دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

اعتیاد به اینترنت در ردیف اختلالات روانی

اعتیاد به اینترنت، سازه ای گسترده است که شامل بازی اینترنتی و سایر اشکال استفاده اعتیادی از اینترنت (مثل دانلود اعتیادی، استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی و خرید آنلاین اعتیادی) می شود.

مشکل سوء کاربرد اینترنت شامل اختصاص دادن ساعات طولانی به استفاده از شبکه و بازی‌های آنلاین، کارشناسان بهداشت روانی را بر آن داشته است که این عادت غیرطبیعی را در آینده بعنوان یک اختلال روانی معرفی کنند. به این ترتیب والدین ترغیب می‌شوند فرزندان خود را که به اینترنت و بازی‌های شبکه‌ای اعتیاد پیدا کرده‌اند نزد روانشناس و مشاور ببرد تا هرچه زودتر این گونه رفتارهای افراطی و اختلال آور را در فرزندانشان تعدیل نمایند.

اعتیاد به اینترنت (internet addiction) که به عنوان نوعی وابستگی رفتاری و با ناتوانی در کنترل تکانه های مرتبط با استفاده از اینترنت، شناخته می شود، اگرچه در سال ۱۹۹۶ و چه بسا پیش از آن، توصیف شده بود، تا زمان انتشار نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی در سال ۲۰۱۳، یک اختلال دارای ملاک های تشخیصی رسمی، نبود. جایدهی اعتیاد به اینترنت در بخش سوم DSM-5 البته با عنوان اختلال بازی اینترنتی که فقط به یکی از رفتارهای اعتیادی مربوط به اینترنت اشاره دارد، نشان دهنده عدم اطمینان از اختلال اعتیادی نامیدن استفاده افراطی و مشکل ساز از اینترنت است.

اعتیاد به اینترنتبا توجه به شباهت های اختلال اعتیاد به اینترنت با وابستگی های جسمی و روانی به مواد مخدر و سایر رفتارهای اعتیادی و هم چنین رابطه آن با اختلالات روان شناختی و ویژگی های ناسازگار شخصیتی، به نظر می رسد که این اختلال در بخش اختلالات اعتیادی نسخه جدید DSM، به رسمیت شناخته خواهد شد.

اعتیاد به اینترنت، سازه ای گستره است که شامل بازی اینترنتی و سایر اشکال استفاده اعتیادی از اینترنت (مثل دانلود اعتیادی، استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی و خرید آنلاین اعتیادی) می شود. اعتیاد به اینترنت هم در دختران و هم در پسران به ویژه در سن نوجوانی شایع است.

استفاده مشکل دار از اینترنت، به دو شکل خودش را نشان می دهد:

  • شکل نخست مربوط به وجوه استفاده از اینترنت است که به عنوان استفاده بیش از حد یا وسواسی از اینترنت همراه با اشتغال ذهنی و از دست دادن کنترل است
  • شکل دوم به پیامدهای منفی و متعدد گذراندن وقت بسیار زیاد برای اینترنت اشاره دارد که منجر به غفلت از فعالیت های اجتماعی، ارتباطات، سلامتی و وظایف شغلی و تحصیلی و همچنین تغییر عادت های خواب و خوردن می شود

این اختلال به دو صورت ارزیابی می شود:

  1. به صورت بالینی و از طریق ملاک های تشخیصی
  2. از طریق آزمون های خود گزارشی از جمله آزمون یانگ و آزمون چن

وابستگی به اینترنت

اگرچه برخی تصور می کنند که فقط مواد مخدر قادر به اعمال تغییرات ساختاری و شیمیایی در سیستم عصبی و در نتیجه ایجاد وابستگی یا اعتیاد هستند، پژوهش ها نشان داده اند که برخی رفتارها نیز می توانند با یا بدون ایجاد تغییرات فیزیولوژیک، سبب وابستگی باشند. به همین دلیل است که در متون تخصصی از جمله کتاب خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک، انواع وابستگی رفتاری، جسمانی و روانی، در نظر گرفته شده اند. بنابراین، مفهوم اعتیاد که به طور سنتی برای توصیف وابستگی جسمانی به یک ماده مخدر معین، استفاده می شد، اکنون برای توصیف استفاده بیش از حد از اینترنت به عنوان نوعی اعتیاد رفتاری به کار می رود.

پست های مرتبط

ملاک های تشخیصی اختلال اعتیاد به اینترنت نیز همانند سایر اعتیادهای رفتاری، با ملاک هایی که برای اختلال سوء مصرف مواد به کار می روند، همپوشانی دارند. به عبارت دیگر، نسبت زیادی از افرادی که بیش از حد از اینترنت استفاده می کنند، ویژگی های مشابهی با معتادان به مواد مخدر دارند.

ارتباط اعتیاد به اینترنت با خطاهای شناختی

دیویس در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار یک مدل شناختی-رفتاری را ارائه نمود که در آن تحریف های شناختی نقشی مهم در استفاده مشکل دار از اینترنت ایفا می کنند. دیویس تعدادی خطای شناختی در تفسیر استفاده از اینترنت پیشنهاد
کرد از جمله نشخوار ذهنی، تردید به خود، ارزیابی منفی خویش و تفکر همه یا هیچ. اگر چه ارتباط بین تحریف شناختی و اعتیاد به اینترنت در مدل دیویس در آن زمان فقط یک فرضیه بود، پژوهشگران به شواهدی دست یافته اند که افراد دچار استفاده مشکل دار از اینترنت تمایلی به ساخت تفاسیر منفی و پیشبینی های ناکارآمد در مورد استفاده خود از اینترنت، دارند.

یافته های پژوهش هان هان و سو (۲۰۱۳) که به بررسی چهار نوع تحریف شناختی (نشخوار ذهنی، تفکر همه یا هیچ، احساس راحتی به هنگام آنلاین بودن و تفکر کوتاه) در نوجوانان دارای اختلال اعتیاد به بازی آنلاین پرداخته است، نشان دادند که نوجوانان، بدون توجه به سن و سطح تحصیلات، احتمال برابری برای نشان دادن تحریف های شناختی مرتبط با بازی آنلاین (به ویژه نشخوار ذهنی و تفکر کوتاه) دارند.

۵ ۱ رای
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها