دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

مدیریت روابط عاطفی

رابطه مان را ادامه دهیم یا آن را تمام کنیم؟

چگونه می‌توان شخصی را پیدا کرد که ارزش سرمایه گذاری عاطفی یا ایجاد رابطه بلند مدت را داشته باشد؟

مدیریت روابط عاطفی

برخی تصمیم‌ها در زندگی انسان نقش مهمی‌ ایفا می‌کنند. تصمیم برای ایجاد رابطه عاطفی با یک فرد، از این دست تصمیم‌هاست. از آن جایی که روابط عاطفی تاثیرات بسیار زیادی بر روح و روان انسان می‌گذارد، بیشتر افراد به دنبال ثبات و آرامش در روابط خود هستند. هیچ کس دوست ندارد مدام با افراد گوناگون وارد رابطه شود؛ زیرا پایان دادن به یک رابطه عاطفی و فراموش کردن فردی که در زندگی انسان بوده است، اتفاق خوشایندی نیست.

چگونه می‌توان شخصی را پیدا کرد که ارزش سرمایه گذاری عاطفی یا ایجاد رابطه بلند مدت را داشته باشد؟ پاسخ قطعی و مشخصی برای این پرسش وجود ندارد، چرا که شرایط زندگی و شخصیت هر کس با دیگری متفاوت است. برخی از افراد هستند که قبل از پیدا کردن شخص اصلی در زندگی شان با چندین نفر آشنا شده و رابطه برقرار می‌کنند. برخی دیگر، که تعدادشان کم است، تنها با یک نفر وارد رابطه شده و این رابطه را به سرانجام می‌رسانند.

عده ای بر این باورند که هر چه رابطه‌های بیشتری داشته باشند، تجربه‌های بیشتری کسب می‌کنند و در نتیجه بهتر می‌توانند فرد مناسب را پیدا کنند، اما لزوما این گونه نیست. گاهی داشتن رابطه‌های متعدد انسان را سردرگم کرده و قدرت تصمیم گیری درست را از او سلب می‌کند. بودن با افراد گوناگون انتظارات شخص را از طرف مقابل زیاد می‌کند. هر فرد ویژگی‌های مثبتی دارد، اما ویژگی‌های مثبت چندین شخص نمی‌تواند به صورت همزمان در یک نفر جمع شود. در نتیجه، انتظارات شما برآورده نخواهد شد.

برخی معتقدند، باید تنها با یک نفر وارد رابطه شد و همان را دنبال کرد، این طرز فکر نیز درست نیست. هنگامی‌که شما تنها یک نفر را می‌شناسید، شناخت و تجربیات شما منحصر به همان شخص است. تصور می‌کنید همه زن‌ها یا مردهای دیگر مانند او هستند. این موضوع می‌تواند شما را در تشخیص و ارزش دادن به ویژگی‌های مثبت او دچار مشکل کند.

هر دو باور بالا معایبی دارند و نمی‌توان به صورت مطلق آن‌ها را قبول یا رد کرد. پس راه حل چیست؟ چطور متوجه شویم با چه شخصی رابطه پایدار داشته باشیم؟  او را چگونه پیدا کنیم؟ چطور تشخیص دهیم داشتن رابطه با او درست است یا خیر؟

مدیریت روابط عاطفی

با خودتان خلوت کنید و به ۱۰ مورد زیر فکر کنید. این موارد به شما دیدگاه وسیع تری می‌بخشد و راحت تر می‌توانید رابطه عاطفی خود را مدیریت کنید:

۱- آیا زمان و انرژی کافی برای شناخت خود صرف می کنید؟

قبل از این که بخواهید رابطه بلند مدتی را شروع کنید، باید تمام ویژگی‌های خوب و بد خودتان را به درستی بشناسید. تنها در این حالت است که می‌توانید شخص مناسب را پیدا کنید. البته توجه داشته باشید اگر در رابطه ای هستید، باز هم نیاز دارید مهارت‌های زندگی را کسب کنید؛ چرا که یادگیری هر چه بیشتر این مهارت‌ها باعث همبستگی و ایجاد آرامش میان شما می‌شود.

۲- آیا از رابطه‌های قبلی خود، آگاه هستید؟

آیا دلیل به هم خوردن رابطه‌های گذشته خود را به درستی می‌دانید؟ این که شما دقیقا بدانید علت شکست‌هایتان در گذشته چه بوده است، به شما کمک می‌کند تا با فرد مناسب وارد رابطه شوید و آن را حفظ کنید.

۳- چقدر با طرف مقابلتان صادق هستید؟

آیا واقعا می‌توانید درباره مشکلاتی که قبلا داشته اید با او صحبت کنید؟ آیا می‌توانید تجربیات تلخ خود را با او در میان بگذارید؟ تجرباتی مانند سوء استفاده از روح و جسم شما. آیا می‌توانید به طرف مقابلتان بگویید که قبلا مورد تجاوز جنسی واقع شده اید یا یکی از والدین تان به دیگری خیانت کرده است؟ آیا می‌توانید به او بگویید که پیش از این، کارهای غیر قانونی انجام داده اید؟

توجه داشته باشید که هر کسی حریم شخصی دارد و لزومی‌ ندارد شما موارد این چنینی را حتما به او بگویید. کافی است فرض کنید شرایطی پیش آمده که مجبور هستید این موارد را به او بگویید. آیا آن قدر شخصیت قوی ای دارد که بتوانید صادقانه در مورد این مسائل با او صحبت کنید؟

فراموش نکنید که بخش بزرگی از صداقت شما، بستگی به شخصیت طرف مقابل تان دارد. هیچ کس نمی‌خواهد با گفتن حقیقت یا رازهای خود تحقیر شود. بنابراین، اگر احساس می‌کنید طرف مقابلتان با دانستن موارد این چنینی از آن‌ها علیه شما استفاده می‌کند، در مورد داشتن رابطه طولانی مدت با او تجدید نظر کنید.

۴- به طور کامل به او اعتماد دارید؟

برای داشتن رابطه بادوام هر دو طرف باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند؛ زیرا اعتماد اولین پله از نردبان آرامش است. اگر مدام به یکدیگر شک می‌کنید و یا همواره احساس فریب خوردگی می‌کنید، بهتر است به رابطه طولانی مدت و جدی فکر نکنید.

۵- آیا می‌توانید به روش موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنید؟

آیا حرف یکدیگر را می‌فهمید؟ درست است که این توانایی به مرور زمان تقویت می‌شود، اما ریشه آن به شخصیت طرفین بر می‌گردد. اگر دیدگاه‌ها و جهان بینی متفاوتی داشته باشید، هرگز قادر نخواهید بود با یکدیگر ارتباط موثری برقرار کنید. شما باید بتوانید خوب گوش کنید و خوب شنیده شوید. در غیر این صورت، رابطه بلند مدت غیر ممکن خواهد بود.

۶- آیا فضای کافی برای خودتان دارید؟ آیا حریم و استقلال شما حفظ می‌شود؟ 

این موضوع بسیار مهم است. شاید در ابتدا، ورود او به حریمتان و سلب استقلالتان را تحمل کنید، اما به مرور زمان قرار گرفتن در این رابطه شما را کلافه و دلزده می کند. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه قدر هم که دو طرف با هم صمیمی‌ باشند، باید فضای شخصی خودشان را داشته باشند (دوستان، علایق و سرگرمی‌ها، از جمله این فضاهای شخصی هستند). مجبور بودن به انجام یک کار یا چشم پوشی از آن، چیزی است که معمولا در روابط موفق و بادوام دیده نمی‌شود.

۷- آیا شما دیدگاه مشابهی به زندگی دارید؟

آیا شما نسبت به مسائلی چون: سبک زندگی، محل زندگی، داشتن فرزند، مذهب، باورهای اخلاقی و دیدگاه‌های سیاسی همسو هستید؟ حتما در مورد این مسائل با هم صحبت کنید. صحبت‌های بی پرده و شفاف برای این که بدانید دقیقا چه چیزی از زندگی و رابطه تان می‌خواهید بسیار مهم است. قبل از اینکه بخواهید وارد رابطه ای جدی و پایدار شوید، باید درباره تفاوت‌های بزرگی که با هم دارید صحبت کرده، بر سر آن‌ها به توافق برسید.

۸- آیا نظر هر دوی شما درباره خانواده یکسان و مشابه است؟

ممکن است خانواده هر یک از طرفین عامل اصلی درگیری و کشمکش میان زوجین شود. آیا هر کدام از شما بیش از حد وابسته و درگیر خانواده‌هایتان هستید؟ با اینکه خانواده شما حامی‌ اصلی برای زندگی آینده تان است، بسیار اهمیت دارد که مرزهایی را برای آن‌ها تعیین کنید تا صمیمت و حریم خصوصی شما دو نفر محترم شمرده شود و کسی نتواند به آن آسیب برساند.

۹- آیا شما درباره مسائل مالی تفاهم دارید؟

آیا انتظار دارید که از یک منبع مالی مشترک هزینه کنید یا این که ترجیح می‌دهید هر فرد هزینه‌های خودش را به تنهایی مدیریت کند؟ مسائل مالی در رابطه تان باید کاملا شفاف باشد. آیا آن قدر طرف مقابل تان ارزش دارد که بخواهید با اطلاع او خرج کنید؟ آیا دوست دارید از درآمدتان مطلع باشد؟ اگر بله، شما در این مورد با شخص مناسبی در ارتباط هستید.

توجه داشته باشید در پاسخ دادن به این پرسش‌ها با خودتان کاملا صادق باشید؛ زیرا همین پاسخ‌هاست که نوع رابطه تان را تعیین می‌کند. اگر در بیشتر پرسش‌ها پاسخ‌های ناراحت کننده ای از قلبتان شنیدید، خودتان را فریب ندهید و سعی کنید تا قبل از جدی شدن رابطه به آن پایان دهید.

از طرفی، حتی اگر در تمام این پرسش‌ها پاسخ قابل قبولی داشتید و شما تصمیم به برقراری ارتباط جدی گرفتید، در طی رابطه، نباید به نیازهای طرف مقابل تان بی تفاوت باشید. این موضوع برای تداوم رابطه تان بسیار مهم است.

منبع :  Things to Ask Before You Commit to a Forever Relationship

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رعنا
۱۳۹۹/۰۳/۲۶ ۰۱:۴۸

سلام .با سپاس فراوان از مطالبتون……