دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

فقر، هوش را کاهش می دهد

فقر باعث می شود دیدگاه بلندمدتی به زندگی نداشته باشید و دغدغه تان گذراندن فردا باشد.

فقر بر عملکردهای شناختی تاثیر گذاشته و ظرفیت ذهنی اندکی را برای دیگر کارها به جا می گذارد. فقر می تواند منابع روانی فرد را تحت تاثیر قرار داده و IQ را کاهش دهد.

فقر احمق می کند

محققان در تحقیقی از چرخه محصول کشاورزان نیشکر در هند استفاده کردند. کشاورزان سه مرحله ضروری را در این چرخه گذراندند: پیش از برداشت، وقتی که کشاورزان برای کشت محصول وام می گرفتند و از این رو بسیار فقیر بودند. مرحله دوم پس از برداشت و مرحله سوم پس از پرداخت پول محصول به آنها.

در هر مرحله از این چرخه از کشاورزان آزمون شناختی گرفته و دریافتند تیزهوشی آنها با درآمد آنها متغیر است. محققان با مقایسه آزمون های ضریب هوشی کشاورزان در زمانی که پول زیاد و زمانی که پول اندکی داشتند، دریافتند وقتی کشاورز پول زیادی دارد تیزهوش تر و ضریب هوشی او بالاتر است. 

برای اینکه این یافته ها منحصر به کشاورزان نیشکر هندی نباشد محققان یک گروه کنترل را نیز در آمریکا در نظر گرفتند. آنها با استفاده از دو گروه یکی ثروتمند و دیگری فقیر توانستند، موقعیت های مالی شخصی آنها را با استفاده از سوالات نظری آسان و دشوار هدف قرار داده و سپس از آنها آزمون های غیر کلامی گرفتند. آنچه دریافتند این بود، وقتی که شرایط مالی آسان باشد هیچ فرقی در عملکرد یک فقیر و یک ثروتمند دیده نمی شود اما هرچه شرایط اقتصادی دشوارتر شود عملکرد فرد فقیر به شدت کاهش می یابد. 

می توان نتیجه گرفت که افراد فقیر که نگرانی های مالی شدید و مداومی دارند از ظرفیت های ذهنی خود بیش از اندازه استفاده می کنند و از این رو فضایی برای کارهای دیگر برایشان باقی نمی ماند. این نشان می دهد که تصورات ما در مورد فقرا اشتباه بوده است. باید حمایت های بیشتری از افراد فقیر صورت گیرد تا به آنها در کارهای زندگی روزمره شان کمک شود.

افراد به این خاطر تصمیمات بدی می گیرند که فقیر هستند.

فقر بر تصمیم گیری اثر منفی دارد و انسان های فقیر تصمیمات به مراتب بدتری می گیرند. همانگونه که گرسنگی مانع تفکر انسان می شود، کمبود زمان و فقر نیز از توانایی تصمیم گیری می کاهد. زمانی که ذهن بر روی یک موضوع متمرکز باشد، قابلیتش برای برنامه ریزی بلندمدت و ارتقای توانایی ها و مهارت های شخصی مختل می شود. مانند رایانه ای که در حال انجام چند فعالیت هم زمان است و با سرعت کمی اطلاعات را پردازش می کند.

در شرایط فقر، انسان ها ظرفیت های ذهنی شان را از دست نمی دهند بلکه توانایی دسترسی به تمام داشته های ذهنی خود را از دست می دهند. رفتارهای فکر نشده، عملکرد نامناسب در محل کار، تصمیمات مالی نادرست و غیره همگی ناشی از کمیابی یا مشکلات مالی می باشد و ردپای فقر در جای جای تصمیمات اشتباهمان دیده می  شود.

فقر باعث کاهش ظرفیت ذهن و عصبانیت و اضطراب می شود و به واقع پهنای باند ذهن را کاهش می دهد. 

راه حل

بسیاری از مردم در وضعیتی که فشار زیادی را تحمل می کنند صرفا بر مبنای تجربیات خود از شرایط موجود تصمیم گیری می کنند. ذهن انسان در این زمان بازخوردهایی از وضعیت مشابه یا کمتر منطقی ارائه می دهد و جملاتی نظیر این که: “جز این، چاره دیگری ندارم” یا “من احتمالا این وضعیت را مدیریت خواهم کرد” و غیره می تواند تصمیم گیری ما را با اشتباه مواجه کند.

بسیاری از مردم عمده تصمیمات خود را بر مبنای اعتقادات شان می گیرند، شاید امروز لازم باشد بر اعتقادات تان تمرکز کنید و ببینید آیا واقعا باورهای شما، زندگی خوبی را برایتان رقم خواهد زد.

همین حالا یک کاغذ سفید بردارید و باورهایتان را در خصوص ثروت بنویسید. نوشتن باعث تحریک مغز شما و افزایش قدرت تفکر می شود، پس همین حالا بنویسید و ببینید آیا واقعا این باورها زندگی شما را بهبود خواهد داد؟

۱ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
souf
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۱۰:۵۹

سلام.مثل همیشه عالی
موفق باشید