دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

سیستم جستجوگر

سیستم جستجو گر

ظاهرا چهار سیستم پایه ای فرماندهی هیجانی در مغز وجود دارد. پانکسب به این چهار سیستم اشاره می کند: 

۱- سیستم جستجوگر 

۲- سیستم خشم

۳- سیستم ترس 

۴ سیستم هراس 

سیستم جستجو گر (SEEKING system) به عنوان یک سیستم پاداش دهنده شناخته می شود. این سیستم فراهم کننده ی برانگیختگی و انرژی است که موجب فعال شدن علاقه ما نسبت به محیط اطراف می شود. در سوی ادراکی قضیه، تولید کننده این احساس است که اگر محیط پیرامون را کاویده و با ابژه ها وارد تعامل شویم چیزی مثبت در انتظار ماست. در سوی حرکتی موجب ارتقای رفتار های کاوش گرایانه همانند جستجوی غذا می شود.

seeking-system

این سیستم به شکلی قوی در مدت برانگیختگی جنسی و دیگر حالات مرتبط با اشتها فعال می شود( گرسنگی، تشنگی و حتی تمایل به سیگار کشیدن). این سیستم با بازی، به ویژه انواع پرتحرک آن و برخی انواع پرخاشگری ( به ویژه خشونت سرد ) نیز مرتبط است.

اجزای این سیستم :

۱- ventral tegmental area (ناحیه تگمنتوم شکمی)

۲- nucleus accumbens (هسته های اکومبنس)

۳- هیپوتالاموس

۴- prefrontal cortex ( لوب پیش پیشانی)

۵- آمیگدالا 

سلول های ما در این سیستم در ناحیه تگمنتوم شکمی واقع هستند. آکسونهای آنها از ناحیه پشتی – جانبی هیپوتالاموس گذشته و به هسته آکومبنس می رسند. آنها به سمت بالا و شکنج قدامی سینگولیت و دیگر نواحی قشری لوب پیشانی و به سمت پایین به طرف آمیگدالا می روند. واسطه ی شیمیایی این سیستم دوپامین است. 

اعتیاد به مواد مخدر : 

سیستم های جستجو گر و شهوت برای تقویت و ارتقای یادگیری طراحی شده اند و موجب برانگیخته شدن ما در جهت کسب مهارت هایی که برای برآورده شدن نیازهای درونی مان در دنیای خارج لازم هستند می شوند. ردیاب های نیاز در هیپوتالاموس سیستم جستجگو را فعال می کنند و این سیستم قادر به تولید رفتارهایی می شود که برای برآوردن نیاز های واقعی زیستی ما لازمند. 

اختلالات روانی:

به یاد داشته باشید که سیستم جستجوگر و هسته اکومبنس نقش مهمی را در ایجاد رفتارهای وسواسی دارند. در مسیر mesolimbic از VTA  به هسته اکومبنس دوپامین تولید می شود. 

کاهش سیستم جستجوگر موجب افسردگی می شود. افزایش سیستم جستجوگر موجب مانیا می شود.

منبع : http://mybrainnotes.com

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Farzane Ranjbar
۱۳۹۵/۰۹/۰۵ ۱۲:۰۸

ممنون . خیلی مفید بود

Mehdi Aminian
۱۳۹۵/۰۹/۰۵ ۱۹:۳۳

تشکر از مطالب خوب و اموزنده شما

فاچیما
۱۴۰۱/۰۶/۰۸ ۲۲:۴۳

👌👌👌👌