دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر روان مردم

مردم دیگر چیزی برای باختن ندارند

افزایش قیمت ها از جمله افزایش ۲۰۰ درصدی بنزین، به ترویج روحیه ناامیدی و خشم و بی اعتمادی دامن می‌زند. افزایش قیمت بنزین، موجب کاهش سلامت روان مردم می شود.

افزایش قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین، موجب کاهش کیفیت زندگی و سلامت روان(Mental health) مردم می شود. افزایش قیمت ها از جمله افزایش ۲۰۰ درصدی بنزین، به ترویج روحیه ناامیدی و افسردگی و خشم و بی اعتمادی دامن می‌زند.

در پی هر یک از موج‌های افزایش قیمت ها، و به تبع آن افزایش قیمت زنده ماندن، ما شاهد سقوط آزاد در کیفیت همه‌ ابعاد زندگیمان هستیم. قیمت کنونی زیستن با خیزش ارز و بنزین، بالا رفته و منجر به حالت ذهنی بیچاره تر شدن و درماندگی مردم شده است. مفهوم آن گرسنه تر شدن، بیمار تر شدن و عصبانی تر شدن افراد است.

گرسنگی، بیماری، خشونت خانگی، فروپاشی خانواده، زوال روان و فروپاشی از سطح فرد تا خانواده، همگی زاییده‌ بی‌پولی و افزایش قیمت هاست.

نبود امنیت روانی و اقتصادی

بحران‌های اقتصادی به امنیت روانی انسانها بستگی دارد. نیاز به امنیت اقتصادی اولین چیز برای داشتن یک زندگی ایده آل است. وقتی در جامعه ای دائما قیمت‌ها و قوانین تغییر می کند، افراد دچار نا‌امنی می‌شوند.

شاهرگ حیات یک زندگی، اقتصاد است و آدم‌ها بر اساس توانایی اقتصادی‌شان برنامه‌های کوتاه‌ مدت و بلندمدت تنظیم می‌کنند. حال اگر قیمت‌ها دائما تغییر کند، مسلما مردم دچار ناامنی و اضطراب و نگرانی و در دراز مدت حالت استیصال به افراد دست می دهد، گاهی این وضعیت استیصال منجر به خودکشی هم می شود.

هر چقدر که قیمت بنزین بالا برود، قیمت‌ دیگر کالاها هم بالطبع بالا می‌رود و با توجه به اینکه درآمدها ثابت است یا اینکه حداکثر در هر سال حقوق کارگرها و کارمندها ده درصد افزایش پیدا می کند، با توجه به میزان تورم بین ۳۰ تا ۶۰ درصدی، میزان دخل و خرج مردم باهم هماهنگی ندارد، در نتیجه اینها بر امنیت روانی مردم تاثیر مخربی می‌گذارد.

کاهش امید اجتماعی

هر‌گاه بازار اقتصادی دچار آشوب و نابسامانی می‌شود، مثل افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین، مردم هم دچار اضطراب و بی‌اعتمادی به آینده می‌شوند، در نتیجه میزان امید اجتماعی کاهش می یابد.

افزایش قیمت بنزین روی امید اجتماعی تاثیر نامطلوب می‌گذارد و بی‌اعتمادی مردم به دولت را تشدید کرده و از سوی دیگر بی‌اعتمادی بین فردی را هم بیش از پیش افزایش می‌دهد. این مساله باعث می‌شود مردم احساس کنند مسئولان نسبت به اداره مملکت، توان لازم را نداشته، در نتیجه اعتماد اجتماعی تنزل می‌یابد. به غیر از بی‌اعتمادی، نرخ مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز کاهش پیدا می کند.

پست های مرتبط

تبعات اجتماعی این مساله می‌تواند سبب‌ساز مشکلات امنیتی و سیاسی در جامعه شود. اگر مردم تمام گناه افزایش نرخ بنزین را به گردن دولت و حاکمیت بیندازند، آنگاه به یک نوع خود‌آگاهی مشترک دست می‌یابند. حتی ممکن است این اعتراض از شکل فردی و نهفته به‌صورت عیان و جمعی دربیاید و شورش‌های اجتماعی به‌وجود بیاید. مجموعه این مسائل با تداوم شرایط موجود، گریز ناپذیر بوده و مشکلات اجتماعی شکل حادتری به خود خواهد گرفت.

افزایش آسیب های اجتماعی

گرانی ۲۰۰۰ تومانی بنزین در یک روز تبعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روحی و روانی دارد. بنابراین از نظر اجتماعی، موجب بروز انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شود، در این شرایط افراد کم درآمد راهی ندارد جز اینکه به بزهکاری، رشوه‌گیری و دزدی تن در دهند.

مردمی که تا دیروز می‌توانستند یک کالا را با فلان قیمت بخرند، امروز دیگر نمی‌توانند از عهده هزینه‌ها برآیند، دچار ناامیدی و خشم می‌شوند. این مساله در طلاق و ازدواج هم اثر‌گذار بوده و میزان ازدواج را کاهش می‌دهد.

افزایش قیمت دلار و بنزین باعث می شود بین زن و شوهرها و فرزندانشان اختلافات زیادی به وجود آید، زیرا فرزندان نیاز به پول بیشتری دارند اما رئیس خانواده به دلیل شرایط بد اقتصادی نمی‌تواند خواسته فرزندان یا همسرش را تامین کند. بین والدین و فرزندان از یک طرف و بین پدر خانواده با همسر از طرفی دیگر، اختلاف به وجود می آید.

موضوع دیگر بیکاری جوانان است. سالانه بالغ بر یک میلیون جوان داریم که اکثرا از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و نیاز به وارد شدن به چرخه کار دارند اما امکان ایجاد اشتغال برای آنها میسر نیست.

مردم دیگر چیزی برای باختن ندارند

فردی که تا دیروز بنزین هزار تومانی می زده و امروز بنزین ۳ هزار تومانی می زند، به هم می‌ریزد و خشمگین می شود، در نتیجه منتظر جرقه است. این موضوع منجر به ناامنی، هراس اجتماعی و بدبینی نسبت به حکومت می‌شود. از نظر روانشناسی اجتماعی، حس ناامنی مثل یک ویروس از فردی به فردی دیگر سرایت و روح و روان افراد را تحت‌الشعاع قرار می دهد.

اوضاع نابسامان اقتصادی و افزایش قیمت دلار و بنزین، اعتماد عمومی جامعه را نسبت به حکومت تضعیف کرده است. از این بی‌اعتمادی، بحران اجتماعی به‌وجود می‌آید، لذا اگر قیمت بنزین و ارز کاهش نیابد، باید منتظر بحران‌ها و اغتشاشات گوناگون و خیزش های اجتماعی باشند.

شرایط کنونی، از افزایش شدید ارز گرفته تا افزایش قیمت بنزین، به دلیل سوء مدیریت و عدم توانایی دولت و حاکمیت در کنترل اوضاع بر می گردد. لذا نباید از مردم توقع داشت دچار ناامیدی‌های اجتماعی و خشم نشوند.

افزایش قیمت بنزین

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها