزن

هما
۱۴۰۰/۰۷/۱۲ ۱۲:۴۹

درود بر استاد گرامی جناب دکتر نوربخش. با اجازه شما نظرم را ابراز می کنم …… عشق هیچگونه ارتباطی با سکس که یک تمایل فیزیولوژیکی است، ندارد. برای رسیدن به عشق باید از درک بالایی بهره گرفت