دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

پویایی گروه

جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی، پویایی گروهی

پویایی گروه

علوم اجتماعی آنهایی هستند که موضوعشان پدیده های اجتماعی است. پدیده های اجتماعی عبارتند از رابطه ها و واقعیتهای اجتماعی که دارای خصیصه های جمعی، عینی، عمومی، اثباتی و حتی در موارد بسیار جبری هستند. هر رشته ای که روابط انسانی را در ارتباط با یک پدیده اجتماعی مورد مطالعه قرار دهد، علوم اجتماعی است .

پویایی گروه که آخرین رشته از علوم اجتماعی است که پدیده گروهی و جنبه های روانی- اجتماعی آن را مطالعه می کند.  در پویایی گروه اساس مطالعه، روابط افراد و جنبه های گوناگون آن در گروه های کوچک و محدود است.

جامعه شناسی عبارت است از مطالعه علمی رفتار انسان در چارچوب گروهها و پویشهای گروهی .

الکس اینکلس: علم جامعه شناسی را به عنوان علم مطالعه روابط اجتماعی و در نتیجه رابطه آن را با مطالعه گروههای کوچک به شیوه ای مطلوب مطرح کرده است. موضوع اساسی جامعه شناسی  از لحاظ تجزیه و تحلیل جامعه، نهادها و مناسبات اجتماعی و پویشهای اجتماعی از قبیل تفکیک،همکاری،ارزش گذاری و رقابت خواهد بود.

ماکس وبر عقیده داشتند جامعه شناسی عبارت است از مطالعه مناسبات و اعمال اجتماعی .

هدف در جامعه شناسی بررسی پدیده ها و نهادهای اجتماعی و چگونگی سیر تکوین آن و مطالعه مناسبات و اعمال اجتماعی و موضوعاتی از این قبیل است.

روش تحقیق :

جامعه شناسی : بر اساس ابعاد موضوع به جامعه شناسی کلان(ماکروسوسیولوژی) و جامعه شناسی خرد (میکروسوسیولوژی)

پویایی گروه: علمی در محدوده میکروسوسیولوژی و تست گروه سنجی

Learning environment 1

پست های مرتبط

روانشناسی اجتماعی  : روانشناسی اجتماعی  عبارت است از مطالعه علمی اثر گذاری و اثر پذیری متقابل افراد و گرووها از یکدیگر .

الیوت آرنسون اصل اساسی در اثر گذاری و اثر پذیری را نفوذ اجتماعی می داند و بر این اساس از نظر وی روانشناسی اجتماعی عبارت است از نفوذی که مردم بر عقاید و رفتار یکدیگر دارند.

پویایی گروه ،کنشها و واکنشها ،تاثیر و تاثیرات، فعل و انفعالات و نیروهای حاصل از این تعامل و اثر آنها روی یک گروه را مطالعه می کند . پویایی گروه علمی است که با تکیه بر تجربه،جنبه کاربردی در روانشناسی اجتماعی دارد .

روانشناسی و پویایی گروهی:

آنچه میان روانشناسی و علوم اجتماعی مشترک است این است که هر دو به مطالعه رفتار انسان می پردازد. پویایی گروهی جزو علوم اجتماعی است و به مطالعه گروه می پردازد. روانشناسی نیز که در واقع مطالعه علمی رفتار فرد محور اصلی آن است رل اصلی را در مطالعه پویایی گروه دارد.

یکی از ویژگیهای پدیده های اجتماعی جمعی بودن آن است. پدیده اجتماعی یا واقعیت اجتماعی قبل از هر چیزی واقعیتی است جمعی یعنی واقعیتی که در بین فردها مشترک است.

در ارتباط با ویژگی جمعی پدیده های اجتماعی دو گرایش متضاد وجود دارد یکی اجتماعی گرا که تاکید بر ویژگیهای جمعی به مثابه واقعیت عینی دارد و گرایش روانشناسی گرا که تاکید بر فرد و اجرا و تفکرات فردی دارد. از نظر جامعه شناس امروزی،فرد جدای از جامعه و جامعه بدون افراد،معنی و مفهومی ندارد در واقع فرد و جامعه دو روی یک سکه اند.

جامعه شناس و روانشناس اجتماعی سعی دارند که آن مجموعه سازمان یافته و ویژگیهای مشترک که رفتار و عکس العملهای افراد و گروهها را در جریانات اجتماعی موجب می شوند تبیین نمیاند.

اتوکلاین برگ ارتباط بین روانشناسی محض و روانشناسی اجتماعی و پویایی گروهی را بسیار روشن مطرح کرده است:هر گاه تضادی را که میان روانشناسی فردی و روانشناسی اجتماعی یا روانشناسی گروهها وجود دارد و در نظر اول بسیار معنی دار می نماید با دقت بیشتر بررسی کنیم از شدت و حدت آن بسیار کاسته خواهد شد. راست است که روانشناسی فردی سرگرم فرد است لیکن این روانشناسی فقط به ندرت و در شرایط استثنایی می تواند روابط دو فرد را با افراد دیگر نادیده انگارد.

کورت لوین را پایه گذار رشته پویایی گروه می دانند. در واقع وی در سال ۱۹۴۵ نخستین مرکز پژوهشی را در پویایی گروهی در ایالت ماساچوست تاسیس کرد.

اهمیت روانشناسی پویایی گروه:

روانشناسی امروز در مطالعه علمی رفتار فرد فقط به مسائل ارثی و یا رفتار فردی محض نمی پردازد بلکه سازگاری فرد با محیط ،یادگیری اجتماعی در ارتباط با خانواده و گروهها،محیط آموزشی،معلم ،مدیر،روابط کاری در سازمان،روانشناسی صنعتی،روان درمانی،گروه درمانی و … مورد بحث روانشناسی است.

با توجه به اهداف روانشناسی،مطالعه گروه و شناخت نیروهای ناشی از آن در رشته روانشناسی اهمیت پیدا می کند.

ژرژ گورویچ جامعه شناس معاصر فرانسوی در زمینه تحقیقات روانشناسی در مورد گروه نکته ای را خاطر نشان کرد که گویای اهمیت روانشناسی پویایی گروه است:

روانشناسی به منظور انجام تحقیقاتی در مورد گروه و سازماندهی آن، توجه خود را مخصوصا به میزان به هم پیوستگی و درجات احراز هویت گروهی توسط اعضای گروه،نقش رهبر و یا هدایت کنندگان ،میزان تشابه در افکار و عقاید گروهی،کیفیت تعامل گروهی،نیروهای ذی نفوذ در درون گروه ،نیروهای تاثیر بخشی گروه بر دیگر گروهها  ویا دیگر گروهها بر گروه،همچنین هدایت این نیروهای ذی نفوذ و میزان کنترل آنان بر روی محیط،معطوف می دارند.روانشناسان سعی دارند که روشهایی را در مشاهده رفتار گروهی بازیابند که امکان سنجش این عوامل و عوامل گوناگون دیگر را در رابطه با جنبه های اصلی پویایی گروه به دست دهند.

رفتار فرد را می توان به انواع رفتار فردی،رفتار گروهی،رفتار جمعی(توده) و رفتار اجتماعی مربوط دانست که به ترتیب عناصر اصلی روانشناسی عمومی،روانشناسی پویایی گروه،روانشناسی توده و روانشناسی اجتماعی را تشکیل می دهند.

۴.۳ ۴ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ستار
۱۳۹۶/۰۸/۲۹ ۱۰:۳۶

خیلی خوب مینویسی