دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

اختلال های یادگیری کودکان

تعریف اختلال های یادگیری : اختلال یادگیری شامل مواردی می گردد که پیشرفت فرد در آزمون های استاندارد شده خواندن، ریاضیات و بیان نوشتاری ، پایین تر از سطح سنی، هوش و تحصیلی مورد انتظار باشد.

کودک

مشکلات خواندن شامل :  ناتوانی در خواندن •   ضعف خواندن •   نارسایی خواندن و یا دیسلکسی است .

ویژگی مشترک مشکلات خواندن این است که پیشرفت دانش آموز مطابق با توان واقعی او نیست .  ۶۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان را پسران تشکیل می دهند.  ممکن است تشخیص بیشتر اختلال در پسران مربوط به اذیت و آزاری باشد که همراه با اختلال یادگیری آنان است.
انواع مشکلات خواندن:
۱- علت عقب ماندگی اولیه : مشکل زیست شناختی در سیستم عصبی وجود دارد.
۲- علت عقب ماندگی ثانویه : با وجود استعداد طبیعی عوامل خارجی یعنی عوامل هیجانی و محدودیت های یادگیری در آن نقش دارد.
۳- عقب ماندگی به علت ضایعه مغزی
عوامل کلی دخیل در مشکلات خواندن :
۱- عوامل بدنی : ۱- تولد زود تر از موقع ۲- مسمومیت مادر در دوران بارداری ۳- خون ریزی در دوران بارداری قبل از سه ماهگی
۲- عوامل هوشی ، هیجانی ، آموزشی : کودکانی که در خواندن مشکل دارند، به ویژه کسانی که عقب ماندگی شدید دارند به جای این که از طریق چشم کلمات را درک کنند، از طریق دست درک می کنند . برخی کودکان مانع ذهنی برای خواندن دارند. فشار والدین و ناکامی کودکان نتیجه را بدتر می کند.
نقش بینایی در خواندن : ۱- نقایص بینایی تأثیر منفی در موفقیت خواندن داشته است.  ۲- دانش آموزان نزدیک بین در خواندن بهتر از دوربین بوده اند.  ۳- تمیز شنوایی در افراد عقب مانده کم تر و در نتیجه توجه آنان به خواندن علیرغم داشتن تمایل زیاد، کم تر است.
کمبود ترشحات غدد درون ریز به ویژه تیرویید در بین کسانی که مشکلات خواندن دارند شایع است.
عوامل مؤثر در نارسا خوانی : ۱- عوامل ژنتیکی   ۲- عوامل هیجانی  ۳- چپ دستی، اختلال  تکلمی، عوامل عصب شناختی مؤثر در ناسازگاری با اجتماع

اختلال در ریاضیات :

۱- مهارت های زبانی (مانند درک وفهم اصطلاحات ریاضی)

۲- مهارت های ادراکی ( مانند خواندن علایم عددی)۳- مهارت های توجهی (مانند ثبت و بازنویسی اعداد)

۴- مهارت های خاص ریاضی (مانند پیروی از توالی مراحل، شمارش و یادگیری جدول ضرب)

اختلال در بیان نوشتاری :

معمولاً با شماری از مشکلات همراه هستند. مانند:
۱- اشتباه های دستوری
۲- نقطه گذاری
۳- ضعف در جمله بندی
۴- اشتباه های فراوان املایی و
۵- دستخط بسیار بد
که معمولاً بعد از کلاس اول مشخص می شوند.

منبع : روانشناسی مرضی کودک – دکتر حسین آزاد

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آهنگ قدیمی
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۱۳:۲۹

سلام. وبسایت خیلی خوبی دارید. ممنون