دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

نظریه های اعتیاد به اینترنت

نظريه روان كاوي - نظريه رفتاري - نظریه یادگیري اجتماعی

اعتیاد به اینترنت

نظریه های بسیاری برای اختلال اعتیاد به اینترنت مطرح شده است ولی هنوز هیچ نظریه و دیدگاهی که قادر به تبیین کلیه رفتارهای اعتیادگونه باشد مطرح نشده است. مواردی از این نظریه ها عبارتند از:

نظریه روان کاوی:

این نظریه اعتیاد را در آسیب های دوره کودکی و در ارتباط با صفات شخصیتی معین با اختلالات دیگر و آمادگی روانشناختی ارثی در نظر می گیرد (سو، ۱۹۹۴ ). در تمام انسانها یک اصل وجود دارد بنام اصل لذت، این اصل تمایل ذاتی ارگانیسم برای اجتناب از درد و جستجوی لذت از طریق تخلیه تنش می باشد .

اصل لذت ارتباط با نهاد پیدا می کند، همان قسمتی از ذهن که از بدو تولد با انسان وجود دارد. نهاد غیر عقلانی و غیر اخلاقی و تابع غریزه است. اولین مرحله رشدی روانی- جنسی کودک که هجده ماهه ی اول می باشد، بنام مرحله دهانی بیشترین نقش را در شکل گیری اعتیاد در بزرگسالی دارد. در این مرحله کودک تمام لذت های خود را از طریق دهان ارضاء می کند.

حالات تنش دهانی موجب می شود کودک در جستجوی ارضاء دهانی برآید که مشخصه آن آرامش پس از مراقبت و نوازش است. محرومیت یا اقناع بیش از حد ممکن، منجر به تثبیت لیبیدویی و صفات بیمار گونه در بزرگسالی می شود. این افراد در بزرگسالی بدلیل تثبیت در این مرحله، در پی ارضاء دهانی می باشند (شولتز و شولتز، ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۷).

در برابر اصل لذت یک اصل بنام اصل واقعیت وجود دارد. این اصل کارکرد آموخته شده ای است که ارتباط نزدیکی با من دارد. این اصل، اصل لذت را تعدیل می کند. در شخص معتاد، نیاز نهاد به ارضاء، چنان به مقاومت من غلبه پیدا می کند که طلب ماده مخدر تبدیل به تنها هدف زندگی وی می گردد.

افرادی که تحت سلطه اصل لذت هستند و نهاد بطور عمده نیروی محرک آنها را تشکیل می دهد، از وجدان ضعیفی برخوردارند یا فاقد من برتر می باشند. این افراد دارای مشخصه هایی می باشند که با افراد معتاد مطابقت دارد آنها برای دیگران اهمیتی قائل نبوده و در پی کسب لذت خود هستند. بدین ترتیب نهاد خودخواه و مخرب با توجه به شرایط بوجود آمده مسیر را برای تاخت و تاز هموار دیده و با تمامی پتانسیل خود به آزاد سازی امیال می پردازد.

 نظریه کاهش تنش:

طبق این نظریه انگیزه رفتار، کوشش ارگانیسم برای کاهش تنش ناشی از سائق های ارضاء نشده یا ناخودآگاه است. به این ترتیب اصل لذت نیروی تنش کاه و انگیزنده ای قوی محسوب می شود. وقتی سایق واپس زده می شود، اضطراب رخ می دهد، به این ترتیب انگیزه ی رفتار فرد ممکن است کوشش برای کاستن اضطراب باشد. فرد در بزرگسالی ممکن است از موقعیت های احتمالا اضطراب آور اجتناب کند، بی آنکه این الگوی اجتنابی به هیچ وجه خود آگاه باشد. بیمار یاد می گیرد که برخی از رفتارها مانند ساعت ها وبگردی در اینترنت، می توانند اضطراب را کم کنند و به این ترتیب الگوهای روی آوری را جانشین الگوهای اجتناب می کند.

نظریه رفتاری:

پست های مرتبط

این نظریه بر اساس مطالعات اسکینر و بر اساس شرطی سازی کنشگر تکیه دارد که در آن شخص رفتار معینی را انجام می دهد و برای انجام این رفتار پاداش دریافت می کند و تقویت می شود. اگر فرد یاد بگیرد که چیزی مانند اینترنت می تواند برای او شرایطی فراهم کند که از واقعیت فرار کند، احتمالاً در آینده نیز به این کار مبادرت خواهد ورزید. این کار برای او عامل تقویت کننده ای خواهد بود و بصورت چرخه ای عمل کرده و باعث افزایش رفتار خواهد شد.

اولین بارى که فرد با اینترنت تجربه پیدا مى کند با پاسخ هاى آن مورد تقویت قرار مى گیرد و باعث ادامه آن فعالیت مى شود، سپس به اجراى آن فعالیت براى بدست آوردن همان پاسخ ها شرطى مى شود. این نوع شرطى سازى ممکن است به جنبه هاى وابسته به آن، مثلاً صداى رایانه، احساس لمس صفحه کلید و مانند آن نیز گسترش یابد. این تقویت کننده هاى ثانویه نیز به نوبه خود به عنوان نشانه اى براى رشد نشانگان اعتیاد و حفظ نشانگان همراه آن عمل مى کنند.bf_skinner

به بیانی ساده این نظریه بر این عقیده تاکید می کند که رفتارهای اعتیادی شامل یک دسته عادات بد می شوند که قابل اصلاح و تغییر هستند. این نظریه، رفتارهای اعتیادی را روی یک پیوستار از مصرف مسئولانه یا مصرف در موقعیت های اجتماعی ، تا مصرف به صورت اعتیاد و مصرف اجباری مورد توجه قرار می دهند. آنها اعتقاد دارند که تمام نقاط روی این پیوستار از مصرف تا سوء مصرف تحت تاثیر یک سلسله فرایندهای یادگیری مشابه است. تفاوت مکان بر روی پیوستار مربوط به این امر می شود که برخی از افراد بر اثر شرطی شدن، الگوهای ناکارآمد یا ناسازگار سوء مصرف را انتخاب کرده اند در حالی که عده ای دیگر این مواد را در حد متعادل و به صورت مسئولانه مصرف می کنند . نظریه های رفتاری نقش عوامل ژنتیک را به حداقل می رساند و در عوض بر تعامل تاثیرات محیط فرد ، ترکیب بیولوژیکی یا خلقی و فرایند های یادگیری تاکید بسیار دارند (راتگر، ۱۹۹۶).

نظریه یادگیری اجتماعی:

بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی شرطی شدن نه تنها رفتارها را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه باعث ایجاد افکار و عواطفی می شود که رفتار را شکل می دهد، یک مفهوم اساسی در نظریه یادگیری اجتماعی جبرگرایی متقابل است و آن بدین معنی است که اشخاص هم بر محیط تاثیر می گذارند و هم از محیط تاثیر می پذیرند(راتگر، ۱۹۹۶).
متغیر اصلی تعیین در چگونگی پاسخ های فرد نسبت به محیط مفهومی است که خود کارآمدی خوانده می شود. منظور از خود کارآمدی این است که شخص در خود احساس اطمینان و اعتماد به نفس می کند که می تواند در یک موقعیت به طور مناسب و موثر اقدام و رفتار کند. هر چقدر احساس فرد از توانایی اقدام و رفتار مناسب در یک موقعیت بیشتر باشد ، احتمال رخ دادن رفتار نامناسب و ناکارآمدکمتر می شود؛ به همین دلیل نظریه یادگیری اجتماعی بر فنون افزایش خودکارآمدی ( آموزش جرأت ورزی ، کنترل خشم و هیجانات ، فنون آرام بخشی) تاکید می کند (راتگر، ۱۹۹۶).

نظریه شناختی رفتاری:

از دیدگاه رفتارى- شناختى نشانه هاى اختلال اعتیاد به اینترنت شامل افکار وسواسى درباره اینترنت، کنترل تکانه ضعیف، ناتوانى در متوقف کردن استفاده از اینترنت و مهم تر از همه این باور است که اینترنت تنها دوست فرد است ( Oliver, 2003). مشکل عمده دیگر جدا کردن فرد از دوستان خود به نفع دوستان اینترنتى است و در نهایت نوعى احساس گناه، درباره استفاده از اینترنت و دروغ گفتن به دوستان درباره وقت صرف شده، از نشانه هاى دیگر این اختلال هستند.
به نظر دیویس ( ۱۹۹۹ ) اگرچه نشانه های مسلط، اختلال عاطفی و رفتاری است اما نشانه های شناختی در واقع تأثیر فراوانی دارند و می توانند نشانه های عاطفی و رفتاری را ایجاد کنند. برعکس باورهای غیرمنطقی و غیرسازشی مانند این موضوع که فرد فقط در اینترنت قدرت کنترل دارد، فقط در آنجا برای خود کسی است و فقط در آن جا قابل احترام است نمونه هایی از افکار شناختی مشکل زا در زمینه خود هستند. باورهای غیرمنطقی دیگر مانند : هیچکس در بیرون از اینترنت از من خوشش نمی آید یا اینترنت تنها جایی است که واقعاً می شود مردم را شناخت و هر کسی به نوعی به اینترنت آلوده است و مانند آن، افکار شناختی مشکل زا هستند.
۳.۷ ۳ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجتبی
۱۳۹۶/۱۱/۲۷ ۱۶:۰۱

سلام،از مطالبتون ممنون..یک سئوال داشتم، یک مقاله ای در سایتتون هست به نام اعتیاد
به اینترنت۳ که درمورد نظریه های اعتیاد به اینترنت نوشته شده، میخواستم از مطلبش برای پایان نامه ام استفاده کنم، میشه آدرس منبع این مقاله رو بهم بگید..ممنون میشم

محدثه
۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۰۱:۰۱

سلام وقت بخیر رفرنس هر پاراگراف رو لطفا بزارید