دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

آزمون اوتیسم گیلیام (GARS)

تشخیص اختلال طیف اوتیسم (ASD) ممکن است دشوار باشد زیرا هیچ آزمایش و تست پزشکی مانند آزمایش خون برای تشخیص این اختلال وجود ندارد. روانشناسان متخصص، سابقه رشد تکاملی و رفتار کودک را برای تشخیص اوتیسم(Autism) مورد ارزیابی قرار می دهند. اختلال اوتیسم گاهی اوقات در ۱۸ ماهگی یا کمتر قابل تشخیص است. در سن ۲ سالگی تشخیص توسط یک متخصص باتجربه می تواند بسیار قابل اعتماد تلقی شود؛ با این حال بسیاری از کودکان تا سن بالاتر تشخیص نهایی را دریافت نمی کنند. ممکن است برخی از افراد تا زمان بلوغ یا حتی بزرگسالی تشخیص داده نشوند.

اختلال طیف اوتیسم یک اختلال عصب – رشدی است و بر نحوه تعامل افراد با دیگران، برقراری ارتباط، یادگیری و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد. اگرچه اوتیسم را می‌توان در هر سنی تشخیص داد، اما به عنوان یک اختلال رشدی معرفی می‌شود زیرا علائم اختلال طیف اوتیسم در سه سال اول زندگی ظاهر می‌شود و مادام العمر است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیر معمول دیده شود. هسته مرکزی اختلال درخودماندگی، اختلال در ارتباط است.

مقیاس GARS اولین بار در سال ۱۹۹۵ به منظور تشخیص افراد مبتلا به اوتیسم در موقعیت‌های کلینیکی و پژوهشی توسط گیلیام (Gilliam) در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. ویرایش دوم این مقیاس در سال ۲۰۰۶ و بر اساس ملاک‌های DSM-IV منتشر شد. ویرایش سوم این مقیاس بر اساس ملاک‌های تشخیص اختلال طیف اوتیسم در سال ۲۰۱۳ و با معیارهای DSM-5 منتشر شد. ویرایش دوم این پرسشنامه ۴ مولفه رفتار کلیشه‌ای، برقراری ارتباط، تعامل اجتماعی و اختلالات رشدی را می سنجد.

راهنمای آزمون اوتیسم گیلیام (GARS-2)

این مقیاس شامل ۵۶ عبارت است. بهتر است این آزمون برای افراد ۳ تا ۲۲ ساله استفاده شود. هر یک از عبارات زیر را خوانده و نظر خود را در خصوص آن، بر اساس گزینه های ارائه شده مشخص نمائید. در مقابل هر عبارت چهار گزینه وجود دارد که توسط شخص یا ولی او تکمیل می شود. بهترین توصیف از مشاهدات خود در محیط های عادی (مثلاً در اکثر مکان ها و با افراد خانواده و در فعالیت های روزانه) را علامت بزنید.

  1. هیچ گاه : شخص هیچ وقت چنین رفتاری را انجام نمی دهد.
  2. به ندرت : شخص ۱ تا ۲ بار در یک دوره ۶ ساعته رفتار را انجام می دهد.
  3. گاهی اوقات : شخص ۳ تا ۴ بار در یک دوره ۶ ساعته رفتار را انجام می دهد.
  4. همیشه : شخص ۵ تا ۶ بار در یک دوره ۶ ساعته رفتار را انجام می دهد.

توجه: درمورد بعد اختلالات رشدی (سوالات ۵۶-۴۳)؛ این قسمت باید توسط والدین و یا افراد بسیار نزدیک به کودک که در طی ماه های اول، نقش مراقب داشته اند، پاسخ داده شود.

 

۱.از برقراری ارتباط چشمی اجتناب می کند (از تماس چشمی مستقیم پرهیز می کند).
۲.حداقل ۵ ثانیه به دست ها، اشیاء و چیزهای اطراف خیره می شود.
۳.انگشتها یا دست هایش را برای ۵ ثانیه یا بیشتر در مقابل چشمان خود به سرعت تکان می دهد.
۴.غذاهای خاص می خورد و از خوردن غذاهای معمول دیگران امتناع می کند.
۵.اشیاء غیر قابل خوردن را می خورد (مثل دست، اسباب بازی و …)
۶.اشیاء را بو می کند و یا بی جهت استنشاق می کند (مانند اسباب بازی، دست اشخاص، کتاب و…)
۷.دور خودش می چرخد یا به ترتیب و ریتم خاصی حرکت می کند.
۸.اشیائی مثل نعلبکی، فنجان و لیوان را می چرخاند.
۹.در حالت نشسته یا ایستاده به عقب و جلو حرکت می کند.
۱۰.حرکت ناگهانی و یا از جا کنده شدن دارد .
۱۱.روی پنجه پا راه می رود.
۱۲.دست های خود را روبروی صورت می گیرد و یا در طرفین تکان می دهد (مثل بال بال زدن)
۱۳.برای تحریک خود، صداهای بلند تکراری تولید می کند (مثل اِ اِ اِ اِ ).
۱۴.خود را سیلی یا مشت می زند یا گاز می گیرد و یا به هر طریقی خود آزاری دارد.
۱۵.کلمات و اشارات دیگران را تکرار می کند.
۱۶.کلمات را بی ارتباط با موضوع بکار می برد
۱۷.کلمات یا عباراتی را بارها تکرار می کند.
۱۸.با یکنواختی عاطفی و بدون ریتم صحبت می کند .
۱۹.به دستورات ساده، پاسخ های نامتناسب می دهد (پاسخ نابجا برای نشستن، بلند شدن)
۲۰.وقتی او را صدا می زنند یا جواب نمی دهد یا از نگاه کردن به طرف مقابل پرهیز می کند.
۲۱.از درخواست چیزی که می خواهد اجتناب می کند.
۲۲.قادر به شروع صحبت با بزرگترها و همسالان خود نیست.
۲۳.از کلمات بلی یا خیر نابجا استفاده می کند.
۲۴.ضمایر را نادرست به کار می برد (خودش را دوم یا سوم شخص مفرد خطاب می کند)
۲۵.از کلمه من نابجا استفاده می کند (از ضمیر من برای اشاره به خودش استفاده نمی کند).
۲۶.صداهای غیر قابل تشخیص و نامفهوم را بارها تکرار می کند.
۲۷.برای به دست آوردن چیزی، به جای کلام از حرکات چهره یا بدن استفاده می کند.
۲۸.پاسخ های نامناسب به سوالاتی در مورد یک عبارت یا داستان کوتاه می دهد.
۲۹.از تماس چشمی اجتناب می کند (وقتی کسی به او نگاه می کند، به جای دیگر نگاه می کند)
۳۰.پاسخگویی نامناسب در برابر محبت و تشویق دارد .
۳۱.از تماس جسمی امتناع می کند (به نظر می رسد دوست ندارد در آغوش گرفته شود)
۳۲.از کارها و بازی دیگران تقلید نمی کند.
۳۳.از جمع دیگران خود را کنار می کشد و می خواهد تنها باشد.
۳۴.رفتارهای ناشی از ترس بی دلیل و غیر منطقی دارد.
۳۵.به رفتارهای عاطفی(مثل بوسیدن و لمس کردن) پاسخ مناسب نمی دهد.
۳۶.حضور افراد برای او انگار نه انگار است. (مثل اینکه کسی حضور ندارد)
۳۷.بی تناسب می خندد، جیغ می کشد و یا گریه می کند.
۳۸.از اشیاء و اسباب بازی ها به صورت نامتناسب استفاده می کند (چرخاندن ماشین، پرت کردن اسباب بازی ها)
۳۹.بعضی از کارها را به صورت تکراری و با مراسم خاص انجام می دهد.
۴۰.هرگاه وضعیت عادی پیرامونش تغییر کند، عصبانی و بر افروخته می شود.
۴۱.هنگامی که مورد درخواست، پرسش یا راهنمایی قرار می گیرد، جواب منفی می دهد یا قشقرق به پا می کند.
۴۲.اشیاء را همیشه به ترتیب خاصی می چیند و در صورت تغییر در آن عصبانی می شود.
۴۳.آیا ترتیب نشستن، ایستادن و راه رفتن متناسب با سن به وقوع پیوسته است؟
۴۴.آیا کودک در ۱۵ ماهه اول زندگی راه رفتن را شروع کرده است؟
۴۵.آیا کودک توانایی یا مهارتی را داشته که بعداً از دست داده باشد (مثلاً راه رفتن و تبدیل آن به خزیدن)
۴۶.آیا در بیداری حرکات خاص (نظیر عقب و جلو بردن بدن) داشته؛ آیا بیشتر از ۵ دقیقه چندین بار در طول روز چنین می کرده؟
۴۷.آیا تشخیص تاخیر رشدی را در ۳۶ ماهه اول داشته است؟
۴۸.آیا وقتی والدین قصد بغل کردن کودک را داشته اند از آنها فرار می کرده (تمایلی به این کار نشان نمی داده؟)
۴۹.آیا هنگام بازی با والدین یا خواهر و برادر لبخند می زده؟
۵۰.آیا کودک در طول سال اول، در برخورد با افراد غریبه گریه می کرده؟
۵۱.آیا تا قبل از سه سالگی از شخص دیگری تقلید می کرده؟ (صدا یا رفتار)
۵۲.آیا تا قبل از سه سالگی از اینکه در بغل گرفته شود لذت می برده؟
۵۳.آیا در طول سال اول، برای ارتباط یا دیگران از کلام و گفتار استفاده می کرده؟
۵۴.آیا با شنیدن بعضی صداها مثل ناشنواها رفتار می کرده، در حالیکه بعضی دیگر را می شنیده؟
۵۵.آیا از دستورات ساده تبعیت می کرده (بشین، پاشو، بیا اینجا و…) ؟
۵۶.آیا چیزی یا نکته ای را به خاطر می آورد (مثل نشان دادن عکس العمل در مقابل گرفتن اسباب بازی مورد علاقه یا ملاقات با اشخاص یا پزشک کودک؟)

۳.۹ ۷ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها