دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

آسیب شناسی تخیلات جنسی

چگونه خیال پردازی‌های جنسی بیمارگون را کنترل کنیم؟

خیال پردازی جنسی امری طبیعی است. اکثر انسان‌ها خیالپردازی جنسی دارند و در ذهن خود به فانتزی‌های جنسی فکر می‌کنند.

خیال پردازی جنسی
  1. آیا شما می‌توانید خیال پردازی جنسی خود را با همسرتان(شریکتان) در میان بگذارید؟
  2. رابطه جنسی خیالی چیست؟
  3. علت تمایل مردها به رابطه جنسی گروهی چیست؟
  4. چگونه می توان خیال پردازی بهنجار را از نابهنجار تشخیص داد؟

همه ما در طول شبانه‌روز رویاپردازی می‌کنیم، از دیدن خود روی شن‌های سواحل دریایی گرفته تا پاسخ دندان‌شکن به کسی که اعصابمان را خورد کرده است. فانتزی‌های افراد در مورد رابطه جنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فانتزی شهوانی یا خیال پردازی جنسی(sexual fantasy) به هر گونه فکر، رویا یا داستان با محتوای جنسی گفته می‌شود که در ذهن ایجاد می‌شود.

این رویاها برداشتی کلی از شخصیت واقعی افراد را نمایان می‌کنند. ماجراجویی‌های جنسی و رویاهایی که فرد در این رابطه دارد از رازهای زیادی در مورد هویت او و جهان پیرامونش پرده برمی‌دارد. خیال پردازی جنسی امری طبیعی است. اکثر انسان‌ها خیالپردازی جنسی دارند و در ذهن خود به فانتزی‌های جنسی فکر می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که حدود ۸۰% مردان و زنان در زندگی خود خیال‌ پردازی جنسی را تجربه می‌کنند. 

هر فردی در رابطه جنسی، برای کسب لذت بیشتر، به نوعی در تخیلات خودش رویاپردازی می‌کند. میزان و درجه خیال پردازی‌های جنسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بر حسب سن، جنسیت، قدرت تخیل و خیالپردازی، سابقه رابطه جنسی و توان جسمی، دامنه متغیری دارد. مثلا برخی افراد فقط یک رویه ثابت و مشخصی را برای رابطه جنسی خود تعیین می‌کنند و در همه حال آن را می‌پسندند و راضی به آن بوده و از این طریق هم کسب لذت می‌کنند، اما در مقابل، افرادی هستند که تنوع در روش برقراری ارتباط جنسی را ترجیح می‌دهند و دائم به دنبال تغییر این رابطه بوده و برای چگونگی رابطه جنسی، کمیت و کیفیت آن، تخیل و فکر می‌کنند. 

ضمیر ناخودآگاه هر فردی در شکل‌گیری خیالپردازی جنسی نقش بسزایی دارد. قدرت تخیل در رابطه جنسی، با میزان لیبیدو هر فرد در ارتباط مستقیم است. هر چقدر میزان لیبیدوی فرد بالاتر باشد، شدت و قدرت خیال پردازی جنسی او نیز بالاتر خواهد بود.

گاهی فکر و ذهن فرد بشدت درگیر این مسأله می‌شود و گاهی نیز ارضای این میل به قدری قوت می‌یابد که ممکن است زمینه‌ای برای بروز مشکلات روانی در فرد شود. مثلا، اگر هنگام نیاز به رابطه جنسی، پاسخ درستی به فرد داده نشود، وی ارضا نشده و در نهایت ممکن است سرکوب شود. به دلیل واپس‌رانی این سائق، فرد دچار استرس و پریشانی شده، احساس ناراحتی می‌کند و همیشه نگران و مضطرب خواهد بود. در صورت تکرار این حالت و ارضا نشدن مکرر، اندک‌ اندک شخص احساس سرخوردگی و ناکامی می‌کند، اعتماد به نفسش کاهش می‌یابد و احساس حقارت در وی شکل می گیرد.

طبقه بندی فانتزی های جنسی

با اینکه فانتزی افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است اما همه آنها در ۳ دسته‌ی کلی قابل طبقه‌بندی هستند:

  1. رابطه جنسی گروهی
  2. ارباب و بردگی، آزارخواهی و آزارگری : رفتارهای سادیستی (آزارگری) و مازوخیستی (آزارخواهی) که طی آن یک‌نفر با علایق سادیستی(Dom/ارباب) با یک ‌نفر که علایق مازوخیستی دارد (Sub/برده)، رابطه برقرار می‌کنند. در طول رابطه، فرد سلطه گر، فرد سلطه پذیر را مورد تحقیر و آزار جسمی و روانی قرار می دهد. این نوع رابطه نابهنجار می باشد.
  3. تجربه جدید و ماجراجویانه

با توجه به این ۳ دسته‌بندی، افرادی که خواهان رابطه جنسی سه نفره و  پوزیشن‌های جدید در مکان‌های جدید هستند، بیشتر از بقیه عمومیت دارند.

پست های مرتبط

فانتزی های غیرمعمول و نابهنجار :

  1. مدفوع کردن یا ادرار کردن روی همسر
  2. مبدل پوشی
  3. تجاوز کردن یا مورد تجاوز واقع شدن

شاید برایتان عجیب باشد، اما تفاوت ویژه‌ای بین فانتزی زنان و مردان وجود ندارد. تقریبا بیشتر فانتزی‌هایی که تا پیش از این تصور می‌شد کاملا مردانه هستند(همانند رابطه گروهی)، زنان نیز دارند. زنان بیشتر در مورد تجربه‌های جنسی ماجراجویانه در مکان های جدید رویاپردازی می‌کنند، در حالی که فانتزی بیشتر مردان حول محور رابطه جنسی گروهی و آزارگرانه، می‌چرخد. زنان بیشتر روی محلی که رابطه انجام می‌شود حساسیت دارند، در حالی که مردان تمرکزشان را روی فردی می‌گذارند که با او رابطه جنسی دارند.

عمده‌ی فانتزی های جنسی ما در مورد شریک عاطفیمان است.

دلیل این امر می‌تواند این باشد که رویاها و فانتزی‌های ما برای برآورده شدن نیازهایمان، همچون نیاز به دوست داشته شدن، تحسین شدن و شایستگی است. وقتی شریک جنسی در رویاهایمان یک غریبه یا هنرپیشه باشد، به هیچ عنوان نمی‌توانیم چنین احساسات عمیقی را تجربه کنیم. به همین خاطر، بیشتر مردم فانتزی‌های جنسی خود را با شریک عاطفیشان رقم می‌زنند. شخصی که فرد عاشق اوست به خوبی می‌تواند آنچه را که در لحظه نیاز دارد برای او برآورده کند.

رابطه شخصیت شما و فانتزی های جنسیتان

کسانی که برونگرا هستند اغلب به داشتن رابطه جنسی گروهی گرایش دارند. دلیل این امر این است که آنها با افراد متعددی در ارتباط هستند.

کسانی که نگران خوب بودن خود و دیگران هستند، بسیار کمتر به رابطه‌های جنسی خشن، سادیستی و بی‌احساس تمایل نشان می‌دهند. به این خاطر که این افراد به هیچ عنوان دوست ندارند به طرف مقابل خود، آسیبی برسانند و ترجیح می‌دهند در تمام طول رابطه هر دو طرف در رضایت کامل قرار داشته باشند.

اگر انسان ریزبین و نکته‌سنجی در زندگی روزانه خود هستید، احتمالا به محلی که قرار است رابطه جنسی صورت بگیرد اهمیت زیادی می‌دهید. اگر فردی هستید که نمی‌توانید به خوبی با استرس‌های خود کنار بیایید، احتمالا رویاهای رابطه جنسی شما نیز عاری از هیجان‌طلبی و ماجراجویی‌ است.

خیال پردازی های بیمارگون

گاهی خیالپردازی‌های جنسی، نه‌ تنها مفید نیست، بلکه ضرر و زیان جبران‌ناپذیری دارد. در سال‌های اخیر به واسطه افزایش عوامل تحریک‌کننده جنسی همچون فیلم‌ها و عکس‌های پورن، بسیاری از افراد دچار خیالپردازی‌های نامتعارف و به دور از نیاز و طبیعت انسانی خود شده‌اند.

خارج‌ شدن و فراتر رفتن از حد و مرز واقعی تخیلات طبیعی، برای فرد مضر است و موجب بروز بسیاری از اختلالات روانی می‌شود. این افراد بیش از هر گروه دیگری در معرض ابتلا به انحرافات جنسی، وسواس فکری، اضطراب، افسردگی و اختلالات شخصیت هستند.

چگونه خیال پردازی‌های جنسی بیمارگون را کنترل کنیم؟

در صورت کنترل نشدن خیالپردازی های جنسی، وضعی به وجود می‌آید که شخص به طور ناخودآگاه گرفتار عذاب وجدان و احساس گناه می‌شود. به مرور زمان، چنین فردی خود را موجودی منحرف و بی‌مصرف در اجتماع می بیند. لذا، شکل‌گیری عقده‌های روحی و احساس حقارت در فرد از پیامدهای اجتناب‌ناپذیر این گونه افکار است که موجب مشکلاتی در روابط اجتماعی و زناشویی فرد می‌شود.

تدابیری برای پیشگیری از مشکلات خیال پردازی جنسی:

۱- آگاهی از علت خیال پردازی ها

از خود بپرسید: آیا این خیال پردازی‌ها، هوس و شهوت، فقط به دلیل زیاده‌روی میل درونی شماست یا این که فقط به عنوان نشانگری از میل ذاتی است که برای تقویت و لذت بیشتر از رابطه جنسی لازم و ضروری است؟

برای پاسخگویی به این سوال، لازم است بدانید این گونه خیالپردازی‌ها، توهمات و هوی و هوس درباره رابطه جنسی، بخشی از طبیعت درونی هر انسانی است و فقدان آنها جای بسی سوال دارد، لذا توصیه می‌کنیم از وجود آنها در ذهن خود احساس شرم و خجالت نداشته باشید.

اما اگر این افکار، بیش از اندازه هستند و وجود آنها موجب آزردگی و تکدر خاطرتان شده، باید بگوییم، شرایط به​گونه‌ای دیگر است و شما باید آن را تهدیدی جدی در نظر گرفته و سهل‌انگاری نکنید. در چنین مواقعی بهتر است به درون خود مراجعه و در جستجوی علت اصلی باشید. به طور مثال، آزار جنسی یا وجود رابطه جنسی ناموفق می‌تواند دلیلی باشد که جهت فکر و تخیل فرد درباره رابطه جنسی به سوی خلاف پیش رفته و به مشکلات و انحرافات جنسی منجر شود.

۲- پذیرش میل جنسی

برخی به اشتباه تصور می‌کنند تنها چاره کار، دوری و پرهیز از خیالپردازی است، اما این که صرفا بخواهید دست از این رویاپردازی‌ها بردارید راه حل مشکل نیست. این فراموشی‌های ظاهری، نه تنها موجب ایجاد استرس و اضطراب‌های درونی می‌گردد، بلکه تبعات بعدی آن، می‌تواند مشکل را نیز دو چندان کند. این تصورات و خیالپردازی‌های جنسی، برای همه انسان‌ها، حتی در بسیاری از مردم اطراف شما، وجود دارد و هرگز حس غریبی برایشان نیست.

۳- غلبه بر تصورات ذهنی خود

برای غلبه بر خیالپردازی‌های جنسی افراطی، سعی کنید تصورات صحیح و مناسبی را در ذهن خود پرورش دهید. در این مرحله مهم و حیاتی، به جای احساس، منطق خود را حاکم و عاقلانه برخورد کنید. بهتر است در حین خیال پردازی به روابطی معقول و طبیعی فکر کنید و از اندیشیدن به روابط یا حالاتی که ممکن است به جسم یا روح شما آسیب بزند، بشدت پرهیز کنید.

بهتر است به رویاهای دست‌یافتنی و واقعی فکر کنید نه خیالی. توجه به این نکته بسیار حائر اهمیت است زیرا نبود دسترسی و ارضاء در رویاهای خیالی، باعث می‌شود استرس و اضطراب تمام وجود شما را در بر گیرد و مانعی بزرگ در پیشرفتتان محسوب شود. اگر تاکنون چنین رویاهایی داشتید، می‌توانید از این پس، با ورزشی منظم و اصلاح رویاهای خیالی خود به رویاهایی واقعی، در صدد جبران این اشتباه برآیید.

در ضمن، فکر کردن به رابطه جنسی زیبا و دلنشینی که قبلا تجربه کرده‌اید و از آن لذت برده‌اید، می‌تواند به شما در پیشبرد اهدافتان کمک شایانی کند. علاوه بر آنچه گفته شد، سعی کنید در خیالاتتان، خود را جای هیچ شخصیت خارجی دیگری نگذارید(نقش افرادی را که در فیلم‌های پورن می‌بینید، ایفا نکنید). بهترین کار این است که در خیالاتتان هم، خود واقعی‌تان را حفظ کنید.

۴- حرکت به سمت یک رابطه جنسی حقیقی

اگر احساس می‌کنید که دیگر نمی‌توانید میل جنسی خود را کنترل کنید یا در خیال پردازی‌های جنسی خود، با روشی افراطی پیش می‌روید، بهتر است با همسرتان(شریکتان) نزدیکی داشته باشید و خود را ملزم به رابطه جنسی عملی و اصولی کنید. احتمالا با پرداختن به آن، نه تنها می‌توانید بخشی از رویاهای جنسی منطقی خود را ارضاء کنید، بلکه همچنین به این طریق خواهید توانست تمام انرژی خود را صرف یک رابطه جنسی حقیقی و واقعی کنید نه خیالات واهی.

شما می توانید با به کارگیری تصورات خیالی خود در راستای رابطه جنسی واقعی، نهایت لذت را ببرید و به سبب آن به آرامش درونی و احساس خوشنودی برسید. همواره به یاد داشته باشید کنترل این میل سرکش، نیازمند زمان و اراده قوی شماست.

پرسشنامه چند وجهی مسائل جنسی

۴.۱ ۱۱ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رعنا
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۰۲:۲۲

سلام..با سپاس فراوان…..

مازیار
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۶:۱۹

سلام
بسیا عالی و سپاس.

مازیار
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۶:۲۰

سلام
بسیار عالی و سپاس.

من ت
۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ۲۱:۰۰

سپاس فراوان از مقاله های مفید و عالی .