دانشنامه روانشناسی مردمی
علیرضا نوربخش (مشاور بالینی)

جامعه ایران افسرده است

افسردگی

جامعه ایران افسرده است و افسرده‌ تر می‌شود :مسئولان وزارت بهداشت، روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی روزهای گذشته در نشست‌ها و مصاحبه‌هایی به مناسبت هفته بهداشت و سلامت روان اعلام کردند که در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰ درصد جمعیت ایران به اختلال‌های روانی به ویژه افسردگی مبتلا هستند و در این میان زنان تقریبا دو برابر مردان به افسردگی مبتلا می‌شوند.کارشناسان علوم رفتاری و روان‌شناسان اجتماعی به اتفاق، رابطه میان کنش‌های اجتماعی با شرایط زیستی فرد را مستقیم می‌دانند و معتقدند افسردگی واکنشی است که افراد آگاهانه یا ناآگاهانه در قبال شرایط اجتماعی و رویدادهای پیرامونی خود بر می‌گزینند. 

Depressio

 

افسردگی؛ نشانه‌ها و ریشه‌ها

از منظر نشانه‌شناسی علائم بیماری در چهار گروه طبقه‌بندی می‌شوند. احساس بی‌ارزشی، کاهش تمرکز و حافظه و ناتوانی در تصمیم‌گیری است، «علائم بدنی» نظیر کاهش وزن، اختلال در خواب و انرژی و مشکلات روان‌تنی مثل دل درد و سر درد، «علائم هیجانی» نظیر از دست دادن علاقه نسبت به محیط و احساس خلاء و شرمساری و «علائم انگیزشی» نظیر کاهش تمایل به مشارکت در فعالیت‌های روزمره و فکر کردن به مرگ و نیستی از در رویکرد نشانه‌شناسانه مورد توجه است.

شرایط نامطلوب اجتماعی عامل اصلی افسردگی

نه تنها روانشناسان که مسئولان حوزه بهداشت و درمان هم شرایط نامطلوب اجتماعی را مهم‌ترین عامل افزایش آمار مبتلایان به افسردگی می‌دانند و راه برون رفت از این مخمصه را تعدیل شرایط اجتماعی عنوان می‌کنند.

افزایش ۱۷ درصدی خودکشی در یک سال و ثبت متوسط روزانه ۱۰ خودکشی در ۶ ماه نخست امسال، افزایش ۹ درصدی طلاق در سه ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال ۱۳۸۹، افزایش ۲۷ درصدی قیمت‌ها در یک سال گذشته و نرخ تورم ۱۹.۶ درصدی در آغاز تابستان نمونه‌هایی است که شرایط سخت زیستی در ایران را تائید می‌کند و هر یک عامل یا حاصل شرایط نامطلوب روانی جامعه است.

 

۰ ۰ رای ها
رأی دهی به مقاله
* درود بر شما که با حمایت خود و دعوت دیگران به مطالعه این مطلب و دیگر مطالبم، به من انگیزه می دهید. لطفا در کامنت ها و مباحثات شرکت کنید و پرسشگر باشید. جهت مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۰۹۳۵۵۷۵۸۳۵۸ در تلگرام یا ایمو هماهنگ نمایید. همچنین می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۷۲۸۷۱۲ تماس بگیرید. *

0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها